برای برقراری ارتباط نزدیک با مشتری چه نکاتی را رعایت کنیم

  • متفاوت، اما جذاب باشید: در کاری که می کنید حرفه ای شوید و نام آور، اما در همانجا متوقف نشوید. سعی نکنید تنها یک مغازه کوچک در یک خیابان اصلی باشید. تلاش کنید آن اندازه متفاوت شوید که مردم درباره شما صحبت کنند.

برندها می خواهند از رسانه های اجتماعی برای رسیدن به محبوبیت استفاده کنند اما از این نکته غافل اند که پیش از هر چیز باید بتوانند خود را در دید مخاطبان، دوست داشتنی جلوه دهند. به عبارت دیگر، رسانه های اجتماعی به تنهایی کارساز نیستند و بایستی همواره به این سه دغدغه فکر کرد:
الف) افراد، تمایل به تماس با شما دارند؟
ب) می خواهند با شما معاشرت کنند؟
ج) زحمت اینکه زمانی از وقت خود را به شما اختصاص دهند، متقبل می شوند؟

تیم سندرز در کتاب خود با عنوان “عامل دوست داشته شدن”، از نیاز مردم برای دوست داشته شدن، صحبت می کند و بر چهار عنصر مهم زیر تمرکز می کند :

•  دوستانه بودن: تمایل برای ارتباط و همراهی با دیگران
•  مرتبط بودن: ارتباط با علایق، خواسته ها و نیازهای دیگران
•  همدردی : تشخیص، تصدیق، و تجربه احساسات دیگران
•  واقع گرا بودن: تصدیق و ضمانت اعتبار آنها

حال، سوال اینجاست، یک برند چه ویژگی هایی داشته باشد تا دوست داشتنی شود؟ در اینجا نکاتی مقدماتی برای کسانی که مشتاق به ایجاد روابط نزدیک تر با مشتریان خود هستند را متذکر می شویم:

1) واقع گرا باشید: همانگونه که اصالتا هستید، از خود تعریف کنید و وعده های بیش از توان تان ندهید.

2) بازی در نیاورید: همانند مدل قدیمی فروشنده-خریدار که رقیب هم بودند رفتار نکنید. بلکه خود و مشتریانتان را همچون یک اجتماع ببینید. این حس اجتماعی باعث ایجاد ارتباط و همدلی می شود.

3) متفاوت، اما جذاب باشید: در کاری که می کنید حرفه ای شوید و نام آور، اما در همانجا متوقف نشوید. سعی نکنید تنها یک مغازه کوچک در یک خیابان اصلی باشید. تلاش کنید آن اندازه متفاوت شوید که مردم درباره شما صحبت کنند.

4) دوستانه رفتار کنید: در محیطهای پر از استرس و رقابتی که بین برندها وجود دارد، سعی کنید به گونه ای دوستانه رفتار کنید که مردم مشتاق باشند دوباره به برند شما باز گردند، نه اینکه آنرا تحمل کنند. رقابتهایتان را فراتر از آنچه قانون در اختیار شما گذاشته، دوستانه کنید.

5) لبخند بزنید: با هدف تولید شادی کار کنید. طوری عمل کنید که گویی دلیل بزرگتری شما را به عنوان یک سازمان در کنار هم قرار داده است.

6) علاقه تان را نشان دهید و همچنین مجذوب شوید: علاقه همچون یک جاده دو طرفه است بنابر این، تنها در مورد چیزهایی که خود علاقه دارید صحبت نکنید، بلکه در مورد آنچه مشتریانتان می خواهند بشنوند نیز بگویید.

7) مسئولیت اشتباه هایتان را بپذیرید: وقتی اشتباهی مرتکب می شوید، به آن اذعان کنید. آنرا به وسیله وکلا و یا چارچوبهایی چون مدیریت ریسک، پنهان نکنید. با خودتان و با کسانی که می خواهید به شما اعتماد کنند، رو راست باشید.

8) با ساز مشتریان تان هم کوک شوید: فکر نکنید چون مشتریانتان چیزی از شما می خرند، لزوما به اینکه آنها چه قصدی دارند نیز آگاهی دارید. تضمین کیفیت و کمیت کالایتان به معنی این نیست که حتما در ذهن مشتری تان دوست داشتنی نیز به نظر می آیید. از تحلیلی که رسانه های جمعی می دهند برای افزایش آگاهی تان مدد بگیرید. در مورد آنچه مردم فکر می کنند و دوست دارند، عمیقا جستجو و تحقیق کنید.

9) آنچه مشتریان به دنبالش هستند، را ایجاد کنید: برای این کار باید با پیشبینیها و نوآوری های یتان به جایی برسید که آنها انتظار دارند. چیزی را که هنوز آنها ندیده و نشناخته اند را به قدری خوب و درست تولید کنید، که به محض دیدنش به آن احساس نیاز کنند. در فرهنگ نو به نو شونده امروز، همه به دنبال چیزهای جدید هستند. آنها را ترغیب کنید که شما را در رسیدن به این کالاها یا ایده های جدید، تعقیب کنند.

10) اعتماد به نفس داشته باشید: خودتان را دوست نداشته باشید بلکه عاشق خود باشید. دنباله رو دیگر برندها نباشید و از تقلید اجتناب کنید. در عین داشتن تواضع، نقطه نظرات خاص خود را داشته باشید و نشان دهید. بنابر این، پیش از آنکه دیگران به شما اعتماد کنند، خودتان به توانایی هایتان معتقد شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *