خوردن هفته ای یک بار بستنی برای سلامت بدن مفید است

  • 6224_260بستني يكي ديگر از خوراكي‌هايي است كه در فصل بهار و تابستان با اقبال بيشتري روبه‌رو مي‌شود. در مورد اين خوراكي پرطرفدار بايد گفت اگر بستني فقط بستني باشد، يعني تركيب شير با اسانس و مقدار كمي شكر، ميان‌وعده خيلي نامناسبي نيست

هم‌زمان با تغيير فصل‌ها ما با طيف جديدي از خوراكي‌ها روبه‌رو مي‌شويم. تنوع  در اين خوراكي‌ها هم به خصوص در مورد گروه ميوه‌ها و صيفي‌ها در فصل بهار و تابستان بيشتر از هميشه به چشم مي‌آيد. اين تغييرات همراه با پاره‌اي تغييرات اقليمي نا‌خودآگاه الگوي خوراكي ما را تغيير مي‌دهند. در راستاي همين تغييرات، آبميوه‌ها در شمار نوشيدني‌هاي محبوبي قرار دارند كه در فصل بهار و تابستان تمايل به استفاده از آن‌ها بيشتر از هميشه مي‌‌شود. متاسفانه در بين مردم اين باور غلط رايج است كه خوردن مايعات تاثير چنداني براضافه وزن ندارد! در حالي كه به هيچ وجه اينطور نيست. به طوري كه نه تنها خوردن آبميوه‌ بلكه خود ميوه‌ هم براضافه وزن بي‌تاثير نيست. مصرف يك ليوان آبميوه معادل عصاره گرفته شده از تمام ميوه‌هايي است كه براي تهيه آن استفاده شده، بنابراين كالري تمام ميوه‌ها را يك‌جا دارد. نكته ديگر در مورد اين نوشيدني‌ها اين‌كه بسياري از آبميوه‌هايي كه ما از مغازه‌ها به‌عنوان نوشيدني‌هاي طبيعي تهيه مي‌كنيم علاوه بر قند طبيعي خود ميوه‌، براي خوش طعم‌شدن مقدار قابل توجهي شكر هم دارد كه خود اين شكر مي‌تواند كالري اضافه‌ به بدن ما وارد كند. اين درحالي است كه اغلب ما بر اين تصوريم كه در خوردن آبميوه و حتي ميوه‌ها به‌دليل قند طبيعي كه دارند هيچ محدوديتي وجود ندارد، چون اين مواد منجر به اضافه وزن نمي‌شوند! به هر حال ميوه و آبميوه‌ها هم به سهم خود مقدار مشخصي كالري دارند كه به طبع مصرف بيش از مقدار نياز آنها مي‌تواند افزايش وزن را به‌دنبال داشته باشد. اتفاقا اين حساسيت در مورد آبميوه‌ها بيشتر هم مي‌شود. وقتي آبميوه مصرف مي‌كنيم در حقيقت بدن‌مان را از فيبري كه درون ميوه‌ وجود دارد محروم كرده‌ايم. در حالي كه اين فيبر خاصيت‌هاي بسياري دارد از جمله اين‌كه از ابتلا به برخي سرطان‌ها جلوگيري و كاركرد دستگاه گوارش و ميزان قند خون را تنظيم مي‌كند. به طور كلي منظور از اين توضيحات صرف نظر كردن از آبميوه‌ها نيست بلكه توصيه اكيد من اين است كه با توجه به مردود بودن اين تصور كه خوردن آبميوه منجر به اضافه وزن نمي‌شود خوردن آن تا حد امكان محدود شود. همچنين  اين را فراموش نكنيم كه چاقي و اضافه وزن امري نيست كه يك شبه رخ دهد؛ چاقي به صورت خزنده در ساليان زندگي و در مقابل دريافت تدريجي كالري‌هاي اضافه در بدن ايجاد مي‌شود و از آنجا كه خلاص شدن از شر چربي‌هاي اضافي كار ساده‌اي نيست بهتر است الگوهاي درست تغذيه را رعايت كنيم تا بتوانيم از خطر بروز چاقي و عوارض آن در امان بمانيم.


 

 بستني خوردن يا نخوردن، مسئله اين است

بستني يكي ديگر از خوراكي‌هايي است كه در فصل بهار و تابستان با اقبال بيشتري روبه‌رو مي‌شود. در مورد اين خوراكي پرطرفدار بايد گفت اگر بستني فقط بستني باشد، يعني تركيب شير با اسانس و مقدار كمي شكر، ميان‌وعده خيلي نامناسبي نيست اما نكته اينجاست كه نه تنها مقدار شيريني  بستني‌هايي كه در بازار وجود دارد بسيار بالاست بلكه چربي به كار رفته در آنها هم مقدار قابل‌توجهي است و اتفاقا همين ويژگي است كه آنها را لذيذ و باب طبع‌تر هم مي‌كند. همين ويژگي‌ها باعث مي‌شود ما در خوردن بستني احتياط بيشتري به خرج بدهيم. البته بحث نخوردن بستني نيست بلكه پاي ميزان مناسب مصرف آن در ميان است. در مورد افرادي كه رژيم غذايي ويژه‌اي دارند پزشك متخصص، مصرف كردن يا نكردن بستني و حتي مقدار آن را مشخص مي‌كند. اما توصيه من به افرادي كه مشتاق هستند خودشان مراقب وضعيت سلامت جسماني‌شان باشند اين نيست كه بستني را از برنامه غذايي‌شان حذف كنند، اين افراد بايد در نظر داشته باشند كه ميزان مصرف آن‌ها كنترل شده باشد. اين افراد مي‌توانند هفته‌اي يك تا دو بستني بخورند البته با در نظر گرفتن اين نكته كه در حجم همين يكي دو وعده هم زياده روي نكنند. چون بدون شك، كالري اضافه به بدن‌شان وارد مي‌شود و اين كالري اضافي هم به نوبه خود مي‌تواند منجر به اضافه وزن شود. اينكه چه حجمي از بستني براي هر فرد مناسب است كاملا نسبي است و به وزن و تن سنجي افراد وابسته است. اما در يك نگاه كلي، يك كاسه ماست خوري كوچك براي يك وعده بستني مي‌تواند حجم متعادلي باشد.


در اين فصل، با توجه به گرماي هوا، رعايت بهداشت مواد خوراكي هم يك نكته قابل تاكيد است. از اين‌رو بد نيست اين نكته را به ياد داشته باشيد، در مورد مصرف ميوه و حتي آبميوه‌ها و به خصوص سبزي‌ها رعايت شست‌وشو و گندزدايي بسيار ضروري است


 

روزي 8 ليوان آب بخوريد

آب، مايعي است كه بسياري از فعل و انفعالات شيميايي بدن با حضور آن انجام مي‌شود. ضمن اينكه بسياري از الكتروليت‌ها و مواد معدني ضروري براي بدن، محلول در آب هستند و از اين طريق در بدن جابه‌جا مي‌شوند واز آنجا كه اساسا حجم قابل توجهي از بدن موجودات زنده را آب تشكيل مي‌دهد، طبيعي است بدن ما به مقدار قابل توجهي آب نياز داشته باشد كه متاسفانه در غالب موارد هم ناديده گرفته مي‌شود. توصيه من به همه خوانندگان اين است كه روزانه حداقل 7 تا 8 ليوان آب در برنامه غذايي خود بگنجاند. با توجه به اين‌كه فصل تابستان را در پيش داريم و با روبه‌گرمي گذاشتن هوا، تعريق بيشتري هم در انتظار ماست، تاكيد اين است كه از خوردن آب، آن هم به مقدار لازم غافل نمانيم تا دچار عوارض كم آبي و عواقب آن نشويم.  بالاخره اينكه در اين فصل، با توجه به گرماي هوا، رعايت بهداشت مواد خوراكي هم يك نكته قابل تاكيد است. از اين‌رو بد نيست اين نكته را به ياد داشته باشيد، در مورد مصرف ميوه و حتي آبميوه‌ها و به خصوص سبزي‌ها رعايت شست‌وشو و گندزدايي بسيار ضروري است. اين مراقبت‌ها به سادگي مي‌تواند از احتمال ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي كه مي‌تواند عوارض جبران‌ناپذيري به‌دنبال داشته باشد، جلوگيري كند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *