کدام چربی ها لاغر می کنند

a033405022294102a

  • تركيب اسيدي كاتچين كه چاي سبز از بهترين منابع آن به شمار مي‌رود، چربي‌سوزي مناسب است. كاتچين نوعي از تركيبات آنتي‌اكسيداني است كه در چاي سبز يافت مي‌شود.

 

در رژيم‌هاي غذايي كاهش وزن يكي از بهترين راه‌ها، كاهش ميزان كالري‌هاي مصرفي است اما اين مسئله تنها از افزايش وزن جلوگيري مي‌كند و لازم است راهي درنظر گرفته شود تا ذخاير چربي بدن نيز از بين بروند.  يكي از راه‌هاي مناسب براي كاهش ذخاير چربي، ورزش است اما راه ساده‌تري نيز وجود دارد: مواد‌غذايي خوش طعمي را به برنامه غذايي خود اضافه كنيد كه چربي سوزهاي خوبي هستند.  مصرف اين مواد‌غذايي نه تنها به اضافه وزن منجر نمي‌شود بلكه به آساني چربي‌ها را نيز كاهش مي‌دهد. به گروه‌هاي مختلف مواد چربي سوز زير توجه كنيد و سعي كنيد همه يا دست كم تعدادي از آن‌ها را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد.


لبنيات  چه تاثيري دارد؟

برخي مواد‌غذايي به سبب وجود كلسيم چربي سوزهاي خوبي هستند.  از نمونه اين چربي سوزها مي‌توان شير كم چرب، ماست كم چرب و پنير را نام برد.  تحقيقات نشان دادند كلسيم يكي از موادي است كه سوخت و ساز بدن را تسريع مي‌كند و در واقع هر تلاشي براي كاهش وزن بدون درنظر گرفتن كلسيم بيهوده خواهد بود. زماني كه كلسيم كافي به بدن نرسد، بدن هورموني ترشح مي‌كند كه از ذخيره كلسيم بدن بهترين استفاده را مي‌كند.  مشكل اينجاست كه بدن در همان زمان به سلول‌هاي چربي پيام مي‌فرستد تا چربي‌ها را ذخيره كنند.
لبنيات از جمله شير و پنير، تا زماني كه در ميزان كالري‌هاي مصرفي زياده روي نكنيد، بهترين منبع كلسيم هستند و مي‌توانند در روند كاهش وزن مؤثر باشند.


بهترين پيشنهاد براي صبحانه

كاهش ميزان كالري‌هاي مصرفي همواره يكي از بهترين شيوه‌هاي كاهش وزن بوده؛ اما بايد به ياد داشته باشيد پروتئين را از برنامه غذايي خود حذف نكنيد.  پروتئين‌ها و به‌ويژه تخم مرغ يكي ديگر از چربي سوزها هستند.  مصرف پروتئين به شيوه‌هاي مختلف در كاهش وزن تاثير‌گذار است: اول اين‌كه بدن براي هضم مواد‌غذايي حاوي پروتئين انرژي زيادي مصرف مي‌كند. همچنين پروتئين سبب مي‌شود در روند كاهش وزن، استحكام ماهيچه‌ها از بين نرود درحالي‌كه ماهيچه‌ها بيشتر از چربي، كالري مي‌سوزانند، بهتر است به افزايش حجم ماهيچه‌هاي خود بينديشيد. دست آخر اين‌كه فراموش نكنيد خوردن پروتئين‌ها اشتها را كاهش مي‌دهد. بهتر است يكي از مواد‌غذايي حاوي پروتئين را در هر يك از وعده‌هاي روزانه به‌ويژه صبحانه درنظر بگيريد.  در اين ميان مصرف تخم‌مرغ راه حلي ساده و كم هزينه است.  همچنين مي‌توان تخم مرغ پخته را به‌عنوان يك ميان وعده مناسب، جايگزين چيپس و كربوهيدرات‌ها كرد.  تخم‌مرغ همچنين يكي از منابع ويتامين است كه نقش مؤثري در پايين نگه داشتن وزن شما دارد.


ذخيره هاي چربي را هدف بگيريد

تركيب اسيدي كاتچين كه چاي سبز از بهترين منابع آن به شمار مي‌رود، چربي‌سوزي مناسب است. كاتچين نوعي از تركيبات آنتي‌اكسيداني است كه در چاي سبز يافت مي‌شود.  نوشيدن چاي سبز كاهش چربي‌هاي ناحيه شكم و پهلو را به‌دنبال خواهد داشت. اين تركيب آنتي‌اكسيداني نه تنها مي‌تواند از سرماخوردگي پيشگيري كند. بلكه يك چربي‌سوز فوق‌العاده است. نوشيدن 4فنجان چاي سبز كافئين‌دار را به برنامه غذايي خود اضافه كنيد تا شاهد كاهش سريع ذخاير چربي بدن‌تان باشيد.


سركه سيب بخوريد

اسيدها هم از انواع چربي سوزها محسوب مي‌شوند. شايد سركه يكي از موادي باشد كه در زمان چربي سوزي به ياد آن نمي‌افتيم.  افزودن 15 تا 30 ميلي‌ليتر سركه به برنامه غذايي روزانه ذخيره چربي بدن را تا ميزان زيادي كاهش مي‌دهد.  به گفته محققان مصرف سركه به ترشح آنزيمي در بدن منجر مي‌شود كه به سوزاندن چربي‌هاي بدن كمك مي‌كند.  سركه سيب يكي از انواع خوش طعم سركه‌هاست كه مي‌توان آن‌را به سالاد يا دسر سبزي‌ها اضافه كرد.


اين چربي‌ها چربي مي‌سوزانند

يكي ديگر از سوزاننده‌هاي چربي، چربي‌هاي سالم هستند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به بادام و گردو اشاره كرد.  با افزودن دانه‌هاي آجيل به رژيم غذايي خود مي‌توانيد روند چربي‌سوزي در ناحيه شكم را تسريع كنيد.  30 گرم دانه‌هاي آجيل به‌ويژه گردو در روز براي كاهش وزن كافي است.  اين دانه‌ها سرشار از چربي‌هاي مفيد، فيبر و پروتئين هستند. چربي‌هاي مفيد، حساسيت بدن به انسولين را افزايش مي‌دهند كه نتيجه آن هم كاهش وزن است.  همچنين گردو يكي از بهترين منابع غيردريايي تامين امگا 3 به شمار مي‌رود.  بادام نيز يكي از منابع غني كلسيم است كه به استحكام استخوان‌ها كمك مي‌كند.


ماهي چه  تاثيري دارد؟

اسيد‌هاي چرب امگا 3 كه خود از چربي‌هاي مفيد هستند، يكي ديگر از چربي سوزهاي مؤثرند و از نمونه آن‌ها مي‌توان به ماهي سالمون اشاره كرد.
زماني كه صحبت از چربي سوزي است، مصرف چربي‌ها ممكن است ايده مناسبي به‌نظر نرسد اما مصرف اسيدهاي چرب امگا 3 كه در ماهي‌هايي مثل ماهي سالمون موجود است، يكي از بهترين راه‌ها براي كاهش ذخاير چربي بدن است.
اين اسيدهاي چرب در بدن احساس سيري ايجاد مي‌كنند و گرايش به غذا خوردن را براي ساعاتي طولاني از بين مي‌برند.


قند خون‌تان را كنترل كنيد

فلاونوئيدها يكي ديگر از چربي سوزها هستند كه در سيب، گلابي و فلفل سبز وجود دارند. فلاونوئيدها مواد شيميايي طبيعي موجود در مواد‌غذايي گياهي هستند كه مصرف آن‌ها چربي سوزي در بدن را به‌دنبال دارد.  مصرف فلاونوئيدها ميزان گلوكز انتقالي به ماهيچه‌ها را افزايش مي‌دهد. ميزان ذخيره چربي در بدن افرادي كه از مواد‌غذايي حاوي فلاونوئيدها مصرف مي‌كنند بسيار اندك است.  پياز، چاي سبز، و تره‌فرنگي از ديگر منابع فلاونوئيدها هستند. مركبات به‌ويژه گريپ‌فروت نيز حاوي گونه‌اي از فلاونوئيدها به نام «نارنگنين» هستند.  نارنگنين تا ميزان زيادي از ذخيره چربي در بدن جلوگيري مي‌كند.


با فيبرها از چاقي جلوگيري كنيد

فيبرها، گروه ديگري از چربي سوزها هستند كه از نمونه‌هاي آن مي‌توان به جو اشاره كرد.  براي پيشگيري از چاقي كافي است مصرف غذاهايي كه فيبر ندارند را كم و غذاهاي حاوي فيبر را جايگزين آن‌ها كنيد.  به‌طور كلي، رژيم غذايي سالم، رژيمي است كه حاوي 30 – 25ميلي گرم فيبر باشد و اين در حالي است كه ميزان فيبر موجود در غذاي روزانه حدود 15 – 10 ميلي گرم است. يك كاسه غلات را در وعده شام جايگزين برنج سفيد كنيد تا يك قدم به وزن دلخواه خود نزديك‌‌تر شويد. سعي كنيد دست كم در 3 وعده غذايي روزانه، غلات مصرف كنيد.
در اين ميان جو از بهترين انتخاب هاست، چرا كه فيبر قابل حل در آب دارد. همچنين مصرف جو به اندازه برنج سطح قند خون را بالا نمي‌برد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *