با اشتباهات اشتباه رایج در نام گذاری برند آشنا شویم

 

  • انتخاب دقیق کلماتی که حاوی نوعی موسیقی کلامی و الهام بخش هستند می تواند تاثیر بیشتری در مخاطبان بگذارد. انتخاب نامهایی با آهنگ کلامی موزون نه تنها باعث نوعی تمایز و به خاطرسپاری بهتر می شود بلکه در تبلیغات نیز تاثیر فراوانی دارد.

 

یکی از مهمترین عناصری که در بنا نهادن یک برند باید مد نظر قرار گیرد، انتخاب نام مناسب برای آن است. یک نام درست برای برند نه تنها می تواند شمایی کلی از محصولات یا خدمات برند را به دست دهد، بلکه ابزاری برای شناخت و به خاطرآوری برند نیز باشد. همچنین می تواند همچون یک دارایی با ارزش که ویژگی های مشخص برند را بازتاب می دهد در مالکیت معنوی آن قرار گیرد.

با این حال، بسیاری از سازمان ها با یک رویکرد بسیار اتفاقی و حذف مراحل بسیار مهم، اقدام به نام گذاری برند خود می کنند که این باعث طولانی و هزینه دار شدن فرآیند نام گذاری می شود. بنابر این، در اینجا ما به برخی از رایج ترین اشتباهاتی که در هنگام انتخاب یک نام با آنها مواجه می شویم و برخی نکته ها برای اجتناب از آنها، اشاره می کنیم.

1) نام گذاری از روی ناچاری
هر مدیر جدی برند برای راه اندازی شرکت خود، یک سیستم نظام مند و روشن برای ترسیم مسیر ایده پردازی تا پیاده سازی، وضع می کند. اما برای نام گذاری اغلب از روی ناچاری و معمولا در مراحل تکمیلی به آن می پردازد.
نام گذاری بر خلاف آنچه بسیاری از افراد تصور می کنند، یک فرایند به مراتب پیچیده است. برای یک نام گذاری خلاقانه، در آغاز با بسیاری از موانع قانونی و زبانی مواجهید. روند نام گذاری را در اوایل فاز توسعه برندتان، شروع کنید. با ایجاد زمان بندی، نمای کلی از مراحل مهم فرآیند نام گذاری را برای خود ترسیم کنید. در واقع مراحل اداری که به ثبت کردن اسم مورد نظر شما می انجامد را نیز باید مد نظر داشته باشید.
با این حال، حتی اگر پس از برنامه ریزی دقیق زمانی خود را در تنگنا می بینید با متخصصان این امر مشورت کنید. آنها به شما اطمینان خواهند داد که نامی که شما انتخاب کرده اید در عین حالی که مورد علاقه شماست، به لحاظ قانونی نیز مشکلی ندارد.
2) فراموش کردن اینکه نام گذاری اگرچه کاری خلاقانه است اما همانقدر هم راهبردی و مهم است.
شرکت ها اغلب به راهبردی بودن نام واقف نیستند. یک نام مناسب در عین حالیکه باید متفاوت و خلاقانه باشد، باید با موقعیت و ساختار برند شما نیز همخوانی داشته باشد. در محیط بسیار رقابتی امروز، قوی ترین برندها آنهایی هستند که فراتر از ویژگی های فیزیکی محصولات یا خدمات شان می توانند به ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان بپردازند و در این میان نام مناسب می تواند موثر باشد. مجموعه ای از اهداف استراتژیک خود را طرح ریزی کنید، و از طریق معیارها و هدف هایی که بدین ترتیب برایتان روشن می شود، نام مناسب را برگزینید.
به یاد داشته باشید، نام گذاری به همان اندازه که یک هنر است، علم نیز تلقی می شود. داشتن استراتژی به شما کمک خواهد کرد که یک نام مرتبط که متناسب با کسب و کار شما است، بیابید.

3) دست کم گرفتن یک نام کوتاه
بسیاری از شرکت ها ارزش یک نام خلاقانه ولی خلاصه را دست کم می گیرند. در حالی که یک نام کوتاه نیز می تواند همان اطلاعات راهبردی برند را به صورتی متمایز انتقال دهد. این مختصر گویی علاوه بر آنکه خلاقیت شما را نشان می دهد، می تواند به صورتی ساده، منطبق بر برند شما باشد.
4) سردرگمی بین نیاز به اطلاعات و نیاز به تمایز
برخی شرکت ها بیشتر مایلند اسمی انتخاب کنند که بیشتر بتواند اطلاعاتی راجع به برندشان بدهد و بنابر این از کلماتی توصیفی تر استفاده می کنند. اما نام های توصیفی همیشه جواب گو نیستند چرا که بعضا برخی محدودیت ها را برای گسترش فعالیت های شما اعمال می کنند. شاید بهتر باشد نام انتخابی، توصیف کلی یک عملکرد یا مسیر یک حرکت را بیان کند. البته نمی توان گفت کدام رهیافت بهتر است اما باید بسته به برندتان یکی از کارکردهایی که اسم برند دارد از قبیل دادن اطلاعات توصیفی یا خلاقانه بودن را انتخاب کنید.
5) نادیده گرفتن علامت تجاری پیچیده
یکی از چالش هایی که در نام گذاری نادیده گرفته می شود، پیچیده گی فرآیند علامت تجاری است. در نظر بگیرید که بیش از 2.5 میلیون علائم تجاری فعال در ایالات متحده، بیش از 13 میلیون در سطح جهان و بیش از 108 میلیون آدرس URL ثبت شده در سطح جهان وجود دارد. همچنین، ظرفیت 250000 کلمه در زبان انگلیسی که همه آنها مناسب نام گذاری نیستند را در نظر بگیرید. در واقع، این به این معنی است که کسی، جایی، به نوعی صاحب نامی که شما می خواهید، پیدا می شود. بنابر این پیدا کردن علائم تجاری پایدار، به طور فزاینده ای دشوار شده است، اگرچه غیر ممکن نیست. برای غلبه بر چالش های قانونی، تا پایان فرآیند نام گذاری ملاحظات حقوقی را کنار نگذارید. چرا که در غیر اینصورت ممکن است زمان و پول زیادی را به هدر دهید.
6) نادیده گرفتن پیامدهای جهانی
باید فجایع زبانی که حاصل بدفهمی های بین فرهنگی است را در نظر گرفت. یعنی اینکه نام برند در فرهنگ و مکان دیگری، که شاید بیشتر هدف فروش شما هم باشد، معنای فاجعه باری نداشته باشد.
در اقتصاد جهانی امروز، ارزیابی جهانی زبان، کاملا ضروری است. با دسترسی بیشتر به اطلاعات در مورد مردم و فرهنگ های گوناگون و در نظر گرفتن تنوع فرهنگی کشورهای مختلف، بر این مساله فائق شوید. نام ها را با زبان شناسان بومی کشورهای هدف، مورد بررسی قرار دهید و به این ترتیب، مطمئن شوید که نام انتخابی شما، پیام آور چیزی است که شما می خواهید بگویید، نه معناهای دیگر.
7) انتخاب نام های ذهنی
در هنگام انتخاب نام، تصمیم های ما بر اساس تجربیات شخصی، ترجیحات و نگرش های ما است. که باعث می شود در نامیدن برند، بسیار ذهنی و درونی عمل کنیم. بنابراین در هنگام انتخاب یک نام مهم است که بر اساس معیارهای مشخص برآمده از راهبردهای برند تصمیم گیری کنید. هنگامی که در یک لیست کوتاه نهایی، به نام های پیشنهادی می رسید، تحقیق می تواند یک ابزار قدرتمند برای سنجش بهترین نام باشد.
8) برای فکر کردن به هر چیز، نیاز به نام گذاری آن دارید
محصولات جدید، نوآوریها، فن آوری ها، ایده های جدید وقتی به عنوان نوعی گسترش برند شما عمل می کنند، نیازمند این هستند که از پیش نامی برایشان انتخاب شده باشد. با این حال، نام های بسیاری که در نمونه کارهای یک برند می آیند باعث سردرگمی مشتریان می شوند. در اینجاست که داشتن یک راهبرد کلی برای نامیدن برند اصلی تان و زیر شاخه های جدیدی که به خاطر گسترش برندتان بوجود مییایند، اهمیت مضاعفی می یابد.
9) حفظ نام های غیر مرتبط
گاها نامی که برای برندتان انتخاب کرده اید به مرور زمان قادر به نشان دادن نوآوری ها، تغییرات جدید بازار و تقاضا های به روز شده مشتریان نیست و نمی تواند اهداف بلند مدت شما را برآورده کند، در این حالت در عوض کردن نام، تردید نکنید. اما به خاطر داشته باشید در نام گذاری جدید تمام موارد مهم و کارشناسی را در نظر داشته باشید.
10) پایان دادن به هویت کلامی در نام گذاری
انتخاب دقیق کلماتی که حاوی نوعی موسیقی کلامی و الهام بخش هستند می تواند تاثیر بیشتری در مخاطبان بگذارد. انتخاب نامهایی با آهنگ کلامی موزون نه تنها باعث نوعی تمایز و به خاطرسپاری بهتر می شود بلکه در تبلیغات نیز تاثیر فراوانی دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *