خشک کردن عرق بدن با برق درمانی

hyperhidrosis

  • تعريق بيش از حد بدن، عوارض ناخوشايندي در سلامت افراد به جاي مي‌گذارد از جمله مي‌توان از بثورات پوستي ناشي از مصرف از بين برنده‌هاي بو يا ضدعرق‌ها همچنين قارچ‌ها و برخي بيماري‌هاي پوستي كه در محيط مرطوب‌ بيشتر نمو مي‌كنند نام برد.

تعرق يكي از واكنش‌هاي طبيعي بدن محسوب مي‌شود و به بدن در كاهش دماي خود كمك مي‌كند اما اگر هميشه در حال عرق‌كردن هستيد و تعرق بيش از اندازه داريد بايد قدري روي مسئله دقيق‌تر شويد زيرا اگر اين بيماري تحت درمان قرار نگيرد اين احتمال وجود دارد كه ناراحتي‌هاي بي‌شمار ديگري گريبانگيرتان شود؛ ناراحتي‌هايي كه حتي روابط اجتماعي روزمره شما را با مشكل مواجه مي‌كند و اعتماد به نفس‌تان را پايين مي‌آورد و حتي شايد باعث شود بسياري از موقعيت‌هاي مهم زندگي را از دست بدهيد البته جاي نگراني نيست زيرا امروزه روش‌هاي درماني متعددي براي تعديل تعريق بدن كشف شده است.


 

توصيه‌هايي براي آن‌هايي كه زياد عرق مي‌كنند
  •  به‌طور مرتب حمام كنيد.
  •  هر روز لباس‌هاي زير و جوراب‌هاي‌تان را عوض كنيد.
  •  دئودورانت‌هايي استفاده كنيد كه حاوي مقدار كمي مواد باكتري كش مثل آلومينيوم باشند.
  •  براي خشك‌نگهداشتن پوست به زير بغل و كشاله‌هاي ران خود پودر بماليد زيرا باكتري‌ها روي پوست مرطوب سريع‌تر رشد مي‌كنند.
  •  اگر اقدامات بالا را انجام داده و جواب نگرفتيد بدانيد مشكل خاصي وجود دارد. با مراجعه به پزشك و انجام آزمايش از وجود هليكو باكتر مطمئن شويد درصورت مثبت‌بودن آزمايش با مصرف آنتي‌بيوتيك مداوا  مي‌شويد.

 


 

وقتي كف دست‌ها خيس است

تعريق كف دست اغلب مشكل رايج و ارثي است و ربطي به عصبي‌بودن شخصيت فرد ندارد. اين يك اختلال فيزيولوژيكي است كه از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شود و اغلب فرد هنگام دست دادن حس شرمساري داشته و مناسبات اجتماعي او دچار لطمه مي‌شود. درمان اين عارضه در اغلب مورد يك عمل جراحي با حداقل تهاجم است كه شامل قطع يك عصب غيرحركتي در دست‌هاست.


 

اگر عرق نكنيد، تب مي‌كنيد

انسان‌ها به‌طور ميانگين 6/2 ميليون غده عرق روي پوست خود دارند علت عمده عرق‌كردن تنظيم حرارت بدن است. براي همين منظور در فصول گرم سال به‌علت تعريق و انباشته شدن آبي كه روي سطح بدن جمع مي‌شود بدن ما خنك مي‌شود. اگر اين غدد نباشند (كما اين‌كه در برخي بيماري‌ها وجود ندارند) شخص به حدي حرارت بدنش بالا مي‌رود كه حتي تب مي‌كند. پس تعريق به لحاظ فيزيولوژيك لازم است ولي اين تعريق بايد به حد مناسب باشد زيرا تعريق بيش از حد فرد را با ناراحتي‌ها و مشكلاتي روبه‌رو مي‌كند.


 

كف دست‌ها و پاهاي خيس شده

گاهي عرق زير بغل روي سينه جريان پيدا كرده و لباس‌ها را خيس مي‌كند به‌همين علت فرد نمي‌تواند از رنگ‌ها و جنس‌هاي مختلف استفاده كند. براي افرادي كه اين مشكل را دارند ممكن است افزايش تعريق در هر زماني رخ ‌دهد؛ در اتاق‌ سرد و هنگام آرامش، استراحت و بدون هيچ استرس و هيجاني و حتي وقتي تنها هستند و كتاب مي‌خوانند. اين مسئله يك عارضه پزشكي است كه هايپرهيدروز ناميده مي‌شود و به‌دليل فعاليت بيش از حد غدد رخ مي‌دهد كه بدون دليل حتي هنگامي كه بدن خنك است عرق توليد مي‌كنند.

هايپر هيدروز معمولا از نوجواني شروع مي‌شود. خيس بودن مداوم كف دست و پا و زير بغل از شكايت‌هاي اصلي اين افراد است. علائم شايع آن ريزش عرق زياد از اين نواحي و بوي بدي است كه در اثر وجود باكتري‌ها در عرق ايجاد مي‌شود.


 

غذاهاي تند مقصر هستند

اين مسئله كه تعريق بيش از حد به چه علت رخ مي‌دهد، اغلب اوقات مشخص نيست ولي يكسري از بيماري‌هاي داخلي مانند تيروئيد پركار، ديابت و مسائل روحي و عصبي در به‌وجود آمدن آن دخيل هستند. عوامل ژنتيك هم مي‌توانند موثر باشند.

تب و عفونت و برخي سرطان‌ها مانند لنفوم نشانه‌هايي چون تعريق دارند ولي در مورد بيماري‌هايي مثل سل و مالاريا به‌دليل اين‌كه بدن دچار تب مي‌شود و مي‌خواهد خود را خنك كند تعريق به‌وجود مي‌آيد.

استفاده از برخي داروها كه حرارت بدن را بالا مي‌برند يا داروهاي هورموني كه ورزشكاران استفاده مي‌كنند هم تعريق را بالا مي‌برد.

برخي غذاهاي تند و پركالري و ادويه‌دار نيز باعث تعريق بيش از حد بدن مي‌شوند.

يائسگي در زنان اغلب با حالات گرگرفتگي و تعريق زياد بدن همراه است- به‌علت تغييرات هورموني كه در بدن اين افراد رخ مي‌دهد احساس‌ گرگرفتگي، تعريق و تپش قلب به وجود مي‌آيد- البته پس از مدتي اين حالت كه تنها به‌دليل افت هورموني دچار آن مي‌شوند برطرف مي‌شود.


 

اگر كم‌ عرق مي‌كنيد

تعريق بيش از حد بدن، عوارض ناخوشايندي در سلامت افراد به جاي مي‌گذارد از جمله مي‌توان از بثورات پوستي ناشي از مصرف از بين برنده‌هاي بو يا ضدعرق‌ها همچنين قارچ‌ها و برخي بيماري‌هاي پوستي كه در محيط مرطوب‌ بيشتر نمو مي‌كنند نام برد. در صورتي كه دريافت آب براي جبران مايعات از دست رفته كافي نباشد از ديگر عوارض تعريق بيش از حد است. اين عارضه همانگونه كه بر سلامت جسم افراد تاثير مي‌گذارد سلامت روحي آن‌ها را با مشكل مواجه مي‌كند و اغلب اين افراد دچار پريشاني رواني در اثر شرمساري در ارتباطات اجتماعي خود مي‌شوند.اولين اقدام در زمينه درمان، مراجعه به متخصصان پوست و مو و شناخت بيماري است. همانطور كه تعريق بيش از حد بايد مورد توجه قرار گيرد كم عرق‌كردن نيز ناشي از بيماري‌ خشكي پوست و حتي سرطان‌هاي پوست است كه حتما بايد تحت نظر پزشك متخصص مداوا شود.


 

تزريقي كه مشكل را حل مي‌كند

معمولا اگر بيماري‌ علت زمينه‌اي داشته باشد، بايد علت حل شده تا تعريق تعديل شود ولي در مواردي‌كه علت زمينه‌اي وجود ندارد درمان‌هاي موضعي و خوراكي و در مراحل بعدي درمان‌هاي جدي‌تر مثل تزريق بوتاكس و استفاده از روش‌هاي جراحي صورت مي‌گيرد. همانطور كه گفته شد، ابتدا درمان‌هاي كم‌هزينه و سبك‌تر آغاز مي‌شود و در ادامه درمان‌هاي سيستماتيك و دارويي چون آتروپين به كار گرفته مي‌شود. استفاده از داروهاي موضعي مانند آلومينيوم كلرايد اقدام بعدي است كه بايد چند شب پشت سر هم به‌صورت پانسمان بسته استفاده شود.استفاده از سم بوتولينوم يا همان بوتاكس اقدام بعدي است. اين سم يك واسطه عصبي را كه علت اصلي تعريق است مهار مي‌كند. تاثير بوتاكس بيشتر از ساير موارد است، اثردهي بوتاكس براي كف دست و پا 4 تا 6 ماه ودر زير بغل بين 8 ماه تا يك سال خواهد بود و به محض برگشت تعريق پس از اين مدت مي‌توان آن را مجدد تزريق كرد.


 

يك روش كم‌خطر

يونتوفوزيس، يكي از روش‌هاي درماني است و عبارت است از تحميل حركت يون‌ها از روي غشاي بيولوژيك توسط جريان الكتريكي با اهداف درماني. اين روش جابه‌جا كردن يوني نيز ناميده مي‌شود و هر چند مكانيسم تاثير يونتوفوز در كاهش تعريق به‌خوبي مشخص نيست ولي به نظر مي‌رسد هيدروژن ناشي از هيدروليز آب كه بار مثبت دارد و در سمت منفي جمع مي‌شود، در مجاري غدد جمع شده و باعث تخريب مجاري مي‌شود و از اين طريق ميزان تعريق را كاهش مي‌دهد.روش كار به اين صورت است، از يك ظرف كه از آب شير پر شده است و 2 الكترود صفحه‌اي به آن وصل مي‌شود، استفاده مي‌كنند. بيمار ابتدا وسايل فلزي مثل انگشتر و دستبند را در مي‌آورد تا حين كار دچار سوختگي نشود، سپس كف دست‌ها يا پاها را در ظرف قرار مي‌دهد، دستگاه به منبع الكتريسيته وصل مي‌شود، جريان به‌تدريج افزايش مي‌يابد و حتي به حدي مي‌رسد كه بيمار احساس گزگز يا سوزش مي‌كند در اين لحظه است كه جريان را ثابت كرده و كمي هم از آن حد كمتر مي‌كنند. طول درمان حدود 30 تا 40 دقيقه در روز است و البته بعد از 15دقيقه قطب مثبت و منفي تغيير مي‌كند تا هر 2 اندام به‌طور مساوي در سمت منفي كه محل تجمع يون هيدروژن‌ است قرار بگيرد طول درمان به‌طور متوسط 6 تا 10 جلسه است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *