همه چیز در مورد جعفری

جعفری حاوی لوتئولین، فلاونوئید و ویتامین C است که هر دو ضد التهاب قوی‌ای هستند. این مواد از آرتروز هم جلوگیری می‌کنند.در ادامه اطلاعاتی در مورد جعفری کسب کنید

خواص جعفری

 

 

جلوگیری از سرطان

مریستیکین موجود در جعفری به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کرده و از رشد تومور‌ها و مواد سرطان‌زا جلوگیری می‌کند. علاوه بر این جعفری جهش‌های سلولی را متوقف و به از بین بردن سلول‌های مضر کمک می‌کند. این سبزی هم‌چنین دارای ویتامین C است و رادیکال‌های آزاد در بدن که باعث به وجود آمدن سرطان می‌شود را از بین می‌برد. آپی‌ژنین موجود در این سبزی به‌طور چشمگیری، تشکیل سلول‌های سرطانی پستان وابسته به پروژسترون را متوقف می‌کند.

 

ضد التهاب قوی

جعفری حاوی لوتئولین، فلاونوئید و ویتامین C است که هر دو ضد التهاب قوی‌ای هستند. این مواد از آرتروز هم جلوگیری می‌کنند.

 

تقویت دستگاه ایمنی بدن

جعفری حاوی ویتامین A و C است که باعث داشتن یک سیستم ایمنی سالم می‌شود. ویتامین A موجب تقویت روده، دستگاه ادراری و تنفسی و پوشش چشم است. مصرف زیاد ویتامین C به کاهش التهابات و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، التهاب مفصل، سرطان روده، دیابت و آسم کمک می‌کند.

 

درمان ناراحتی‌های معده و بهبود گوارش

جعفری برای درمان ناراحتی معده بسیار مفید است. این سبزی برای درمان اختلالات گوارشی، باد معده، یبوست، نفخ و سوءهاضمه و حالت تهوع مفید است. علاوه بر این روغن جعفری، شیره‌های گوارشی مورد نیاز برای عملکرد آنزیم‌ها را فراهم می‌کند. در گذشته از روغن این گیاه برای ماساژ و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد.

 

کمک به سلامت قلب 

جعفری در خالص‌سازی خون کمک کرده و هم‌چنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. این امر از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویتامین B9 که نقش کلیدی در سلامت قلب دارد، در جعفری یافت می‌شود. بدن ما برای تبدیل هموسیستئین به سیستئین به ویتامین B۹ نیاز دارد. هموسیستئین نوعی اسید آمینه‌ است که در خون یافت می‌شود. هموسیستئین مولکولی است که وجود کنترل‌نشده‌ آن خطر بالقوه‌ای برای رگ‌های خونی است و منجر به حملات قلبی و سکته‌های مغزی می‌شود.

 

کمک به سلامت استخوان‌ها

از دیگر خواص جعفری کمک به سلامت استخوان‌ها است. مقدار کافی ویتامین K در جعفری به همراه کلسیم، فسفر، ویتامین D و منیزیم به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. ویتامین K یک ماده‌ مغذی ضروری برای تنظیم تراکم استخوان و مبارزه با شکستگی‌های استخوانی است.

 

خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی

این سبزی، از طریق مبارزه با باکتری‌های بدن به سلامت دهان و پوست کمک می‌کند. جعفری می‌تواند لکه‌های پوستی ناشی از باکتری‌ها را از بین ببرد. روغن جعفری که در ریشه، برگ‌ها و بذر آن وجود دارد به‌خاطر خاصیت ضدمیکروبی‌اش در تهیه‌ی صابون‌ها، پاک‌کننده‌ها، عطرها و سایر محصولات بهداشتی استفاده می‌شود. این روغن‌ها توانایی کشتن باکتری‌ها و از بین بردن بوها را دارند. بنابراین یکی دیگر از خواص جعفری، کاهش بوی بد دهان است.

 

دیگر خواص جعفری

  • اشتها آور
  • خون‌ساز
  • مبارزه با سنگ کلیه، عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت کیسه‌ی صفرا
  • محافظت از پوست
  • ایجاد تعادل هورمونی برای باروری و پیشگیری از علائم سندروم پیش‌قاعدگی

 

 

 

عوارض احتمالی مصرف جعفری

به دلیل این که جعفری روی سطح هورمون‌ها و چرخه‌ قاعدگی تاثیرگذار است، نباید به میزان زیاد توسط افراد باردار مصرف شود. مصرف متوسط بارداری در زنان باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند. از طرف دیگر، جعفری حاوی مقادیر زیادی اگزالات است. اگزالات موجود در این سبزی برای افراد عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما افراد مبتلا به مشکلات کلیوی و کیسه صفرا ممکن است با مصرف سبزی مشکل‌شان تشدید شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *