چند نکته مهم برای ارائه تجاری موفق

 

  • کوتاه بودن ارائه حیاتی است. ارائه های طولانی و توضیحات اضافی در مقابل کسانی که تجارت را می فهمند اصلا کار تاثیرگذاری نیست. ارائه خود را به نحوی ترتیب بدهید که خلاصه، شیرین و مستقیم به سمت هدف باشد. اگر مشتری های اولیه یا سرمایه گذار نتوانند در زمان کوتاهی منظور شما را بفهمند، چطور انتظار دارید که عموم مردم سریعا با آن ارتباط برقرار کنند؟

 

 

بعد از مدت کوتاهی که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم، تعدادی از دوستانم و من تصمیم به ایجاد یک شرکت رسانه ای گرفتیم. در طی چند هفته، برنامه ها را مرتب کردیم، برنامه کسب و کار را نوشتیم و شروع به جستجوی منابع مالی کردیم. با کمی چالش، بالاخره توانستیم یک قرار با شرکت سرمایه گذاری شناخته شده ای هماهنگ کنیم. با اینکه رسانه ما حتی یک دلار درآمد نداشت و هیچ یک از تجربه مدیریت یک پروژه چند میلیون دلاری را نداشتیم، اعتماد بنفس شدیدی نسبت به ایده خود داشتیم و همه جوانبش اطمینان حاصل کرده بودیم. ما پیشبینی می کردیم که جریان سود ما به 200 میلیون دلار برسد و کدام سرمایه گذار بود که بخواهد چنین موقعیت را رد کند؟

ما قرار بود پولدار بشیم و به 15 میلیون دلار ناقابل اولیه برای شروع کار نیاز داشتیم.

 

ایده ما یک مشکل اساسی داشت. هیچ کدام از ما نظری نداشتیم که چگونه باید یک ارائه خوب تحویل سرمایه گذار بدهیم. زندگی ما پر از ارائه های پی در پی است و اغلب نظری راجع به نحوه ارائه خود نداریم و از هیچ اصولی در آن پیروی نمی کنیم.

 

مطالعات من در صفحات وب راه کار درستی برای ارائه به ما نمی دانند و به نظر می رسید یک خراب کاری بزرگ در پیش است.

 

روز ارائه من یک اسلاید با ۳۲ صفحه آماده کرده بودم. به اسلاید چهارم که رسیدم، یکی از سرمایه گذاران بلند شد و گفت: لطفا صبر کنید. من فکر نمی کنیم شما ۱۵ میلیون دلار احتیاج داشته باشید!

 

ما شروع به دفاع ناشیانه از ایده خود کردیم. ولی حرفهایمان بقدری آشفته و پراکنده بودند که حتی نمی توانستیم خودمان را هم قانع کنیم. در نهایت ارائه ما این جمله از طرف یکی از سرمایه گذاران به پایان رسید: ما ۱۵ میلیون دلار روی تجارتی که ۱۵ دلار هم تا بحال درآمد نداشته خرج نمی کنیم.

 

بعدها من متوجه شدم که این اتفاق از مهم ترین تجربه های آموزشی زندگی من بوده است. از آن پس هر وقت که قصد ارائه ای را دارم، این پنج نکته را به خاطر می سپارم. شما هم می توانید در ارائه های بازاریابی خود از آن ها استفاده کنید.

 

۱) کم همیشه کافی است

کوتاه بودن ارائه حیاتی است. ارائه های طولانی و توضیحات اضافی در مقابل کسانی که تجارت را می فهمند اصلا کار تاثیرگذاری نیست. ارائه خود را به نحوی ترتیب بدهید که خلاصه، شیرین و مستقیم به سمت هدف باشد. اگر مشتری های اولیه یا سرمایه گذار نتوانند در زمان کوتاهی منظور شما را بفهمند، چطور انتظار دارید که عموم مردم سریعا با آن ارتباط برقرار کنند؟

 

۲) فرضیه سازی نکنید. اجرا کنید. اجرا کنید. اجرا کنید

با ارائه حقیقت های موجود، اعتماد بنفس خود و شنونده را افزایش دهید. ارائه تصورات تخیلی با اگر و آنگاه ها به ارائه ضربه می زند. شرکتی با یک جریان منظم و تجربیاتی از دنیای واقعی است که اعتماد مشتریان و سرمایه گذاران را در پی دارد. تاکید می کنم که قبل از اینکه بازاریابی برای پیدا کردن سرمایه گذار انجام دهید، وارد جنبه های اجرایی تجارت خود شوید.

 

۳) راجع به آینده واقع بین باشید

مشتری هدف خود را با تصویر بزرگی که در ذهن دارید تحت تاثیر قرار دهید ولی منطقی و مسوولیت پذیر باشید. با کشیدن یک نمودار که نشان می دهد، سرمایه شرکت در طول سه سال از 100هزار دلار به 50 میلیون دلار خواهد رسید، این اتفاق نخواهد افتاد. در ارائه خود ثابت کنید که برای حالت ایده‌آل، متعادل و بد برنامه ریزی مشخصی دارید.

 

۴) کم خرج کردن را یاد بگیرید

در موقع یک ارائه تجاری باید ثابت کنید که اهل ولخرجی نیستید. فرقی نمی کند که قرار است پروژه تبلیغاتی یک شرکت بزرگ را به دست بگیرید و یا اینکه نظر یک سرمایه گذار را جلب کنید. اثبات کنید که منطقی خرج خواهید کرد.

 

۵) کاری نکنید که به نظر برسد باهوش ترین فرد اتاق هستید

بدانید که چه چیزی را می دانید و چه چیزی را نمی دانید و همینطور بشناسید کسانی را که می دانند که شما نمی دانید. اطراف خود را مملو از افرادی کنید که از خودتان باهوش تر هستند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *