پیش به سوی آینده با راهبردهای بازاریابی

  • با خود قرار بگذارید که هر عمل بازاریابی که امسال انجام داده اید به این هدف منتهی شده باشد که: به صورت مثبتی، تجارب، نظرات و رفتار مشتریان را تغییر بدهد. این نه تنها به این دلیل است که بازاریابی به صورت کلی به دنبال این هدف است بلکه خواسته امروز مشتریان نیز همین است.

امروزه بازاریابان با سیر شتابان تغییرات در حوزه های گوناگون کتاب، گفتگوهای اینترنتی، رسانه های جمعی و … مواجهند که باعث ایجاد تغییرات شگرفی در محصولات، بازارها و رهیافتهای بازاریابی می شود.

در الگوی قدیمی که در آن، کسب و کاری ایجاد می شد و بازاریابان در مورد آن صحبت می کردند و مشتریان گوش می سپردند و در نهایت فروش حاصل می شد، اقتصادی ارائه می شد که در آن با همکاری مشتریان، بازاریابی با تعاملات دو طرفه، محصولات سفارشی را از طریق کانال هایی عرضه می کرد. با این وجود، متفکران هنوز به یک جمع بندی نهایی برای تعریف یگانه ای از نحوه مواجهه بازاریابان نرسیده اند.
ست گودین در جدیدترین کتاب خود به نام “فریب Icarus ” با نامیدن این اقتصاد با عنوان اقتصاد ارتباطی معتقد است: ” ارزشی که ما می آفرینیم مستقیما به میزان اطلاعاتی که می توانیم تولید کنیم، مربوط است و نیز اینکه چقدر اعتماد می توانیم جلب کنیم و نوآوری داشته باشیم.”
از طرف دیگر، گری وینرک، مشاور رسانه های اجتماعی آنرا “اقتصاد سپاسگذارانه” می نامد و آن را اینگونه توصیف می کند:” یک تغییر اساسی در کسب و کار که بوسیله اینترنت موجب توانمند شدن مشتریان و درخواست کسب و کار بیشتر شده است.”
عادی بودن، عرصه بازاریابی را ترک کرده است
اگر شما بازاریابی هستید که در مقابل تغییرات مقاومت می کنید، از صحنه کنار گذاشته خواهید شد. در این مورد هیچ کسب و کاری ایمن نیست. البته بنا به گفته یکی از کارشناسان تجارت الکترونیک، تنها نیمی از محصولات معرفی شده عملا تولید می شوند، چرا که 68 درصد مصرف کنندگان از فن آوری های موجودی که دارند، راضی اند و بیشتر به مسائلی چون بهداشت، کشاورزی پایدار و حفظ داده های حریم خصوصی علاقه مند هستند.
به هر حال، این نظرات مصرف کنندگان است که اقتصاد جدید را راهبری می کند. پژواک صدای آنها بیش از هر زمان دیگری طنین پرقدرتی یافته است به طوری که بازارها را وادار به عکس العمل می کند.
آنچه از مشتریان می آموزید
با در نظر گرفتن سه پرسش پیش رو، خود را با علایق مشتریان هماهنگ کنید:
1) مشتریان به چه چیزی از کسب و کار شما علاقه مند هستند و چه تغییری بدهید تا این علاقه شان بیشتر شود؟
2) چه جنبه ای از کسب و کار شما باعث رنجاندن و ناخوشی مشتریان تان می شود و چه تغییراتی باید بدهید تا این نقاط منفی تحریک کننده را حذف کنید؟
3) چه ویژگیها و ارزشهایی باعث می شوند تا مشتریان، شما را به دیگر برندها ترجیح دهند و چه تغییراتی می توانید ایجاد کنید تا تعهد آنها را عمیق تر کنید و یا پاداشی مضاعف دریافت کنند؟

از تمرکز بر یک ویژگی پرهیز کنید
تغییرات زمانی رخ می دهند که شما مسائل خود را از چشم انداز نویی نگاه کنید. تیم کسب و کار خود را برای تفکر در مورد همه راه هایی که می توانند منتهی به جواب مسائل شما شوند، دور هم جمع کنید. تمام ایده های ممکنی که این تیم عرضه می کنند را جستجو کنید و بهترین آن ها را در عرصه عمومی برای بازخورد نتایج، ارائه دهید.
سپس این دو سوال نهایی را بپرسید: آیا این ایده کار می کند؟ و چه چیزی باعث بهتر شدن آن می شود؟
با خود قرار بگذارید که هر عمل بازاریابی که امسال انجام داده اید به این هدف منتهی شده باشد که: به صورت مثبتی، تجارب، نظرات و رفتار مشتریان را تغییر بدهد. این نه تنها به این دلیل است که بازاریابی به صورت کلی به دنبال این هدف است بلکه خواسته امروز مشتریان نیز همین است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *