کیا اِستینگِر از جمله اتومبیلی می باشد که بسیار زیبا و جذاب می باشد که از سرعت خوب و بدنه ی محکمی برخوردار می باشد.استینگر (Stinger)، سدان جدید دیفرانسیل عقب، چهار درب و اسپورت بَک کیا با حضور خود در نمایشگاه 2017 آمریکای شمالی (دیترویت) نظرهای بسیار زیادی را به خود جلب کرد. ما هم در این نوشتار به ذکر چند نکته مهم درباره آن میپردازیم. کاپوت بلند، صندوق بار کوچک، دیفرانسیل تک (عقب) یا جفت، بدنه چهار درب و شیشه عقب شیبدار ویژگیهای اصلی اِستینگر هستند و موجب شباهت آن به خودروهای اسپورتبَک و نیز انواع گرن کوپه شدهاند! از طرفی با اینکه منابع رسمی بهعنوان مثال بامو سری 4 گرن کوپه را یکی از اصلیترین رقبای آن دانستهاند، ابعاد بزرگی داشته و همین مورد مقایسه با رقبا را کمی سخت میکند. در بخش فنی دو گزینه وجود دارد: چهار سیلندر توربو تِتا (Theta) تزریق مستقیم با توان و گشتاور به ترتیب 255 اسب بخار و 352.5 نیوتونمتر؛ شش سیلندر توربو دوقلوی لامبدا (Lambda) 365 اسب بخاری و 509.7 نیوتونمتری. همچنین تمامی مدلها از جعبهدنده هشت سرعته خودکار مجهز به پدالهای تعویض پشت فرمان و پنج حالت رانندگی مختلف سود میبرند. هردو مدل استینگر (چهار سیلندر) و استینگر GT (شش سیلندر) بهصورت استاندارد دو چرخ محرک (عقب) بوده و از نوعی دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی موسوم به torque-tensing استفاده میکنند. سامانه چهار چرخ محرک نیز در کنار سامانه توزیع گشتاور (Torque Vectoring System) هوشمند برای هردو گونه قابل سفارش است. استینگر در مرکز طراحی کیا واقع در شهر فرانکفورت آلمان، تحت رهبری گرِگوری گایلائوم (Gregory Guillaime) و پیتِر شرایِر (Peter Schreyer) متولد شده است. شاید برایتان جالب باشد که گایلائوم به مفهوم Coke bottle در ذات این خودرو علاقه زیادی دارد. آلبرت بیِرمان (Albert Biermann) مدیر اسبق بخش M اسپورت بامو که آپریل 2015 به استخدام کیا درآمد، هدایت بخش توسعه فنی و هندلینگ خودروی جدید را بر عهده داشته و میتوان گفت عملکرد استینگِر در این زمینه کاملاً نتیجه تواناییها و دانش اوست. وی هماکنون در تأسیسات 12 هزارنفری جدید “سواری و هندلینگ” کمپانی واقع در نامیانگ (Namyang) کره جنوبی مشغول به کار میباشد؛ جایی که یکی از بزرگترین تأسیسات R&D آسیا محسوب میگردد. مهندسان کیا چندین و چند آزمایش مختلف مربوط به پایداری را در نقاط مختلف دنیا شامل هزار کیلومتر در پیست فرمول 1 یِئونگام (Yeongam) کره جنوبی و ده هزار کیلومتر در نوربرگرینگ نوردِشلایفه (Nurburgring Nordschleife) انجام دادهاند تا نقاط ضعف و قوت آن با دقت هرچه بیشتر مشخص و ضعفها تا حد ممکن برطرف شوند.