آمادگی لازم برای یک رژیم غذایی مناسب که لاغر بشیم

beautiful woman drinks water on a blue sky

  •  اگر مي‌خواهيد رژيم غذايي‌تان را با موفقيت و نتيجه مطلوبي به دست آوريد بايد از هله هوله بگذريد. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد، مصرف هله هوله يك‌سوم كالري مصرفي روزانه بسياري از افراد را تشكيل مي‌دهد

شايد با خيلي از افراد مواجه شده باشيد كه يك رژيم غذايي را آغاز مي‌كنند اما چندان آن را جدي نمي‌گيرند و بعد از مدت كوتاهي آن را رها مي‌كنند. آيا مي‌دانيد براي اين‌كه به يك نتيجه مطلوب برسيد بايد اول آمادگي لازم براي اين كار را داشته باشيد؟ فاكتورهاي مهمي در كاهش وزن شما تاثيرگذارند كه از همه مهم‌تر، اراده و عزم شماست. براي اين‌كه از آماده بودن خود براي دنبال كردن يك رژيم مطلع شويد، خودآزمايي زير را دنبال كنيد.


 

  •  فكر مي‌كنيد كه وزن‌تان قابل قبول نيست؟

اگر با وزن‌تان مشكل داريد بايد به آن اعتراف كنيد. انكار كردن اين مسئله مي‌تواند بيماري‌هاي خطرناك ديگري مانند ديابت را به دنبال داشته باشد. طبق نتايج يك تحقيق، كاهش وزن تا 10 كيلوگرم كمتر از وزن اوليه مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان،‌ ديابت نوع دوم،‌ بيماري‌هاي قلبي و عروقي را به ميزان چشمگيري كاهش دهد.


 

  •  آيا روش‌هاي مطمئن و موثري در زمينه كاهش وزن پيدا كرده‌ايد؟

شروع تحقيقات در رابطه با پيدا كردن بهترين روش و موثرترين رژيم براي كاهش وزن به اين معناست كه شما خواهان تغيير هستيد و به دنبال يك پيشرفت براي رسيدن به وزن مطلوب‌تان مي‌گرديد. اين كار يك گام مثبت و مهم است كه نشان مي‌دهد شما براي دنبال كردن يك رژيم غذايي آماده‌ايد.


 

  •  براي شروع رژيم غذايي‌تان زمان دقيقي را مشخص كرده‌ايد؟

مشخص كردن يك زمان براي تحقق بخشيدن به قول و قرارهايي كه با خودتان براي كاهش وزن‌تان گذاشته‌ايد گام بسيار مهمي است. براي اين منظور بايد چه كار انجام داد؟ شما مي‌توانيد عضو برنامه‌هاي كاهش وزن كه در اينترنت قرار دارد شويد يا در كلاس‌هاي تناسب‌اندام و كاهش وزن ثبت‌نام كنيد يا با يكي از دوستان‌تان يا همسايه‌هاي‌تان قرار بگذاريد كه هر روز ساعت 7 صبح به ورزش‌هاي صبحگاهي بپردازيد و به پياده‌روي برويد. انگيزه نشان دادن و با برنامه و تعيين وقت مشخص گام برداشتن يكي از علائم مصمم بودن شما براي كاهش وزن است.


 

  •  آمادگي دنبال كردن يك رژيم غذايي سالم و برنامه‌ ورزشي دائم را داريد؟

براي اين‌كه اجازه بدهيد تغيير اتفاق بيفتد بايد وارد عمل شويد. اين به اين معناست كه بايد از اين به بعد ميزان كالري مصرفي‌تان را بشماريد، حجم غذاي‌تان را درنظر بگيريد، از مصرف چربي‌هاي غيرمفيد بپرهيزيد و ميزان مصرفي ميوه و سبزي‌هاي تازه را چندبرابر كنيد. به جاي غذاهاي حجيم و پركالري، ميوه و سبزي‌هاي تازه مصرف كنيد و در كنار آن ورزش را فراموش نكنيد و برنامه ورزشي‌تان را جدي بگيريد. اگر توانستيد برهوس خوردن بيش‌ازحدتان غلبه كنيد، زماني است كه به موفقيت نزديك هستيد.


 

  •  يك برنامه رژيم غذايي كاهش وزن مي‌تواند بخشي از يك برنامه دائمي‌تان (حتي در زمان كارتان) باشد؟

زماني‌كه يك رژيم و برنامه به صورت عادت روزانه درمي‌آيد، اتكا كردن به برنامه و دنبال كردن آن با اراده قوي‌تري صورت مي‌گيرد و امكان رها كردن آن به حداقل مي‌رسد. هرچه بيشتر به برنامه رژيم غذايي‌تان اتكا كنيد، بيشتر مي‌توانيد از نتايج مطلوب آن خاطر جمع شويد.


موادغذايي فاقد ارزش غذايي را كنار گذاشته و مصرف آن‌ها را با ميوه و سبزي‌هاي تازه جايگزين كنيد.


اگر به اكثر سوالات پاسخ «بله» داديد، پس شك نكنيد كه آمادگي لازم براي شروع يك رژيم غذايي و كاهش وزن را داريد. رژيم‌تان را آغاز كنيد مطمئنا موفق مي‌شويد.


 

  •  آمادگي اين را داريد كه روزانه حداقل 30 دقيقه ورزش كنيد؟

ورزش حداقل 30 دقيقه در روز خطر ابتلا به بسياري از ناراحتي‌هاي قلبي ناشي از چاقي را كاهش مي‌دهد. ورزش‌هايي كه حدودا 60 دقيقه طول مي‌كشد از اضافه وزن جلوگيري مي‌كند، همچنين بسياري از ورزش‌ها و نرمش‌هاي بين 60 تا 90 دقيقه در كاهش وزن تاثيرگذار است و كمك مي‌كند. اگر خيلي اهل ورزش نيستيد از راه رفتن و پياده‌روي استقبال كنيد و گام‌هاي‌تان را بشماريد. از روزي 2 هزار قدم آغاز كرده و آن را روزبه‌روز بيشتر كنيد تا از اضافه وزن جلوگيري شود. باورنكردني است اما تنها چند حركت كوچك ورزشي و چند دقيقه‌اي به ورزش اختصاص دادن مي‌تواند كمك چشمگيري به جلوگيري از اضافه وزن كند.


  •  آماده‌ايد تا هله‌هوله را از برنامه غذايي‌تان حذف كنيد؟

اگر مي‌خواهيد رژيم غذايي‌تان را با موفقيت و نتيجه مطلوبي به دست آوريد بايد از هله هوله بگذريد. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد، مصرف هله هوله يك‌سوم كالري مصرفي روزانه بسياري از افراد را تشكيل مي‌دهد. كنار گذاشتن موادغذايي كه فاقد ارزش غذايي هستند و فقط ميزان بالايي كالري دارند را جدي بگيريد.


 

  •  مي‌توانيد مصرف چربي‌هاي غيرمفيد را كنار گذاشته و به جاي آن رژيم غذايي سالم و سرشار از ميوه و سبزي را مصرف كنيد؟

بسياري از انواع رژيم‌ها بر پايه مصرف كمتر چربي استوار است. شما جزو كدام دسته‌ايد؟ جزو آن‌دسته كه به‌راحتي مي‌توانند غذاهاي چرب را با مصرف ميوه و سبزي جايگزين كنند يا جزو آن دسته كه نمي‌توانند در مقابل خوردن فست‌فودها و غذاهاي چرب و چيلي «نه» بگويند!‌ چربي‌هايي غيرمفيد نه تنها باعث افزايش بي‌رويه وزن مي‌شود بلكه مي‌تواند بسياري از بيماري‌ها و ناراحتي‌ها از جمله حملات قلبي را به دنبال داشته باشد.


 

  •  آيا به علائق خود آگاهيد؟

مي‌دانيد چه چيزهايي دوست داريد و چه چيزهايي دوست نداريد؟ اين‌كه بدانيد چه موادغذايي باعث مي‌شود رژيم غذايي‌تان را بشكنيد و نسبت به خوردن آن وسوسه شويد خيلي مي‌تواند در حفظ رژيم غذايي‌تان موثر باشد. شما بايد به دنبال رژيم غذايي باشيد كه بتوانيد آن را حفظ كرده و براي مدت طولاني آن را دنبال كنيد. سعي كنيد هر غذايي كه شما را وسوسه مي‌كند و باعث مي‌شود حجم زيادي از آن را مصرف كرده از برنامه غذايي‌تان حذف كنيد.


 

  •  آيا مي‌دانيد كه رژيم غذايي، چاقي و بسياري از انواع بيماري‌ها رابطه مستقيمي با هم دارند؟

رژيم‌هاي غذايي سنگين كه به مصرف گوشت چرب قرمز، كربوهيدرات فراوان و دسرهاي شيرين محدود مي‌‌شود ارتباط مستقيمي با چاقي بيش‌ازحد، ديابت نوع دوم و بيماري‌هاي قلبي دارند. طبيعتا هرچه رژيم غذايي شما كالري كمتري داشته باشد، كمتر در معرض چاقي قرار مي‌گيريد. مصرف گوشت ماكيان نيز سالم‌تر از گوشت قرمز است زيرا چربي گوشت قرمز خيلي بالاتر از ساير انواع گوشت‌هاست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *