با داشتن پشتکار و مقاومت به موفقیت می رسیم

 

  • ترقی کار ضرابی باعث می شود که از زیر زمین کوچک خانه پدر خارج شود و با اجاره مکان جدیدی به عنوان کارگاه تولیدی و توسعه خط تولید خود با هشت دستگاه، فعالیت خود را به شکل جدی تری دنبال کند.

 

محمود ضرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مسیر طی شده خود برای رسیدن به موفقیت های کنونی اشاره کرد و زمان آغاز فعالیت خود را 18 سالگی خواند.
ضرابی به بهانه کارآموزی به همت پدر خود وارد واحد جوراب بافی می شود و سه ماه بعد با پرکاری و علاقه خود شگفتی کارفرما را رقم می زند.
ضرابی پس از آشنایی با 2 مهندسی که بر روی دستگاه وارد شده از کشور چک اسلواکی فعالیت می کردند و آموزش دیدن در کنار دست آنان، نسبت به کار جوراب بافی علاقه بیشتری پیدا می کند و از میان چهار کارآموز حاضر در آن کارگاه برای ادامه کار انتخاب می شود.
سال 61 و بحبوحه جنگ بود، روزهایی که ضرابی به این فکر افتاد که کارگاه کوچکی راه اندازی کند و خود کارفرمای خود شود، از پدر کمک می گیرد و با خرید 2 دستگاه جوراب بافی تصمیم خود را عملیاتی می کند.
به گفته خودش، آن روزها فقط یک کارگر داشت، به سختی کارگاه اداره می شد اما وی مدیر فنی چهار کارخانه دیگر بود و هر آنچه از آنها به عنوان دستمزد دریافت می کرد، برای سرپا نگاه داشتن کارگاه خود به کار می گرفت.
ترقی کار ضرابی باعث می شود که از زیر زمین کوچک خانه پدر خارج شود و با اجاره مکان جدیدی به عنوان کارگاه تولیدی و توسعه خط تولید خود با هشت دستگاه، فعالیت خود را به شکل جدی تری دنبال کند.
ضرابی می گوید: این کارها را پس از آنکه در سال 64 عازم خدمت سربازی شدم و سال 66 بازگشتم شروع کردم، همان روزهایی که جوراب ها را به باکو و ارمنستان هم صادر می کردم.
ضرابی سال هاست در حوزه بسته بندی حرف اول را می زند، موفقیتی که ثمره فکری است که از همان روزهای اول برای بسته بندی شکل تر، تعریف کارتن، به کارگرفتن نفتالین و در نهایت بسته های شیک در سر پروارند و به عملیاتی کرد.
ضرابی پله های موفقیت را با سرعت طی می کرد که با قطعنامه پایان جنگ و پس از آن تحریم های جدید علیه ایران مواجه می شود، اما این تولیدکننده زنجانی نا امید نمی شود، به کار در سایر کارخانه ها مشغول می شود تا بتواند هزینه های کارگاه خود را تامین کند، روزهایی که با رکورد بزرگی مواجه بود.
ضرابی مقاومت کرد تا به رغم ضرر دهی بالای کارگاه خود، خط تولید متوقف نشود، روزهای سختی که تا سال 76 ادامه داشت، تا آنکه در همین سال مکان کنونی کارگاه خود در میدان استقلال را به مساحت 500 مترمربع خرید و کسب و کار خود را توسعه داد.
ضرابی می گوید: از سال 82 به فکر استفاده از فناوری نانو افتادم، زمانی که چنین فناوری در ایران وجود نداشت و من آن را در یک نمایشگاه خارجی دیده بودم.
ضرابی که از نخستین تولیدکنندگان محصولات نانو در کشور محسوب می شود، به روند پیشرفت فناوری نانو در کارگاه خود اشاره کرد و گفت: در روزهای نخست استفاده از این فناوری، محصول نهایی به شدت گران تمام می شد و به حتم کسی خریدار آن نبود.
وی اضافه کرد: به تدریج مطالعه و تحقیقات شرکت در این زمینه افزایش یافت، امکانات نبود و برای استفاده از محلول های نانو بر روی جوراب ها از زود پز استفاده می کردیم و نتیجه آن شد آنتی باکتریالی محصول تا چهار بار شستشو.
ضرابی ابراز کرد: با قیمت بالا و چهار بار شستشو نمی توانستیم محصول را به دست مردم برسانیم، این بود که همچنان تحقیقات ادامه پیدا کرد تا آنکه تا 10 بار شستشو تاثیر استفاده از محلول های نانو روی جوراب افزایش یافت.
این تولیدکننده پوشاک صادراتی نانوی زنجانی گفت: به تدریج فضا رقابتی شد و شرکت های دیگری محلول های نانوی جدید و مختلفی ارائه کردند، روی تمامی آنها تست زده شد و در نهایت ماندگاری محلول نانو بر روی محصول تا 30 بار شستشو به دست آمد.
ضرابی زمانی وارد بازار نانو شد که مردم شناختی از فناوری نانو نداشتند و نمی دانستند که با استفاده از این فناوری می توان محصولی آنتی باکتریال تولید کرد، جوراب هایی که به رغم ماندگاری زیاد در پای فرد، بوی بد تولید نمی کنند و حتی بوی خوش روی آنها تا مدت ها باقی می ماند.
واحد تحقیق و توسعه شرکت ضرابی همواره فعال است، ارتباط مستمری با دانشکده داروسازی و رابطه تنگاتنگی با ستاد نانوی کشور دارد.
امروز ضرابی که 60 درصد محصولات تولیدی خود اعم از جوراب و زیر پوش را صادر می کند، به فناوری نانوی ارگانیک دست یافته و محصولی تولید می کند که برای افراد دیابتی مفید است.
ضرابی در آخرین نمایشگاه نانوی کشور جزء منتخبان بود، تولیدکننده ای که برای نخستین بار در ایران توانست کیتین (گروهی از سخت پوستان دریایی) را به کار گیرد و نانوی ارگانیک برای محصولات خود استفاده کند.
ضرابی از طراحان حرفه ای برای طراحی بسته بندی محصولات خود استفاده کرده است به گونه ای که به گفته خود وی، امروز در برخی موارد حرف اول بسته بندی ایران را می زند، کیفیت محصول و بسته بندی که محصولات این شرکت را به برندی در جهان و ایران تبدیل کرده است.
اما ضرابی هم همانند بسیاری از تولیدکنندگان ایران از شرایط سخت اقتصادی گریبان گیر کشور رنج می برد و می گوید: هنوز موفق نشده ایم سیستم را به گونه ای تنظیم و مدیریت کنیم که قیمت محصول نهایی به حداقل برسد و بتوان در بازارهای جهانی رقابت کرد.
ضرابی می افزاید: مشکلات بسیاری پیش روی تولیدکننده وجود دارد، از قاچاق، سودهای بالای بانکی، سهم 33 درصد تامین اجتماعی و مالیات بر ارزش افزوده هر کدام در کنار تحریم ها به گونه ای فعالان اقتصادی و بنگاه داران را رنج می دهد.
این تولیدکننده زنجانی می گوید: باید متوجه بود که به هر میزان که از تولیدکننده حمایت، موانع پیشروی وی برداشته و مشوق های لازم ارائه شود، به همان میزان از گسترش بیکاری و رواج معضلات اجتماعی جلوگیری شده است.
وی تاکید دارد که اغلب معضلات اجتماعی ثمره بیکاری مردم است، باید تلاش کرد که تولید سرپا باشد و تولیدی ها نیروهای خود را حفظ کنند تا این معضل بیکاری مرتفع شود.
ضرابی رمز مقابله با بیکاری را همراهی مردم در خرید کالای ایرانی می داند و تصریح می کند: حتی اگر شده، کالای بی کیفیت ایرانی را بخریم تا کم کم آن واحد تولیدی هم برای ارتقای کیفیت خود تلاش کند و متوجه باشیم که امنیت شخصی ما و کشور در جلوگیری از بیکاری نیروهای کنونی کار تامین می شود.
محمود ضرابی تولیدکننده، صادرکننده، کارآفرین و فناور نمونه زنجانی مالک و مدیرعامل شرکت نانو مهیار با برند A.H.A است.

شخصیت خود را بازاریابی کنیم موفق می شویم

 

  • نکته‌ی مهم دیگر این است که در حال حاضر، روش‌های دیگری هم برای برندینگ شخصی وجود دارد. اگر وقت و انرژی کافی را به این هدف اختصاص دهید، برندینگ شخصی می‌تواند حرفه‌ی شما را به‌طور کامل (و در جهت مثبت) متحول کند.

تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی، نمود این حقیقت هستند که برندینگ شخصی، فرصت‌های جدید و شگفت‌انگیزی را پیش روی زندگی حرفه‌ای افراد قرار می‌دهد.

تبلیغات

وقتی صحبت از برندسازی شخصی می‌شود، بسیاری از مردم می‌پرسند چرا باید روی چیزی سرمایه‌گذاری کنند که بازده آن مشخص و قابل‌اندازه‌گیری نیست؟

واقعیت این است که راه‌هایی برای سنجش موفقیت و بازدهی برندسازی شخصی وجود دارد. همه‌ی وقتی‌که در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، عکس‌هایی که به اشتراک می‌گذارید، توئیت‌هایی که ارسال می‌کنید و مقالاتی که می‌نویسید، سودآوری خود را به شما نشان خواهند داد. شما زمانی به این بهره‌وری پی می‌برید که دیگر مجبور نیستید برای فروش هر محصولتان، ایمیلی جداگانه به مشتریان و شرکت‌های دیگر بفرستید. برعکس، این مشتریان هستند که به شما مراجعه می‌کنند.

آنچه برای دیروز کافی بود، امروز دیگر جوابگو نیست

شما با برندسازی شخصی، به‌نوعی خودتان را (چه به‌صورت آنلاین و چه آفلاین) بازاریابی می‌کنید. چراکه امروز دیگر کافی نیست فارغ‌التحصیل یک دانشگاه یا آموزشکده باشید. متأسفانه امروزه رزومه‌ی همه‌ی مردم شبیه به هم و پر از گواهی‌ها و مدارک فارغ‌التحصیلی دانشگاهی و دوره‌های آموزشی مختلف و متعدد است. البته گاهی اوقات دوره‌های کارآموزی و کارورزی داوطلبانه نیز در این رزومه‌ها دیده می‌شود.

ولی زمانی که یک کارفرما، سابقه‌ی حرفه‌ای شما را در گوگل، لینکدین و توییتر جستجو می‌کند، به چه نتایجی می‌رسد؟ به این موضوع فکر کنید که کارفرما، پیشاپیش شما را از طریق یکی از این رسانه‌ها می‌شناسد! بله، این برند سازی شخصی است.

 

مثال‌های واقعی

نیکلاس کول، جوانی ۲۲ ساله بود که نویسندگی در پورتال Inc.com را شروع کرد. در آن زمان «بازاریابی افراد تأثیرگذار» پدیده‌ای نوظهور بود. به همین دلیل مدیر تیم او را به چالش کشید تا در همه‌ی پلتفرم‌های اجتماعی مشهور، فعالیتی تأثیرگذار داشته باشد. او به مدت ۳ ماه، روی ۳ شبکه‌ی اجتماعی متمرکز شد. اول اینستاگرام، بعد توییتر و در آخر کورا. کول هزاران فالوئر جمع کرد و دیگر همه‌ی رسانه‌های اجتماعی را مثل کف دستش می‌شناخت.

آنچه آن‌ها متوجه شدند این بود که این پلتفرم‌ها، به‌سرعت تغییر می‌کردند و مردم دنباله‌رو موج‌های زودگذر آن‌ها بودند. شبکه، فقط وسیله‌ای بود که باعث می‌شد مردم شما را بشناسند. موضوع مهم، تعداد فالوئرهای شما نبود، بلکه این بود که شما بتوانید صدای خود را از میان این جمعیت، به‌طور واضح و رسا به گوش دیگران برسانید.

کول موفق شد کارش را ادامه دهد، کتاب بنویسد و آژانس بازاریابی و تبلیغات خودش را تأسیس کند. درنهایت او به یکی از بازاریابان دیجیتال معروف تبدیل شد که حتی نشریه‌ی فوربز نیز به دنبال استخدام او بود.

می‌توانیم بگوییم که کول، کمی خوش‌شانس بوده. آیا افراد دیگری نیز موفق شده‌اند چنین مسیری را طی کنند؟

 

شرکت Inc.com تصمیم گرفت این موضوع را بیشتر مورد تست قرار دهد. بنابراین چند عکاس مستقل را استخدام کرد تا روی این پروژه کار کنند. بعد از مدتی، یکی از آن‌ها کاملاً کنار کشید و شرکت کنجکاو شد که علت این امر را دریابد.

الکس تان، جوانی ۲۰ ساله بود که واقعاً تجربه‌ی زیادی در این حرفه نداشت. ولی شور و شوق و انرژی زیادش بود که نظر رئیس پروژه را به خود جلب کرده بود. وقتی از او پرسیدند که آیا دانشکده را تمام کرده، پاسخ داد که درس را رها کرده تا به اشتیاقات خود مشغول شود. دانشگاه، چیزی را که او واقعاً به دنبالش بود، آموزش نمی‌داد. شرکت تصمیم گرفت همان فرایندی را که کول انجام داده بود، به الکس نیز محول کند. نتیجه‌ی کار، مثبت بود.

الکس تان یاد گرفت بنویسد، عکس بگیرد و محتوایی بسیار باکیفیت خلق کند. او به‌جایی رسید که برخی از مشهورترین آژانس‌های بازاریابی دیجیتال جهان به او زنگ می‌زدند و از او درخواست همکاری می‌کردند. کار او قابل‌توجه بود، زیرا او ساعت‌های زیادی روی آثارش وقت گذاشته بود و در تمام رسانه‌های اجتماعی مشهور فعالیت مؤثری داشت.

ولی این استعداد او نبود که آژانس‌های بزرگ را جذب می‌کرد، بلکه شخصیتی بود که در آثارش نشان می‌داد. مردم حس می‌کردند الکس را می‌شناسند. او با برندسازی شخصی، توانسته بود اعتماد فالوئرهای خود را به دست آورد. برند شخصی او بود که برای دیگران جذابیت داشت.

الکس به‌عنوان تولیدکننده‌ی محتوا در یک شرکت بازاریابی لس‌آنجلس استخدام شد. او حالا شبکه‌ی پادکست خودش را میزبانی می‌کند و در اوقات فراغت، همچنان به‌عنوان یک شخصیت تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی، فعالیت دارد.

نکته‌ی مهم دیگر این است که در حال حاضر، روش‌های دیگری هم برای برندینگ شخصی وجود دارد. اگر وقت و انرژی کافی را به این هدف اختصاص دهید، برندینگ شخصی می‌تواند حرفه‌ی شما را به‌طور کامل (و در جهت مثبت) متحول کند.

راز بیت کوین چیست

  • «بیت‌کوین» در هفته‌های اخیر به یک کلید واژه پربازدید تبدیل شده است. هر واحد بیت کوین حدود دو ماه پیش، تقریبا ۳۸۰۰ دلار معامله می‌شد. اما پرواز این ارز مجازی در این دو ماه، ارزش هر واحد آن را تا ۷۴۰۰ دلار بالا برد؛ یعنی افزایش حدود۲برابری.

 

 روز گذشته بانک مرکزی نسبت به ریسک ناشی از نوسانات شدید بیت‌کوین، هشدار داد. اما در عین حال اعلام کرد که امکان تقلب در ارز مجازی وجود ندارد. وجود دو جنبه اساسی یک ارز استاندارد؛ یعنی اعتماد‌سازی و پشتوانه‌سازی در مکانیزم بیت‌کوین، این ارز رمز‌نهاد را به کانون توجه بانک‌های مرکزی سراسر دنیا تبدیل کرده است. شفافیت تمام و کمال، ناشناس بودن طرفین تراکنش در این شبکه و امنیت خدشه‌ناپذیر آن، از جمله پشتوانه‌های اعتمادساز این پدیده نوظهور هستند. بانک مرکزی در قبال ارز مجازی بیت‌کوین، آژیر هشدار را به صدا درآورد. «ریسک بالا» و «احتمال کلاهبرداری» در بیت‌کوین، دو سیگنال هشداری است که سیاست‌گذار پولی به مردم مخابره کرده است. ریسک بالا ناشی از نوسانات شدید و بی‌قاعده این ارز مجازی است. همچنین وجود ارزهای دیگر مجازی و شبکه‌های واسطه‌ای بازاریابی به شکل شبکه‌ هرمی، دومین خطر در کمین فعالان این حوزه است.
دیروز در یک نشست خبری، ناصر حکیمی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی موضع فعلی این بانک در قبال این پدیده را مشخص کرد. موضعی که بیشتر بوی احتیاط می‌داد. سیاست‌گذار پولی با توجه به احتمال مال‌باختگی عده‌ای در این پدیده جدید، در وهله اول سعی کرد مردم را نسبت به مخاطرات این ارز وسوسه‌انگیز آگاه کند و سپس، چارچوب و دستورالعمل خود را در قبال این پدیده نوین، به اطلاع عموم برساند. طبق برنامه، بانک مرکزی در نظر دارد طی یک سال آینده موضع قطعی خود در برابر ارز مجازی را مشخص کند، اینکه آیا بیت‌کوین یک ارز رسمی خواهد بود یا خیر.
واکنش سیاست‌گذار به هیاهوی بیت‌کوین
«بیت‌کوین» در هفته‌های اخیر به یک کلید واژه پربازدید تبدیل شده است. هر واحد بیت کوین حدود دو ماه پیش، تقریبا ۳۸۰۰ دلار معامله می‌شد. اما پرواز این ارز مجازی در این دو ماه، ارزش هر واحد آن را تا ۷۴۰۰ دلار بالا برد؛ یعنی افزایش حدود۲برابری. این موج افزایشی ذهن بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در جهان را درگیر خود کرد. ایران نیز از این کنجکاوی جمعی مستثنی نماند.
رسانه‌های داخلی درباره این ارز اسرارآمیز گزارش تهیه ‌کردند و برخی به تحلیل قیمت آن پرداختند. کانال‌های تلگرامی بازار بیت‌کوین را رصد کردند و پیش‌بینی روند ارز اسرارآمیز را به مشتریان خود ارائه دادند. به نوعی یک بازار ثانویه برای بیت‌کوین شکل گرفت؛ بازار آموزش و تحلیل بیت‌کوین. این تب و تاب ایجاد شده در کشور، سیاست‌گذار پولی را وادار به واکنش کرد. روز گذشته در برج شیشه‌ای خیابان میرداماد، یک نشست خبری ترتیب داده شد تا اذهان جامعه نسبت به بیت‌کوین آگاه‌تر شود. ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به‌عنوان متولی این امر، خود را در معرض سوالات خبرنگاران قرار داد و سعی کرد موضع بانک مرکزی در قبال این پدیده نوین را روشن کند.
حکیمی موضوع نشست دیروز را سیاست بانک مرکزی در مورد فین‌تک‌ها اعلام کرد اما در عمل، «ارز رمزینه» محور اصلی صحبت‌ها بود. بانک مرکزی در حوزه فین‌تک‌ها ۶ سند و دستورالعمل را تهیه کرده است یا در دست تهیه دارد. پنجمین موضوع در حوزه ارزهای رمزینه است. سند ارزهای رمزینه طبق برنامه‌ریزی بانک مرکزی قرار است در طول یک سال آینده رونمایی شود. سندی که مشخص می‌کند سیاست بانک مرکزی در برابر این ارزها چیست. اما احتمال اینکه زودتر از این موعد، بانک مرکزی تکلیف ارزهای رمزینه را مشخص کند، بیشتر است.
حکیمی از تلاش معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی برای اعلام موضع بانک مرکزی تا پایان امسال خبر داد، اما زمان قطعی طبق برنامه پایان نیمه اول سال آینده است. حکیمی چارچوب بانک مرکزی در قبال این پدیده را به دو بخش تقسیم کرد. در وهله اول بانک مرکزی سیاست خود را برای ارزهای جهان‌روا مشخص خواهد کرد، منظور از ارزهای جهان‌روا، ارزهای رمزنگاری شده رایجی است که اکنون در جهان مبادله می‌شود.
بیت‌کوین نیز در این دسته قرار می‌گیرد. اما در وهله دوم، چارچوب‌های لازم برای پول رمزینه بومی تدوین خواهد شد. در حقیقت کانال دوم برای اشخاصی است که قصد طراحی و پیاده‌سازی ارز رمزینه در داخل کشور را داشته باشند. حکیمی اولویت اول در تهیه چارچوب‌های ارز رمزینه را در نظر گرفتن ملاحظات پولشویی اعلام کرد. او تطبیق کامل چارچوب‌ها با قانون مبارزه با پولشویی و قوانین بانکی کشور را اولویت اصلی بانک مرکزی دانست. از این مساله باید به‌عنوان خط قرمز بانک مرکزی در پذیرش ارز دیجیتال یاد کرد.
دو نگرانی بانک مرکزی
پیش از این نیز حکیمی از بررسی و مطالعه ارزهای رمزینه در بانک مرکزی خبر داده بود. او روز گذشته نیز با اعلام این موضوع، از دو نگرانی سیاست‌گذار پولی پرده برداشت. نوسانات شدید: اولین نگرانی و چالش بانک مرکزی در راه سیاست‌گذاری، نوسانات شدید این ارز مجازی است. در حقیقت روند غیرقابل پیش‌بینی بیت‌کوین نه تنها فعالان بازار مالی، بلکه سیاست‌گذار پولی کشور را نیز دچار سردرگمی کرده است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی این نوسانات را باعث عدم‌اطمینان و ریسک بالای نگهداری این ارز نوین دانست.

هجوم سوداگری: دومین نگرانی بانک مرکزی در شرایط فعلی، هجوم فعالیت‌های سوداگرانه به بازار ارز مجازی است. به گفته حکیمی، در این بین حتی بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت‌های هرمی نیز فعال شده‌اند. این نگرانی سیاست‌گذار، ریشه در فعالیت‌های پیشین فعالیت‌های اینچنینی در کشور دارد. بیت‌کوین به اندازه کافی جاذبه دارد تا بسیاری از مردم را به طرق مختلف به سمت خود بکشاند. سیاست‌گذار نیز با آگاهی از این موضوع، هشدار خود را از کانال رسانه‌ها به مردم رسانده است.

حکیمی در نشست دیروز، دو هشدار برآمده از این دو نگرانی را به مردم اعلام کرد. هشدار اول برای علاقه‌مندان به ارز مجازی، ریسک بالای آن است. حکیمی معتقد است که هیچ عامل بنیادی توضیح‌دهنده نوسانات اخیر بیت‌کوین نیست و همین خصوصیت، ریسک زیادی را برای این ارز در پی دارد. او تاکید کرد که بانک مرکزی هنوز بیت‌کوین را به‌عنوان یک ارز رسمی به رسمیت نشناخته است.
در نتیجه بیت‌کوین می‌تواند بستر مال‌باختگی عده‌ای را فراهم کند. او دادوستد این ارز در صرافی‌ها را قانونی ندانسته است. معاون بانک مرکزی صراحتا اعلام کرد که سیاست‌گذار هنوز به تصمیم نهایی در پذیرش یا عدم پذیرش آن نرسیده است. هشدار دوم حکیمی در مورد فعالیت‌های شرکت‌های هرمی در این حوزه است. طبق توضیح او، ابزارهای واسطه‌ای به‌وجود آمده‌اند و وعده وصل بودن به بیت‌کوین را می‌دهند، اما در واقع روشن نیست که منبع آنها به بیت‌کوین می‌رسد یا نه. در واقع یک زمینه کلاهبرداری به‌وجود آمده است و همین مساله، هشدار دوم بانک مرکزی به مردم است. علیرغم این هشدارها حکیمی تاکید کرد که احتمال تقلب در ساختار  بیت‌کوین نزدیک  به صفر است.
مرحله هشدار
برای بسیاری این سوال مطرح است که چرا بانک مرکزی در زمان فعلی ورود نمی‌کند و تا زمان انتشار ابلاغیه، خرید و فروش را ممنوع نمی‌کند. این سوال روز گذشته از معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی پرسیده شد. برخی خبرنگاران این پرسش را مطرح می‌کردند که چرا نهادهای حاکمیتی نظارتی به خرید و فروش ارز مجازی ورود نمی‌کنند؟
حکیمی در پاسخ گفت: «تازمانیکه سیاست‌گذاری صورت نگیرد، نمی‌توانیم بگوییم خرید و فروش ممنوع است یا خیر.» به زبان دیگر، وقتی قانون و دستورالعملی در این‌باره وجود نداشته باشد، موضع نهاد ناظر نیز منفعل است. خلأ دیگری که در این زمینه وجود دارد، بحث فنی است. حکیمی در این‌باره تاکید کرد که هیچ نهادی قادر به کنترل تبادلات بیت‌کوین نیست، در واقع هیچ حکومتی در هیچ‌جای دنیا قادر به رصد مبادلات نیست.
حکیمی با توجه به این ساختار فنی گفت: «ما نمی‌توانیم هر روز اپلیکیشن‌های جدید مبادله بیت‌کوین را فیلتر کنیم و این کار شدنی نیست. تنها کاری که ما در حال‌حاضر می‌توانیم انجام دهیم آگاهی دادن به مردم است.» صحبت‌های حکیمی نشان می‌داد که تجربه تلخ مال‌باختگان موسسات مالی غیرمجاز، بانک مرکزی را به صدور هشدار در مورد ارزهای مجاز وا داشته تا باری دیگر با انبوهی از مال‌باخته‌ها مواجه نشود.
هرچند بانک مرکزی تنها به هشدار اکتفا نکرده و به هماهنگی با دستگاه‌های دیگر نیز اقدام کرده است، اما طبق گفته حکیمی، مسیر خرید و فروش بیت‌کوین تنها از ایستگاه‌های رسمی نمی‌گذرد و به اندازه کافی مسیر غیررسمی برای این عمل وجود دارد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی توجه سیاست‌گذار را بیشتر معطوف به سمت تقاضا اعلام کرد و مهار سمت عرضه را چندان کارا ندانست.
مساله نهاد ناظر
اگر بانک مرکزی بیت‌کوین را تایید کند، آیا نهاد ناظر مشخصی برای مبادلات بیت‌کوین وجود خواهد داشت؟ حکیمی در پاسخ به این پرسش سه سناریوی محتمل را تشریح کرد. در سناریو اول، بانک مرکزی بیت‌کوین را به رسمیت نمی‌شناسد و مسوولیت نظارت بر آن را نیز نخواهد داشت. در سناریو دوم بانک مرکزی بیت‌کوین را به‌عنوان یک کالا و نه یک ارز، می‌شناسد. اگر بانک مرکزی به چشم یک کالای سرمایه‌‌ای به آن نگاه کند، مانند طلا، نظارت بر آن را نیز بر عهده خواهد داشت. در سناریو سوم نیز بانک مرکزی ارز رمزینه را به‌عنوان ارز رسمی به رسمیت می‌شناسد. در این حالت نظارت بر آن به‌طور کامل در نهاد ناظر پولی صورت خواهد گرفت.

در سناریو سوم است که سازوکار نظارتی مشخصی برای ارز رمزینه در بانک مرکزی تهیه خواهد شد. در نتیجه در درجه اول باید منتظر بود و دید که آیا بانک مرکزی بیت‌کوین را به‌عنوان ارز رسمی می‌شناسد یا خیر. در واقع هنوز نمی‌توان برای بیت‌کوین نام «ارز» را به کار برد، چراکه ممکن است بانک مرکزی بیت‌کوین را در قالب یک ارز شناسایی نکند.
اما اگر به‌عنوان ارز نیز شناسایی شود، آیا تضمینی وجود خواهد داشت که نهادهای دیگر در این مساله در جایگاه ناظر وارد نشوند؟ حکیمی در این‌باره پاسخ داد: «تضمینی وجود نخواهد داشت، اما هماهنگی‌ها در حال انجام است. در این هماهنگی‌ها جایگاه هر نهاد تبیین خواهد شد.» به گفته این مقام مسوول، در حال‌حاضر بحث ارز مجازی در فضای مجازی نیز پیگیری می‌شود. همچنین قوه قضائیه و دادستانی نیز نسبت به این موضوع حساسیت بالایی دارند.

چه مرزی میان بازاریابی و فروش وجود دارد

  • فروش عبارت است از فعالیتی که در طی آن مالکیت محصول از تولید‌کننده به توزیع‌کننده، از توزیع‌کننده به عمده‌فروش، از عمده‌فروش به خرده‌فروش و از خرده‌فروش به مصرف‌کننده‌ نهایی منتقل می‌شود و در ازای آن پول یا هر چیز باارزش دیگری پرداخت می‌شود و هدف آن افزایش درآمد است.

فروش بخشی از بازاریابی است و به‌شدت با آن در هم آمیخته است؛ به‌طوری که برای بسیاری از افراد تشخیص تفاوت‌های آن‌ها کار دشواری است.

در ادبیات کسب‌وکار، فروش به تبادل محصولات و خدمات در ازای پول گفته می‌شود، درحالی‌ که بازاریابی اصطلاح گسترده‌تری است که شامل زنجیره‌ای از فعالیت‌هایی همچون تحقیقات بازار، پیشنهادات ویژه فروش و فروش می‌شود. بازاریابی بر نیازهای مشتری‌ها تمرکز می‌کند در‌حالی‌ که فروش بر نیازهای شرکت تاکید بیشتری دارد. این نوشته را بخوانید تا با تفاوت بازایابی و فروش به خوبی آشنا شوید.

هدف اصلی در بازاریابی، پاسخگویی به نیازهای مشتری و راضی نگه داشتن او از طریق فراهم کردن محصولات موردنیاز اوست. به بیان دیگر در بازاریابی به‌دنبال برآورده کردن نیازهای مشتری‌ به‌شکلی سود‌آور هستیم. از سوی دیگر در فروش، در صددیم تا مشتری‌ها را قانع کنیم که محصولات یا خدماتی را که از طرف شرکت به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، خریداری کنند.

فروش بخشی از بازاریابی است و به‌شدت با آن در هم آمیخته است، به‌طوری که برای بسیاری از افراد تشخیصِ تفاوت‌های آن‌ها کار دشواری است. با وجود این فاصله‌ زیادی میان بازاریابی و فروش وجود دارد. در ادامه برخی از تفاوت‌های میان این ۲ فعالیت را توضیح می‌دهیم.

تعریف فروش

فروش عبارت است از فعالیتی که در طی آن مالکیت محصول از تولید‌کننده به توزیع‌کننده، از توزیع‌کننده به عمده‌فروش، از عمده‌فروش به خرده‌فروش و از خرده‌فروش به مصرف‌کننده‌ نهایی منتقل می‌شود و در ازای آن پول یا هر چیز باارزش دیگری پرداخت می‌شود و هدف آن افزایش درآمد است. این فرایند آغاز قرارداد میان خرده‌فروش و مشتری است.

معمولا برای افزایش فروش قیمت‌های ویژه یا تخفیف‌هایی به مشتری داده می‌شود تا آن‌ها به سوی محصولات جذب شوند. فعالیت‌های زیادی برای افزایش فروش می‌توان انجام داد، ازجمله:

– نمایش محصول؛

– توافق با شرکت‌های دیگر؛

– برآورده کردن نیازهای مشتری‌ها؛

– بستن قرارداد؛

– استفاده از استراتژی تجارت الکترونیک.

 

تعریف بازاریابی

اصطلاح بازاریابی از واژه‌ «بازار» ساخته شده است که به معنای تحلیل و بررسی نیازهای مشتری است تا شرکت با توجه به نیازهای مشتریان محصولات خود را تولید کند. شرکت‌های به‌دنبال معیارهای تازه‌ای هستند تا علایق و موارد مطلوب و نامطلوب را از نظر مشتری‌ها مشخص کنند. بازاریابی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که ارزش محصول را برای مشتری‌ها افزایش می‌دهد. برای مثال با بهبود تصویر برند باعث افزایش میزان فروش می‌شوند.

معمولا برای افزایش بازارِ یک محصول، پیشنهاد‌های ویژه‌ای مطرح می‌شود تا مشتری‌ها جذب آن شوند. فعالیت‌های بازاریابی عبارتند از:

– تحقیقات بازار؛

– تولید محصول؛

– پیشنهاد ویژه برای محصول؛

– تبلیغ محصول؛

– صحبت کردن درباره‌ ارزش محصول؛

– فروش محصول؛

– خدمات پس از فروش؛

– رضایت مشتری.

تفاوت‌های اصلی میان بازاریابی و فروش

– فروش عبارت است از تغییر مالکیت یک محصول از فردی به فرد دیگر در ازای قیمتی مشخص، د‌رحالی‌ که بازاریابی فعالیت‌های مربوط به تحلیل بازار و فهم نیازهای مشتری‌ است، به‌طوری‌ که هر زمان که محصول جدید معرفی شد مشتری‌ها با اشتیاق آن را خریداری کنند.

– فروش در رابطه‌ نفر به نفر شکل می‌گیرد، اما بازاریابی شامل رابطه‌ یک نفر با افراد بسیاری است.

– فروش شامل رویکردی مجزاست که بر فروش همه‌ چیزهایی که تولید شده‌اند تمرکز دارد. درمقابل بازاریابی رویکردی یکپارچه است که تمرکزش بر نیازهای مشتری و برآورده کردن آن‌هاست.

– فروش فرایندی کوتاه‌مدت است درحالی‌ که بازاریابی فرایندی طولانی‌مدت است.

– فرایند فروش شامل تبادل کالا در ازای پول است. اما بازاریابی شامل تشخیص نیازهای مشتری و برآورده کردن آن‌هاست.

– فروش فعالیتی است که توسط افراد تحریک می‌شود و حول محور آن‌ها شکل می‌گیرد اما بازاریابی فعالیتی رسانه‌محور است.

– در فروش این اصل که مشتری باید مراقب باشد حاکم است، اما اصل حاکم بر بازاریابی این است که فروشنده باید مراقب باشد.

– در بازاریابی تاکید بر نیازهای بازار است، اما در فروش بر نیازهای شرکت تمرکز می‌شود.

– در فروش مشتری آخرین حلقه‌ است؛ برای مثال ابتدا محصول تولید می‌شود و سپس به مشتری فروخته می‌شود. اما در بازاریابی اولویت با مشتری است، چرا که اول نیازهای او تشخیص داده می‌شوند و محصول براساس آن‌ها تولید و به مشتری فروخته می‌شود.

– فروش مشتری‌محور است اما بازاریابی محصول‌محور.

– فروش بر افراد تمرکز دارد؛ برای مثال از طریق رابطه‌ مستقیم با مشتری او را متقاعد می‌کند که محصول را بخرد. اما بازاریابی بر عموم مردم متمرکز است، برای مثال ارزشی در محصول ایجاد می‌کند تا فروش افزایش پیدا کند.

– فروش از استراتژیِ فشار استفاده می‌کند (محصول به مشتری تحمیل می‌شود) درحالی‌ که بازاریابی از استراتژیِ کشش استفاده می‌کند (مشتری خودش به سمت محصول می‌آید).

 

شباهت‌ها

برای اداره‌ موفق بسیاری از کسب‌وکارها، بازاریابی و فروش پیش‌نیازهای اصلی هستند تا کسب‌وکار بتواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. این ۲ فعالیت‌ در برخی از نقاط به هم نزدیک می‌شوند، چرا که هدف اولیه‌ هر ۲ افزایش درآمد و بهبود تصویر برند است.

از یک سو فروش بر فروش محصولات و خدمات به مشتری‌ تمرکز دارد و از سوی دیگر بازاریابی، بازار مناسبی را برای محصول ایجاد می‌کند تا حجم فروش موردنظر به دست آید. به بیان دیگر آخرین گام در بازاریابی فروش است و مستلزم یک تیم بازاریابی خوب است. به این ترتیب این ۲ اصطلاح، ارتباطی دوسویه با یکدیگر دارند.

 

مثال

آقای جیمز می‌خواهد در حومه‌ شهری که در حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد، یک فروشگاه باز کند که غذاهای هندی برای مشتری‌ها آماده می‌کند، چرا که چنین فروشگاهی در این منطقه وجود ندارد. او ابتدا برای اجاره‌ مغازه، خرید مبلمان، کارکنان و سرآشپز خوب هزینه کرد اما پس از سه یا چهار ماه متوجه شد که دیگر پولی برایش باقی نمانده است، چرا که به اندازه‌‌ای مشتری وجود نداشت که بتواند بازگشت سرمایه‌ خوبی داشته باشد.

پس از آن تصمیم گرفت تا از طریق رسانه‌های مختلف مانند رادیو، تلویزیون، پوستر و موارد دیگر برای رستورانش تبلیغ کند. نتیجه‌ این کارها مثبت بود و درآمدش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد. دلیل این اتفاق این است که او از بازاریابی و فروش به‌خوبی در کنار هم استفاده کرد.

نتیجه

علی‌رغم تفاوت‌های مختلف میان فروش و بازاریابی، تضاد اساسی میان آن‌ها وجود ندارد. این ۲ اصطلاح رابطه‌ ۲ طرفه‌ نزدیکی با هم دارند و در حفظ کسب‌وکار برای طولانی‌مدت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. از سوی دیگر بازاریابی رسانه‌محور است، درنتیجه باید بهترین‌ کانال‌های تبلیغاتی و پیشنهاد‌های ویژه‌ فروش فراهم شوند تا از طریق بهبود تصویر برند، فروش افزایش پیدا کند.

 

شبکه های اجتماعی بهترین روش برای کسب و کارهای نوین هستند

 

  • عباسی خاطر نشان کرد: مهم ترین بخش بازاریابی دیجیتال پس از مبحث ابزار، داشتن استراتژی های مدون و حساب شده محتوایی است و در این زمینه باید از هر نوع کپی کار جلوگیری کرد.

فرزاد عباسی در کارگاه تخصصی بازاریابی دیجیتال در یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال ضمن ارائه توضیح مختصری در خصوص رایانش ابری (cloud computing) اظهار داشت: این امکان اتمسفر جدیدی را برای ما ایجاد کرده که بر اساس این قابلیت نوین و بسیار کارآمد، دسترسی تمام کاربران فضای مجازی به تمام اطلاعات و داده های ذخیره شده آنها فراغ از موقعیت مکانی و زمانی امکان پذیر است.

این مشاور توسعه کسب و کار دیجیتال ادامه داد: این قابلیت در کنار وجود شبکه های اجتماعی و وجود امکان دسته بندی و شخصی سازی اطلاعات سبب شده که ابزارهای متعدد، کارا و خلاقانه ای برای تحقق ایده های مختلف بازاریابی در دسترس قرار بگیرند.

وی فضای مجازی را فرصت مغتنمی برای بازاریابی دیجیتال معرفی کرد و افزود: اما این فرصت تنها با داشتن آگاهی های لازم و بر اساس نیازسنجی از گروه مخاطبان می تواند کارآمد باشد.

وی فضای اینستاگرام را فرصت بسیار خوبی برای تبلیغات و معرفی کسب و کار دانست و گفت: اینستاگرام با داشتن بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر قابلیت معرفی و شناساندن هرنوع کسب و کاری را به تمام مخاطبانش در سراسر دنیا دارد و با شناخت این شرایط در صورت ارائه یه محصول یا خدمت منحصر بفرد و خلاقانه، می توان زنجیره قدرتمندی از خدمات طلایی را ارائه و گروه گسترده ای از مخاطبان را جذب کرد.

عباسی خاطر نشان کرد: مهم ترین بخش بازاریابی دیجیتال پس از مبحث ابزار، داشتن استراتژی های مدون و حساب شده محتوایی است و در این زمینه باید از هر نوع کپی کار جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مزایای فضای مجازی این است که شما به راحتی می توانید به دور از تقلید و کپی برداری مدل کاری خودتان را به گروه مخاطبان خود ارائه دهید.

عباسی ضمن معرفی نمونه های موفق اجرا شده رایانش ابری توسط ایرانی های سراسر دنیا ، بزرگترین سرمایه در این زمینه را نیروی انسانی عنوان کرد و بیان داشت: نیروهای انسانی در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند اما نقطه اشتراک تمامی این دسته بندی ها وجود ظرفیت بالای کودکان و نوجوانان در خلق و ابداع استارت آپ های خلاقانه و نوین و در سراسر دنیاست.

این کارشناس حوره کسب و کار دیجیتال با اشاره به حضور و رشد قارچ گونه استارت آپ ها در ایران تصریح کرد: این روند در کشور ما با سرعت و بدون بسترسازی مناسب انجام شده و به شدت نیازمند مدیریت این دانش و ظرفیت ارزشمند است.

وی ادامه داد: در این صورت می توانیم به جای اینکه بسیاری از کارها را از ابتدا و با صرف هزینه های بالا به انجام برسانیم، با استفاده از مرجعی از استارت آپ ها و بررسی راه های موفقیت و شکست آنها، تجارب بسیار مفید کاربردی را به جامعه جوان و خلاق خود ارائه دهیم.

عباسی پنج مورد را در موفقیت بازاریابی دیجیتال حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: برای موفقیت در این زمینه باید بدانید که روی چه چیزی کار می کنید، برای چه کسی، کجا، با چه نتیجه ای و با چه درآمدی کار می کنید تا بتوانید یک طرح ریزی ساده و ابتدایی اما اصولی برای کسب و کار خود داشته باشید.

وی، شبکه اجتماعی اینستاگرام را با ۷۰۰ میلیون کاربر سردمدار تبلیغات و بستر مناسب بازاریابی دیجیتال معرفی کرد و تأکید کرد: تصویر محور و user friendly بودن این شبکه اجتماعی موجب شده که در صدر جدول و پس از آن تلگرام در این جایگاه قرار بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در بازاریابی دیجیتال ثروت واقعی پول و اسکناس نیست بلکه شبکه ارتباطی و دامنه وسیع مخاطبان و دنبال کنندگان است که ثروت حقیقی در فضای مجازی محسوب می‌شود.

شایان ذکر است یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۶ آبان ماه در محل مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود.

درباره مدیریت دیجیتالی برند و تبلیغات مستقیم

 

برند‌سازی زبان مشترکی بین بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها، مدیران‌ برند و بازاریابی است که می‌تواند کسب‌وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب‌وکار تبدیل‌ کند.

برند‌های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده‌اند. بعضی موفق بوده‌‌اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده‌اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل‌های علمی برند‌سازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم‌ گذاشتن در مسیر برند‌ینگ کسب‌وکار، دانستن آن‌ها ضروری است، می‌پردازیم.

قسمت سی‌‌و‌هشتم:

مدیریت دیجیتالی برند

این نوع از مدیریت در واقع پاسخی به پیچیدگی و سرعت مورد نیاز در فرایند برند‌سازی جهانی است. در دهه گذشته طیف گسترده‌ای از ابز‌ار‌های مدیریت دیجیتالی برند به وجود آمده‌اند که به‌وسیله‌ آن‌ها توزیع و یکپارچگی ابزار‌های برند‌سازی کنترل می‌شود.

این ابزار‌ها شامل شبکه اینترانت، تامین‌کنندگان خدمات نرم‌افزاری و سیستم‌های برون‌سپاری ‌است. در ابتدا از این ابزار برای ارسال راهنما‌های برند به‌صورت دیجیتالی که در گذشته به‌صورت چاپ‌شده بین شرکت‌های تابع توزیع می‌شد، بهره می‌بردند. امروزه این ابزار‌ها توسعه‌ یافته‌اند و از آن‌ها برای ذخیره تصاویر گرافیکی، قالب‌های طراحی بسته‌بندی، قالب‌های طراحی تبلیغات و… استفاده می‌شود.

این سیستم‌ها به‌خصوص در شرکت‌هایی به‌ کار گرفته‌ می‌شوند که به‌طور گسترده‌ای در نقاط مختلف کشور و جهان دارای شعبه‌ هستند و می‌خواهند تا یک برنامه راهبردی برند را به‌صورت یکپارچه در نقاط مختلف اجرا کنند.

بازاریابی مستقیم

به شکلی از بازار‌یابی گفته‌ می‌شود که در آن پیام‌ها با استفاده رسانه‌‌هایی مانند ایمیل، پیامک و پست به مصرف‌کننده می‌رسد. بنابراین بازاریابی مستقیم از تبلیغات متداول که پیام آن در رسانه‌هایی همچون تلویزیون، رادیو، روزنامه و بیلبورد به مخاطب خود منتقل می‌شود، متفاوت است. بازاریابی مستقیم به دلیل قابلیت اندازه‌گیری مستقیم اثربخشی، برای بسیاری از بازاریاب‌ها جذاب است. در حالی که اندازه‌گیری اثربخشی در سایر رسانه‌ها به‌صورت غیر مستقیم است، زیرا پاسخ مستقیمی از مخاطب دریافت نمی‌شود.

در حالی که بسیاری از بازار‌یاب‌ها این شکل از بازاریابی را می‌پسندند؛ اما بسیاری از افراد از این نوع دریافت‌های ناخواسته انتقاد‌ کرده و گاهی از آنان به نام «هرزنامه» و «پیام‌های ناشناس» یاد‌ می‌کنند.

 

اشتغال در فرش دستباف سرمایه کمی می خواهد

  • مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون از شناسایی ۲۵۰۰ روستا برای اجرای این طرح خبر داد و گفت ۱۵۰۰ روستا نیز تاکنون مزیت‌سنجی شده‌اند تا در چه فعالیت‌هایی می‌توانند مزیت داشته باشند.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون نبود بازار و بازاریابی را در کشور یک معضل بزرگ دانست و با اشاره به اجرای طرح اشتغال روستایی ابراز امیدواری کرد تعاونی‌های فرش دستباف و صنایع دستی از این فرصت استفاده کرده و به این حوزه وارد شوند.

به گزارش ایسنا، البرز محمدی اظهار کرد: دولت برای اجرای طرح اشتغال روستایی قول داده که به حوزه روستاها کمک کند و از منابع صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیارد دلار پول برای این موضوع اختصاص بدهد و وزارت کار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری سه ضلع این طرح هستند.

وی ادامه داد: در همین راستا معاونت تعاون طرحی با عنوان روستا- تعاون را طراحی کرد و اتحادیه فرش دستباف هم طرحی برای ایجاد ۱۰ هزار شغل در این بخش ارائه کرد که ما آن را به چهار بانک عامل توزیع‌کننده تسهیلات ارائه کرده‌ایم.

مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون از شناسایی ۲۵۰۰ روستا برای اجرای این طرح خبر داد و گفت ۱۵۰۰ روستا نیز تاکنون مزیت‌سنجی شده‌اند تا در چه فعالیت‌هایی می‌توانند مزیت داشته باشند.

به گفته محمدی چهار درصد از جامعه هدف طرح در حوزه فرش دستباف و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه بیشترین بخشی که به حوزه روستا نزدیک است، فرش دستباف است، گفت: در حال حاضر برای ایجاد هر فرصت شغلی در بخش تعاون ۳۵ میلیون تومان نیاز است ولی برای فرش دستباف قطعا کمتر از این رقم است.

مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون گفت: در راستای اجرای طرح اشتغال روستایی پست‌بانک این آمادگی را دارد که طرح روستا تعاون را بررسی کند و از نظر اقتصادی و فنی آن را بسنجد. پست بانک ریشه در کارهای روستایی دارد و در بیشتر روستاها کمک حال ما بوده است.

محمدی در عین حال با بیان اینکه جایگاه فرش ایران در چند محور قابل بررسی است، گفت: فرش دستباف به لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جایگاه قابل توجهی دارد. جایگاه فرهنگی آن مربوط به پیشینه غنی آن است. جایگاه اجتماعی که شامل کارهای مشارکتی است، باعث تثبیت جمعیت روستایی می‌شود و به اشتغال جامعه هدف کمک می‌کند و جایگاه اقتصادی فرش که درآمدزا است، بسیاری از بخش‌های صادراتی کشور ما را به صادرات فرش مرتبط می‌کند.

به گفته وی کیفیت صادرات فرش امیدوارکننده است و نمودار پیشرفته‌ای دارد اما برای افزایش ارزش صادرات فرش به اهتمام و برنامه‌ریزی جدی‌تری نیاز است.

مدیر کل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون گفت: اعضای تعاونی‌های فرش دستباف باید از فرصت‌هایی که پیش روی اتحادیه و تعاونی‌ها است، به نحو شایسته استفاده کنند و روی تولید، طراحی نقشه‌های تولیدی، بهبافی و آموزش‌های مهارتی با همکاری سازمان آموزش فنی- حرفه‌ای متمرکز شود.

وی با تاکید بر مشارکت جدی اعضای تعاونی‌های فرش دستباف اظهار کرد: در حال حاضر نبود بازار و بازاررسانی در کشور یک معضل بزرگ به شمار می‌رود. متاسفانه در بیشتر محصولات مشکل بازار و بازاریابی داریم و باید با کمک مرکز ملی فرش تدبیری در این خصوص اندیشیده شود. همچنین برای مصرف داخلی و صادرات فرش هم باید برنامه‌ریزی شود. فرش، بسته‌بندی خوبی صادرات ندارد البته اتحادیه سراسری فرش دستباف از سال گذشته در چند استان به صورت پایلوت کار آموزش را شروع کرده که امیدواریم در بحث صادرات فرش دستباف راهگشا و مستمر ثمر باشد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف هم از وجود ۳۵۷۰ تعاونی در کشور خبر داد و گفت از این تعداد ۱۶۲۰ تعاونی معادل ۴۵ درصد فعال هستند.

عبدالله بهرامی در همایش اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فرش دستباف اظهار کرد: بهبود پوشش بیمه‌ای برای قالیبافان و افزایش کمی و کیفی آموزش و تقویت توان مالی و پشتیبانی از فعالان تولیدی و صادراتی با همکاری بانک‌ها و صندوق کارآفرینی می‌تواند یکی از راهکارهای توسعه صادرات فرش دستباف باشد.

وی ادامه داد: رونق تولید و فرش دستباف مستلزم تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی است و با توجه به ظرفیت‌های بالای صنعت فرش دستباف لازم است شبکه تولید و صادرات فرش دستباف را پوشش داد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ۴۵ درصد تعاونی‌های تولید فرش دستباف در کشور را فعال دانست و با اشاره به حمایت معاونت امور تعاون وزارت راه از برگزاری این همایش ابراز امیدواری کرد در سال ۱۳۹۷ به لحاظ بودجه‌ای و برنامه‌ای توفیق بیشتری در این خصوص حاصل شود.

بهرامی گفت: مرکز ملی فرش در دو سال گذشته در بخش آموزش قالیبافان حمایت بسیاری کرده و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کردیم، ۳۶۵۰ نفر قالیباف نیز از نظر بهسازی و استانداردسازی آموزش دیده‌اند.

وی گفت: در سال ۱۳۹۶ نیز ۱۶۰ نفر از ارکان اتحادیه‌های فرش دستباف در چهار استان اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شدند و بانک توسعه تعاون هم که تکلیفی نداشت آستین بالا زد و طی یک سال گذشته ۲۹۰۰ کارگاه فرش را راه‌اندازی کرد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف حمایت بانک توسعه تعاون موجب شد تا ظرف یک سال بخش تعاون از حالت رکود و انزوا و مهجوریت خارج شود و اقدامات جدی‌تری در حمایت از رونق فرش دستباف را شاهد باشیم.

بهرامی گفت: بهبود صادرات فرش دستباف ایران از ۳۶۰ میلیون دلار به ۵۰۰ میلیون دلار در پایان دولت دوازدهم از طریق شناسایی بازارهای جدید و انجام تبلیغات مناسب در بازارهای هدف قابل انجام است.

وی در پایان با اشاره به حضور فعال تعاونی‌های فرش در نمایشگاه فرش امسال اظهار کرد: در بحث صادرات و بازاریابی برای شرکت‌های تعاونی فرش باید بیش از پیش برنامه‌ریزی کنیم تا تعاونی‌های فرش در همایش سال آینده با قدرت و قوت بیشتری ظاهر شوند.

 

برای موفقیت در تبلیغات دیجیتالی باید مخاطب را درک کنیم

 

 

  • شروین مشایخ سه بخش کلی قبل از خرید، هنگام خرید و بعد از خرید، در زمینه فروش کالا را معرفی کرد و گفت: این سه بخش باید بسیار دقیق و با حوصله طراحی شوند.

مدرس کارگاه تبلیغات دیجیتال به بررسی نحوه تحلیل رفتار مشتریان پرداخت و ابزارهای ارتباط جمعی در دنیای امروز را یکی از ضروری‌ترین تجهیزات هر شخصی دانست و گفت: برای فعالیت در حوزه بازاریابی دیجیتالی شناخت مخاطب بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایسکانیوز، شروین مشایخ در یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال، با تاکید بر اینکه نباید بازاریابی دیجیتالی را با ارسال پیام اشتباه گرفت گفت: در واقع بازاریابی دیجیتالی تجربه‌ تبلیغات را با زندگی ترکیب می‌کند و در دنیای پیشرفته امروز، ابزارهای دیجیتال اولین نقطه تماس مشتری با یک مجموعه است.

مدرس کارگاه تبلیغات دیجیتالی گفت: در بازاریابی دیجیتالی استفاده از رسانه‌های دیجیتال و ابزارهای پولی و رایگان بسیار مهم است، زیرا کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی نکته اصلی در بازاریابی دیجیتال موثر را استفاده از یک سیستم عامل مناسب دانست تا از این طریق به مخاطبی که خریدار محصول یا خدمات است دست یافته شود.

شروین مشایخ سه بخش کلی قبل از خرید، هنگام خرید و بعد از خرید، در زمینه فروش کالا را معرفی کرد و گفت: این سه بخش باید بسیار دقیق و با حوصله طراحی شوند.

وی افزود: این سه بخش به موارد کوچک‌تری به نام تاچ پوینت‌ها (نقاط دسترسی) قابل تبدیل هستند. تاچ‌پوینت‌ها معیار‌هایی هستند که افراد با در نظر گرفتن آنها شما را انتخاب می‌کنند.

مشایخ گفت: با استفاده از این معیارها می‌توانید به تحلیل رفتار مشتریان بپردازید؛ آنها را دنبال کنید و به این صورت از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنید و به محض اینکه مشتری پیدا می‌شود، شما به بهترین نحو واکنش نشان دهید و او را جذب کنید.

وی به لزوم شناخت طیف مخاطبان در تبلیغات دیجیتالی تاکید کرد و گفت: عادات و علایق آنها را به خوبی بشناسید و مطابق با همین معیار‌ها برای آنها تبلیغ و فضاسازی کنید که با این کار موقعیتی مناسب برای کسب‌وکار خود در بازار ایجاد می‌کنید.
مدرس کارگاه تبلیغات دیجیتال گفت: باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای فروش محصول خود در نظر بگیرید؛ همچنین رفتار و پوشش فروشندگانتان عاملی مهم در نشان دادن شخصیت و جایگاه برندتان در بازار است.

شروین مشایخ ضمن تاکید بر متفاوت بودن سرویس ارائه شده به افراد گفت: اگر مشتری ساعت‌ها در فروشگاه اینترنتی شما به گشت‌وگذار پرداخت، اما دست‌آخر چیزی نخرید و یا بعد از خرید از محصول راضی نبود باز هم با مشتری نباید بدخلقی کنید و باید با خوش‌رویی رفتار کنید.

وی در ادامه گفت: به طور کلی سعی کنید تجربه ناب و خاصی برای مشتریانتان رقم بزنید تا باز هم به صفحه مجازی شما سر بزنند.

مدرس این کارگاه افزود: تا جایی که می‌توانید در ارائه پیشنهادهای گوناگون به مشتریان خود، ساده عمل کنید؛ زیرا اغلب مردم راحت‌طلب هستند و توقع انجام کار‌های سخت هنگام خرید را ندارند.

وی به بدون مرز بودن ارتباط بین کاربران دنیای مجازی اشاره کرد و گفت: آنها نقد و نظر خود را آزادانه با دنیا به اشتراک می‌گذارند بنابراین استارت‌آپ‌های که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند باید بیشتر نظر موافق مخاطبان را جلب کنند که این کار نیاز به خلاقیت و عدم تکرار و کپی دارد.

شروین مشایخ در ادامه این کارگاه به ارتباط کاربران از منزل اشاره کرد و گفت: به‌تدریج شاهد مهاجرت مستمر مشتریان خانگی به اینترنت موبایل هستیم.

شبکه های اجتماعی راه رسیدن به مشتری هستند

  • روانشناسی اجتماعی در این زمینه پژوهش‌های زیادی انجام داده است. تفاوت این شبکه‌ها با مدل‌های قدیمی، دوطرفه بودن امکان ارتباط است و این همان چیزی است که این فضاها را جذاب می‌کند. یعنی جایی که تعامل و تمرین روابط اجتماعی ممکن می‌شود.

با رشد شبکه‌های اجتماعی و همه‌گیر شدن آن بین افراد جامعه، بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی در این محیط فراهم شده است؛ اما بازاریابی در این بستر با محیط واقعی اصول کاملا متفاوتی دارد.

چه چیزی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که ما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کند؟ دلیل اینکه گاها در روابط اجتماعی نمی‌توانیم مانند فضای مجازی باشیم چیست؟ پرسش‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و کسی نمی‌تواند منکر تاثیر زیاد شبکه اجتماعی در زندگی و روابط امروزی شود.

شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابان از بزرگترین فضاهای کاری‌ محسوب می‌شوند. سرنوشت برند‌ها در این شبکه‌ها تا حدود زیادی تعیین می‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این شبکه‌ها روی ذهن مخاطب چه تاثیری می‌گذارند. به مشاهداتی که در ادامه می‌آیند توجه کنید:

جست‌وجو

شبکه‌های اجتماعی منبع بی‌پایان اطلاعات و فضایی بزرگ برای شناخت انسان‌ها هستند. انسان ذاتاً کنجکاو است و دنبال کردن صفحات این شبکه‌ها ریشه در این ویژگی دارد. بازاریاب‌هایی که بتوانند به‌خوبی نبض این فضاها را به‌دست بیاورند و بر اساس آن محصول خود را به نمایش بگذارند، شانس بیشتری برای ثبت برند خود در ذهن مردم دارند.

تعاملات اجتماعی

روانشناسی اجتماعی در این زمینه پژوهش‌های زیادی انجام داده است. تفاوت این شبکه‌ها با مدل‌های قدیمی، دوطرفه بودن امکان ارتباط است و این همان چیزی است که این فضاها را جذاب می‌کند. یعنی جایی که تعامل و تمرین روابط اجتماعی ممکن می‌شود.

شاد شدن

جاذبه شبکه‌های اجتماعی باعث بالا رفتن سطح هورمون‌های شادی‌آور مانند دوپامین و اکسی‌توکسین در مغز شده و در نتیجه افراد برای وقت‌گذراندن در آن‌ها تمایل بیشتری پیدا می‌کنند. نیاز به هویت‌یابی و تایید شدن توسط دیگران، در این فضا به‌خوبی پاسخ داده می‌شود.

اشتراک‌گذاری

حضور در شبکه‌های اجتماعی، پاسخ‌های هیجانی ما را برمی‌انگیزد. پاسخ‌هایی مانند سورپرایز، خشم، شادی، کنجکاوی، همدلی با دیگران و غیره. این هیجانات، به سیستم عصبی، سیگنال‌های قوی می‌فرستند و این فرد را مشتاق‌تر می‌کند. حس به اشتراک گذاشتن محتوایی مشترک، سطح اضطراب را پایین می‌آورد.

دانستن دلایل توجه مردم به شبکه‌های اجتماعی، شناخت بازاریابان را درمورد رسانه‌های اجتماعی بیشتر می‌کند. در واقع آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه محتواهایی تولید کنند که در افراد احساسات مثبت را زنده کند. در کنار این، بررسی انواع مدل‌های محتوایی و میزان کارآمدی هرکدام نیز حائز اهمیت است.

برای بازاریابی از کدام شبکه اجتماعی استفاده کنیم

 

  • در فضای پر رقابت کنونی در کلیه زمینه های بیزینسی، تیری در تاریکی انداختن جواب نمیدهد و نتیجه عکسی را به دنبال خواهد داشت. در بازار یابی دیجیتال و فعالیت در شبکه های اجتماعی، نکته حائز اهمیت انتخاب مخاطب هدف است

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی،حضور در آنها برای هر برندی به دغدغه ای مبدل گشته که افراد سعی میکنند به هر طریقی که شده برند خود را در آن به مخاطبانشان معرفی کنند. قرار گرفتن در شبکه های اجتماعی فرصت مهمی است که باید درست و به جا از آن استفاده شود. هوشیار نبودن در این فضا ممکن است برند ها را با تهدید روبه رو کند.این یک واقعیت است که حضور شما در شبکه های اجتماعی سبب میشود تا نسبت به گذشته 60%بیشتر به چشم بیایید و مخاطبان شما را ببینند و اینگونه است که شانس خود را برای فروش و ارائه خدمات افزایش میدهید.اما باید حرفه ای عمل کنید!
 
برخی از بازاریابان و مشاورین برند و فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ از توصیه قدیمی مشاورین مالی و سهام بازان که همه تخم مرغ ها را نباید در یک سبد گذاشت، برای حضور در شبکه های اجتماعی استفاده میکنند یعنی بجای آنکه به صورت تخصصی محتوایی منحصر به فرد برای هر شبکه تولید کنند،محتوایی یکسان با تعداد بالا تولید می کنند و در کلیه شبکه ها به اشتراک میگذارند.این شیوه ی تولید محتوا و بازاریابی مانند رها کردن تیری در تاریکی است و اصلا هدفمند نیست.
در فضای پر رقابت کنونی در کلیه زمینه های بیزینسی، تیری در تاریکی انداختن جواب نمیدهد و نتیجه عکسی را به دنبال خواهد داشت. در بازار یابی دیجیتال و فعالیت در شبکه های اجتماعی، نکته حائز اهمیت انتخاب مخاطب هدف است. در ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و رفتار مصرفی وی را دنبال کنید با تحلیل نتایج به دست آمده است که میتوانید شبکه ای که مخاطب هدف شما در آن حضور  پررنگ تری را دارد، شناشایی کنید و همراستا با آن محتوا تولید کنید.

به جای آنکه در همه جا باشید، در یک یا دو فضا، حرفه ای حاضر شوید! امروزه در بازاریابی تنها مخاطب هدف ملاک نیست بلکه افرادی هستند که خاطب هدف شما را همراهی میکنند و مخاطب هدف با تاثیر گرفتن از وی اقدام به خرید میکند.بگذارید مثال واضح تری بزنم: فرض کنید شما چای برای فروش دارید و با تحلیلی که در بازار انجام داده اید مخاطب هدف را مردانی با میانگین سن 40 به بالا تعیین کرده اید؛ کسی که چای شما را مصرف میکندمردان با این رده سنی هستند اما با توجه به اینکه خریداران مایحتاج یا تصمیم گیرندگان نهایی همسران این افراد هستند شما نباید این گروه را نادیده بگیرید چرا که تاثیر به سزا و عمده ای را بر روی مصرف کنندگان محصول شما دارند. بنابراین برای آنکه شانس خود را افزایش دهیدبانوان در این گروه سنی را نیز باید مخاطب قرار دهید.

مراحل  انتخاب بهترین شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کار شما :

  •     شناسایی مخاطب هدف
  •     تحلیل رفتار مخاطب هدف
  •     شناسایی شبکه هایی که مخاطب هدف در آن حضور پررنگ تری دارد.
  •     شناسایی  پتانسیل های شبکه اجتماعی منتخب
  •     تولید محتوا متناسب با مخاطب هدف و فضای حاکم بر آن شبکه اجتماعی

هنگام معرفی محصول و اقدام برای برندینگ باید چند سوال از خود بپرسید:

1- محصول من چه نیازی را مرتفع میکند؟

2- چه کسانی از محصول من استفاده میکنند؟

3- من میخواهم محصولم را چه کسانی مصرف کنند؟

پاسخ به سوالات فوق به شما کمک میکند چه شیوه بازاریابی/ تبلیغات و چه بستری را برای معرفی محصول خود انتخاب کنید.

هنگام انتخاب رسانه مناسب برای معرفی برند خود از اینفوگرافی+آمار هایی که رفتار مصرف کننده را در هر یک از شبکه اجتماعی نشان میدهد استفاده کنید.

پس از بررسی رفتار مصرف کننده و مخاطب هدف باید دانش خود را نسبت به آن شبکه اجتماعی بالا ببرید تا بتوانید همراستا با فضای حاکم در آن شبکه و سیاست های موجود محتوا تولید کنید.برای مثال:اگر یک نوع محتوای متنی تولید کنید و بخواهید در شبکه های اجتماعی اعم از تلگرام+سایت+آپارات+لینکدین استفاده کنید اشتباه است زیرا تلگرام متن کوتاه با مضمون خبر در جهت افزایش آگاهی عمومی را می طلبد و در وبلاگ سایت برای تاثیرگذاری و اعتبار بخشی به سایت باید از محتوای طولانی استفاده کرد و در فضایی مانند آپارات متن کارایی ای نخواهد داشت و مخاطب به دنبال دیدن ویدئو است.

از مثال بالا می توان نتیجه گرفت که هیچ بهترینی وجود ندارد و این هوش شماست که بهترین شبکه اجتماعی را متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید.