بازاریابی سببی چیست / آشنایی با بازاریابی سببی

 

  • بسیاری از افراد از برندی که انتخاب کرده اند انتظار تعامل و انگیزش دارند. بازاریابی سببی روش بسیار مناسبی برای این کار است. بازاریابی سببی اطلاع کلی راجع به کسب و کار را افزایش می دهد، مشتریان بالقوه ایجاد می کند، یک مزیت رقابتی است و تصویر برند را بهبود می بخشد.

 

زمانی که مخاطبان یا سرمایه گذاران یک سازمان متوجه بشوند که سازمان شان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از یک گروه خیریه حمایت می کند، آن سازمان را در رده‌ی همان گروه قرار خواهند داد. بازاریابی سببی به مردم نشان می دهد که یک سازمان خاص چگونه می تواند با فعالیت های خود به یک گروه خیریه کمک کند.

 

بازاریابی سببی به مجموعه ی گسترده ای از فعالیت های تبلیغاتی گفته می شود که نشان دهنده وفاداری و احترام یک شرکت به فعالیت های ارزشمند یک گروه است. نتیجه این کار توسعه تجارت شرکت و همچنین ایجاد حس و نظر مثبت اجتماعی نسبت به آن است. بازاریابی سببی باعث می شود که مردم به خوبی سازمان و هدف هایش را درک کنند ولی عملا نباید انتظار سودآوری مستقیم از آن داشت.

 

تاریخچه

بازاریابی سببی به شکلی سنتی در فرهنگ ایرانی از قدیم وجود داشته است. حمایت برخی بازاریان از افراد بی بضاعت که ریشه های مذهبی نیز داشته است، هم اکنون نیز منجر به افزایش اعتماد و اعتبار وی و در نهایت فروش بیشترش می شود. با این وجود برخورد با بازاریابی سببی به شکل حرفه ای یکی از پدیده‌های نسبتا نوظهور در عرصه بازاریابی است و برای اولین بار در سال 1979 یک شرکت کلوچه سازی آمریکایی به نام Amos با حمایت از یک بنیاد خیریه سوادآموزی آن را انجام داده است.

 

مزایا

بسیاری از افراد از برندی که انتخاب کرده اند انتظار تعامل و انگیزش دارند. بازاریابی سببی روش بسیار مناسبی برای این کار است. بازاریابی سببی اطلاع کلی راجع به کسب و کار را افزایش می دهد، مشتریان بالقوه ایجاد می کند، یک مزیت رقابتی است و تصویر برند را بهبود می بخشد.

 

آمار و ارقام

در آماری که سال 2010 توسط ConeLLC و با عنوان “مطالعه تکامل سببی 2010” ارائه شد، از هر پنج نفر، چهار نفرشان علاقه داشتند برندی که از آن استفاده می کنند از بنیادهای خیریه حمایت کنند. همچنین تحقیق نشان می دهد که 80 درصد مردم حاضرند اگر محصول رقیب کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد و همچنین از یک بنیاد خیریه حمایت کند، وفاداری خود نسبت به محصول قبلی را بشکنند و محصول جدید را انتخاب کنند.
و از هر پنج نفر، سه نفر تاکید کرده اند حاضرند محصول جدیدی را امتحان کنند که از بنیادهای خیریه حمایت می کنند.

 

احتیاط کنید

هرچند بازاریابی سببی موضوع بسیار تاثیرگذاری است و ممکن است منجر به موفقیت های بسیاری شود ولی روی دیگر سکه نیز وجود دارد و ممکن است یک برند محکوم به سواستفاده از بنیادهای خیریه شود. از همین رو راه اندازی یک کمپین بازاریابی سببی مانند چاقوی دو لبه است و در پیاده سازی آن باید بسیار احتیاط کرد. در مقاله هایی بعدی به شکلی جزیی تر با نحوه راه اندازی یک بازاریابی سببی آشنا می شویم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *