همه سیگارها ضرر دارند هم لایت هم سنگین

6785_492

 

  • بررسی‌ها و مطالعات نشان داده که نه‌تنها عوارض سیگارهای لایت کمتر نیست، بلکه اثر آنها بیشتر هم هست، چون نیکوتین سیگارهای لایت کمتر است،

 

سیگار خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

سیگار به طور کلی 50 نوع بیماری می‌تواند ایجاد کند که در میان این بیماری‌ها 25 نوع سرطان وجود دارد. بیماری‌هایی مثل عروق کرونر، گرفتاری‌های پانکراس، معده و مری از سیگار ناشی می‌شوند. ولی عمده‌ترین مشکل مربوط به بیماری‌های انسدادی ریه و در نهایت بروز سرطان ریه است. سرطان ریه کشنده‌ترین سرطان در دنیاست و ارتباط نزدیکی با میزان مصرف سیگار دارد. هرچه میزان و زمان مصرف سیگار بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بیشتر می شود.


عزم راسخ داشته باشید

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که قصد دارید سیگار را ترک کنید، بدانید که مهمترین عامل برای ترک سیگار اراده شخص است. همه بیماران وقتی متوجه می‌شوند به سرطان ریه مبتلا شده‌اند، سیگار را به راحتی کنار می‌گذارند، اما دیگر فایده‌ای ندارد و این کار نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. عده‌ای تصور می‌کنند، قرص‌ها، داروها و چسب‌های ترک سیگار می‌تواند باعث ترک سیگار شود، اما این‌طور نیست و این داروها فقط مکمل هستند و می‌تواند باعث درمان عوارض جزیی ناشی از ترک سیگار شوند. تغییر محیط زندگی و کار نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


معلولیت برای همیشه باقی می‌ماند

همانطور که گفته شد، مصرف سیگار عوارضی روی بدن برجای می‌گذارد. در مواردی خاص مثل انسداد ریه، پس از ترک سیگار بهبودی نسبی ایجاد می‌شود، اما هیچ‌وقت بهبودی مطلق حاصل نمی‌شود. بنابراین معلولیت برای همیشه باقی می‌ماند. به طور کلی مصرف سیگار حدود 20 سال از عمر فرد را کم می‌کند. در مورد ابتلا به سرطان‌ها تا 10 سال پس از ترک سیگار نیز هنوز خطر ابتلا به سرطان بالاست و بعد از گذشت 10 سال این ریسک و خطر کمی کاهش پیدا می‌کند.


بی‌ریخت می‌شوید

سیگار روی انگشتان، پوست، مو و صورت عوارض ایجاد می‌کند. در خانم‌ها باعث زرد شدن پوست صورت و ناخن ها و نازک شدن موها می‌شود. علاوه بر این باعث افزایش چین و چروک پوست صورت، تغییر رنگ لب‌ها و لثه‌ها  و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.


این که چرا خانم‌ها، به خصوص دختران جوان به سیگار گرایش پیدا کرده‌اند به روانشناسان بر می‌گردد، اما وظیفه ما هشدار بابت مشکلات ناشی از استفاده این اختراع خطرناک بشر است.
دکتر حسن الله صادقی که در زمینه فوق تخصص بیماری‌های ریوی تحصیل کرده، در این زمینه پاسخگوی سئوالات ما شد. با او گفت‌وگویی درباره سیگار و مضرات واقعی آن انجام داده‌ایم.
اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، با ما همراه باشید.


6786_708

گول سیگارهای لایت را نخورید

بررسی‌ها و مطالعات نشان داده که نه‌تنها عوارض سیگارهای لایت کمتر نیست، بلکه اثر آنها بیشتر هم هست، چون نیکوتین سیگارهای لایت کمتر است، شخص بیشتر سیگار می‌کشد و در نتیجه عارضه آن بیشتر خواهد بود. اثر سوء قلیان و پیپ نیز بیشتر از سیگار است و غیر از عوارض گفته‌شده، خطر ابتلا به سرطان زبان و دهان را نیز افزایش می‌دهد. طعم سیگار نیز باعث افزایش و یا کاهش عارضه نمی‌شود. طعم صرفا برای مطلوبیت بخشیدن به سیگار است. لازم به ذکر است که نوع سیگار در خانم‌ها و آقایان تفاوتی خاص ایجاد نمی‌کند.


 

مواد تشکیل‌دهنده سیگار

سیگار از یک ماده اصلی به نام تنباکو و چیزهای جانبی مثل فیلتر و یک کاغذ تشکیل شده است. فیلتر سیگار سعی می کند جلوی برخی مواد آزاد شده را که ممکن است مضر باشد بگیرد. اصل ماده‌ای که باعث وابستگی شخص به سیگار می‌شود، نیکوتین آن است. وقتی سیگاری آتش زده می‌شود و به همراه کاغذی که رویش پیچیده شده است می‌سوزد، حدود 4000 نوع ماده آزاد می‌کند که هر کدام از این مواد بالقوه می‌تواند برای سلامت بدن مشکل ایجاد کند و خطرآفرین باشد.
فیلتر سر سیگار، قسمتی به نام تار یا قیر را کمی به خود جذب می کند، نقش عمده تار یا قیر ایجاد سرطان‌های زبان و دندان است و فیلتر باعث می‌شود تا خطر ایجاد این سرطان‌ها کاهش پیدا کند. ولی بقیه مواد مضر سیگار مستقیما وارد ریه شده  و اثرات سوء به جای می‌گذارد. سیگار همان‌طور که گفته شد مجموعه‌ای از مواد شیمیایی مختلف است که باعث ایجاد آسیب‌های مختلفی در بدن می‌شود، ولی به‌طور حاد ریه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *