بهترین روش ها برای بازاریابی آنلاین را یاد بگیریم

  • برندهای بزرگ در سراسر دنیا اخبار تبلیغاتی خود را در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری تخصصی منتشر میکنند و طوفان تبلیغاتی خود را در تمام دنیا به جریان می‌اندازند و خوب درنتیجه میلیون‌ها مشتری در سراسر دنیا دارند . مشتریان وفادار و علاقه‌مند .

مدیران بازاریابی و مسئولین وب سایت شرکت ها در گوگل بدنبال روش های جدید سئو و بهینه سازی سایت هستند و مشاهده میکنند که به تازگی سایت های تبلیغاتی و آموزش سئو یکی از بهترین روش های تبلیغات اینترنتی و سئو را رپورتاژ آگهی معرفی میکنند.

رپورتاژ آگهی چیست ؟

بطور کلی رپورتاژ آگهی یک خبر تبلیغاتی است که در سایتهای خبری منتشر میشود و در متن خبر چند کلمه کلیدی به وب سایت تبلیغ دهنده لینک فالو میشود . تیتر رپورتاژ آگهی یا همان رپورتاژ خبری مانند سایر خبر ها در صفحه اول سایتهای خبری برای کابران قابل مشاهده است و مهم اینکه این خبر تبلیغاتی از سایتهای منتشر کننده حذف نمیشود و بنابراین یک اثرگذاری ماندگار دارد . همچنین بدلیل اینکه کاربران به این بصورت با خدمات و محصولات تبلیغ دهنده آشنا میشود اثرگذاری بیشتری نیز خواهد داشد . همچنین در صورت انتشار رپورتاژ آگهی در خبرگزاری ها معتبر میتواند اعتبار بسیار بالایی را برای تبلیغ دهنده ایجاد کند.

برندهای بزرگ در سراسر دنیا اخبار تبلیغاتی خود را در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری تخصصی منتشر میکنند و طوفان تبلیغاتی خود را در تمام دنیا به جریان می‌اندازند و خوب درنتیجه میلیون‌ها مشتری در سراسر دنیا دارند . مشتریان وفادار و علاقه‌مند .

در این روش تبلیغات شما بصورت خبر در سایت های معتبر منتشر میشود ، بنابراین کاربران اعتماد بیشتری به برند شما خواهند داشت . علاوه بر تاثیر بسیار زیاد این روش تبلیغات در افزایش مشتریان ، رپرتاژ آگهی از نظر سئو سایت در گوگل و افزایش بازدید وبسایت نیز بسیار مورد توجه است که دلیل آن هم این است که در بخش هایی از متن خبر یک یا چند کلمه کلیدی به سایت تبلیغ دهنده لینک میشود ( بصورت لینک فالو ) .

اما در ایران شرایط چگونه است ؟ مدیران بازاریابی آنلاین در ایران با این روش موثر تا چه اندازه آشنایی دارند و آیا برندهای بزرگ ایرانی برای جذب مشتریان خود در داخل و خارج کشور از این روش تا چه اندازه استفاده میکنند ؟

عباس فلسفین مدیر شرکت دیجیتال مارکتینگ ویرلن ( VIRLAN.co ) درباره بازاریابی و تبلیغات آنلاین با روش رپورتاژ آگهی گفت ؛ در ایران برخی از مدیران باهوش در برندهای پیشرو برای جذب مشتریان وفادار از رپورتاژ آگهی استفاده میکنند اما بطور کلی هنوز بسیاری از شرکت‌ها از آن بی‌اطلاع هستند .

وی همچنین افزود ویرلن مجری تبلیغات اینترنتی و انتشار رپورتاژ آگهی در بزرگترین خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و تخصصی ایران است .

عباس فلسفین گفت ؛ این روش تبلیغات و برندسازی برای بانک‌ها و موسسات مالی و برندهای بزرگ در صنایع مختلف بسیار موثر است ، اما جالب اینکه برای استارت‌آپ ها و شرکت‌های کوچک و مخصوصا کسب و کارهای اینترنتی هم نتایج بسیار مفیدی دارد . وی با اشاره به تجربه خود در بازاریابی آنلاین و تبلیغات اینترنتی گفت رپورتاژ نسبت به سایر روش های تبلیغات آنلاین تاثیرات بیشتری دارد و هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت میتواند اعتبار خاصی را برای برندها به ارمغان بیاورد .

رپورتاژ آگهی برای تبلیغات اینترنتی و برندسازی :

همانطور که میدانید روش های مختلفی برای تبلیغات اینترنتی وجود دارد اما مزایای رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش های تبلیغات اینترنتی چیست ؟

رپرتاژ آگهی در واقع به این دلیل تاثیرگذاری بالایی دارد که نوعی تبلیغات غیرمستقیم است و مخاطبان در زمان مشاهده آن بیشتر اعتماد میکنند و کل مطلب را مشتاقانه مطالعه میکنند .

  1. اثرگذاری بسیار بالا بروی مخاطبان بدلیل اینکه رپورتاژ بصورت یک خبر منتشر میشود و باعث اعتماد بیشتر مخاطبان خواهد شد.
  2. انتشار رپورتاژ آگهی در خبرگزاری های معتبر و سایتهای خبری تخصصی پربازدید.
  3. عدم حذف رپرتاژ از سایتها که باعث ماندگاری تاثیرگذاری میشود .
  4. نمایش خبر منتشر شده در جستجوهای گوگل که بسیار موثر است.
  5. معرفی شخص یا برند ، معرفی کامل محصولات ، خدمات و ویژگی های وبسایت تبلیغ دهنده.
  6. هایپر لنیک چند کلمه به وب سایت تبلیغ دهنده برای هدایت مخاطبان به سایت شما.
  7. معرفی مدیران برندها بصورت مصاحبه یا معرفی خدمات آنها در قالب گزارش آگهی.

همچنین از نظر هزینه نیز قیمت رپورتاژ آگهی نسبت به سایر روش های تبلیغات اینترنتی بسیار مناسب تر است و حتی بازدهی بالاتری دارد .

رپورتاژ آگهی برای سئو و بهینه سازی سایت :

از زمانی که رتبه اول گوگل برای کسب و کار های بزرگ و کوچک بهترین راه جذب مشتری و درآمد شد ، رقابت بالا گرفت و همه بدنبال بهترین روش برای بهینه سازی سایت و سئو هستند . اما با توجه به الگوریتم های جدید گوگل باید همواره دانش و تجربه خود را تقویت کنیم و از روش های جدید سئو برای دستیابی به رتبه اول جستجوی گوگل استفاده کنیم. مزایای رپورتاژ که باعث تاثیرگذاری بالا بروی رتبه گوگل میشود :

  1. هایپر لینک چند کلمه کلیدی بصورت فالو .
  2. اتوریتی و رتبه بسیار بالای خبرگزاری ها که باعث تاثیرگزاری بالای رپرتاژ بر رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد.
  3. عدم حذف رپرتاژ از سایتها که باعث ماندگاری تاثیرگذاری آن بر سئو سایت میشود .

مهمترین نکات در رپورتاژ آگهی :

اول : نحوه تهیه خبر تبلیغاتی است که لازم است توسط یک تیم متخصص دارای خبرنگار حرفه‌ای ، مشاور بازاریابی و برندینگ و متخصص سئو  تهیه شود .

دوم : رپورتاژ در خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری معتبر منتشر شود .

سوم : محتوای خبر با توجه به نوع مخاطبان وبسایت منتشر کننده تهیه شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد .

ویرلن مجری انتشار رپورتاژ در ۷۰ سایت خبری برتر ایران

ویرلن ( www.virlan.co ) برای اولین بار در ایران کمپین های رپورتاژ آگهی در بزرگترین خبرگزاری ها و سایتهای خبری ایران را ارائه میدهد و با توجه به تجربه بالا و انتشار بیش از ۵۰۰ رپورتاژ میتواند تاثیر گذاری آن بروی تبلیغات و سئو را تضمین کند

 

قبل از راه‌ اندازی استارتاپ 8 راهنمایی را بدانیم

  •  در اکثر موارد، موفقیت یا شکست در راه‌اندازی استارتاپ، شاید تنها در مورد دانستن چگونگی و چرایی انجام اقدامات در مراحل مختلف راه‌اندازی استارتاپ است و اینکه چه مراحل بعدی را باید انجام دهیم روشن باشد.

موفقیت یا شکست در راه‌اندازی استارتاپ، شاید تنها در مورد دانستن چگونگی و چرایی انجام اقدامات در مراحل مختلف راه‌اندازی آن است و اینکه مراحل بعدی که باید انجام دهیم روشن نباشد. در اکثر موارد، موفقیت یا شکست در راه‌اندازی استارتاپ، شاید تنها در مورد دانستن چگونگی و چرایی انجام اقدامات در مراحل مختلف راه‌اندازی استارتاپ است و اینکه چه مراحل بعدی را باید انجام دهیم روشن باشد. برای کمک به این روند، سعی شده 10 مورد ضروری که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق باید بدانید را به عنوان یک چک لیست ارائه کنیم تا اطمینان حاصل کنید که تفکر و طرح کسب‌وکار شما در مسیر درست قرار دارد یا اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، آموزش استراتژیک یا همخوانی بیشتر بازار با محصول یا خدمات خود دارید، بتوانید با دید بازتری عمل کنید. 1. شیفته مشکل و نیاز باشید نه راه‌حل خودتان آنچه را که مردم می‌خواهند سعی کنید ارائه دهید نه آنچه که تولید کردید را به هر ترفندی به فروش رسانید. سعی کنید مشکل و نیاز یا فرصت را دقیق بشناسید و عاشق آن شوید و دنبال راه‌حل مناسب برای معشوقه خود باشید؛ این را بدانید که راه‌حل شما باید با مشکل همخوان باشد. 2. به سرعت جریان درآمدی خود را مشخص کنید جریان درآمدی و ورود پول به کسب‌وکار شما بدون شک مثل خون در رگهاست و کاملا ضروری است که بتوانید حتی درآمد پایین کسب کنید؛ بنابراین شما نیاز به پیدا کردن راه‌هایی برای شروع جریان درآمدی کسب‌وکارتان دارید. 3. همیشه راه‌های جدیدی را برای کم کردن هزینه‌ها پیدا کنید هر استارتاپ و کسب‌وکار موفقی بدون شک نسبت به ساختار هزینه‌هایش باید کاملا آگاهی و استراتژی‌هایی برای کاهش هزینه‌ها داشته باشد لذا برای انجام دادن ساده‌ترین کارها نیز فکر کنید و ببینید چطور می‌توانید با بهترین کیفیت و کمترین هزینه موفق باشید. 4. هنگام برنامه‌ریزی، همیشه هزینه‌ها را فراتر از حد انتظار و درآمد‌ها را کمتر از حد انتظار برآورد کنید سعی کنید هنگام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای کسب‌وکارتان سناریوهای مختلف را بنویسید؛ سناریوهایی براساس بهترین حالت، بدترین حالت و سناریوی حس ششم به این مفهوم که سعی کنید به حس ششم خودتان ایمان بیاورید. 5. کار همیشگی شما تمرکز بر فروش و بازاریابی باشد در کسب‌وکار هیچ چیز اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که فروش انجام شود. شما نیاز به پیدا کردن یک راه خوب برای به دست آوردن مشتری و فروش دارید اما بهترین اتفاق ممکن بدون شک فروش مجدد به مشتریان سابقتان است. سعی کنید یک رابطه عاطفی با مشتریان فعلی خود برقرار کنید، شیرین‌ترین اتفاق مشتریان تکراری هستند. 6. همه چیز را تست و اندازه‌گیری کنید شما نمی‌توانید چیزی را که اندازه‌گیری نمی‌کنید، تغییر دهید و نمی‌توانید بگویید که آیا یک برنامه یا استراتژی کار می‌کند یا خیر؛ البته اگر شما به درستی تست، اندازه‌گیری و ردیابی نتایج خود را انجام ندهید. 7. تخفیف ندهید، ارزش اضافه کنید هر زمانی که تخفیف می‌دهید، پول خود را به طور مستقیم از جیب خود می‌گیرید و به طور مستقیم از سود پایین‌تر خود استفاده می‌کنید. پس این کار را نکنید و در عوض، پیشنهادات ارزش افزوده را به طریقی به بالا و پایین خط محصول یا سرویس خود اضافه کنید. 8. یک مربی خوب در کنارتان باشد اغلب ما ایرانی‌ها فکر می‌کنیم که همه پاسخ‌ها را داریم و همه کارها را می‌توانیم انجام دهیم اما واقعیت این است که مجموعه‌ای از چشمان و فکرهای دیگر می‌تواند کارهای شگفت‌انگیزی برای کسب‌وکار شما داشته باشد. در انتخاب مربی خود دقت و سعی کنید فردی را در کنار خود داشته باشید که مربی باشد نه مشاور؛ فردی را انتخاب کنید که این راه را رفته است و سابقه انجام این فعالیت را دارد. در پایان هم باید گفت که هیچ اسراری در کسب‌وکار یا زندگی وجود ندارد، فقط اطلاعاتی وجود دارد که هنوز نمی‌دانیم. انتهای پیام/
 در اکثر موارد، موفقیت یا شکست در راه‌اندازی استارتاپ، شاید تنها در مورد دانستن چگونگی و چرایی انجام اقدامات در مراحل مختلف راه‌اندازی استارتاپ است و اینکه چه مراحل بعدی را باید انجام دهیم روشن باشد.

برای کمک به این روند، سعی شده 10 مورد ضروری که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق باید بدانید را به عنوان یک چک لیست ارائه کنیم تا اطمینان حاصل کنید که تفکر و طرح کسب‌وکار شما در مسیر درست قرار دارد یا اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر، آموزش استراتژیک یا همخوانی بیشتر بازار با محصول یا خدمات خود دارید، بتوانید با دید بازتری عمل کنید.

1. شیفته مشکل و نیاز باشید نه راه‌حل خودتان

آنچه را که مردم می‌خواهند سعی کنید ارائه دهید نه آنچه که تولید کردید را به هر ترفندی به فروش رسانید.

سعی کنید مشکل و نیاز یا فرصت را دقیق بشناسید و عاشق آن شوید و دنبال راه‌حل مناسب برای معشوقه خود باشید؛ این را بدانید که راه‌حل شما باید با مشکل همخوان باشد.

2. به سرعت جریان درآمدی خود را مشخص کنید

جریان درآمدی و ورود پول به کسب‌وکار شما بدون شک مثل خون در رگهاست و کاملا ضروری است که بتوانید حتی درآمد پایین کسب کنید؛ بنابراین شما نیاز به پیدا کردن راه‌هایی برای شروع جریان درآمدی کسب‌وکارتان دارید.

3. همیشه راه‌های جدیدی را برای کم کردن هزینه‌ها پیدا کنید

هر استارتاپ و کسب‌وکار موفقی بدون شک نسبت به ساختار هزینه‌هایش باید کاملا آگاهی و استراتژی‌هایی برای کاهش هزینه‌ها داشته باشد لذا برای انجام دادن ساده‌ترین کارها نیز فکر کنید و ببینید چطور می‌توانید با بهترین کیفیت و کمترین هزینه موفق باشید.

4. هنگام برنامه‌ریزی، همیشه هزینه‌ها را فراتر از حد انتظار و درآمد‌ها را کمتر از حد انتظار برآورد کنید

سعی کنید هنگام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای کسب‌وکارتان سناریوهای مختلف را بنویسید؛ سناریوهایی براساس بهترین حالت، بدترین حالت و سناریوی حس ششم به این مفهوم که سعی کنید به حس ششم خودتان ایمان بیاورید.

5. کار همیشگی شما تمرکز بر فروش و بازاریابی باشد

در کسب‌وکار هیچ چیز اتفاق نمی‌افتد تا زمانی که فروش انجام شود.

شما نیاز به پیدا کردن یک راه خوب برای به دست آوردن مشتری و فروش دارید اما بهترین اتفاق ممکن بدون شک فروش مجدد به مشتریان سابقتان است.

سعی کنید یک رابطه عاطفی با مشتریان فعلی خود برقرار کنید، شیرین‌ترین اتفاق مشتریان تکراری هستند.

6. همه چیز را تست و اندازه‌گیری کنید

شما نمی‌توانید چیزی را که اندازه‌گیری نمی‌کنید، تغییر دهید و نمی‌توانید بگویید که آیا یک برنامه یا استراتژی کار می‌کند یا خیر؛ البته اگر شما به درستی تست، اندازه‌گیری و ردیابی نتایج خود را انجام ندهید.

7. تخفیف ندهید، ارزش اضافه کنید

هر زمانی که تخفیف می‌دهید، پول خود را به طور مستقیم از جیب خود می‌گیرید و به طور مستقیم از سود پایین‌تر خود استفاده می‌کنید.

پس این کار را نکنید و در عوض، پیشنهادات ارزش افزوده را به طریقی به بالا و پایین خط محصول یا سرویس خود اضافه کنید.

8. یک مربی خوب در کنارتان باشد

اغلب ما ایرانی‌ها فکر می‌کنیم که همه پاسخ‌ها را داریم و همه کارها را می‌توانیم انجام دهیم اما واقعیت این است که مجموعه‌ای از چشمان و فکرهای دیگر می‌تواند کارهای شگفت‌انگیزی برای کسب‌وکار شما داشته باشد.

در انتخاب مربی خود دقت و سعی کنید فردی را در کنار خود داشته باشید که مربی باشد نه مشاور؛ فردی را انتخاب کنید که این راه را رفته است و سابقه انجام این فعالیت را دارد.

در پایان هم باید گفت که هیچ اسراری در کسب‌وکار یا زندگی وجود ندارد، فقط اطلاعاتی وجود دارد که هنوز نمی‌دانیم.

چطور صادر کننده باشیم

 

 

  • بانک اطلاعات مشاغل یا همان یلوپیج ها(yellow pages) نیز یک منبع مناسب برای برقراری ارتباط با شرکت های خارجی است. مثلا در ایران با مراجعه به کتاب اول (avval.ir) می توانید با انبوهی از شرکت ها که در حوزه های شغلی مختلف دسته بندی شده اند آشنا شوید و تماس بگیرید.

 

در این که بازاریابی خارجی کاری سخت و حرفه ای است، تردید نیست اما این کار مخصوص افراد خاص هم نیست. شما هم می توانید با یادگیری روش های متعارف این کار، به یک صادرکننده بزرگ تبدیل شویدتا هم خودتان صاحب بازاری بزرگ شوید هم به اقتصاد کشور کمک کنید. در ادامه برخی روش های ایجاد ارتباط با خارج و بازاریابی خارجی را مرور می کنیم و تا حد امکان جزئیاتی درباره هرکدام ذکر خواهیم کرد.

0-گام صفر؛ مقدمات را فراهم کنید

مطالب هفته های قبل را مرور کنید. در این جا فرض ما این است که شما یک واحد تولید یا بسته بندی دارید. مثلا واحد بسته بندی زعفران خود را دایر کرده و با فروش داخلی کافی، چم و خم کار را فراگرفته اید. بعد از دریافت مجوزهای اولیه، سعی کنید استانداردهای بین المللی لازم را هم کسب کنید.
درباره فرایند صادرات، در این جا از الزامات قانونی مثل تهیه کارت بازرگانی، تعاملات با گمرک، شرکت های بیمه و شرکت‌های حمل و نقل بین المللی عبور می کنیم. شما می توانید در سایت اتاق بازرگانی ایران به آدرس (http://tccim.ir) جزئیات کامل درباره این فرایندها را بیاموزید.
در این جا تمرکز ما بر فرایند “بازاریابی” خارجی خواهد بود. به عنوان کار مقدماتی دیگر، برخی کشورهای هدف را از نظر واردات کالای موردنظر بررسی کنید و بر اساس شاخص هایی چون، مراودات فعلی تجاری ایران با آن کشور، میزان مصرف کالای موردنظر، رقبای موجود در این بازار، وجود اتاق های بازرگانی مشترک با آن کشور و البته راحتی حمل کالا، یک کشور را انتخاب کنید. بعد با استفاده از روش هایی که در ادامه می آید می توانید برای برقراری ارتباط با طرف های خارجی و بازاریابی محصول اقدام کنید.
  1- اگر پول دارید، خودتان سفر کنید
مطالعه میدانی بازار هدف، اولین راهی است که با وجود پرهزینه بودن، اثربخش است. بعد از این که با دقت کشور هدف را انتخاب کردید، می توانید همراه یک گروه حرفه ای، راهی آن کشور شوید و با حضور در اتاق های بازرگانی، ملاقات با تجار فعال در حوزه موردنظر یا صاحبان فروشگاه های بزرگ وارد مذاکره شوید. برای شناخت این افراد و شرکت ها از اتاق های بازرگانی مشترک و همچنین مشاوره های سازمان توسعه تجارت، رایزن اقتصادی ایران در کشور هدف و مشاوره اتاق بازرگانی کشور استفاده کنید. طبیعتا در این فرایند باید محصولات خود را همراه با کاتالوگ و گواهی نامه ها و استانداردهای کیفیت همراه داشته باشید. این فرایند دو پیش نیاز اساسی دارد: 1-  آشنایی کافی گروه بازاریابی شما با فرهنگ، مناسبات و البته زبان کشور هدف 2- پول!؛ سفر و اقامت یک گروه بازاریابی (حتی اگر دو نفر باشند) معمولا هزینه های گزافی می طلبد. طبق بررسی های دفتر مشاوره بازاریابی صادراتی اتاق بازرگانی ایران، این روش در کنار شرکت در هیئت های تجاری و حضور در نمایشگاه های بین المللی، موثرترین روش بازاریابی صادراتی است.
2-دو روش برای سفر به آن سوی مرزها با اینترنت
اما اگر پول ندارید، باید دست به دامن اینترنت و فضای مجازی شوید. اما چگونه؟ روش متعارف تبلیغات در فضای مجازی است. باید یک سایت مناسب با زبان انگلیسی و زبان کشور هدف بزنید و به روش های مختلف سایت خود را در معرض دید قرار دهید؛ از ارسال ایمیل تا ایجاد کلوپ مشتریان و…، اما دو روش ساده تر و کم هزینه تر هم وجود دارد.
سایت هایی برای B2B در فضای مجازی:
B2B) Business to Business) به ارتباط و مراوده بنگاه با بنگاه (به جای بنگاه با مشتری) گفته می شود. حتما این روزها اخبار زیادی را که درباره مذاکره B2B در حاشیه سفر هیئت های تجاری به کشور منتشر می شود شنیده اید.
 آن ها درباره محصولات خود و نحوه همکاری گفت وگو می کنند. اما سایت هایی وجود دارد که شما می توانید همین کار را در فضای مجازی انجام دهید. علی بابا(www.alibaba.com)، کامپس(www.kompass.com)، ای سی پلازا
(www.ecplaza.net) و توکل(www.toocle.com) نمونه‌هایی از این سایت ها هستند. شما بعد از ثبت نام در این سایت ها به عنوان فروشنده (Seller)، اطلاعات محصول خود و ویژگی های آن را به خریداران ثبت نام کرده در سایت معرفی می کنید. اگر محصولات شما مقبول خریداران کشورهای مختلف افتد، می توانید مذاکرات تجاری را تا جای ممکن از طریق فضای مجازی پیش ببرید و در صورت توافق نهایی، فرایندهای معمول تجاری نظیر فرایند پرداخت بین المللی و امور گمرکی را انجام دهید.
بانک اطلاعات مشاغل کشورها را پیگیری کنید
بانک اطلاعات مشاغل یا همان یلوپیج ها(yellow pages) نیز یک منبع مناسب برای برقراری ارتباط با شرکت های خارجی است. مثلا در ایران با مراجعه به کتاب اول (avval.ir) می توانید با انبوهی از شرکت ها که در حوزه های شغلی مختلف دسته بندی شده اند آشنا شوید و تماس بگیرید.
 اما برای بازاریابی خارجی لازم است به یلوپیج های کشور هدف خود مراجعه کنید. برای نمونه با مراجعه به یلوپیج کشور عراق به آدرس (http://www.yellowpages.com.iq) با بیش از 10 هزار شرکت مواجه می شوید که علاوه بر دسته بندی در حوزه های مختلف دارای اطلاعات تماس هم هستند. آن جا می توانید شهر موردنظر خود (مثلا بصره یا کربلا یا بغداد) را انتخاب کنید و در گروه کشاورزی یا تجارت عمومی (General Trading) دنبال شرکت های هدف خود برای صادرات زعفران یا محصولات دیگر بگردید.
3- دیگر روش ها؛ از هیئت های تجاری تا نمایشگاه ها و بازارچه های مرزی
البته طبق تجربه، روش های مجازی کارایی بالایی در برقراری تجارت ندارند. لذا ممکن است برای یافتن یک مشتری مناسب به جست وجوها و تماس های گسترده از طریق B2B یا یلوپیج ها نیاز پیدا کنید. لذا اگر محدودیت مالی جدی ندارید حتما روش های دیگر مثل حضور در نمایشگاه ها، همراهی با هیئت های تجاری، حضور در بازارچه های مرزی، استفاده از ظرفیت اتاق های بازرگانی مشترک کشورها و همچنین استفاده از ظرفیت اتحادیه های صنفی یا صادراتی کشور را هم در دستور کار قرار دهید. بازاریابی صادراتی کار آسانی نیست اما می تواند رونق جدی به کسب و کار شما بدهد و مسیر توسعه بنگاه شما را بسیار کوتاه تر کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره یلوپیج های کشورهای مختلف، فهرست نهادها و اتاق های بازرگانی مشترک و همچنین سایت های دیگر B2B ، به سایت اتاق بازرگانی ایران یا کانال صفحه کسب و کار در تلگرام مراجعه کنید./خراسان

مزایایی بازاریابی اطلاعات چیست

  • بازاریابی اطلاعات ممکن است به‌عنوان کسب‌وکاری مستقل مطرح باشد یا مکمل کسب‌وکار خدمات‌محور شما باشد. اگر چشم‌انداز ارزشمندی وجود دارد که می‌توانید آن را با مشتری‌های کنونی‌تان به‌اشتراک بگذارید، در این صورت می‌توانید محصولی اطلاعاتی درست کنید و آن را بارهاوبارها بفروشید.

 

مهم نیست کسب‌وکار شما چیست؛ می‌توانید با به‌اشتراک‌‌گذاشتن اطلاعاتتان به‌قیمت مناسب، درآمد خوبی داشته باشید. بازاریابی اطلاعات یعنی ایجاد، ارتقا و فروش اطلاعات. بعد از اینکه کتابی الکترونیک یا قطعه‌ای ویدئویی یا فایلی صوتی تولید کردید، می‌توانید آن را بارهاوبارها بفروشید. دی‌وی‌دی‌ها، کارگاه‌ها و کتاب‌های چاپیِ سنتی نیز ذیل بازایابی اطلاعات قرار می‌گیرند.

نگاهی به بازاریابی شفاهی، معایب و مزایای آن
به‌کارگرفتن تجربه‌تان در کسب‌وکار کنونی یا زندگی، و تبدیل‌کردن آن به کسب‌وکار بازاریابی اطلاعات ساده‌تر از چیزی است که گمان می‌کنید. در‌واقع هیچ هزینه‌ای برای شروع وجود ندارد، تنها باید بهترین توصیه‌ها، ایده‌ها و استراتژی‌هایتان را به‌شیوه‌ای بیان کنید که مناسب بازار هدفتان باشد. زمانی که محصولتان آماده شد، بازاریابی را شروع می‌کنید و به‌این‌ترتیب می‌توانید محصولتان را بفروشید.

بازاریابی اطلاعات
بازاریابی اطلاعات ممکن است به‌عنوان کسب‌وکاری مستقل مطرح باشد یا مکمل کسب‌وکار خدمات‌محور شما باشد. اگر چشم‌انداز ارزشمندی وجود دارد که می‌توانید آن را با مشتری‌های کنونی‌تان به‌اشتراک بگذارید، در این صورت می‌توانید محصولی اطلاعاتی درست کنید و آن را بارهاوبارها بفروشید. همه‌ی کسب‌وکارها می‌توانند از بازاریابی اطلاعات سود ببرند. برای شروع، بانک اطلاعاتی‌تان را بررسی کنید و سرفصل‌هایی را کشف کنید که بازار هدف شما علاقه‌مند است آنها را یاد بگیرد. فهرستتان را به چند ایده‌ی اصلیْ محدود و سپس تولید اطلاعات را آغاز کنید. با استفاده از بازاریابی اطلاعات می‌توانید از دانسته‌های قبلی‌تان استفاده کنید و از آن کسب درآمد کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید از ارتباطات فردی در کسب‌وکارتان فراتر بروید و بدون اینکه وقت بیشتری صرف کنید، درآمدتان را چند برابر کنید.

پنج دلیل برای ساختن کسب‌وکارهایی بر پایه بازاریابی اطلاعات
بیایید درباره‌ی این صحبت کنیم که چرا باید کسب‌وکار بازاریابی اطلاعات‌ بسازیم. در اینجا شش مزیت این کسب‌وکار را بیان می‌کنیم.

۱. در این کسب‌وکارها یک‌بار محصول را تولید و سپس آن را تکثیر می‌کنید
اگر برای شخص دیگری کار می‌کنید یا فردی حرف‌های هستید که خدماتتان را به‌صورت ساعتی می‌فروشد، پس قاعدتا برای چیزی که تولید می‌کنید، به شما پول می‌دهند. در این صورت، زمانی که تولید را متوقف کنید، دیگر پولی هم در کار نیست.
ممکن است بخواهید با استخدام تعدادی کارمند، میزان تولیدتان را افزایش دهید، اما کارمندان مشتری‌های خودشان را دارند و آنها را با خود می‌برند. حتی اگر کارمندانتان کارشان را به‌خوبی انجام دهند، مسئولیت‌پذیری همچنان مسئله‌ای است که دست‌به‌گریبان شماست. کارمندان به‌روش‌های مختلف می‌توانند مالکان کسب‌وکارها را به‌ دردسر بیندازند. اما در کسب‌وکار بازاریابی اطلاعات، یک بار محصول را تولید می‌کنید و کارتان تمام می‌شود. ایجاد محصول زمان زیادی لازم دارد، اما می‌توانید آن را به‌دفعات و برای سال‌های طولانی بدون نیاز به کار اضافی بفروشید. ایجاد کسب‌وکار بازاریابی اطلاعات، روشی عالی برای تکرار کارتان است و کمتر کسب‌وکاری می‌تواند به این شکل عمل کند. در این نوع کسب‌وکار‌ها همه‌ی چیزهایی که برای تولید محصول جدید نیاز دارید، درون خودتان است. شما نیازی به متخصصان متعدد یا روش‌های توزیع جدید ندارید. بازاریابی اطلاعات به شما اجازه می‌دهد اطلاعات، راز‌ها، تکنیک‌ها و دانسته‌های پیشینتان را به‌کار بگیرید و با تکرار، از آن پول دربیاورید.

۲. خریدارانِ محصولات اطلاعاتی شما بیشتر خرید می‌کنند
افرادی که محصولات اطلاعاتی شما را می‌خرند، محصولات دیگرتان را هم خریداری خواهند کرد. این محصولات را ممکن است خود شما ایجاد کرده باشید یا اینکه محصولات دیگران باشند که تحت نظارت شما ایجاد شده‌اند. همچنین می‌توانید با دیگر بازاریاب‌های اطلاعات شریک شوید تا محصولات شما را بفروشند یا به آنها پول بدهید که برای شما محصول تولید کنند. یافتن خریداری که در زمینه‌ای خاص به اطلاعاتی نیاز دارد، یعنی روبه‌روشدن با فردی که ممکن است دیگر محصولات اطلاعاتی شما را هم بخرد، البته به این شرط که اطلاعاتی باکیفیت و با قیمت مناسب تولید کنید. با تشویق افراد به خرید بیشتر، قدرت نفوذتان را افزایش می‌دهید. درواقع باید مقدار مشخصی هزینه کنید تا مشتری‌های بالقوه را بیابید و محصولتان را به آنها بفروشید.

۳. می‌توان تعامل کمی با خریداران داشت
یکی از مزایای بسیار عالی کسب‌وکار بازاریابی اطلاعات این است که مشتری‌های بسیار کمی برای خرید محصول به محل کار شما می‌آیند. معنای این حرف این است که شما در خانه کار می‌کنید و لازم نیست نگران حضور مشتری‌ها در خانه‌تان برای خرید کتاب جدیدتان باشید. می‌توانید محصولات را تولید کنید و آنها را به‌صورت آنلاین از خانه‌ یا حتی زمانی که در تعطیلات هستید، به‌فروش برسانید. به‌محض اینکه راهی برای تولید محصول پیدا کردید، دیگر هرجایی می‌توانید محصولتان را بفروشید. این مزیت نه‌تنها کار شما را بسیار راحت می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند با هزینه‌های بالاسریِ بسیار کمی این کار را انجام دهید.

۴. به کارمندان کمتری نیاز دارید
بازاریابی اطلاعات کسب‌وکار فوق‌العاده‌ای است، چراکه به افراد زیادی برای انجام آن نیاز ندارید. بسیای از بازاریاب‌های اطلاعات هیچ کارمندی ندارند، بلکه پیمانکارانی را به‌خدمت می‌گیرند که در حفظ پایگاه داده‌ی مشتری‌ها، حمل محصولات و پاسخ‌دادن به سوالات مشتری‌ کمک کنند. به این کار «برون‌سپاری» گفته می‌شود. شما واقعا می‌توانید با کارمندان بسیار کم و هزینه‌های بالاسریِ اندک، کسب‌وکاری ایجاد کنید که حتی سالی یک میلیون دلار درآمد داشته باشد.

۵. برای شروع، به سرمایه‌گذاری بسیار کمی نیاز است
بازاریابی اطلاعات به تجهیزات بسیار زیاد، دفتر‌های پرزرق‌‌وبرق، مبلمان و کامپوتر‌های متعدد نیاز ندارد. در بیشتر موارد به مجوز خاص یا آموزش و مدرک ویژه‌ای هم نیاز نیست. فقط کافی است اطلاعات خود را منتشر کنید. اما چگونه؟ با پیداکردن بازاری که به اطلاعات شما علاقه‌مند است، ایجاد اطلاعاتی که افراد این بازار به‌دنبالش هستند و بالاخره پیشنهاددادن آن به‌شکلی ترغیب‌کننده.
به همین علت است که می‌توانید با بودجه‌ی شروع کم، وارد این کسب‌وکار شوید. البته برای پیداکردن مشتری‌های بالقوه و معرفی محصول به آنها باید مقداری پول خرج کنید. اگر می‌خواهید این کار را بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری‌ای شروع کنید، احتمالا در آن شکست می‌خورید.

وسوسه به خرید کردن را از بین ببریم

 

  • اگر توجه کنید تو مراکز خرید هیچوقت آهنگ های آرام و یا غم انگیز پخش نمی شود، می دونید چرا ؟! چون وقتی شما آهنگ های شاد گوش می کنید تا 17 درصد تمایل بیشتر برای خرید دارید. اگر فکر می کنید که آهنگ ها روی شما هم تاثیر می گذارند هندزفری را فراموش نکنید.

 

غلبه بر غول وسوسه خرید
فروشگاه داران از شیوه های تبلیغاتی خیلی خوبی برای جلب توجه مشتری ها استفاده می کنند، این مسئله را به راحتی می توانید متوجه شوید که چرا بعضی فروشگاه ها در همان نگاه اول تاثیر خوبی روی شما می گذارند و بعضی ها فضای خسته کننده و دکوراسیون جالبی ندارند.
اگر هر بار که به مراکز خرید می روید بیشتر از حد نیاز خرید می کنید این مطلب را از دست ندهید. به شما نشان می دهیم که چه طور گول تبلیغات وسوسه کننده را نخورید :

1- چرخ های خرید بزرگ
سبدهای خرید بزرگتر باعث می شوند که تا 37 درصد بیشتر خرید کنید، سعی کنید به جای چرخ های سبد از سبدهای خرید قابل حمل استفاده کنید، وقتی وزن سبد را حمل می کنید کمتر خرید می کنید. وقتی از سبد استفاده می کنید بلافاصله که احساس سنگینی را حس کنید یادتان می آید که قرار بوده وسوسه نشوید !

2- آهنگ های شاد
اگر توجه کنید تو مراکز خرید هیچوقت آهنگ های آرام و یا غم انگیز پخش نمی شود، می دونید چرا ؟! چون وقتی شما آهنگ های شاد گوش می کنید تا 17 درصد تمایل بیشتر برای خرید دارید. اگر فکر می کنید که آهنگ ها روی شما هم تاثیر می گذارند هندزفری را فراموش نکنید.

3- آینه های وسوسه برانگیز
چند بار تا حالا شده که لباسی را در فروشگاه بپوشید و احساس کنید که خیلی به شما می آید ولی وقتی تو خانه می پوشید تازه عیب هایش را می بینید؟! اگر این اتفاق برایتان افتاده، خودتان را سرزنش نکنید این یکی دیگه از ترفندهای بازاریابی است! فروشگاه های لباس معمولا از آینه هایی استفاده می کنند که شما را کشیده تر نشان بدهد و لباس بیشتر به تنتان بشیند! و واضح است که وقتی خودتان را زیباتر ببینید به مقدار بیشتری خرید می کنید! سعی کنید اگر چند آینه در لباس فروشی هست خودتان را در همه آن ها ورانداز کنید!

4- نمونه ها
حتما تا حالا با غرفه هایی که نمونه غذاهایی را به شما تعارف می کنند برخورد داشتید و شاید هم تست کرده باشید، تحقیقات نشان داده 40 درصد از افرادی که خوراکی ها را تست می کنند بدون این که به آن ها نیازی داشته باشند آن ها را می خرند! سعی کنید به غرفه هایی که به آن ها نیازی ندارید نزدیک نشوید و گرنه مبارزه سختی در پیش رو دارید!
سعی کنید به غرفه هایی که به آن ها نیازی ندارید نزدیک نشوید

5- تخفیف ها
همه ما این تجربه را داشتیم که وقتی درصدهای تخفیفی را دیدیم بدون فکر خرید کردیم. این اتفاق معمولا به این صورت هست که اجناس با تعداد زیاد با درصد تخفیف قابل توجهی فروخته می شوند، و با اینکه شاید مقدار خرید بیشتر از نیاز یک سال هم باشد به سراغشان می رویم! داشتن لیست خرید همراه با تعداد مورد نیاز می تواند شما را از این حقه هم در امان نگه دارد!

برای طراحی یک استراتژی محتوایی قدرتمند 7 روش وجود دارد

 

  • هدف شما از طرح بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا می‌خواهید تولید محتوا کنید و یک طرح بازاریابی محتوایی بنا کنید؟ پیش‌از اقدام به برنامه‌ریزی، اهداف خود را شناسایی کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه‌چیزی برای استراتژی شما بهتر است.

اگر قصد شما پیروزی در حوزه رقابتی بازاریابی محتوا است، وجود استراتژی محتوا یا بازبینی آن به‌منظور اطمینان از به‌روز، نوآورانه و قدرتمند بودن آن بسیار سودمند خواهد بود.

امروزه رقابت در عرصه بازاریابی محتوایی درمقایسه با قبل، افزایش چشم‌گیری داشته است. موسسه بازاریابی محتوایی (Content Marketing Institute) بررسی‌ انجام داده است که برطبق آن ۷۰درصد از بازاریاب‌هایی که با مدل بنگاه‌به‌بنگاه (B2B) در بازار فعالیت می‌کنند، اظهار داشته‌اند که امسال درمقایسه با سال ۲۰۱۶، محتوای بیشتری تولید کرده‌اند. اولین گام برای پیش‌افتادن در این رقابت، داشتن یک طرح هوشمند و منسجم برای بازاریابی محتوایی است. در این مطلب، علت نیاز داشتن به یک طرح بازاریابی محتوایی و گام‌های لازم برای ایجاد آن را بررسی می‌کنیم.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا، بخشی از طرح بازاریابی شماست و به معنای مدیریت هرگونه رسانه نوشتاری و دیداری است که در اختیار دارید یا می‌خواهید ایجاد کنید. برای تولید محتوا باید به‌خوبی برنامه‌ریزی کنید. زمانی‌که در حال طراحی استراتژی محتوا هستید، باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

– کسی که محتوا را برایش تولید می‌کنید؛

– مسئله‌ای که محتوا برای مخاطب حل می‌کند؛

ـ چگونه محتوای منحصربه‌فردی تولید کنید؛

– قالب‌هایی که شما برای تولید محتوا درنظر می‌گیرید؛

– کانال‌هایی که برای انتشار محتوا انتخاب می‌کنید؛

– چگونه تولید و انتشار محتوا را زمان‌بندی و مدیریت خواهید کرد.

هفت‌گام برای طراحی استراتژی محتوا

گام اول: هدف خود را تعریف کنید

هدف شما از طرح بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا می‌خواهید تولید محتوا کنید و یک طرح بازاریابی محتوایی بنا کنید؟ پیش‌از اقدام به برنامه‌ریزی، اهداف خود را شناسایی کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه‌چیزی برای استراتژی شما بهتر است.

گام دوم: روی شخصیت مخاطبانتان تحقیق کنید

برای ایجاد یک برنامه موفق، لازم است به‌خوبی مخاطب هدف محتوای خود را شناسایی کنید. این موضوع مخصوصا برای کسانی‌ که تازه شروع کرده‌اند، بسیار مهم است. شما با شناختن مخاطب هدف می‌توانید محتوای ارزشمندتر و مرتبط‌تری تولید کنید. اگر شما یک بازاریاب باتجربه هستید، ممکن است هدفتان تغییر کرده باشد. آیا می‌خواهید بازار جدیدی را انتخاب کنید یا اینکه همین بازار هدف فعلی را گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید همان مخاطب هدف را حفظ کنید؟ شما باید هر سال از طریق تحقیقات بازار، ویژگی‌های مخاطبانتان را مورد بازبینی قرار دهید.

گام سوم: در محتوا بازبینی داشته باشید

بیشتر افراد کارشان را با وبلاگ‌ها آغاز می‌کنند؛ اما چنانچه شما مایل هستید انواع دیگری از محتوا را تولید کنید، درباره‌ آن به‌خوبی فکر کنید. برای مثال اگر شما در سال گذشته، به شکل هفتگی در وبلاگ خود پست می‌گذاشتید، تولید یک کتاب الکترونیکی که تمام پست‌های شما را در یک فایل خلاصه کند، می‌تواند روش جدیدی برای عرضه اطلاعات در قالب متفاوتی باشد. اگر شما مدت‌هاست که در این کسب‌وکار فعالیت می‌کنید، اقدامات خود در بازاریابی محتوایی و نتایج آن را در یک سال گذشته مرور کنید. فکر کنید در سال بعد چه کارهای متفاوتی می‌توانید انجام دهید و همچنین اهداف جدیدی برای خود ایجاد کنید.

گام چهارم: یک سیستم مدیریت محتوا انتخاب کنید

یک سیستم آماده به کار برای مدیریت محتوای خود داشته باشید. چند بخش بسیار مهم این سیستم عبارت‌اند از: تولید محتوا، انتشار محتوا و تحلیل محتوا. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا عبارت‌اند از: CoSchedule، WordPress، Joomla، Drupal و …

گام پنجم: برای تولید محتوا ایده‌پردازی کنید

اکنون وقت آن رسیده ایده‌هایی را برای محتوای خود بپرورانید. دراینجا چند ابزار مفید در این زمینه معرفی می‌شوند:

ـ HubSpot’s Website Grader: هرگاه بخواهید ببینید با بازاریابی کنونی خود در چه جایگاهی قرار گرفته‌اید، این ابزار بسیار خوب به کمکتان خواهد آمد. این ابزار، از امور وبلاگی گرفته تا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، حوزه‌های بسیار مهم بازاریابی شما را ارزیابی می‌کند و با ارسال یک گزارش کامل، به شما امکان می‌دهد تا هرکدام از این حوزه‌ها را تقویت کنید. همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانید نسبت به سئوی وب‌سایت خود و نیز کشف ایده‌های محتوایی جدید اقدام نمایید.

ـ HubSpot’s Blog Topic Generator: بااستفاده از این ابزار می‌توانید برای یک سال تمام، ایده‌هایی برای پست‌های وبسایت خود داشته باشید. برای این کار شما باید عناوین و عبارات کلی که می‌خواهید درباره آن بنویسید را در این ابزار تولیدکننده ایده محتوا وارد کنید و آن، همه‌ کارها را برایتان انجام خواهد داد.

ـ Feedly: این RSS feed محبوب و شگفت‌انگیز، عناوین ترندشده‌ شما را ثبت و در همان زمان ایده‌های محتوایی پیدا می‌کند.

ـ BuzzSumo: در BuzzSumo می‌توانید محتواهای محبوب و ایده‌هایی درباره‌ تولید محتوا بیابید. این ابزار با به اشتراک‌گذاردن بخشی از محتوا در رسانه‌های اجتماعی، مشخص می‌کند تا چه‌حد محتوا محبوب است. شما بااستفاده از این اطلاعات درمی‌یابید که کدام ایده‌ محتوایی، بهتر خواهد بود.

گام ششم: انواع محتوایی را که می‌خواهید تولید کنید، انتخاب کنید

شما برای تولید محتوا، گزینه‌های گوناگونی را می‌توانید انتخاب کنید. در اینجا به چند مورد از محبوب‌ترین قالب‌های محتوا و نیز ابزارها و الگوهایی که برای شروع می‌توانید استفاده کنید، اشاره شده است.

 

۱. پست‌ها

پست‌های وبلاگی یا وب‌سایتی بایستی به‌طور مرتب منتشر شوند تا بتوانند بازدیدکنندگان جدیدی را جذب نمایند. پست‌ها باید محتوای ارزشمندی برای مخاطبان ایجاد کنند تا آن‌ها برای اشتراک‌گذاشتن مطالب در رسانه‌های اجتماعی و دیگر وب‌سایت‌ها ترغیب شوند. پیشنهاد می‌شود که پست‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشند، البته اگر مخاطبانتان پست‌های کوتاه‌تر یا بلندتر را می‌پسندند، بر همین اساس عمل کنید.

۲. کتاب‌های الکترونیکی

مشتریان بالقوه می‌توانند پس از ارائه اطلاعات تماسشان، کتاب‌های الکترونیکی را دانلود کنند. کتاب‌های الکترونیکی درمقایسه با پست‌های وبلاگ، طولانی‌تر و عمیق‌ترند و به دفعات کمتری منتشر می‌شوند. ممکن است بازدیدکنندگان بخواهند پس از خواندن یک پست وبلاگ با وب‌سایت، اطلاعات تماس خود را برای دریافت یک کتاب الکترونیکی و کسب اطلاعات ارزشمندتر و مناسب برای کسب‌وکارشان، وارد کنند.

۳. اینفوگرافیک‌ها

در مقایسه با متن تنها، اینفوگرافیک‌ها با سازمان‌دهی و نمایش تصویری داده‌ها، در ایجاد رضایت برای مخاطبان بهتر عمل می‌کنند. این‌ قالب‌های محتوا، مخصوصا هنگامی‌که می‌خواهید حجم زیادی از داده‌ها را به‌شکلی واضح و با قابلیت درک آسان، به اشتراک بگذارید بسیار سودمند خواهند بود.

۴. ویدئوها

ویدئوها می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها به اشتراک گذاشته شوند. ویدئوها درمقایسه با محتوای نوشتاری به‌ صرف زمان بیشتری احتیاج دارند، اما از آنجا که محبوبیت و رواج بازاریابی بصری درحال افزایش است، احتمال به اشتراک‌گذاردن یک ویدئو، ۴۰ برابر انواع دیگر محتواست؛ بنابراین این رسانه حتما ارزش امتحان‌کردن را دارد.

۵. پادکست‌ها

در حالتی که مخاطبانتان زمان یا علاقه‌ای به خواندن روزانه محتوا نداشته باشند، ایجاد پادکست امکان ارتباط با شما را برای آن‌ها فراهم می‌کند. تعداد کسانی که به پادکست گوش می‌دهند، روبه افزایش است و برآورد می‌شود که در سال ۲۰۱۶، ماهانه ۵۷ میلیون نفر به پادکست‌ها گوش داده‌اند. چنانچه شما امکان مصاحبه و گفتگو با افراد ویژه‌ای را دارید، می‌توانید آن را در قالب پادکست‌ منتشر کنید.

۶. محتوای خارجی

اگر شما تاکنون محتوای خود را به‌طور منظم تنها در سایت شخصیتان منتشر کرده‌اید، ممکن است الان وقت آن رسیده باشد که این محتوا را در سایت‌های دیگر نیز انتشار دهید؛ برای مثال می‌توانید محتوا را در قالب‌های جدید بیاورید و در شبکه‌های اجتماعی مانند (LinkedIn) منتشر کنید.

گام هفتم: محتوای خود را منتشر و مدیریت کنید

بیشتر مردم تنها به ثبت‌کردن تعطیلات عادی چون سال نو و عید شکرگزاری در امور بازاریابی خود بسنده می‌کنند، اما شما نباید خود را تنها به این رویدادهای مهم محدود کنید. چنانچه تعطیلات و رویدادهای خاصی هستند که برای گروهی از مخاطبانتان اهمیت دارند، ارزش این را دارد که محتوای مربوطه را در وبلاگ یا شبکه‌ اجتماعی خود منتشر کنید.

 

برای موفقیت در بازاریابی باید روانشناسی رنگ ها را بلد باشیم

  • رنگ، عنصر چشم‌نوازی است که کاربردهای بسیاری در بازاریابی دارد. پژوهش‌های بی‌شماری تاثیر رنگ‌ها بر مشتریان را اثبات کرده‌اند؛ رنگ‌هایی که با تحریک بخش‌های مختلف مغز، هیجان یا آرامش خلق می‌کنند.

آیا سبزی طبیعت و آبیِ آسمان بیکران، به‌ شما احساس آرامش می‌دهند؟ آیا رنگ قرمز چراغ راهنمایی‌ورانندگی، شما را به احتیاط وا می‌دارد؟.تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و تصمیم‌های انسان حقیقتی ثابت‌شده است؛ حقیقتی که طراحان و بازاریاب‌ها به‌خوبی از آن بهره گرفته‌اند. جالب است بدانید گاهی تنها دلیل خرید برخی محصولات، رنگشان است! طبق آمار، برای ۹۳ درصد خریداران «ظاهر محصول» اولویت دارد و از این میان ۸۵ درصد نیز «رنگ محصول» را دلیل اصلی خریدشان معرفی کرده‌اند. اگر این ارقام برایتان عجیب است، بهتر است تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با جادوی رنگ‌ها و روان‌شناسی رنگ در بازاریابی آشنا شوید
قرمز: رنگ قرمز با خلق حس اضطرار برای فروش‌های دوره‌ای با هدف خالی کردن انبارها مناسب است. قرمز به افزایش اشتها کمک می‌کند، به همین دلیل رنگ قالب در بیشتر فست‌فودهای زنجیره‌ای است. بدن را تحریک می‌کند و با افزایش فشار خون و ضربان قلب، هیجان و شور ایجاد می‌کند.
آبی: رنگ موردعلاقه‌ی آقایان! آبی رنگ صلح، آرامش و اطمینان است. آبی حس امنیت را تلقین می‌کند، موجب کاهش اشتها می‌شود و بهره وری را افزایش می‌دهد. بیشتر برندهای محافظه‌کار، طرفدار رنگ آبی هستند که باعث جلب اعتماد مشتری به محصول می‌شود.
سبز: رنگ سلامتی، آرامش، قدرت و طبیعت! در فروشگاه‌ها برای القای آرامش به مشتریان و همچنین برای نشر موضوعات زیست‌محیطی به‌کار می‌رود. رنگ سبز با ایجاد هماهنگی در مغز، به تصمیم‌گیری سریع و موثر کمک می‌کند.
بنفش: معمولا نماد اشرافیت، دانایی و احترام است. مهارت حل مسئله و خلاقیت را تقویت می‌کند. برای تبلیغ محصولات آرایشی و ضدپیری زیاد به‌کار می‌رود.
زرد و نارنجی: این رنگ‌های شاد، خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی را تقویت می‌کنند. رنگ زرد ممکن است نوزادان را به گریه بیندازد و نارنجی حس احتیاط را برمی‌انگیزد. در ترغیب مشتریان پشت ویترین و کسانی که به‌شکل احساسی خرید می‌کنند، نقش مهمی دارد.
سیاه: حس قدرت، اعتبار، ثبات و توان بدنی را منتقل می‌کند. اغلب به‌عنوان نماد زیرکی به‌کار می‌رود اما اگر بیش‌ازحد مورد استفاده قرار بگیرد، آزاردهنده می‌شود.
خاکستری: نماد عمل‌گرایی، سالمندی و همبستگی است. درصورتی‌که زیاد از آن استفاده شود، ممکن است به ایجاد احساس پوچی و افسردگی منجر شود.
سفید: احساس پاکی، خلوص، تمیزی و امنیت خلق می‌کند. می‌توان برای تاکید بر بی‌رنگی و القای احساسی خنثی آن را به‌کار برد. فضای سفیدرنگ ممکن است خلاقیت را تحریک کند زیرا وضعیتی دستکاری‌نشده و پاک را به ذهن متبادر می‌کند.

روان‌شناسی رنگ
رنگ، عنصر چشم‌نوازی است که کاربردهای بسیاری در بازاریابی دارد. پژوهش‌های بی‌شماری تاثیر رنگ‌ها بر مشتریان را اثبات کرده‌اند؛ رنگ‌هایی که با تحریک بخش‌های مختلف مغز، هیجان یا آرامش خلق می‌کنند. بنابراین شرکت‌ها و برندهای بزرگ به‌سادگی با انتخاب ترکیب درستی از رنگ‌ها می‌توانند مشتریان‌شان را به خرید ترغیب کنند. برای کاهش فشار به چشم، از رنگ‌های متضاد استفاده کنید. این کار تمرکز بر موارد گوناگون را برای خواننده ساده‌تر می‌کند. رنگ‌ها در جهت‌دهیِ واکنش‌های احساسی مصرف‌کنندگان موثرند. به‌طور مثال رنگ‌های روشن‌تر به مصر‌ف‌کنندگان انرژی بیشتری می‌دهند که منجر به پاسخ‌ها و واکنش‌های بهتری از سوی آنان می‌شود، اما اگر داده‌ها و اطلاعاتی که می‌خواهید به مخاطبتان انتقال بدهید مهم هستند، با استفاده از رنگ‌های تیره‌تر تمرکز و تحلیل را برای مشتریان ساده‌تر کنید.

برندهای بزرگ چطور از رنگ‌ها استفاده می‌کنند؟
مک‌دونالد با استفاده از رنگ‌های زرد و نارنجی که هم پُرانرژی هستند و هم برای بچه‌ها جذاب‌اند، اشتها را تحریک و حس فوریت ایجاد می‌کند. به‌علاوه این رنگ‌ها برای بزرگ‌ترها کمی ناخوشایند هستند، بنابراین به ترک سریع رستوران، افزایش سرعت چرخه‌ی فروش و درنتیجه افزایش فروش رستوران کمک می‌کنند. تاثیر قدرتمند رنگ‌ها در تبدیل شدن مک‌دونالد به چنین زنجیره‌ی بزرگی شگفت‌انگیز است. بی‌شک مک‌دونالد نمی‌توانست با استفاده از رنگ سبز، محبوبیت چنین غذاهای کم‌وبیش ناسالمی را این‌قدر افزایش بدهد!. جالب اینکه تنها برند معتبر جهانی که از سبز به‌عنوان رنگ اصلی‌اش استفاده می‌کند، استارباکس است. استارباکس به امید تلقین آرامش‌بخشی قهوه‌هایش و دعوت از مشتریان برای یک استراحت کوتاه در طول ساعت‌های پرفشار روز، از رنگ سبز استفاده می‌کند.

مشکلات کسب و کارهای کوچک چه هستند

  • یکی از مجریان این استارت آپ در سومین نمایشگاه تراکنش ایران با اشاره به چالش های این استارت آپ گفت: بحث پیاده سازی سیستم، اعتبارات و نقدینگی و نیروی کار از مهم ترین چالش هایی است که با آن درگیر هستیم.

امروزه استارت آپ های زیادی در کشور طراحی می شوند و شور و شوق کارآفرینان به این افزایش ها دامن زده است تا هر کارآفرینی با ایده ها و نوآوری ها ارزش خود را به رقیبان ثابت کند. با وجود اینکه بسیاری از این استارت آپ ها موفق می شوند اما بسیاری از آنها به فراموشی سپرده می شوند. یکی از چالش های کلیدی که امروزه کسب وکارهای کوچک با آن دست وچنجه نرم می کنند مربوط به مسائل مالی است. استارت آپ ها معمولا برای اینکه بتوانند درآمد بالایی کسب کنند، نیاز به صرف هزینه های بالایی هم دارند. یکی دیگر از این چالش ها طرح های تجاری ضعیف است؛ در واقع نداشتن یک طرح کسب وکار مناسب می تواند عامل شکست یک استارت آپ باشد. علاوه بر این نداشتن استراتژی برای بازاریابی و نداشتن تیم متخصص و رقابت های شدید از دیگر عواملی است که یک استارت آپ را در همان ابتدا با شکست مواجه می کند. در همین میان تجربه برخی استارت آپ های حوزه کیف پول الکترونیکی را بررسی کرده و به معرفی و چالش های آن پرداخته شده است.

بحران سرمایه برای استارت آپ ها
«جرینو» یک سیستم مدیریت پرداخت های شخصی و فروشگاهی است که به وسیله آن در کم تر از یک دقیقه می توان صفحه پرداخت اختصاصی ایجاد کرد و با استفاده از فرم ساز آنلاین به راحتی نمای ظاهری صفحه پرداخت را سفارشی و فیلدهای آن را مشخص کرد.
با این استارت آپ دیگر نیازی به ارسال شماره حساب و کارت بانکی نیست و فقط کافی است لینک صفحه پرداخت را منتشر کرد. در این استارت آپ امکان کسب درآمد نیز وجود ندارد و با استفاده از درگاه پرداخت می توان به صورت ترکیبی مبالغ را پرداخت کرد.

یکی از مجریان این استارت آپ در سومین نمایشگاه تراکنش ایران با اشاره به چالش های این استارت آپ گفت: بحث پیاده سازی سیستم، اعتبارات و نقدینگی و نیروی کار از مهم ترین چالش هایی است که با آن درگیر هستیم. بیشترین مشکلی هم که داشتیم بحث سرمایه گذار بوده است. رقیب های زیادی داریم ولی ما مزایای بسیاری داریم که برای اولین بار است آنها را به کار گرفته ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین مشکلات حوزه ما نداشتن استراتژی برای بازاریابی مناسب است، گفت: کسب وکارهای کوچک نیاز دارند نرخ بازگشت سرمایه را با بازاریابی بهینه و هدفمند به حداکثر برسانند و همچنین اعتماد مشتریانشان را نیز جلب کنند. بدون یک استراتژی بازاریابی، سود کمپانی ها به شدت افت می کند. در همین میان استارت آپ ها بیش از هر چیز دیگری نیاز به راه های نوآورانه برای تبلیغ دارند تا مردم به ارزش محصولات و خدمات آنها پی ببرند.

موانع قانونی و تعدد نهادهای تصمیم گیرنده
سرویس پرداخت «ساوانا» یک پل یا رابطی است بین کارهای اینترنتی و درگاه های پرداخت؛ در واقع ساوانا این امکان را به تمامی درگاه های اینترنتی می دهد که فروشگاه خودشان را ظرف چند دقیقه به درگاه بانکی متصل کنند. این امکان وجود دارد که هر فروشگاه ظرف چند دقیقه به درگاه بانکی متصل شود و پرداخت را انجام دهد.
مجری این استارت آپ درباره چالش های پیش روی استارت آپ ها گفت: در روند اجرای این کار با توجه به این که به تازگی شروع به فعالیت کرده است با چالشی مواجه نشده ایم؛ اما با توجه به این که سابقه این نوع کارها را داشته ایم، چالش ها بیشتر مربوط به مشکلات و موانع قانونی است.

نهادهای تصمیم گیرنده در این زمینه زیاد بودند و چندین نهاد در حال مدیریت بر این حوزه هستند و عدم هماهنگی این نهادها برای ما مشکل ساز شده است. علاوه بر این نزدیک به 30 تا 40 استارت آپ در این حوزه فعالیت می کنند و هرکدام با مزایایی که در اختیار کاربران قرار می دهند در حال رقابت هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نداشتن تیم متخصص و رقابت های شدید و ناکارآمد از دیگر چالش های پیش روی استارت آپ هاست، ادامه داد: داشتن یک تیم اختصاصی با مجموعه ای از مهارت ها موجب نوآوری در طراحی استارت آپ ها می شود. علاوه بر این رقابت باید به شکلی باید که کسب وکارها بهترین عملکرد خود را بروز دهند و در مواجهه با مشکلات انعطاف پذیر باشند.

باید به اقتصاد و بازاریابی فرهنگ و هنر اهمیت دهیم

  • به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، فریده روشن در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از حوزه هنری استان با بیان اینکه در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که گفتمان ها و تعاملات بین این کمیسیون با فعالان فرهنگی بیشتر شده است،

 

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به لزوم توجه به اقتصاد و بازاریابی فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: به این دلیل که به اقتصاد فرهنگ و بازاریابی فرهنگ و هنر توجه نشده، جوانان به اصل فرهنگ و هنر توجهی نمی کنند و تا زمانی که اقتصاد هنر تقویت نشود و بازاریابی مناسبی نداشته باشیم،
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اصفهان، فریده روشن در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان از حوزه هنری استان با بیان اینکه در حال حاضر شرایطی به وجود آمده که گفتمان ها و تعاملات بین این کمیسیون با فعالان فرهنگی بیشتر شده است، اظهار کرد: وقتی که در مورد شهر اصفهان بخواهیم صحبت کنیم، یکی از کلیدواژه های اصلی ما هنر است که به حق با تمام ابعاد و وجوه ارزشی و ظرفیت های مادی و معنوی این شهر پیوند خورده و در تمام برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها، از مولفه های اصلی است.
وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان شهر فرهنگی، تاریخی و فرهنگ و تمدن است و هنر یکی از مباحث اصلی در اصفهان است و باید به این بخش به دلیل ساختار شهر اصفهان توجه شود، اضافه کرد: یکی از راهبردهای اصلی مدیریت شهرها، حرکت در راستای توسعه پایدار شهری بوده و کلان شهر اصفهان هم از ظرفیت بالایی برای تحقق این مهم به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی، برخوردار است و یکی از ارکان اصلی توجه به مقوله هنر در این شهر در تمام ساحت های آن اعم از انواع هنر، کنشگران، متولیان، زیرساخت های موجود، فرصت ها و تهدیدها است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: رویکرد اصلی هم باید حفظ داشته ها در این زمینه، بازآفرینی و توسعه آنها، معرفی و عرضه در گستره جهانی و انتقال به آیندگان باشد و بر همین مبنا، مقوله هنر از اولویت های کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان است و در تعیین راهبردهای خود نگاه ویژه ای به اقتصاد هنر داریم که در گذشته کمتر مورد توجه بوده است و همین موضوع می تواند در رونق ابعاد دیگر حوزه هنر بسیار نقش آفرین باشد.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد نخبه پروی و بسترسازی برای بروز و ظهور استعدادهای هنری اصفهان که در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم و مشارکت دادن به بخش خصوصی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها از دیگر راهبردهای کمیسیون در تحقق این اهداف است، ادامه داد: بحث محور چهارباغ و تبدیل آن به یک محور فرهنگی و هنری، که خود گستره وسیعی از برنامه ها را در بر می گیرد و می تواند یک گام بلند در توسعه و رونق حوزه هنر اصفهان باشد.
روشن با اشاره به اینکه سه مجموعه شورای شهر، شهرداری و حوزه هنری باید به دنبال تفاهم نامه های مشترکی باشند و باید به سمت اجراییات برویم از حالت شعار خارج شویم، تاکید کرد: هم افزایی و تعامل با نهادهای متولی و کنشگران حوزه هنر بسیار مهم است که بتوان این ظرفیت ها و داشته ها را به گونه ای هدایت کرد که ضمن جلوگیری از موازی کاری، از نظر کمی و کیفی، بتوانیم به استانداردهای لازم برسیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم بهتر بتوانیم از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود استفاده کنیم و در راستای ارتقای وضعیت فرهنگ و هنر در شهر گام برداریم، افزود: نقش حوزه هنری با توجه به ساختار و وظایفی که بر عهده دارد و همچنین ظرفیت بالای فکری و کارشناسی این نهاد، در ایجاد تعامل با نهادها بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم همفکری بیشتری با مجموعه حوزه هنری اصفهان داشته باشیم و با توجه به راهبردهای شورا در این زمینه، ارائه و اجرای برنامه های اثر بخش و مانایی را شاهد باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی باید به سمت بازآفرینی و توسعه انها باشد، گفت: طی سال های گذشته توجه خاصی به اهل هنر در اصفهان نشده و به صورت باید و شاید به این حوزه پرداخته نشده است.
وی اظهار کرد: باید به آموزش و توانمدسازی افراد در حوزه هنر پرداخته شود و همچنین باید در حوزه تربیت بچه ها در حوزه هنر اقدام شود و فرهنگسازی لازم باید در این زمینه صورت بگیرد.
روشن به لزوم توجه به اقتصاد و بازاریابی فرهنگ و هنر اشاره کرد و ادامه داد: به این دلیل که به اقتصاد فرهنگ و بازاریابی فرهنگ و هنر توجه نشده، جوانان به اصل فرهنگ و هنر توجهی نمی کنند و تا زمانی که اقتصاد هنر تقویت نشود و بازاریابی مناسبی نداشته باشیم، نمی توانیم در جلب توجه فرزندان به این حوزه خوب عمل کنیم.
وی تصریح کرد: باید به این سمت بریم که حوزه هنری و دیگر دستگاه های متولی امر در حوزه فرهنگ و هنر به سمت رخدادهای جهانی بروند.

به حفظ مشتری اهمیت دهیم

  • اگر تصور می‌کنید خدمات مشتری مهم‌ترین کاری است که می‌توان برای کمک به رشد هر کسب‌وکاری انجام داد، کاملا درست متوجه شده‌اید. نکاتی در مورد ارائه خدمات به مشتریان وجود دارد که در هر کسب‌وکاری باید آنها را آموخت.

 

 

امیدوار هستید محصولات و خدمات عالی که ارائه می‌دهید باعث وفاداری و صمیمیت مشتریان خواهد شد گاهی اوقات همین اتفاق می‌افتد اما در حقیقت یک استراتژی همیشه کارآیی ندارد و موثر نیست.

اگر تمرکز خود را روی مشتریان نگذارید و کارهایی انجام ندهید تا احساس با ارزش بودن کنند، در نهایت هزینه هنگفتی متحمل می‌شوید و مشتریان دائمی را از دست خواهید داد. با توجه به نظر Bain & Company یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های مشاوره مدیریت و کسب‌وکار، جذب مشتری جدید برای کسب‌وکار هزینه‌ای معادل ۶ تا ۷ برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی در بر دارد. لازم است هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا همواره وفاداری مشتریان را جلب کنید و هرگز ارزش حفظ مشتریان را دست کم نگیرید. این مقاله به بررسی عوامل اصلی دستیابی به میزان حفظ مشتری برای افزایش درآمد می‌پردازد.

۱. شناخت بیشتر مشتریان

انسان‌ها تمایل شدید و ذاتی نسبت به شناخته شدن و درک شدن از سوی دیگران دارند. اگر احتیاجات مشتریان از سوی کسب‌وکاری برآورده شود بنابراین مشتری آن کسب‌وکار را به سایر کسب‌وکارها که صرفا به‌عنوان مشتری در نظر گرفته می‌شوند، ترجیح می‌دهد. رتبه‌بندی که مشتریان برای ارائه خدمات در نظر می‌گیرند ارتباط مستقیمی با احساس سرخوردگی و رضایت دارد که در این صورت کسب‌وکار مورد نظر در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. در مورد رضایت مشتریان نکات بسیار مهمی وجود دارد. یکی از تاکتیک‌های موفقیت، صرف زمان بیشتر برای هر مشتری است. بهتر است درتمام راهکارهای افزایش کسب‌وکار این استراتژی ساده را در نظر گرفت. اما برای ایجاد روابط واقعی با مشتریان باید زمان زیادتری صرف کنید.

۲. اجرای سیستم‌های بازخورد

مشتریان دوست ندارند نادیده گرفته شوند یا مورد بی‌اهمیتی صاحبان کسب‌وکار واقع شوند. تنها می‌خواهند خواسته‌هایشان از سوی آنها شنیده و برآورده شود. فراهم کردن فضایی برای مشتریان برای مطرح کردن نیاز ها، نقش مهمی در ایجاد تجربه مشتری مثبت ایفا می‌کند. سیستم‌هایی مانند نظرسنجی یا مطرح کردن سوال درباره بازخورد از مشتریان قدیمی کمک خواهد کرد تا از نظرات آنها درباره کسب‌وکار، محصولات و خدمات ارائه شده، اطلاع پیدا کنید. مشتریان نظرات عالی نسبت به کسب‌وکار و حمایت از آن در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید در صورت نیاز با استفاده از پیشنهادهای ارائه شده، در کارهای خود تجدید نظر کنید. اگر اخیرا با مشتریان قدیمی در ارتباط نبوده‌اید پس طی تماس تلفنی احوال مشتری را جویا شوید و به هیچ وجه از کار صحبتی به میان نیاورید. ارتباط تلفنی روش فوق‌العاده‌ای است برای برقراری ارتباط مجدد با افرادی که مدت‌ها از آنها خبر ندارید و در ارتباط نبوده‌اید. به‌عنوان مثال می‌توانید با ارسال کارت دعوت یا دیگر یادگاری‌های کوچک با مشتریان قدیمی در ارتباط باشید تا متوجه شوند که برای زمان و نظرات آنها ارزش بسیار قائل هستید.


۳. رفتار خوب و مودبانه

یک روش دیگر برای جلب رضایت مشتریان قدردانی و تشکر کردن از آنها است اما غافلگیری راهکار تاثیرگذارتری است. افراد هرگز اتفاقات خوشایند و غیرمنتظره‌ای را که در زندگی برایشان اتفاق می‌افتد، فراموش نمی‌کنند و مهربانی تاثیر دائمی بر جای خواهد گذاشت. سعی کنید با ایجاد خلاقیت و نوآوری در کسب‌وکار، عملکردی متفاوت‌تر از دیگران داشته باشید و تشکر و حق شناسی از مشتریان را در دستور کار خود قرار دهید. برای مثال در برخی کسب‌وکارها حتی می‌توان برای مشتریان خاص، پرواز خصوصی با هواپیما جت، دیدن پشت صحنه یک کنسرت بزرگ، بلیت تماشای مسابقات ورزشی مهم و کارت تبریک تولد به همراه هدیه کوچکی را در نظر گرفت.

۴. ارائه خدمات پیشگیرانه

اگر تصور می‌کنید خدمات مشتری مهم‌ترین کاری است که می‌توان برای کمک به رشد هر کسب‌وکاری انجام داد، کاملا درست متوجه شده‌اید. نکاتی در مورد ارائه خدمات به مشتریان وجود دارد که در هر کسب‌وکاری باید آنها را آموخت. یکی از آن نکات، سبکی از خدمات مشتری یعنی «خدمات پیشگیرانه» است که با پیش‌بینی مشکلات احتمالی قبل از وقوع، می‌توان مانع روی دادن برخی از اتفاقات شد. می‌توانید کارهای ساده‌ای انجام دهید برای مثال پیش از اینکه مشتریان با شما تماس بگیرند و سوالات یا خواسته‌های خود را مطرح کنند با آنها در ارتباط باشید تا متوجه نیازها و پرسش هایشان شوید. فعال بودن و ایجاد روابط و گفت‌وگو با مشتریان، نشان‌دهنده آگاهی و احترامی است که برای مشتریان قائل هستید. مشتریان هیچ علاقه‌ای به تماس مکرر برای درخواست کمک از سوی شما ندارند. مشتریان گذری موجب افزایش رشد کسب‌وکار نخواهند شد. در حقیقت مشتریان بیشتر دوست دارند در تعامل با یک کسب‌وکار مرکز توجه باشند و برایشان زمان زیادی گذاشته شود نه اینکه بنگاه اقتصادی در معامله با مشتری، تمام سود خود را در یک داد و ستد خلاصه کند. حفظ مشتریان برای موفقیت هر کسب‌وکار پایداری، ضروری است. بیاموزید که چگونه مشتریان خود را به مشتری وفادار تبدیل کنید و همچنین از طریق دوره‌های آموزشی و مکانیزم‌های عملیاتی گسترده، در سازمان خود طرح‌های جذب، حفظ و نگهداری مشتری را به اجرا در آورید. سرنوشت سازمان خود را خود در دست بگیرید و متکی بر شانس نباشید. سرمایه‌گذاری بر مشتریان، درآمد شما را بیشتر و موفقیت‌تان را در کسب‌وکار تضمین می‌کند. مشتری قلب تپنده سازمان است، برای حفظ مشتریان همه تلاش خود را به‌کار گیرید.