برند سازی مشارکتی چیست

 

  • برندسازی مشترک می‌تواند مابین یک سازمان و یک محصول نیز باشد. یک مثال از این نوع ارتباط سفورا با یک موسسه‌ی خیریه است که سفورا لوگوی یک موسسه‌ی خیریه را روی محصول قرار می‌دهد و مصرف کننده تشویق به خرید از این دو برند می‌کند و از بخشی از درآمد حاصل موسسه نیز سود می‌برد.

در برندسازی مشارکتی که برندهای همکار نیز نامیده می‌شوند، دو شرکت با هم متحد می‌شوند و با همکاری هم، هم‌افزایی بازاریابی ایجاد می‌کنند. اصطلاح برندسازی مشارکتی در میان واژگان تجاری واژه‌ی نسبتا جدیدی به حساب می‌آید و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های بازاریابی را دربرمی‌گیرد.

برندسازی مشارکتی عبارت است از یک محصول یا خدمت تک با بیش از یک نام برند و یا ارتباط یک محصول با کسی غیر از تولیدکننده‌ی اصلی آن. به طور معمول برندسازی مشترک همکاری و معاشرت دو یا چند شرکت با لوگوهای مختلف، طرح‌های مختلف و شناسه‌های برند مختلف برای تولید یک محصول خاص است که قرارداد به این منظور تعیین شده است.
هدف ترکیب قدرت دو برند به منظور افزایش مصرف‌کنندگان، مقاوم‌تر کردن و یا ترکیب خواص مختلف مرتبط با برندها در یک محصول واحد است.
به گفته‌ی چانگ از مجله‌ی آکادمی آمریکایی کسب‌وکار، سه سطح از برندسازی مشارکتی وجود دارد: سهم بازار، گسترش برند و برندینگ جهانی.
سطح اول شامل پیوستن دو شرکت به منظور نفوذ به بازار.
سطح دوم در حال تلاش برای گسترش برند براساس سهم بازار فعلی این شرکت.
سطح سوم تلاش برای رسیدن به یک استراتژی جهانی با ترکیب دو برند.
انواع برندسازی مشارکتی:
انواع بسیاری از برندسازی مشارکتی وجود دارد. شرکت‌ها می‌توانند منابع موجود را ترکیب کنند و یا از منابع موجود برای ترویج محصولات متعدد استفاده کنند. انواع برندسازی مشارکتی عبارتند از: برندسازی مشارکتی مواد سازنده، برندسازی مشارکتی شرکت‌های یکسان، برندسازی مشارکتی با سرمایه‌‌گذاری مشترک. مهم نیست که شرکت کدام را برای استفاده انتخاب می‌کند، هدف پاسخ دادن به بازار در حال تغییر و افزایش درآمد محصول می‌باشد.
یک شکل از برندسازی مشارکتی، برند مشارکتی مواد است که مواد یا اجزا داخل یک محصول از شرکت‌های دیگر است. یک مثال از این نوع کامپیوترهای DELL با پردازنده‌های اینتل است. نوع دوم برندسازی مشارکتی یک شرکت، زمانی است که یک شرکت به طورهمزمان با بیش از یک محصول برند خود را ترویج می‌دهد. نوع سوم اتحاد دو یا چند شرکت برای ارائه‌ی محصول به مخاطبان هدف است.

 

مثال‌ها:
اولین نمونه‌های برندسازی مشارکتی در سال 1956 رخ داده‌ است زمانی که شرکت رنو با همکاری جواهرفروشان ون کلیف داشبورد محصول جدیدش را به یک اثرهنری تبدیل کرد. یک مثال موفق دیگر در این زمینه همکاری شرکت تولیدکننده دستگاه قهوه‌ساز senseo همراه با لوازم فیلیپس است. مثال دیگر مشارکت ژیلت M3 با باتری نیم‌قلمی است( که هر دو تحت مالکیت پراکتر& گمبل هستند) .
برندسازی مشترک می‌تواند مابین یک سازمان و یک محصول نیز باشد. یک مثال از این نوع ارتباط سفورا با یک موسسه‌ی خیریه است که سفورا لوگوی یک موسسه‌ی خیریه را روی محصول قرار می‌دهد و مصرف کننده تشویق به خرید از این دو برند می‌کند و از بخشی از درآمد حاصل موسسه نیز سود می‌برد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *