طراحی برای صدای برند

  • همزمان که سعی در تعریف روشنی از صدای برندتان دارید، شناخت عمیق از مخاطب تان نیز می تواند کمک زیادی به شما بکند. یک نفر از مخاطبین هدف خود را انتخاب کنید( به عنوان مثال والدین شاغل، دانشجویان دانشگاه یا جوانان مدپرست) و سپس به سوالات زیر پاسخ دهید:

 

آیا برای بازاریابی شرکت، محصول یا برند جدیدتان آماده اید؟
قبل از اینکه یک وبلاگ راه اندازی کنید یا برای محتوای وب سایت برندتان طرح ریزی کنید و قبل از اینکه شروع کنید به توئیت کردن باید صدای برندتان را طراحی کنید.

به طور خلاصه صدای برندتان، قلب و روح ارتباطات شماست .صدای برند فقط مجموعه ای از کلمات و عبارات نیست بلکه لحن و تُنی است که شما با مخاطبان تان صحبت می کنید و ارتباط برقرار می کنید. صدای برند شما می تواند مقتدرانه، اطلاع دهنده، طنزآمیز و شبیه یک شوخی باشد اما علیرغم همه اینها این صدا باید قابل اعتماد و معتبر باشد.
یادتان باشد که هرگونه ادعای نا بجا و غیر معتبر سریعا از سوی مخاطبان تان شناسایی می شود. مطالعاتی که طی چندین سال صورت گرفته نشان داده است که مصرف کنندگان از برندهایی خرید می کنند که یک ارتباط احساسی با آنها برقرار می کنند و از برندهای دیگر دوری می کنند.

اگر قبلا صدای برندتان را طرا
حی کرده اید بهتر است این متن را نخوانید اما اگر این کار را نکرده اید ما 4 تمرین برای پیدا کردن این سس جادویی ارئه کرده ایم.

1) الگو سازی کنید
همزمان که سعی در تعریف روشنی از صدای برندتان دارید، شناخت عمیق از مخاطب تان نیز می تواند کمک زیادی به شما بکند. یک نفر از مخاطبین هدف خود را انتخاب کنید( به عنوان مثال والدین شاغل، دانشجویان دانشگاه یا جوانان مدپرست) و سپس به سوالات زیر پاسخ دهید:
ظاهر او چگونه است؟
به چه چیزی اهمیت می دهد؟
کجا کار می کند؟
برای سرگرمی چه کار می کند؟
و مهم تر از همه، از برند شما چه انتظاری دارد؟
رفتن به سراغ کسانی که می خواهید با آنها در ارتباط باشید یکی از بزرگترین اقداماتی است که می توانید برای طراحی صدای برندتان انجام دهید.

2) جاهای خالی را پر کنید
اکنون کمی وقت صرف پر کردن جاهای خالی زیر کنید:
من می خواهم برند من باعث شود مردم احساس ….. داشته باشند.
…… باعث می شود که من همان احساس را داشته باشم.
من می خواهم وقتی مردم با برند من ارتباط برقرار می کنند، …….باشند.
سه کلمه ای که برند من را توصیف می کنند عبارتند از …… و…… و……. .
من دوست دارم صدای برندِ ……. را تقلید کنم.
من صدای برندی را که ………باشد، دوست ندارم.
تعامل با مشتریان و مراجعان باعث می شود من احساس……. داشته باشم.
برای آنکه صدای برندتان اصیل و طبیعی باشد باید از صدای خود شما الهام گرفته شده باشد، بنابراین در پر کردن این جاهای خالی به ندای درونتان گوش دهید. آیا این ندا بامزه هست؟ خیلی خنده دار است یا فقط در حد یک تبسم ساده است؟ یا شاید این صدای درون شما مقتدارنه است، اگر اینگونه است آیا این اقتدار از روی علم و دانش و دلسوزانه است یا اقتدار قیم مآبانه؟!!

3) یک گروه آزمایش ایجاد کنید
در زندگی شخصی مان خانواده و دوستان اشتباهات ما را در مورد خودمان بازتاب می دهند و به اصلاح آن اشتباهات کمک می کنند.همین رویکرد را می توانید در مورد صدای برندتان نیز به کار ببرید.
سعی کنید گروهی از نزدیک ترین افراد را که به مخاطبین هدف شما نیز نزدیک هستند دور هم جمع کنید و در مورد اینکه چه چیزی در مورد برند شما آنها را تهییج می کند نظر سنجی کنید. از آنها بپرسید که چه چیزی را در مورد برند شما منحصر به فرد می دانند و چه کلمه یا عبارتی را با برند شما مرتبط می دانند؟
سپس از آنها بخواهیدکه همین سوالات را در مورد شخص خود شما که قرار است پیام برندتان را منتقل کنید، پاسخ بدهند.
بر اساس بازخورد هایی که از این نظرسنجی می گیرید صدای برندتان را طراحی کنید و ابتدا سعی کنید چند صدا و پیام مختلف را در قالب جملاتی متفاوت روی کاغذ بیاورید. سپس سعی کنید با دقت آنها را بررسی کنید و بفهمید کدام یک طبیعی تر و هیجان انگیزتر به نظر می رسد؟
نترسید اگر نیاز بود آنها را باهم ترکیب کنید و بهترین جمله را انتخاب کنید. طراحی صدای برند شبیه آشپزی است ، گاهی نیاز است از ترکیب مواد مختلف به شکل هاو مقادیر مختلف استفاده کنید.
اگر بین چندین انتخاب تردید داشتید آنها را به گروه آزمایش خود بفرستید و از آنها بخواهید که بهترین را انتخاب کنند.

4) الهه خود را بیابید

وقتی ایده ای برای آینده برند خود دارید الگو گرفتن از برندهایی که صدایی مشابه برند شما دارند می تواند برایتان مفید باشد. اگر نیاز به الهام گرفتن دارید می توانید از برندهای تاثیر گذار صنعت خود الهام بگیرید.هر چند بعضی از این برندها ممکن است طنزآمیز یا بعضی صدای برند اطلاع دهنده داشته باشند اما همه آنها اصیل و قابل توجه اند.
بعد از آنکه صدای برند خود را تدوین کردید آن را تقویت کنید. قطعا شما می خواهید افرادی که شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند به وب سایت شما سر بزنند و با واحد خدمات مشتریان شما ارتباط برقرار کنند تا تجربه ای را که شما به دنبال آن هستید بدست آورند. برای این کار یک راهنما تهیه کنید که برند و صدای برندتان را توصیف کند و آن را بین تیم کاری تان توزیع کنید، حتی می توانید یک رویداد برگزار کنید و در آن صدای برندتان را به مردم معرفی کنید و به سوالات آنها پاسخ دهید و پس از آن برنامه ای برای اجرای علنی کردن و تثبیت صدای برندتان طراحی کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *