روش آنالیز SWOT

  • تحلیل SOWT یک ارزیابی درونی از داده هایی است که توسط جدول SWOT یک نظم منطقی یافته اند تا بتوانیم بر اساس آن ارائه، گفتگو و تصمیم ایجاد کنیم. تحلیل SWOT می تواند برای تمامی حالات تصمیم گیری استفاده شود و پر کردن جدول SWOT باعث می شود که تفکر فعال جایگزین وابستگی به تفکر بر حسب عادت و بازخوردهای غریزی شود.

 

روش تجزیه و تحلیل SWOT، ابزار بسیار کاربردی برای درک و تصمیم گیری برای سازمان ها و تجارت هایی در هر شرایط است. SWOT از سرواژه چهار واژه قدرت‌ ها، ضعف‌ ها، موقعیت‌ ها و تهدید ها تشکیل شده است. تحلیل SWOT به ما کمک می کند که بستری مناسب برای بررسی استراتژی، جایگاه و سمت و سوی کسب و کار یا هر ایده دیگری که داریم، ایجاد کنیم.

 

پرکردن جدول تحلیل SWOT بسیار ساده است و موضوع خوبی برای کارگاه های عملی و جلسات یورش فکر است.

 

از تحلیل SWOT برای برنامه ریزی کسب و کار، برنامه ریزی استراتژیک، ارزیابی رقیب، بازاریابی، توسعه تجارت و محصول و گزارش تحقیقاتی استفاده می شود.

 

به روش تحلیل SWOT اغلب ماتریس 2*2 SWOT نیز گفته می شود. علاوه بر این ماتریس، تحلیل SOWT روش شناخته شده گسترده ای برای جمع آوری، ساخت یافته کردن، نمایش و مرور داده های گسترده در کسب و کارهای بزرگ یا فرایندهای برنامه ریزی پروژه است. اگر از روش تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید، باید بدانید که بخش قدرت ها و ضعف ها جز عوامل درونی هستند در حالی که موقعیت ها و تهدیدات از عوامل بیرونی محسوب می شوند.

 

از این لینک می تواند فرمت کلی جدول SWOT 2*2 را دریافت کنید.

 

تحلیل SOWT یک ارزیابی درونی از داده هایی است که توسط جدول SWOT یک نظم منطقی یافته اند تا بتوانیم بر اساس آن ارائه، گفتگو و تصمیم ایجاد کنیم. تحلیل SWOT می تواند برای تمامی حالات تصمیم گیری استفاده شود و پر کردن جدول SWOT باعث می شود که تفکر فعال جایگزین وابستگی به تفکر بر حسب عادت و بازخوردهای غریزی شود.

 

چهار عامل موثر در ایجاد ماتریس SWOT

 

نقاط قوت و ضعف:
فضای داخلی – فضاهایی که در داخل شرکت یا سازمان وجود دارد
عواملی که مربوط به حال حاضر هستند.

 

برای مثال عوامل مربوط به محصولات، قیمت گذاری، هزینه ها، سوددهی، نحوه عملکرد، نیرونی انسانی، مهارت ها، سازگاری، برندها، خدمات، اعتبار، فرایندها، زیرساخت و ….

 

موقعیت ها و تهدیدها:
فضای خارجی – فضاهایی که در خارج شرکت یا سازمان وجود دارد
عواملی که مربوط به آینده است.

 

برامی مثال، عوامل مربوط به بازار، مخاطب، مد، رقابت، وضعیت اقتصادی، سیاست گذاری های کشور، جامعه، فرهنگ، تکنولوژی، رسانه و ….

نقاط قدرت / موقعیت ها
چگونه نقاط قوت ها را با استفاده از موقعیت ها افزایش دهیم؟

 

نقاط قدرت / تهدید ها
چگونه با استفاده از نقاط قوت مان، تاثیر تهدیدات را به حداقل برسانیم؟

 

نقاط ضعف / موقعیت ها
چگونه مطمئن خواهید شد که ضعف هایتان مانع به دست آمدن موقعیت های جدید نخواهد شد؟

 

نقاط ضعف / تهدیدها
چگونه می توان تقاط ضعف را به شکلی تصحیح کرد که تهدیدها حداقل تاثیرگذاری را داشته باشند؟

 

در قسمت دوم به مثال ها و شرح بیشتری از تحلیل SWOT می پردازیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *