برای کوهنوردی چه کفشی بپوشیم

  • بسیاری از کفش های پیاده روی این روزها نیاز به زمان کوتاهی دارند تا به پاهای شما عادت کنند، اما شرکت ها همچنین کفش کوهپیمایی با چرم نسبتاً سخت را برای کوله به دوشانی که کوله های سنگین حمل می کنند، نیز ارائه می دهند.

 

اگر شما مواقع پایین آمدن از کوه یا دره و در زمان کوهپیمایی پای خود را به نقطه ای تکیه می دهید تا راحت تر به سمت پایین حرکت کنید یا کفش کوهپیمایی عاج دار دارید، باید بدانید که مهم ترین وسیله شما یک جفت کفش یا چکمه خوب است. همیشه باید به دنبال بهترین چکمه ها یا کفش های کوهپیمایی، کوهنوردی و راهپیمایی بود. چرا که اگر مچ پایتان پیچ بخورد یا پایتان رگ به رگ شود، یک پیاده روی یا هایکینگ در روزی عالی را از دست می دهید یا سفرتان خراب می شود. در مسیرهای جنگلی، احتمالا شما با زمین های نامناسبی روبرو می شوید که پر از سنگ ها و ریشه های مختلف بوده و در نتیجه شما نیاز به کفش مناسب برای محافظت از پاهای خود و داشتن توانایی کشش زیاد دارید. همچنین برای مسیرهای پیاده روی در سواحلی که ریشه های درختان نیز در آن پیدا می شود یا مسیر آبشارها و بیابانی پر از خار ایران داشتن کفش مناسب حافظ جان شما خواهد بود. الی گشت نحوه انتخاب بهترین کفش برای کوهپیمایی، کوهنوردی و جنگل نوردی را به شما آموزش می دهد.


می خواهید به سفر و تور طبیعت گردی بروید و نیاز به خرید کفش مناسب دارید؟ هنگامی که برای کفش کوهپیمایی و پیاده روی خرید می کنید، با انتخاب های زیاد و کیفیت های بی شماری روبرو می شوید که تولید کنندگان و برندهای مختلف به بازار عرضه می کنند. اینکه برای چه هدفی کفش و یا چکمه انتخاب کنید، شاید به نظر آسان برسد اما در واقع ممکن است که گمراه کننده نیز باشد. در اینجا برای هدایت شما به سمت انتخاب بهترین گزینه کفش کوهپیمایی ۷ نکته را عنوان می کنیم تا بهترین انتخاب خود را در خرید کفش کوهپیمایی انجام دهید.

کفش های باکیفیت به پا کنید

پاشنه کفش عاج دار می تواند گران باشد، اما برای کفش های با کیفیت بالا یا چکمه ها بسیار مهم است. اگر با کفشی ارزان به طبیعت گردی بروید، بیشتر احتمال دارد که درزها یا پارچه های آن، پاره شوند و یا آب به درون آن ها برود. حتی ممکن است که رویه کفش به راحتی کنده شود. همچنین، گاهی چکمه های ارزان قیمت، به دروغ به عنوان کفش های ضد آب به بازار عرضه می شوند.  بهترین خرید این است که کفش کوهپیمایی خود را در فروشگاه های وسایل کوهنوردی و فروشگاه های خاص پیدا کنید. در صورت خرید کفش یا چکمه به صورت آنلاین، مطمئن شوید که از چگونگی برندهای مختلف هنگامی که به پا می کنید، مطلع هستید.

کفش کوهپیمایی ضد آب یا نه؟

اگر می خواهید در باران قدم بزنید یا به فضاهایی با باد و طوفان های سرد یا پر آب بروید، یادتان باشد که کفش های ضد آب را خریداری کنید. اما به یاد داشته باشید که کفش های ضد آب می توانند در شرایط جوی ساحلی بسیار گرم و مرطوب باشند. غشای ضد آب آن ها، هوای گرم و رطوبت بیرون را به درون کفش و اطراف پای شما می کشد و می تواند موجب بروز ناراحتی و پوسته پوسته شدن کف پاهایتان شود. همچنین در مناطق گرم و خشک، یک کفش ضد آب، پا را گرم می کند. بنابراین، قبل از خرید کفش کوهپیمایی در مورد شرایطی که می خواهید به آنجا قدم بگذارید تحقیق کنید.

بوت یا کفش پیاده روی

اگر کوله پشتی با بار ۳۰ لیتر یا کمتر حمل کنید و سفری یک روزه می روید، معمولاً می توانید یک کفش ساده پیاده روی برای سفر خود بپوشید. اگر ترجیح می دهید که از مچ پای شما بیشتر محافظت شود، می توانید یک کفش متوسط که کمی بالاتر از مچ پایتان را پوشانده است استفاده کنید. اما بیشتر سفرهایی که کوله پشتی با وزن بیش از ۳۰ لیتری را نیاز دارند، به یک بوت کامل هم نیاز دارند. چرا که  ساختار بوت ها، تحمل وزن کوله پشتی های سنگین را برای شما راحت تر می کند. به یاد داشته باشید که برخی از کفش های بدون ساق، پشتیبانی و کششی بیشتر از دیگر کفش ها دارد. پرسش از فروشنده یا انجام تحقیقات آنلاین به منظور فهمیدن این موضوع که آیا کفش انعطاف پذیری لازم برای سفر شما را دارد یا نه حتماً مفید خواهد بود.

حتماً کفش را قبل از خرید بپوشید

اگر در فروشگاه کفش ها را می پوشید، حتماً برای چند دقیقه با آن ها قدم بزنید تا اگر این کفش ها پای شما را اذیت کرد یا هر مشکل دیگری داشت بدانید. همچنین برخی از فروشگاه ها، دارای یک رمپ کوچک هستند که می توانید بر روی آن حرکت کنید تا متوجه شوید آیا پای شما در زمان حرکت در سراشیبی یا سربالایی اذیت می شود یا نه! اگر مغازه دارای سطح شیب دار بود، بر روی آن به سمت سراشیبی بایستید. اگر انگشتان پای شما انتهای چکمه را احساس نکردند، کفش مناسبی را پوشیده اید.

کفش را با کفی های مختلف امتحان کنید

بسیاری از شرکت ها، کفش هایی با کفی های نامرغوب ارائه می دهند که کیفیت بدی داشته و پشتیبانی کمی دارند. خرید کفی هایی با کیفیت بالا می تواند کیفیت کفش شما را بالا ببرد. این مورد، نه تنها جنس کفش شما را ارتقا می دهد، بلکه می تواند سایز کفش شما را برای پاهایتان اندازه کند. بنابراین همیشه برای خرید کفش کوهپیمایی جدای از برند کفش به کفی درون آن نیز توجه کنید.

جوراب ها را فراموش نکنید

به دنبال پاهای با طراوتی هستید؟ شما به جوراب درست و کفش مناسب نیاز دارید. از جوراب پنبه ای دوری کنید، زیرا رطوبت را حفظ می کند و موجب بروز تورم می شود. در عوض، یک جوراب پشمی مرینو یا جوراب مصنوعی را انتخاب کنید که رطوبت را از پاهای خود دور نگه دارید. همچنین، به یاد داشته باشید که با استفاده از جوراب، می توانید تناسب یک کفش را با دقت تنظیم کنید. مثلاً اگر کفشی برای پاهای شما کمی بزرگ می زند با پوشیدن جوراب ضخیم می توانید آن را اندازه پای خود کنید و یا برعکس. از آنجا که جوراب های موجود در بازار در ضخامت های مختلف موجود است، مهم است که در انتخاب جورابی که با آن به پیاده روی می روید و کفش کوهپیمایی می پوشید دقت کنید.

در بوت ها و چکمه های چرم گاهی به پاهایتان استراحت بدهید

بسیاری از کفش های پیاده روی این روزها نیاز به زمان کوتاهی دارند تا به پاهای شما عادت کنند، اما شرکت ها همچنین کفش کوهپیمایی با چرم نسبتاً سخت را برای کوله به دوشانی که کوله های سنگین حمل می کنند، نیز ارائه می دهند. اگر شما نیاز به چکمه های سنگین دارید، آنها را هفته ها قبل از سفر خود بخرید تا زمان عادت کردن به آن ها را داشته باشید. این کار باعث جلوگیری از بروز بسیاری از حوادث می شود. برای از بین بردن سنگینی چکمه ها، تند راه بروید و برای مدت زمان طولانی تری آن ها را بپوشید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *