بازاریابی جاویژه چیست / درباره بازاریابی جاویژه چه می دانیم

 

  • موفقیت بعنوان شرکتی که از بازاریابی جاویژه استفاده می کند، چالش برانگیز و پر ریسک است. ریسک عمده کار در اینجاست که چنین شرکت هایی بر روی بازار بسیار کوچکی متمرکز می شوند و ممکن است این بازار جریان درآمدی لازم، برای بقای آن ها را نداشته باشد.

 

بازاریابی جاویژه یکی از مفاهیم بازاریابی است که به خوبی جا افتاده نشده است. بازاریابی جاویژه به معنی رقابت کردن در بازار هدف کوچک، با پیشنهاد های ویژه و تخصصی است. چنین بازاریابی، دو مزیت رقابتی ویژه ایجاد می کند، یکی تخصص شرکت بر روی بازار هدف مشخصی است و دیگر در دست گرفتن سهم بیشتر در صورت انتخاب بازار هدف کوچکتر است.

 

به همین دو دلیل است که بسیاری از شرکت های بزرگ تصمیم می گیرند با شرکت های کوچک یا بزرگ دیگری که به شکل بازاریابی جاویژه عمل می کنند، وارد رقابت نشوند چرا که رقابت با شرکت هایی که به صورت تخصصی روی موضوع خاصی تمرکز کرده اند، کار سختی است.

 

بازاریابی جاویژه، استراتژی بازاریابی است که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و تصور غلط عمومی وجود دارد که شرکت هایی که از این استراتژی بازاریابی استفاده می کنند، سهم کوچکتری نسبت به بقیه از بازار دارند. کسب و کارهای کوچک را نمی توان به خودی خود جاویژه نامید، چرا که آن ها صرفا سهم کوچکی از بازار بزرگی را دارا هستند.

 

تعریفی درست از بازاریابی جاویژه (Niche Marketing)

برخی کتاب های سنتی بازاریابی جاویژه را شامل موارد زیر می دانند:

تمرکز بر روی بخش (سهم) کوچکی از بازار و همچنین عدم وجود رقبای قدرتمند در آن زمینه. با این حال هیچ یک از این تعریف ها، به شکلی جداگانه میزان اهمیت تخصص و تبحر مورد نیاز در بازاریابی جاویژه را نشان نمی دهند. این موضوع در شرایطی است که تخصص و تمرکز کلید موفقیت یک یک بازاریاب جاویژه است. در حالت کلی، تعریف زیر را می توان تعریفی دقیق داسنت:

بازاریابی جاویژه، بازار تخصصی است که پیشنهادهای ویژه ای متمرکز بر بخش کوچک شده ای از بازار در آن ارائه می شود.

 

چرا برخی شرکت ها بازاریاب های جاویژه می شوند؟

موفقیت بعنوان شرکتی که از بازاریابی جاویژه استفاده می کند، چالش برانگیز و پر ریسک است. ریسک عمده کار در اینجاست که چنین شرکت هایی بر روی بازار بسیار کوچکی متمرکز می شوند و ممکن است این بازار جریان درآمدی لازم، برای بقای آن ها را نداشته باشد. به عبارت دیگر چنین شرکت هایی تا میزان زیادی در مقابل رکود اقتصادی، ورود رقیبان جدید و تغییرات ناگهانی خطرپذیر هستند.

سوال اینجاست که اگر بازاریابی جاویژه چنین پر ریسک است، چرا برخی شرکت ها باید استفاده از این استراتژی را انتخاب کنند؟ پاسخ این سوال ساده و مهم است:

 

فضای کم رقیب

در صورتی که بازاریابی جاویژه موفقیت آمیز باشد، شرکت می تواند ادعای تملک بازار خاصی را کند و اجازه ورود رقیبان جدید به سختی داده شود.

 

روابط قوی

بازاریابی جاویژه منجر به ارتباط بسیار قوی با مشتریان در طول زمان می شود که این خود نیز منجر به عدم ظهور رقیب جدید می شود.

 

تدام کسب و کار

رقابت کم و ارتباط قوی با مشتریان فضای کسب و کاری بسیار پایداری را ایجاد می کند که نوسانات موجود در بازارهای دیگر در آن وجود نخواهد داشت.

 

پیش رفت قابلیت ها

از آن جایی که چنین شرکت هایی در زمینه‌ای خاص متبحر هستند، با گذشت زمان به توانایی ها و مهارت های خودشان میافزایند.

 

کسب و کار متمرکز

چنین شرکت هایی دیگر نیاز به این ندارند که به دنبال بازارها یا استراتژی های بازاریابی متنوع بگردند. آن ها راه خود را یافته اند و روی آن متمرکز شده اند.

 

حاشیه سود بالا

مشتریان چنین شرکت هایی اغلب افرادی هستند که قیمت، عامل چندان تعیین کننده ای در تصمیم گیری آن ها نیست.

 

آیا شرکت هایی با بازاریابی جاویژه همواره شرکت های کوچکی هستند؟

بله. چنین شرکت هایی همواره شرکت هایی با ابعاد کوچک تا متوسط هستند. دلیل عمده آن را می توان تمرکز آن ها بر روی بخش کوچک و خاصی دانست. با این وجود برخی اوقات مثال های نقضی هم برای این امر وجود دارد، برای مثال American Express برای مدتی بر روی یک سری کارت های اعتباری خاص برای مشتریان پولدار که مشاغل مدیریتی داشتند، تمرکز کرده بود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *