برای مدیر خوب شدن باید مربی خوبی باشیم

 

  • به طور خلاصه، در روش گفتگوهای هدایت گرانه، که مدیر همچون یک مربی با کارمندان برخورد می کند، باعث می شود تا ارتباطی قوی بین شما و کارکنانتان پدید آید و با حمایت گری شما، آنها می توانند با تکیه بر آموزه ها و مهارتهای خودشان به پیشرفت خود و شرکت یاری رسانند.

 

اگر شغل شما به گونه ای باشد که در آن دیگران را مدیریت می کنید: مهم ترین نکته ای که هر روز باید انجام دهید این است که به اعضای تیمتان کمک کنید تا در کارهای خود، پیشرفت را تجربه کنند.
برای این کار، باید به هر فرد کمک کنید تا بین کار فردی اش و ماموریت و اهداف استراتژیک شرکت، ارتباط برقرار کند. ارتباطات منظم حول محور توسعه، با داشتن گفتگوهایی که جنبه هدایت گرانه دارد، بسیار ضروری است. در واقع، با توجه به تحقیقات اخیر، مهمترین جنبه مدیریتی که مدیران را از رده های پایین تر متمایز می کند، توانایی مربیگری آنهاست.

برخی مدیران فکر می کنند که زمانی برای این گفتگوهای هدایت گرانه ندارند، و بسیاری دیگر نیز فاقد مهارت های لازم برای چنین کاری هستند. با این حال هنوز 30 درصد از یادگیری و پیشرفت کارکنان در محیط کار از طریق برنامه های آموزشی رسمی اتفاق می افتد. بنابراین اگر مدیران وظایف حمایتی خود را فعالانه پی نگیرند، در زمینه رشد کارکنان خود با مشکل مواجه خواهند بود. باید به مدیران آموزش داد که در ارتباط با کارکنان خود نقش هدایتگری را به گونه ای ایفا کنند که همچون یک انرژی مثبت باعث شوند کارمندانشان مدام در حال ارتقاء خود باشند. در اینجا 5 نکته کلیدی که می توانند در این راه به شما کمک کنند، اشاره می کنیم.
به دقت گوش کنید.
با پرسیدن سوالاتی همچون ” این ماه چگونه می خواهی خودت را ارتقاء دهی؟” به کارمند خود فرصت بدهید تا نظراتش را بیان کند و در عین حال بسیار با دقت به سخنانش گوش دهید. برای یک گفتگوی هدایت گرانه، بسیار مهم است که با ذهن و گوش باز که امکان ارتباط موثر را فراهم می آورد، با کارمند خود مواجه شوید.

بدون اینکه چیزی بگویید، فقط بپرسید
در روش گفتگوهای هدایتگرانه، باید با سوالهای باز، بدون اینکه بخواهید پاسخی بدهید، با کارمندان خود مواجه شوید. باید همچون یک مربی به آنها کمک کنید تا جواب سوالها را خودشان پیدا کنند. این باعث می شود آنها بر اساس اولویتها و راهبردهایی که دارند، عملا درگیر سوالات شوند و به طور عملی دنبال پاسخ های مناسب باشند.

یک اتحاد مبتنی بر پیشرفت را ایجاد و نگه داری کنید
فرض کنید یکی از کارمندان شما، طرحی برای ارتقاء وضعیت شرکت ارائه می کند. در این حالت شما باید مجوز، امکانات و فضای لازم برای تحقق ایده این کارمند را به او بدهید و از او به عنوان یک کارمند نمونه که به پیشرفت و توسعه شرکت کمک می کنید یاد کنید. البته به یاد داشته باشید که به صورتی جدی، پیگیر کارهای کارمند خود نیز باشید.
بر حرکتهای رو به جلو متمرکز شوید
گاها، یکی از کارمندان شما که در حال گفتگوی هدایت گرانه با او هستید در جزئیات انجام یک طرح گرفتار می شود و توضیحات و دلایل نه چندان کارسازی را بیان می دارد. در این هنگام باید او را با سوالهایی از قبیل: ” می توانی بازه های زمانی منظم و مشخصی را برای حل مسئله ات در طول هفته تعیین کنی؟” یا ” مهارتها یا ارتباطاتی که بتوانند به تو در حل مشکلت یاری دهند، می شناسی؟” یا ” چگونه می توان از دیگران به عنوان یک تیم مشترک برای صرفه جویی در زمان استفاده کرد؟” ، تشویق کنید تا ناکامی های خود را بهتر بشناسد و جبران کند.
بر جوابگو بودن کارمند خود تاکید کنید
در این روش، علاوه بر راهنمایی ها و ارتباطاتی که دارید، همچنین، باید از کارمندان خود بخواهید تا مسئول طرحهایی که در حال اجرای آن هستند، باشند. یعنی هزینه ها و مدت زمانی که لازم دارند تا اطلاعات لازم در مورد طرح و نتایج آنرا به آگاهی شما برسانند، مشخص کنید.

به طور خلاصه، در روش گفتگوهای هدایت گرانه، که مدیر همچون یک مربی با کارمندان برخورد می کند، باعث می شود تا ارتباطی قوی بین شما و کارکنانتان پدید آید و با حمایت گری شما، آنها می توانند با تکیه بر آموزه ها و مهارتهای خودشان به پیشرفت خود و شرکت یاری رسانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *