برای شرکت خود آکادمی بازاریابی ایجاد کنید

 

  • کسی را به عنوان رهبر آکادمی مشخص کنید که از طریق سرمایه گذاران داخلی بتواند برنامه را به موفقیت برساند و مانند یک مدیر پروژه، روند پیش روی آن را سرعت بخشد. در شرکت های بزرگ، این امر وظیفه شخصی از بخش مدیریت منابع انسانی است.

 

مقاله ی پیش رو اقتبسای انحصاری از کتاب جدید Paul Roetzer با عنوان استراتژی ها و تکنولوژی هایی برای ساخت و اندازه گیری موفقیت کسب و کار است که توسط انتشارات Wiley منتشر شده است.

 

با رشد بازاریابی به شکلی عملکرد محور، دانشگاه ها در پرورش دانشجویانی که در این زمینه متخصص باشند، ناتوان هستند چرا که به سرعت در حال دگرگونی است. برنامه های آموزشی در حوزه های تجزیه و تحلیل، اتوماسیون، محتوا، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی و دیگر مباحث بحث برانگیز، پیوستگی کاملی با مباحث بازاریابی دارند.

 

دانشگاه ها هنوز هم نقش تاثیرگذاری در آماده سازی افراد حرفه ای در عرصه بازاریابی را ایفا می کنند ولی در پیش بینی می شود که در آینده نه چندان دور، این خود شرکت های تجاری باشند که ابتکار عمل در آموزش بازاریابان مدرن خود را به دست بگیرند.

 

شرکت هایی که عملکرد ایده آلی دارند، داوطلبانی در تمامی سطوح با صلاحیت های لازم پیدا می کنند ( داوطلبان با توانایی نگارش قدرتمند، دید جزیی بین، تجزیه و تحلیل صحیح، کنجکاو، پرانگیزه و تفکری استراتژیک) سپس آن ها این افراد را با ترکیبی از منابع داخلی و خارجی مورد آزمایش قرار می دهند و آن ها را در زمینه بازاریابی و تکنولوژی غوطه ور می کنند.

 

فقط 28 درصد از شرکت ها چنین آموزش هایی را به بازاریاب های خود ارائه می دهند و همین فرصت مناسبی برای شرکت های کوچک و بزرگ است که یک مزیت رقابتی ایجاد کرده باشند.

 

11 گام پیش رو برای ایجاد یک آکادمی درون سازمانی بسیار مهم و موثر خواهد بود:

 

۱) رهبر آکادمی را مشخص کنید

کسی را به عنوان رهبر آکادمی مشخص کنید که از طریق سرمایه گذاران داخلی بتواند برنامه را به موفقیت برساند و مانند یک مدیر پروژه، روند پیش روی آن را سرعت بخشد. در شرکت های بزرگ، این امر وظیفه شخصی از بخش مدیریت منابع انسانی است. به دنبال شخصی باشید که تغییرات دنیای دیجیتال در حوزه بازاریابی را به خوبی درک می کند و علاقه وافری به پیشرفت شرکت دارد.

 

۲) اهداف آکادمی را مشخص کنید

برای ایجاد آکادمی موفق بازاریابی نیاز به اهداف کاملا واضحی داریم. با این سوالات شروع کنید: چرا به یک آکادمی داخلی نیاز داریم؟ تا چه میزانی اهداف ایجاد آکادمی با اهداف بازاریابی شرکت مان هم سو است؟ ( فقط 4 درصد از شرکت ها مطمئن هستند که تلاش هایشان در حوزه آموزش بازاریابی هم سو با استراتژی های شرکت شان است. )

 

۳) رفتاری برای ارزیابی مهارت ها ایجاد کنید

زمانی که مهارت های لازم برای موفقیت در بازاریابی را کشف کردید، ارزیابی طراحی کنید که بازاریابان فعلی و آینده شما را درجه بندی کند. ساختاری برای درجه بندی تک به تک اعضای تیم منجر به شناخت توانایی ها و ضعف های آن ها می شود که منجر به ایجاد برنامه های درسی دقیق تر و برنامه ریزی توسعه شخصی خواهد شد.

همچین ارزیابی ها باعث می شود که نیازتان به خدمات برون سپاری شده و داخلی کاملا مشخص شوند. برای مثال اگر بخش توسعه برنامه های موبایل را به خارج از شرکت سپرده اید، دیگر لازم نیست که در داخل برنامه های درسی آن را بگنجانید.

 

۴) برنامه درسی را بسازید

یک فایل در Google Doc یا مکان هایی مشابه ایجاد کنید و اجازه دهید که مدیران ارشد بازاریابی در شرکت نظرات خود را درباره آموزش های مورد نیاز بنویسند. برنامه های درسی بالقوه می تواند به شکل دوره های آنلاین، گواهی نامه های صنعتی، کنفرانس ها، کتاب ها، وبینارها، سخنران های مهمان، توزیع دانش از طریق شبکه داخلی و … باشد.

 

۵) نقشه مسیرهای آموزشی استاندارد را تهیه کنید

زمانی که مهارت ها را ارزیابی کردید و برنامه درسی مشخصی نوشتید، زمان آن می رسید که نقشه مسیر آموزشی را ایجاد کنید. برای مثال:

پیگیری سازمانی: ایده آل برای بازاریابان تازه کار و شرکای تجاری خارجی. یک پیگیری سازمانی دوره های در زمینه پایه و اساس بازاریابی دیجیتال، فرایندهای اختصاصی، تکنولوژی های اساسی، زیربنای تجارت و صنعت، استراتژی بازاریابی و … ارائه می‌کند.

پیگیری بر پایه تجریه و تحلیل: بازاریاب ها باید قادر باشند که بتوانند داده های خام را به هوشمندی و این هوشمندی را به خروجی قابل لمس تبدیل کنند.

 

۶) برنامه هایی برای ارزیابی شخصی سازی شده افراد

برنامه پیشرفته شخصی سازی شده برای تک تک افراد تجربه آموزش را بسیار بهبود می بخشد. توانایی عمل در بازاریابی مدرن ممکن است مهمترین دارایی شما باشد پس باید به شکلی کاملا شخصی سازی شده به سمت آن حرکت کرد.

 

۷) حلقه ای برای جذب بازخوردها ایجاد کنید

تیم تان را تشویق کنید که نگرانی ها، سوالات و ایده های خود را با شما به اشتراک بگذارند. از تالارهای گفتگو و شبکه های اجتماعی داخلی برای به دست آوردن نظرات افراد تحت تعلیم خود استفاده کنید.

 

۸) سیستم هایی برای پشتیبانی ایجاد کنید

پیشتیبانی از دو طریق انجام می شود. یکی توسط منتورها (مربی ها) و دیگری توسط ایجاد گروه های آموزشی. منتورها با ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس، همواره همراه افراد در حال آموزش هستند و اعضای تیم را روی دوره های آموزشی متمرکز نگه می دارند. در گروه های آموزشی نیز می توان برای مثال با انتخاب یک کتاب و برگزاری جلساتی برای صحبت راجع به آن تیم را به پیش برد و ایجاد انگیزه کرد.

 

۹) ایمیل های اتوماتیک ارسال کنید

ایمیل هایی را بصورت مرتب زمان بندی کنید تا آخرین رویدادهای آموزشی را به مخاطبان و مدیران یادآوری کند و همچنین منابع مطالعاتی را در اختیار آنان قرار بدهد. برای مثال زمانی که شخص جدیدی به استخدام شرکت دربیاید، بصورت ایمیل هایی به او ارسال شوند و برنامه زمان بندی کلاس ها را یادآوری کرده و منابع مرتبط را معرفی کنند.

 

۱۰) سیستمی برای اندازه گیری میزان پیشرفت دوره ایجاد کنید

هرکسی دوست دارند که پیشرفت را ببیند و حس کند. نشان ها، مدال ها و لوح های تقدیر روش های متدوالی برای مشخص کردن پیشرفت اعضای تیم است.

 

۱۱) نحوه عملکرد خود را نقد و بررسی کنید

آکادمی های داخلی نیز باید همانند کمپین های بازاریابی یک ROI داشته باشند تا میزان تاثیرگذاری و نرخ بازگشت فعالیت های خود را بررسی کنند.

سازمان شما برای ایجاد یک تیم موفق و مدرن بازاریابی چه برنامه هایی را در پیش دارد؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *