برای کوهنوردی چه کفشی بپوشیم

  • بسیاری از کفش های پیاده روی این روزها نیاز به زمان کوتاهی دارند تا به پاهای شما عادت کنند، اما شرکت ها همچنین کفش کوهپیمایی با چرم نسبتاً سخت را برای کوله به دوشانی که کوله های سنگین حمل می کنند، نیز ارائه می دهند.

 

اگر شما مواقع پایین آمدن از کوه یا دره و در زمان کوهپیمایی پای خود را به نقطه ای تکیه می دهید تا راحت تر به سمت پایین حرکت کنید یا کفش کوهپیمایی عاج دار دارید، باید بدانید که مهم ترین وسیله شما یک جفت کفش یا چکمه خوب است. همیشه باید به دنبال بهترین چکمه ها یا کفش های کوهپیمایی، کوهنوردی و راهپیمایی بود. چرا که اگر مچ پایتان پیچ بخورد یا پایتان رگ به رگ شود، یک پیاده روی یا هایکینگ در روزی عالی را از دست می دهید یا سفرتان خراب می شود. در مسیرهای جنگلی، احتمالا شما با زمین های نامناسبی روبرو می شوید که پر از سنگ ها و ریشه های مختلف بوده و در نتیجه شما نیاز به کفش مناسب برای محافظت از پاهای خود و داشتن توانایی کشش زیاد دارید. همچنین برای مسیرهای پیاده روی در سواحلی که ریشه های درختان نیز در آن پیدا می شود یا مسیر آبشارها و بیابانی پر از خار ایران داشتن کفش مناسب حافظ جان شما خواهد بود. الی گشت نحوه انتخاب بهترین کفش برای کوهپیمایی، کوهنوردی و جنگل نوردی را به شما آموزش می دهد.


می خواهید به سفر و تور طبیعت گردی بروید و نیاز به خرید کفش مناسب دارید؟ هنگامی که برای کفش کوهپیمایی و پیاده روی خرید می کنید، با انتخاب های زیاد و کیفیت های بی شماری روبرو می شوید که تولید کنندگان و برندهای مختلف به بازار عرضه می کنند. اینکه برای چه هدفی کفش و یا چکمه انتخاب کنید، شاید به نظر آسان برسد اما در واقع ممکن است که گمراه کننده نیز باشد. در اینجا برای هدایت شما به سمت انتخاب بهترین گزینه کفش کوهپیمایی ۷ نکته را عنوان می کنیم تا بهترین انتخاب خود را در خرید کفش کوهپیمایی انجام دهید.

کفش های باکیفیت به پا کنید

پاشنه کفش عاج دار می تواند گران باشد، اما برای کفش های با کیفیت بالا یا چکمه ها بسیار مهم است. اگر با کفشی ارزان به طبیعت گردی بروید، بیشتر احتمال دارد که درزها یا پارچه های آن، پاره شوند و یا آب به درون آن ها برود. حتی ممکن است که رویه کفش به راحتی کنده شود. همچنین، گاهی چکمه های ارزان قیمت، به دروغ به عنوان کفش های ضد آب به بازار عرضه می شوند.  بهترین خرید این است که کفش کوهپیمایی خود را در فروشگاه های وسایل کوهنوردی و فروشگاه های خاص پیدا کنید. در صورت خرید کفش یا چکمه به صورت آنلاین، مطمئن شوید که از چگونگی برندهای مختلف هنگامی که به پا می کنید، مطلع هستید.

کفش کوهپیمایی ضد آب یا نه؟

اگر می خواهید در باران قدم بزنید یا به فضاهایی با باد و طوفان های سرد یا پر آب بروید، یادتان باشد که کفش های ضد آب را خریداری کنید. اما به یاد داشته باشید که کفش های ضد آب می توانند در شرایط جوی ساحلی بسیار گرم و مرطوب باشند. غشای ضد آب آن ها، هوای گرم و رطوبت بیرون را به درون کفش و اطراف پای شما می کشد و می تواند موجب بروز ناراحتی و پوسته پوسته شدن کف پاهایتان شود. همچنین در مناطق گرم و خشک، یک کفش ضد آب، پا را گرم می کند. بنابراین، قبل از خرید کفش کوهپیمایی در مورد شرایطی که می خواهید به آنجا قدم بگذارید تحقیق کنید.

بوت یا کفش پیاده روی

اگر کوله پشتی با بار ۳۰ لیتر یا کمتر حمل کنید و سفری یک روزه می روید، معمولاً می توانید یک کفش ساده پیاده روی برای سفر خود بپوشید. اگر ترجیح می دهید که از مچ پای شما بیشتر محافظت شود، می توانید یک کفش متوسط که کمی بالاتر از مچ پایتان را پوشانده است استفاده کنید. اما بیشتر سفرهایی که کوله پشتی با وزن بیش از ۳۰ لیتری را نیاز دارند، به یک بوت کامل هم نیاز دارند. چرا که  ساختار بوت ها، تحمل وزن کوله پشتی های سنگین را برای شما راحت تر می کند. به یاد داشته باشید که برخی از کفش های بدون ساق، پشتیبانی و کششی بیشتر از دیگر کفش ها دارد. پرسش از فروشنده یا انجام تحقیقات آنلاین به منظور فهمیدن این موضوع که آیا کفش انعطاف پذیری لازم برای سفر شما را دارد یا نه حتماً مفید خواهد بود.

حتماً کفش را قبل از خرید بپوشید

اگر در فروشگاه کفش ها را می پوشید، حتماً برای چند دقیقه با آن ها قدم بزنید تا اگر این کفش ها پای شما را اذیت کرد یا هر مشکل دیگری داشت بدانید. همچنین برخی از فروشگاه ها، دارای یک رمپ کوچک هستند که می توانید بر روی آن حرکت کنید تا متوجه شوید آیا پای شما در زمان حرکت در سراشیبی یا سربالایی اذیت می شود یا نه! اگر مغازه دارای سطح شیب دار بود، بر روی آن به سمت سراشیبی بایستید. اگر انگشتان پای شما انتهای چکمه را احساس نکردند، کفش مناسبی را پوشیده اید.

کفش را با کفی های مختلف امتحان کنید

بسیاری از شرکت ها، کفش هایی با کفی های نامرغوب ارائه می دهند که کیفیت بدی داشته و پشتیبانی کمی دارند. خرید کفی هایی با کیفیت بالا می تواند کیفیت کفش شما را بالا ببرد. این مورد، نه تنها جنس کفش شما را ارتقا می دهد، بلکه می تواند سایز کفش شما را برای پاهایتان اندازه کند. بنابراین همیشه برای خرید کفش کوهپیمایی جدای از برند کفش به کفی درون آن نیز توجه کنید.

جوراب ها را فراموش نکنید

به دنبال پاهای با طراوتی هستید؟ شما به جوراب درست و کفش مناسب نیاز دارید. از جوراب پنبه ای دوری کنید، زیرا رطوبت را حفظ می کند و موجب بروز تورم می شود. در عوض، یک جوراب پشمی مرینو یا جوراب مصنوعی را انتخاب کنید که رطوبت را از پاهای خود دور نگه دارید. همچنین، به یاد داشته باشید که با استفاده از جوراب، می توانید تناسب یک کفش را با دقت تنظیم کنید. مثلاً اگر کفشی برای پاهای شما کمی بزرگ می زند با پوشیدن جوراب ضخیم می توانید آن را اندازه پای خود کنید و یا برعکس. از آنجا که جوراب های موجود در بازار در ضخامت های مختلف موجود است، مهم است که در انتخاب جورابی که با آن به پیاده روی می روید و کفش کوهپیمایی می پوشید دقت کنید.

در بوت ها و چکمه های چرم گاهی به پاهایتان استراحت بدهید

بسیاری از کفش های پیاده روی این روزها نیاز به زمان کوتاهی دارند تا به پاهای شما عادت کنند، اما شرکت ها همچنین کفش کوهپیمایی با چرم نسبتاً سخت را برای کوله به دوشانی که کوله های سنگین حمل می کنند، نیز ارائه می دهند. اگر شما نیاز به چکمه های سنگین دارید، آنها را هفته ها قبل از سفر خود بخرید تا زمان عادت کردن به آن ها را داشته باشید. این کار باعث جلوگیری از بروز بسیاری از حوادث می شود. برای از بین بردن سنگینی چکمه ها، تند راه بروید و برای مدت زمان طولانی تری آن ها را بپوشید.

 

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

 

تا امروز درختان زیادی با قدمت زیاد را یا دیده اید یا شنیده اید در این مطلب شما را آشنا می کنیم با این درخت کهنسال ترین درخت جهان است  .

 

درختان از موجودات زنده ای هستند که می توانند سالیان سال زنده بمانند به طوری که عمر بعضی از آن ها به هزاران سال می رسد. تا به حال کنجکاو شده اید که بدانید قدیمی ترین درخت دنیا چند ساله است و در کجا قرار دارد؟ در سال ۱۹۵۳ دکتر «ادموند شولمن» در جنگل ملی «اینیو» برای مطالعه بر روی درختان باستانی در حال تحقیقات بود که ناگهان به جنگل های باستانی کاج زبر میوه برخورد، جنگلی که در ارتفاع حدود ۳ هزار متری در کوه های سفید کالیفرنیا قرار داشت. چیزی که بعدها درباره تحقیقات او مشخص شد این بود که او موفق شده بود قدیمی ترین درخت دنیا را پیدا کند. دکتر شولمن در تحقیقات قبلی ای که بر روی درخت غول پیکر سکویا انجام داده بود به این نتیجه رسیده بود که هر چه درخت بلندتر باشد قدیمی تر است اما کم کم با گذشت زمان این عقیده اش تغییر کرد. دکتر شولمن متوجه شد که در مورد کاج های زبرمیوه هر چه درختان کوتاه تر و پیچ خورده تر باشند قدیمی تر هستند. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا از قدیمی ترین درخت دنیا بیشتر بدانید.

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

 

این درخت آرزوهایتان را برآورده می کند!
این کاج های باستانی برای اینکه بتوانند در مقابل شرایط دشوار آب و هوایی مقاومت کنند به صورت آهسته تر و متراکم تر رشد می کنند. درختان هر چه متراکم تر باشند راحت تر می توانند در مقابل بیماری ها و آفت حشرات هم مقاومت کنند. به خاطر این معیارهای محافظتی، کاج های پیچ خورده و گره دار کوه های سفید می توانند مدت های زیادی به زندگی ادامه دهند و جالب است که بدانید یکی از درختان این جنگل ۵ هزار ساله است این گوهر پنهان قدیمی ترین درخت زنده غیر کلونال دنیاست.

کشف اولین درخت  به ۴ هزار سال قبل برمی گردد
دکتر شولمن اولین بار زمانی متوجه این کشف حیرت آورش شد که از این درختان که ظاهر عجیب و غریبی داشتند نمونه برداری کرد. او با این نمونه ها به اردوگاه خود برگشت و شروع به آنالیز و شمارش حلقه های درخت کرد. اهمیت کشف او زمانی مشخص شد که شمارش حلقه ها نشان می داد که جوانه زنی این درخت در حدود ۲۰۴۶ سال قبل از میلاد بوده است. دکتر شولمن موفق شده بود اولین درخت غیر کلونال زنده ای را پیدا کند که بیش از ۴۰۰۰ سال از عمرش می گذشت.

قدیمی ترین درخت دنیا
دکتر شولن اسم باستانی ترین درخت را Methuselah گذاشت این درخت در آن زمان با حدود ۴۸۴۹ سال سن، پیرترین درخت زنده دنیا بود. بعدها این درخت در زیر سایه درخت قدیمی تری قرار گرفت که در سال ۲۰۱۲ در همان محل کشف شد. این درخت جدید با ۵۰۶۷ سال سن قدیمی ترین درخت دنیا لقب گرفت درختی که همچنان زنده و سالم است. برای اینکه به تصور درستی درباره سن این درخت برسید خوب است بدانید که این درخت در حدود ۳۰۵۰ سال قبل از میلاد یعنی تقریبا ۵۰۰ سال قبل از ساخت اهرام جیزه جوانه زده است. برای حفظ و مراقب از این درختان محل دقیق این دو درخت فاش نشده است تا مردم برای دیدن از این درختان به آن ها آسیبی وارد نکنند.

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

قدیمی ترین درختان کلونال در دنیا
اگر بخواهیم از نظر علمی حرف بزنیم قدیمی ترین درختان دنیا از نوع غیر کلونال هستند. درختان کلونال از یک درخت مشخص ریشه می گیرند و به طور کلی همانند همان درخت اولیه هستند. درختان کلونال زیادی در دنیا هستند که از درختان باستانی جنگل ایننیو هم قدیمی تر هستند. برای مثال درخت «الد تیککو» که یک صنوبر نروژی است و در سوئد قرار دارد. آزمایش هایی که بر روی این درخت انجام شد نشان می دهد که حدود ۹۵۵۰ سال از سن این درخت می گذرد. اما این درخت همان درختی که در ابتدا جوانه زده نیست و شاخه ها، بدنه و ریشه های آن با گذشت زمان دوباره جوانه زده اند. حتی از این درخت هم قدیمی تر وجود دارند و آن درخت Quaking Aspen است که از درختان کلونالی در «یوتا» است که حدود ۸۰ هزار سال از رشد ریشه های آن می گذرد. در حقیقت این درخت یکی از قدیمی ترین موجودات زنده روی زمین است.

کوه های سفید
سراسر کوه های سفید کالیفرنیا از خاک دولمیتی تشکیل شده به طوری که گیاهان کمی می توانند در قابل خاک قلیایی آن جان سالم بدر ببرند. به خاطر نبود هیچ پوشش گیاهی دیگری در این محل ریشه های عمیق این کاج ها به خوبی توانستند در این محل رشد کنند. از طرفی رنگ روشن خاک دولومیت  باعث شده تا زمین خنک باشد. انعکاس گرما به کاج این اجازه را می دهد تا آب را جذب کند آبی که در صورت روشن نبودن خاک به کلی تبخیر می شد. کوه های سفید به داشتن سنگ های قرمز رنگ کوارتزیت هم معروف هستند. میلیون ها سال قبل اینجا دریایی کم عمق و گرم بود که با گذر زمان در اثرفعالیت صفحات تکتونیکی بالا آمد. ماسه ها، صدف ها و گل و لایی که در کف دریا وجود داشت در نهایت به خاطر گرما و فشار تبدیل به سنگ های کوارتزیت شدند.

تهدید فرسایش خاک
وقتی حرف از سلامت این درختان به میان می آید فرسایش خاک یکی از بزرگ ترین نگرانی هاست. همانطور که در عکس ها می بینید ریشه های این درختان کاملا معلوم است. با گذر هزاران سال کم کم خاک کوه فرسایش پیدا کرده و ریشه نرم تر این درختان را در معرض بیماری ها و حشرات قرار داده است. در عکس ها خاک حدود ۱ متر فرسایش پیدا کرده است و حتی می توانید ریشه های این درخت کاج را از نزدیک ببینید. اگر می خواهید این جنگل کاج که شامل قدیمی ترین درخت های دنیاست را از نزدیک ببینید باید راهی کوه ها سفید کالیفرنیا شود.

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

 

معنی گردشگری سیاه چیست

  • افرادی هستند که آن‌قدر درک ندارند تا بدانند لحظه‌ای که مردم در یک منطقه تمام امکانات حتی اولیه زندگی را از دست دادند و فقط محتاج امدادرسانی نهادهای متخصص هستند، حوصله سر و کله زدن با گردشگرانی را ندارند

گردشگری سیاه، دو کلمه‌ای که کاملا در تضاد هم هستند، مفهوم گردشگری با نامش عجین است، ولی وقتی کلمه‌ی سیاه و تعریف‌هایی از آن به‌دنبال این کلمه می‌آید آدمی در عجب می‌ماند از این همه تفاوت سلیقه و درک انسان‌ها از مسائل پیرامون خودشان.

در زلزله‌ی اخیر اگر توری با این مفهوم و نیت بسته شده است یا نه مهم نیست ولی اینکه مسئله گردشگری سیاه و پلی که بین این مسئله و زلزله اخیر خورده، مطرح شد و اکثرا واکنش‌های منفی در پی داشت جای خوشحالی دارد زیرا افزایش سطح درک عموم جامعه را نشان می‌دهد.

بعضی از مخاطبان فکر می‌کردند که این نوع از گردشگری ساخته ذهن بعضی ماجراجوی فرصت‌طلب هست، اما متخصصان این امر می‌گویند که این بُعد از گردشگری از دیرباز در جهان وجود داشته است ولی واقع امر این است که بعضی گردشگران، افرادی هستند که آن‌قدر درک ندارند تا بدانند لحظه‌ای که مردم در یک منطقه تمام امکانات حتی اولیه زندگی را از دست دادند و فقط محتاج امدادرسانی نهادهای متخصص هستند، حوصله سر و کله زدن با گردشگرانی را ندارند که می‌خواهند از نزدیک با معنی واقعی کلمه محرومیت و نبود امنیت آشنا بشوند.

آن‌ها به این هم‌نوعان سفارش می‌کنند که اگر عطش دیدن محرومیت را دارند، می‌توانند به روستاهای محروم مرزی که دور تا دور این گربه آرام مشغول گذراندن روزمرگی هستند سر بزنند و اگر هم می‌خواهند با ابعاد زلزله آشنا بشوند و برای مقابله با این بلای طبیعی خود را آماده کنند به شهرهای بم، ورزقان و اهر سر بزنند و از مردم آن‌جا که کمی از آن بحران دور شده‌اند پرس و جو کنند.

ولی ای‌کاش قبل از اینکه چنین تفکری وارد این صنعت نوپای جهان شود فرهنگ درست و اخلاقی آن به صورت منشوری تنظیم و به علاقمندان آن داده می‌شد تا این‌گونه احساسات کسانی که در حال هم‌دردی با هم‌وطنانشان هستند را جریحه‌دار نمی‌کردند.در حقیقت این نوع گردشگری باید هدفی انسانی را برای خود تعریف کند و قصد از ارائه آن تنها گشت و گذار نباشد. بلکه نیروهایی با تخصص‌های مختلف و توانایی‌های خاص نیز می‌توانند برای بازدید و ارائه تجربیات خود به این مناطق اعزام شوند تا ضمن تامین هدف گردشگری، گامی بلند و اخلاقی نیز در این مسیر برداشته شود. باشد که مقابله با این زلزله آغاز حرکت‌های پایدار به سوی توسعه باشد.

راهنمایی برای ایمنی کودک در سفر

  • – هنگامی که کودک شنا می‌کند، با دقت مراقب او باشید. استخرها ممکن است با سیستم‌های مدرن زهکشی مجهز نباشند و در ساحل‌ها ممکن است غریق نجات حضور نداشته باشد.

 

مسافرت به مقاصد دور به اندازه کافی با نگرانی همراه است و هنگامی که کودک را هم به این مجموعه اضافه شود میزان استرس شما بالاتر هم می‌رود.

برای اینکه مسافرتتان با کودک راحت‌تر انجام شود، به این نکات توجه کنید:

– برنامه خواب کودکتان در چند روز پیش از عزیمت طوری برنامه‌ریزی کنید تا اثر هواپیمازدگی یا جت‌زدگی را به حداقل برسانید. هنگامی که به مقصد می‌رسید، کودک را وادارید که در ساعت روز در بیرون بازی کند تا کودک بهتر بتواند با تغییر ساعت تطبیق کند.

– هنگامی که کودک شنا می‌کند، با دقت مراقب او باشید. استخرها ممکن است با سیستم‌های مدرن زهکشی مجهز نباشند و در ساحل‌ها ممکن است غریق نجات حضور نداشته باشد.

– اطمینان حاصل کنید که کودک روی قایق همیشه جلیقه نجات پوشیده باشد.

– با دقت محل‌های سکونتتان را از لحاظ سیم‌های برق لخت، سموم دفع آفات و حشرات، نمونه رنگ و پلکان یا بالکن بدون نرده‌های کافی وارسی کنید.

– توجه داشته باشید که گهواره یا زمین بازی که هتل در اختیار شما می‌گذارد، ممکن است با استانداردهای ایمنی معمول مطابقت نداشته باشد.

– اگر به کشوری سفر می‌کنید که در آن بیماری‌های منتقل‌شونده به‌وسیله پشه وجود دارد، وسایل حفاظت از پشه را با خود ببرید.

– با یک متخصص کودکان مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودکتان همه واکسن‌های لازم را دریافت کرده است.

 

راه و رسم مسافرت با نوزاد شیرخوار

  • خوردن غذاهای خاص و سنتی هر منطقه نیز یکی از لذت‌های سفر است، اما توجه داشته باشید که ممکن است سیستم گوارش فرزند شما از سیستم گوارش شما ضعیف‌تر باشد و به غذاهای متفاوت عادت نداشته باشد.

سلامتی یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های زندگی است. گاه افراد زمانی متوجه این نکته می‌شوند که خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان دچار ناراحتی و بیماری می‌شوند. معمولا کودکان بیش از بزرگسالان در طول سفر بیمار می‌شوند. در طول سفر، داشتن یک نوع بیمه درمانی بهترین گزینه برای حل مشکلاتی از قبیل بیماری یا آسیب‌دیدگی‌های ناشی از حوادث است.

در برخی موارد، برای تهیه داروهای ضروری و خاص نیاز به نسخه پزشک هست. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود قبل از سفر به یک پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید نام هر دارویی که معمولا مورد نیاز واقع می‌شود و گرفتن آن از داروخانه بدون نسخه پزشک امکانپذیر نیست را در دفترچه بیمه شما یا به صورت جداگانه بنویسد، اما به‌طور کلی داروهایی برای بیماری‌هایی از قبیل تب خفیف، تب شدید، سرفه، سوء‌هاضمه، اسهال، استفراغ و گرمازدگی مورد نیاز واقع می‌شوند.

همچنین بهتر است یک جعبه کمک‌های اولیه و کرم یا ژل ضد عفونی کننده نیز همراه خود داشته باشید. شاید برای تهیه همه این موارد، که ممکن است حتی از آنها یک‌بار هم استفاده نکنید، لازم باشد هزینه زیادی کنید، اما این هزینه کردن برای چنین امری ارزش دارد.
اگر با نام داروها آشنایی ندارید، در یک دفترچه کوچک نام هر یک و موارد استفاده آن را یادداشت کنید. همچنین اگر جعبه کمک‌های اولیه با خود می‌برید، جعبه را در محل اقامت گاه خود نگذارید، بلکه سعی کنید هر کجا می‌روید، این جعبه را به همراه خود داشته باشید.
همچنین کرم یا ژل ضد عفونی کننده جزء ملزوماتی است که حتما باید همیشه در کیف شما باشد. این کرم کاربردهای بسیاری دارد به ویژه زمانی‌که قصد بازدید از یک مکان عمومی ‌را دارید. با استفاده از این کرم می‌توانید درصد احتمال ابتلای فرزندتان به انواع بیماری‌های عفونی و واگیردار را کاهش دهید.
خوردن غذاهای خاص و سنتی هر منطقه نیز یکی از لذت‌های سفر است، اما توجه داشته باشید که ممکن است سیستم گوارش فرزند شما از سیستم گوارش شما ضعیف‌تر باشد و به غذاهای متفاوت عادت نداشته باشد.
در نتیجه سعی کنید تا می‌توانید برای فرزندتان غذاهایی ساده، بهداشتی، کاملا پخته شده و بدون ادویه تهیه کنید. در غیر اینصورت احتمال اینکه کودکان دچار اسهال و استفراغ شوند بسیار زیاد است. همچنین اجازه ندهید فرزندتان در خوردن غذا و یا تنقلات زیاده‌روی کند.

 

بازاریابی گردشگری 8 چالش مهم دارد

 

  • «زیرساخت‌های مناسب از جمله اینترنت پرسرعت برای ارتباط با مخاطب و مشتری فراهم نشده که بدیهی است این امر بازاریابی دیجیتال مبتنی بر اینترنت را تحت‌الشعاع قرار دهد

 

 

در حالی کشورهای پیشرو در عرصه گردشگری، چه در سطح جهان و چه در سطح منطقه، با وجود برخورداری از بازاری تثبیت‌شده هزینه‌های بسیاری در زمینه بازاریابی دیجیتال صرف می‌کنند که به‌باور کارشناسان مجموعه مدیریت گردشگری کشور به‌عنوان مهم‌ترین عنصر مسوول به‌کلی از این ابزار توسعه غافل مانده و فعالیت بخش خصوصی نیز انسجام کافی را ندارد.

 گردشگری به‌عنوان یک صنعت، برای توسعه نیاز به انواع بازاریابی دارد و به‌دلیل ماهیت فرامرزی آن بازاریابی دیجیتال در آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. «فقدان برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای جذب مشتری»، «بسترهای ناکارآمد فعالیت‌های اینترنتی و دیجیتال در کشور»، «فرصت‌سوزی در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری»، «عدم ساماندهی یک پورتال جامع برای گردشگری ایران» و «فقدان یک سامانه آماری صریح به‌عنوان نخستین ابزار نیازسنجی از جامعه گردشگران ورودی» مهم‌ترین شاخص‌های ضعف بازاریابی دیجیتال در مجموعه مدیریت گردشگری کشور هستند که از طرف صاحب‌نظران مطرح شدند. همچنین «دانش محدود و ناکافی»، «ردپای حضور تفکر سنتی در حوزه مدرن بازاریابی دیجیتال» و «عدم شکل‌گیری چرخه تبادل نظر با مشتری و گرفتن بازخورد» از جمله مواردی بودند که به‌عنوان ضعف‌های بنگاه‌های فعال در این عرصه به آنها اشاره می‌شود.

چرا بازاریابی دیجیتال؟

صنعت گردشگری نیز مانند هر صنعت دیگری که به تولید کالا و خدمات می‌پردازد، برای موفقیت و رشد نیاز به بازاریابی دارد. نگاهی گذرا به کشورها و مناطق پیشرو در این حوزه همچون بریتانیا و فرانسه در ابعاد بین‌المللی و ترکیه و امارت متحده عربی در منطقه خاورمیانه این واقعیت را نشان می‌دهد که این کشورها علاوه‌بر تمرکز بر ایجاد جاذبه‌های گردشگری و توسعه زیرساخت‌های قدرتمند برای ساماندهی گردشگران ورودی، با وجود آوازه گسترده‌ای که به‌عنوان یک مقصد جذاب توریستی دارند، همچنان سرمایه‌گذاری‌های انبوهی را در حوزه بازاریابی و تبلیغات گردشگری انجام می‌دهند؛ اقدامی که به صورت دوسویه هم از طرف دولت و هم از طرف بنگاه‌های خصوصی صورت می‌گیرد. به گزارش دنیای اقتصاد، بخش قابل‌ملاحظه‌ای از مشتریان صنعت گردشگری یک کشور در خارج از مرزهای آن کشور حضور دارند و به این ترتیب بخش قابل‌توجهی از اقداماتی که برای جذب آنان لازم است صورت گیرد، به‌صورت ارتباط از راه دور است. در چنین فضایی لزوم تمرکز بر بازاریابی دیجیتال در این صنعت مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

بنابر تعریف‌ها، بازاریابی گونه‌ای از تعامل با مشتری است که به‌منظور پرورش و هدایت هدفمند ذهن مشتری و اطلاع‌رسانی به وی صورت می‌گیرد. ایجاد این رابطه در بستر زمان بخش مهمی از این تعریف است که منجر به شکل‌گیری اعتماد در مخاطب می‌شود. با شکل‌گیری این اعتماد، اجتماعی از مشتریان حول کالا و خدمات ارائه شده به‌وجود می‌آید که رفته‌رفته با برانگیختن آنان به فعالیت، به مبلغان محصول تبدیل می‌شوند. حال بازاریابی دیجیتال به گونه‌ای از بازاریابی اطلاق می‌شود که طی آن از ابزارها و فعالیت‌هایی استفاده شده که فارغ از آنلاین یا غیرآنلاین بودن، ماهیت دیجیتال دارند. خدمات اینترنتی، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه هوشمند بخشی از این ابزارها هستند که با به‌کارگیری آنان، به بازاریابی صورت گرفته هویتی دیجیتال می‌بخشند.

ضعف در سیاست‌گذاری

با این حال و به‌باور کارشناسان، ایران به‌رغم برخورداری از جاذبه‌های بالقوه گردشگری همچون میراث فرهنگی و باستانی کهن و همچنین امنیت بالا در منطقه‌ای بحران‌زده، علاوه‌بر مشکلات زیرساختی از ضعف‌هایی اساسی در حوزه مدیریت گردشگری رنج می‌برد که بازاریابی، به‌عنوان یکی از فعالیت‌هایی که در حوزه مدیریت می‌گنجد، از جمله مهم‌ترین آنها است. یک استاد دانشگاه و متخصص بازاریابی اظهار می‌کند: «اساسا تمام نظام گردشگری ایران از لحاظ بازاریابی تخصصی و حرفه‌ای دچار کمبود‌ها و ضعف‌های بسیاری است و در بازاریابی به‌صورت عام و بازاریابی دیجیتال به‌صورت خاص فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی داریم.» احمد روستا می‌افزاید: «لازمه بازاریابی دیجیتال، شکل‌گیری تیم‌هایی فعال و منسجم است که در آن افراد با تخصص‌های گوناگون عضویت دارند و پیرو آن باید فعالیتی تیمی و نظام‌مند صورت پذیرد. اما این در حالی است که در کشور هیچ حرکت نظام‌مند و هدف‌گذاری شده‌ای در این‌خصوص شکل نگرفته است و فعالیت‌های موجود بسیار پراکنده‌اند.»

وی با اشاره به معرفی درست و کارآمد جاذبه‌های گردشگری کشور به گردشگران خارجی و بذل توجه به مجموعه ابزارها و تکنیک‌های تخصصی موجود از جمله سازوکارهای دیجیتال برای بازاریابی در حیطه گردشگری به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی توسعه این صنعت تاکید می‌کند: «برای منسجم شدن فعالیت‌های مرتبط، باید هسته‌ای به عنوان سیاست‌گذار و جهت‌دهنده، چه در سازوکار سنتی و چه در حوزه دیجیتال، شکل بگیرد تا در فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی گردشگری کشور انسجام لازم ایجاد شود و لازم است این نهاد انگیزه‌ای برای ورود مستقیم به حوزه بازاریابی و فعالیت‌های اقتصادی نداشته باشد.»

از سوی دیگر، یک فعال بازاریابی دیجیتال گردشگری نیز با انتقاد از اقدامات اندک مجموعه مدیریت گردشگری کشور در این زمینه، اظهار می‌کند: «برای بازاریابی و جذب گردشگر خارجی به کشور هیچ برنامه بلندمدت یا کوتاه‌مدتی، حتی به‌صورت شفاهی تدوین نشده است. در عین حال، حضور ایران در نمایشگاه‌های سالانه گردشگری که در نقاط مختلفی از جهان برگزار می‌شود، حضور منفعلانه و بی‌حاصلی است. درحالی که سایر کشورها به این نمایشگاه‌ها به‌عنوان فرصتی استثنایی برای تبلیغ صنعت گردشگری خود نگاه می‌کنند، کشور ما سال‌ها است که در این نمایشگاه‌ها با برنامه‌هایی تکراری و ناکارآمد شرکت می‌کند.» اشکان بروج می‌افزاید: «ابتدایی‌ترین کار برای ورود به بازاریابی دیجیتال در حوزه گردشگری، احداث یک وب‌سایت و پورتال جامع برای گردشگری کشور است که حتی این اقدام نیز محقق نشده و هیچ وب‌سایت فعال و پویایی برای معرفی مجموعه گردشگری ایران از طرف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ایجاد نشده است.

مضاف بر این موضوع، در شبکه‌های اجتماعی نیز به‌عنوان فضایی که مخاطبان انبوهی در آن حضور دارند دولت تدبیری برای معرفی و تبلیغ گردشگری ایران نیندیشیده است.» وی خاطرنشان می‌کند: «به این ترتیب فعالیت‌های موجود در حوزه بازاریابی دیجیتال در ایران منحصر به فعالیت‌های بخش خصوصی، از جمله آژانس‌ها و هتل‌ها است که آنها نیز در حد توان و بضاعت خود توانسته‌اند شرایط را بهبود ببخشند. بنگاه‌های موجود برای بازاریابی موفق کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده‌اند و همچنین دائما محصولات جدیدی به تناسب نیاز مشتری تولید می‌کنند تا از این طریق سفر به ایران را برای گردشگران خارجی تبلیغ کند.»

بروج تصریح می‌کند: «با این حال فعالیت بنگاه‌های بخش خصوصی آن بازدهی لازم را ندارد؛ چراکه اساسی‌ترین نیاز برای بازاریابی موفق وجود یک سامانه آماری قدرتمند است که بنگاه‌ها جامعه مشتریان خود را بشناسند؛ اتفاقی که در ایران به‌دلیل ضعف‌های مدیریتی، همچنان محقق نشده و صنعت گردشگری کشور از فقدان یک سامانه آماری، مشابه چیزی که در سراسر دنیا مرسوم است، رنج می‌برد.»

کهنه‌گرایی در بدنه بخش خصوصی

در همین حال، یک فعال دیگر بازاریابی دیجیتال گردشگری در ایران معتقد است به‌رغم مشکلاتی که از طرف مدیریت گردشگری کشور در این زمینه وجود دارد، ضعف‌هایی نیز متوجه بخش خصوصی فعال در این بخش است. مهدی نوابی اظهار می‌کند: «از جمله نواقصی که در فعالیت بازاریابی دیجیتال گردشگری کشور وجود دارد، فقدان دانش کافی در این زمینه است. عموم فعالان این تصور را دارند که بازاریابی دیجیتال محدود به حضور در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام یا ایجاد وب‌سایت فروش بلیت است؛ درحالی‌که برای مثال بیش از ۸۰ درصد از کارشناسان جهانی بازاریابی همچنان موفق‌ترین و موثرترین روش دیجیتالی جذب مشتری را بازاریابی بر پایه ایمیل می‌دانند و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را در رده‌های پایین‌تری قرار می‌دهند. با این وجود و به‌رغم کارآیی بالا، این امر نسبتا در ایران مغفول مانده است.» وی ضعف دیگر فعالان این حوزه را در پیگیری تفکرات سنتی بازاریابی در عرصه دیجیتال می‌داند و خاطرنشان می‌کند: «این تفکر همچنان وجود دارد که باید تلاش کنیم آنچه را که داریم به هر نحو ممکن بفروشیم؛ درحالی‌که در یک بازاریابی موفق باید دائما با مشتری ارتباط و تعامل داشت، نیازهای وی را سنجید و بر اساس بازخوردها و نیازها محصولات را طراحی کرد و ارائه داد.»

نوابی در نهایت بخشی از مسوولیت عدم پاگرفتن بازاریابی دیجیتال گردشگری در کشور را متوجه دولت می‌داند و می‌افزاید: «زیرساخت‌های مناسب از جمله اینترنت پرسرعت برای ارتباط با مخاطب و مشتری فراهم نشده که بدیهی است این امر بازاریابی دیجیتال مبتنی بر اینترنت را تحت‌الشعاع قرار دهد. بخشی از ارتباط با گردشگری جایی است که گردشگر در منزل خودش حضور دارد؛ اما بخش اعظم نیاز به ارتباط با گردشگر زمانی است که گردشگر در جاده‌ها مشغول مسیریابی یا مکان‌یابی است یا مثلا در فرودگاه تازه وارد کشور شده که در این اماکن اینترنت مناسبی در دسترس آنان قرار ندارد.» بنابر اظهار کارشناسان، در سال ۲۰۱۵ سهم هزینه‌های بازاریابی دیجیتال از کل بازاریابی جهان در حدود ۳۵ درصد بوده که این رقم در سال‌جاری میلادی به نزدیک ۴۵ درصد رسیده است. این ارقام نشان می‌دهد که بازاریابی دیجیتال درحال تسخیر جایگاه بازاریابی سنتی است؛ بنابراین بدنه گردشگری کشور، چه در سطح بنگاه‌های خرد و چه مدیریت کلان آن، نیز باید هرچه زودتر خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. پیش‌بینی‌هایی که از آینده می‌شود از این واقعیت حکایت دارند که بخش عمده بازاریابی در اختیار بازارهای آنلاین و دیجیتال خواهد بود و در صورت غفلت از این ابزار رشد و توسعه، صنعت گردشگری کشور به‌سادگی از عرصه رقابت جهانی حذف خواهد شد.

پیشرفت اینترنت باعث رونق صنعت گردشگری می شود

  • مدیر کل امور دولت و مجلس در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه گفت: تمامی مشکلات و معظلات آنتن دهی تلفن همراه و واگذاری شماره ثابت به زودی در مریوان بررسی و اقدامات لازم برای رفع این مشکلات انجام خواهد گرفت .

نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی درجلسه هم اندیشی ادارات و دستگاه های خدمات رسان در حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات در مریوان با بیان این مطلب افزود: متاسفانه تعهد دولت برای بهرمندی تمامی روستاهای کردستان از اینترنت پرسرعت تا پایان دولت یازدهم عملی نشد.
منصور مرادی افزود:با بهره مندی مناسب شهرستان مریوان از اینترنت پرسرعت می توان مریوان را به واسطه دریاچه زریبار و مرز بین المللی باشماق به جهانیان بشناسانیم.
وی با بیان اینکه عدم پوشش شبکه تلفن همراه در برخی نقاط مریوان و سروآباد مردم را با مشکل مواجه کرده است افزود : در شهرستان سروآباد برای ارائه خدمات شبکه تلفن همراه برای هر روستا یک دکل نیاز است.
مدیر کل امور دولت و مجلس در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه گفت: تمامی مشکلات و معظلات آنتن دهی تلفن همراه و واگذاری شماره ثابت به زودی در مریوان بررسی و اقدامات لازم برای رفع این مشکلات انجام خواهد گرفت .
محمد خواجه پور افزود: ایجاد 16 دکل برای گسترش آنتن دهی تلفن همراه در دستور کار شرکت مخابرات استان کردستان قرار گرفته است .
محمد شفیعی ،فرماندارمریوان هم گفت: تسریع در زمینه توسعه حوزه های مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات از ضرورت های انکارنشدنی است.

آشنایی با سوهان عسلی قم

  • . تنها کافی است با مقداری شکر، عسل، روغن، خلال بادام، زعفران، هل و خلال پسته برای پختن این شیرینی لذیذ، اقدام کنید. در فصل سرد سال، میل کردن سوهان عسلی با یک نوشیدنی داغ، واقعا دلچسب خواهد بود. نوش جان.

 

استان قم، سوهان عسلی همانند انواع دیگر این شیرینی پرطرفدار، از مصرف بالایی برخوردار است. تهیه‌ی آن به آسانی و بدون صرف زیاد وقت صورت می‌پذیرد. تنها کافی است با مقداری شکر، عسل، روغن، خلال بادام، زعفران، هل و خلال پسته برای پختن این شیرینی لذیذ، اقدام کنید. در فصل سرد سال، میل کردن سوهان عسلی با یک نوشیدنی داغ، واقعا دلچسب خواهد بود. نوش جان.

آشنایی با ادویه جات آبادان

  • مردم علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات بویژه ادویه جات تند هندی و پاکستانی دارند.در این شهر مغازه های ادویه فروشی همه گونه ادویه ای را برای عرضه دارند.

 

در میان سوغات آبادان، شاید ادویه آبادان از دیگر ارمغان های این شهر توجه بیشتری را به خود جلب نماید. اصولاً مردم آبادان، با توجه به طبع جنوبی و دریایی خویش و نوع غذاهایی که خاص این مناطق می باشند، علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات بویژه ادویه جات تند هندی و پاکستانی دارند.
در این شهر مغازه های ادویه فروشی همه گونه ادویه ای را برای عرضه دارند.

گل گاوزبان رودسر

  • گل گاوزبان و برگ‌های آن تصفیه‌کننده خون است ، 2) آرام‌کننده اعصاب است، 3) عرق‌آور است، 4) ادرارآور است، 5) کلیه‌ها را تقویت می‌کند، 6) سرماخوردگی را برطرف می‌کند، 7) برای از بین بردن سرفه از دم‌کرده گل گاوزبان استفاده کنید

 

شهرستان رودسر رتبه نخست تولید گل گاوزبان استان و کشور را به خود اختصاص داده است.
گل گاو زبان در طب سنتی از گذشته‌های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته است و از نظر طب سنتی ، برگ و گل گاو زبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور ، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است .
در طب سنتی مصرف این گیاه دارویی برای ناراحتی‌های تنفسی به ویژه در رفع عوارض گریپ و سرماخوردگی درمان بیماری‌های کلیوی به ویژه ورم کلیه مفید است .
گل گاو زبان با نام علمی Echium amoenum گیاهی دو یا چند ساله از تیره Boraginaceae است که بومی ارتفاعات جنگل‌های شمال ایران بوده و از دیرباز در ایران مورد استفاده دارویی قرار می‌گرفته است .
عمل گل چینی این گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان گلدهی آن در تابستان ادامه می‌یابد و گل‌های برداشت شده در فضای باز و با نور غیر مستقیم آفتاب خشک می‌شود .
گل گاوزبان به صورت سنتی کشت ، برداشت و فرآوری می‌شود به طوری که این گیاه از اواخر زمستان از خاک می‌روید و از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان فصل تابستان گل‌های آن در چندین مرحله برداشت می‌شود.
جوشانده گیاه طبی گل گاو زبان در طب سنتی ایران ، چین و هندوستان موارد استفاده فراوانی دارد .
در استان گیلان 516 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با 450هکتار مقام نخست کاشت این گیاه دارویی را در استان دارد.
گل گاو زبان یک گیاه علفی یکساله از گیاهان دارویی و دارای روغنی است که به علت خاصیت شفا دهندگی از مدتها قبل از اهمیت خاصی برخوردار است.
این گیاه به احتمال زیاد بومی منطقه مدیترانه است ولی بعضی محققین عقیده دارند بومی خاورمیانه است. این گیاه در بسیاری از مناطق اروپا, غرب آسیا و آمریکای شمالی می‌روید و اغلب بصورت وحشی در محل‌های لم یزرع و کناره رودخانه‌ها دیده می‌شود. کشاورزان این گیاه را ازحالت وحشی جمع آوری و برای مصارف خانگی کشت می‌نمایند.
بخش‌های هوایی به منظور اهداف دارویی درابتدای گلدهی از خرداد تا شهریور جمع آوری شده و در سایه خشک می‌شوند.
گیاه مذکور دارای شاخه‌های تو خالی وابدار است و ارتفاع آن به 50 سانتی متر میرسد. برگهای این گیاه نسبتا بزرگ وچین خورده به رنگ سبز تیره و تخم مرغی شکل نوک تیزاند که به طور متنا وب بر روی ساقه گیاه قرار دارند. تمام سطح گیاه پوشیده از کرکهای سفید و منشعب است.گلهای این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره ای شکل است. میوه این گیاه به شکل چهار فندق کوچک و به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است. این گیاه در فرانسه “شکوفه آبی تندرستی” نامیده می‌شود. زیرا گلهای ان به رنگ آبی است و داروی خوبی است برای دهقانان که معمولا نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند.
بعضی از نویسندگان معتقدند که نام لاتین آن یک اسم تغییر شکل یافته است به معنی “قلب ” و به معنی “من اورده ام” زیرا اعتقاد بر این است که این گیاه قلب را تقویت می‌کند.
امروزه ثابت شده که محصولات حاصل از برگها و پودر این گیاه خاصیت ضد افسردگی دارد و باعث افزایش نشاط روحی می‌شود. به طور مثال : شربت ساخته شده از پودر این گیاه خاصیت ضد افسردگی و ضد استرسهای روحی و آرامش دهنده و تسکین دهنده قلب می‌باشد. دم کرده آن برای التهاب مجاری ادرار, روماتیسم و بیماریهای قلبی مفید است.
ترکیبات شیمیایی:گل گاوزبان و برگ‌های آن دارای لعاب فراوان است. این گیاه دارای نیترات پتاسیم، رزین‌هاف مالات کلسیم، منگنز، منیزیوم، اسید فسفریک و آلانتوئین است.
خواص دارویی:گاوزبان از نظر طب قدیم ایران سرد است.
1) گل گاوزبان و برگ‌های آن تصفیه‌کننده خون است ، 2) آرام‌کننده اعصاب است، 3) عرق‌آور است، 4) ادرارآور است، 5) کلیه‌ها را تقویت می‌کند، 6) سرماخوردگی را برطرف می‌کند، 7) برای از بین بردن سرفه از دم‌کرده گل گاوزبان استفاده کنید ، 8) در درمان برونشیت موثر است، 9) بی‌اختیاری دفع ادرار را درمان می‌کند، 10) التهاب و ورم کلیه را درمان می‌کند، 11) در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است، 12) ضماد برگ‌های گاوزبان برای رفع ورم موثر است، 13) برگ‌های گاوزبان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید، 14) برگ‌های تازه گل گاو‌زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می‌باشد .