بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد

  • به این فکر کنید که چگونه می شود اگر مشتریان منتظر پیام های بازاریابی شما باشند؟!! و چه می شود اگر در زمانی که آنها آن را از طریق چاپ، ایمیل، وب سایت دریافت می کنند، ۱۵، ۳۰ و یا ۴۵ دقیقه برای مطالعه آن وقت بگذارند؟

 

 

مدت هاست که اساتید بزرگ بازاریابی در دنیا، محتوای مفید و مرتبط با کسب و کار شما را بعنوان هسته استراتژی بازاریابی شما می دانند. از اینرو نقش بازاریابی محتوا در استراتژی های بازاریابی نقشی غیر قابل انکار است و اگر شما هنوز اینکار را شروع نکرده اید بدانید که بزودی از غافله تجارت خود عقب خواهید ماند.
امروزه مشتریان شما از دنیای بازاریابی سنتی دوری می کنند. آنها از ضبط ‌کننده‌های دیجیتال DVR استفاده می‌کنند تا تبلیغات تلویزیونی را نبینند و اغلب به تبلیغات رسانه های مختلف اعم از بیلبوردها، مجله‌ ها و … اعتنایی ندارند (در واقع ما در عصر پسا تبلیغات هستیم) و بسیار در جست‌وجوی آنلاین و گشت و گذار در اینترنت زبردست شده‌اند طوری که می‌توانند به اطلاعات مورد نظر خود بدون توجه به بنرها و مطالب نامرتبط دسترسی پیدا کنند.
مطئن هستم شما و همه بازاریابان باتدبیر این را دریافته اید که بازاریابی و تبلیغات سنتی روز به روز کارایی خود را از دست می دهند و حتماً باید راه بهتری وجود داشته باشد و اینگونه بازاریابی محتوایی پا به عرصه ی ظهور نهاد.

بیایید کمی عمیق تر به بازاریابی محتوا بپردازیم:
بازاریابی محتوایی یک تکنیک بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوایی مرتبط و ارزشمند است به منظور جذب، به دست آوردن مخاطب وایجاد تعاملی تعریف شده و قابل فهم با آنها، که با هدف جذب مشتری و در نهایت سودآوری انجام می گیرد. هدف بازاریابی محتوا جذب و حفظ مشتری به وسیله ی ایجاد وانتقال مداوم مطالب مرتبط و ارزشمند با قصد تغییر و یا بهبود رفتار مصرف کننده است.

بازاریابی محتوا یک فرایند مداوم است که به بهترین وجه استراتژی های بازاریابی را یکپارچه می کند، و تمرکز آن در مالکیت رسانه ها است نه اجاره ی آنها.
اساساً بازاریابی محتوا هنر برقراری ارتباط با مشتریان است بدون اینکه کالایی به آنها فروخته شود. بازاریابی محتوا، یک بازاریابی بدون توقف است. در بازاریابی محتوا به جای عرضه تهاجمی محصولات یا خدمات، اطلاعات را به خریداران خود عرضه می کنید و در واقع آنها را هوشمندتر و داناتر می‌سازید. ماهیت استراتژی محتوایی باور این است که اگر به خریداران اطلاعات منسجم، مداوم و ارزشمند ارائه کنیم، در نهایت آنها با انتخاب محصول ما و وفاداری، به ما پاداش خواهند داد.

تا کنون بازاریابی محتوا توسط برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌ها در دنیا به کار گرفته شده است، سازمان‌هایی مانند، P&G، مایکروسافت، سیسکو سیستم (Cisco Systems) و جان دیر (John Deer). همچنین بازاریابی محتوا توسط کسب‌ و کارهای فروشگاه‌های کوچک در سرتاسر دنیا توسعه داده شده و اجرا شده است. و دلیل این رشد و توسعه این است که واقعا این نوع استراتژی در بازاریابی بسیار کارآمد و مؤثر است!

 

بازاریابی محتوا ، حال و آینده ی بازاریابی است
یکبار دیگر تعریف بازاریابی محتوا را با دقت بخوانید، اما این‌بار کلمات مرتبط و ارزشمند را حذف کنید. در واقع این دو، تفاوت بین بازاریابی محتوا و اطلاعات زائدی است که از شرکت‌هایی می‌گیرید که سعی می‌کنند به شما چیزی بفروشند. شرکت‌ها به طور مداوم اطلاعاتی را می‌فرستند، که در اغلب اوقات این اطلاعات نامربوط و بی‌ارزش هستند. این چیزی است که بازاریابی محتوا را در دنیای امروز در بین هزاران پیام بازاریابی که برای هر نفر فرستاده می شود جذاب و جالب توجه کرده است. بازاریابی محتوای خوب باعث می‌شود که فرد درنگ کند، بخواند،  فکر کند و به گونه‌ای متفاوت رفتار کند.
هزاران تن از رهبران و متخصصان بازاریابی از سراسر جهان مانند ست گودین (Seth Godin) و صدها متفکر برجسته بازاریابی به این نتیجه رسیده‌اند که بازاریابی محتوا تنها مختص آینده نیست، بلکه بازاریابی محتوا به زمان حال اختصاص دارد.

 

بازاریابی بدون وجود محتوایی معتبر، غیرممکن است
بدون در نظرگرفتن اینکه از کدام تکنیک های بازاریابی استفاده می کنید، بازاریابی محتوا باید قسمتی از این فرآیند باشد و نه یک فعالیت تفکیک شده! کیفیت محتوا، بخشی از تمام اَشکال بازاریابی است:

• بازاریابی در رسانه های اجتماعی: استراتژی محتوا قبل از استراتژی رسانه ای می آید.
• جستجوگرها (SEO): موتورهای جستجو به کسب و کاری که محتوا ی با کیفیت و سازگار منتشر می کنند پاداش می دهند.
• روابط عمومی (Public Relations): استراتژی PR موفق، موضوعاتی که خوانندگان به آنها توجه می کنند را دنبال میکند.
• بازاریابی درون مرزی : محتوا کلید اصلی برای هدایت و رهبری محصول در داخل است.

طبق گفته ی Roper Public Affairs، امروزه ۸۰ درصد بازاریابان ترجیح می‌دهند که برای بازاریابی خود اطلاعاتی به صورت یک سری از مقالات ارائه دهند تا به صورت تبلیغ و آگهی. ۷۰ درصد از این افراد می‌گویند که بازاریابی محتوا باعث می شود احساس نزدیک‌تر بودن به شرکت ‌حمایت‌کننده sponsoring company داشته باشند و ۶۰ درصد از آنها اذعان می کنند که محتوای شرکت به آنها کمک می‌کند که تصمیمات بهتری در مورد تولید بگیرند.
به این فکر کنید که چگونه می شود اگر مشتریان منتظر پیام های بازاریابی شما باشند؟!! و چه می شود اگر در زمانی که آنها آن را از طریق چاپ، ایمیل، وب سایت دریافت می کنند، ۱۵، ۳۰ و یا ۴۵ دقیقه برای مطالعه آن وقت بگذارند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *