می خواهم با مرگ عزیزم کنار بیایم

1061649612-parsnaz-ir

  • در اين روز قطعا به‌شدت احساس ناراحتي و عذاب مي‌كنيد، درست مانند تمام كساني كه با شما در مراسم شركت كرده‌اند. زماني كه همگي با هم براي احترام به شخص فوت شده سر خاك او حاضر مي‌شويد و اين احساسات دردناك را قبول مي‌كنيد، در واقع وارد فرآيندي شده‌ايد كه سرانجام باعث بهبودي حال‌تان مي‌شود.

به‌طور حتم يكي از دردناك‌ترين تجربه‌هايي كه افراد در طول زندگي خود با آن مواجه مي‌شوند، مرگ عزيزان است‌، البته هيچ‌كس را نبايد در اين غم تنها گذاشت اما شايد هيچ‌كس به اندازه خود فرد نتواند به خودش كمك كند. با قبول اين درد و آشنايي با مراحل آن مي‌توان تا حدودي از شدت آن كاست و يادتان باشد در نهايت زمان، حلال تمام مشكلات است و همه زخم‌ها با گذشت زمان خوب مي‌شوند.


 

روز اول

واضح است كه با شنيدن خبر مرگ اطرافيان نمي‌توان احساس خوبي داشت. واكنش افراد نسبت به اين خبر با يكديگر متفاوت است. ممكن است ناگهان شروع به گريه كنيد، شوكه شويد ‌يا احساس پوچي، كرختي و افسردگي كنيد. براي بعضي‌ها نيز ممكن است قبول‌كردن اين موضوع كمي طول بكشد كه اين رفتار كاملا طبيعي است.


 

روز خاكسپاري

در اين روز قطعا به‌شدت احساس ناراحتي و عذاب مي‌كنيد، درست مانند تمام كساني كه با شما در مراسم شركت كرده‌اند. زماني كه همگي با هم براي احترام به شخص فوت شده سر خاك او حاضر مي‌شويد و اين احساسات دردناك را قبول مي‌كنيد، در واقع وارد فرآيندي شده‌ايد كه سرانجام باعث بهبودي حال‌تان مي‌شود.


 

هفته‌هاي بعد

شايد احساس كنيد حال‌تان خيلي بهتر شده است اما فرآيند بهبودي در همه افراد يكسان نيست. ممكن است تمركز خود را در كلاس درس از دست بدهيد، با اطرافيان بي‌دليل وارد بحث و جدل شويد يا دچار مشكلات فيزيكي مانند تنگي‌نفس ‌يا بي‌خوابي شويد. ممكن است با ديدن خوشحالي ديگران دچار احساس خشم، گيجي و نفرت شويد‌ اما اين احساسات كاملا طبيعي هستند. پس به خود و اطرافيان‌تان كمي وقت بدهيد و صبور باشيد.


 

چند ماه بعد

هنوز هم جاي خالي او به‌شدت حس مي‌شود اما آن احساسات عذاب‌آور و سخت به تدريج كم‌رنگ مي‌شود. بنابراين اگر هنوز هم احساس غم و ناراحتي زندگي روزمره‌تان را تحت‌تاثير قرار داده است، بهتر است كه از يك مشاور و روانشناس كمك بگيريد تا بتوانيد بدون عذاب وجدان به زندگي خود ادامه دهيد.


 

آينده

با اين‌كه حال‌تان خوب شده است، هنوز هم هرچند وقت يك‌بار به ياد عزيز از دست رفته‌تان مي‌افتيد. صبور باشيد، آلبوم عكس‌هاي‌تان را مرور كنيد ‌يا به موسيقي گوش دهيد. به خودتان اجازه گريه‌كردن بدهيد و حرف كساني كه مي‌گويند «تا الان بايد فراموشش كرده باشي» را ناديده بگيريد، زيرا اين طرز فكر اشتباه است.


اين راه‌ها را هم مي‌توان امتحان كرد

 

  • يادش را زنده نگه داريد

كاساندرا 19‌ساله كه به‌تازگي مادرش را بر‌ اثر سرطان از دست داده است، با پوشيدن يك دستبند كه روي آن عبارت «عاشق و مبارز» حك شده است، ياد او را زنده نگه مي‌دارد. او با اين‌كار احساس مي‌كند، مادرش هميشه همراه اوست.

  • احساسات‌تان را بيرون بريزيد

لكسي 17 ساله براي پدربزرگ خود نامه‌اي نوشت و در روز خاكسپاري آن را روي قبر او گذاشت. او با نوشتن تمام حرف‌هاي نگفته‌اش در اين نامه تا حد زيادي آرام شد.

  • دست به‌كار شويد

جوليا 21 ساله پس از اين‌كه دختر‌خاله و يكي از دوستان خود را بر اثر خودكشي از دست داد، تصميم گرفت كه به ياد آن‌ها و براي مبارزه با خودكشي يك مراسم خيريه تدارك ببيند. اين ايده كه از اين درد و رنج يك عمل مثبت برآمده است، به او آرامش مي‌داد.

  • به دوست داغدار خود چه بگوييم؟

در زمان بروز اتفاقات بد تسلي‌دادن يك دوست كار بسيار سختي است اما بهتر است موضوع را پيچيده نكنيد. به او بگوييد: «مي‌دانم كه نمي‌توانم احساست را به‌خوبي درك كنم‌ اما براي از دست‌دادن او بسيار متاسفم و تنها آرزويي كه مي‌توانم بكنم اين است كه همه‌چيز دوباره رو به‌راه شود.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *