سرطان سینه نمی گیرم چون پیشگیری می کنم

images

  • صولات لبني غني از کلسيم و ويتامين D، از بدن در مقابل ابتلا به سرطانها محافظت ميکند، به شرطي که از محصولات کم چرب و يا بدون چربي استفاده کنيد. مصرف ماست و شيرهاي کم چرب و بدون چربي يا پنيرهاي بدون چربي را حتما در برنامه غذايي خود بگنجانيد.

سرطان سينه يکي از خطرناکترين سرطان‌ها است که بيشتر در خانم‌ها بروز ميکند. در صورتی که این سرطان زود تشخیص داده شود و درمان آن سریع و به موقع آغاز شود، بهبودی بیمار تا حدودی قطعی است.


 

این کارها را وارد زندگی روزمره خود کنید

 

  • چکاپ کنيد: زنان بايد بعد از سنين 50سالگي براي  چکاپ به پزشک متخصص مراجعه کنند، اما اگر سابقه سرطان سينه در خانواده وجود دارد، بايد اين سن را به 40سالگي کاهش دهيد. بهتر است هر 3سال يکبار يکسري آزمايشات کامل انجام دهيد. اگر سرطان سينه زود شناسايي شود، درمان موفقتر خواهد بود.
  • درمانهاي هورموني بعد از يائسگي: اکثر سرطانهاي سينه ارتباطي با استروژن دارند. درمانهاي هورموني بعد از يائسگي بعد از 2سال خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش ميدهد. اگر از ترکيب اين داروها 10سال استفاده کنيد، خطر ابتلا 2برابر ميشود. سعي کنيد زمان مصرف اين داروها و دوره زمان را کوتاه کنيد و از راههاي ديگر کنترل علائم يائسگي استفاده کنيد. اگر شيوههاي درماني را متوقف کنيد، طي 5سال خطر ابتلا به سرطان سينه کاهش پيدا ميکند.
  • خودتان را معاينه کنيد: اکثر اوقات مشکلات سينه توسط خود فرد شناسايي ميشود. بنابراين هر چند وقت يکبار خودتان را معاينه کنيد و از تغييرات ايجاد شده، اطلاع حاصل کنيد. غدد لنفاوي را بررسي کنيد و هرگونه تغيير در پوست را جدي بگيريد. حداقل ماهي يکبار وقتي حمام ميرويد،  خود را معاينه کنيد و روش معاينه را از پزشک خود سوال کنيد.
  • تحرک داشته باشيد: ورزش و تحرک باعث تعادل هورمونها در بدن ميشود و باعث کاهش ميزان هورمونهاي بدي ميشود که ميتواند عامل ابتلا به سرطان باشند. حداقل هفتهاي 5مرتبه و هر مرتبه 35تا 45دقيقه از وقت خود را به ورزش اختصاص دهيد.
  • مراقب وزن خود باشيد: اضافه وزن در دوران بزرگسالي خطر ابتلا به سرطان سينه را تا 60درصد افزايش ميدهد. سعي کنيد وزن خود را کنترل کنيد. مطالعات نشان ميدهد زناني که لاغر هستند و يا وزن خود را کم ميکنند، کمتر به سرطان سينه مبتلا ميشوند. يک بدن سالم و متناسب بايد BMI (توده بدني) بين 19 تا 25 داشته باشد.
  • سراغ موادغذايي کمچربي برويد: محصولات لبني غني از کلسيم و ويتامين D، از بدن در مقابل ابتلا به سرطانها محافظت ميکند، به شرطي که از محصولات کم چرب و يا بدون چربي استفاده کنيد. مصرف ماست و شيرهاي کم چرب و بدون چربي يا پنيرهاي بدون چربي را حتما در برنامه غذايي خود بگنجانيد.

 


 

پیشگیری های خوراکی

 

  • از مصرف چربيهاي اشباعي و ترانس پرهيز کنيد:

همه چربيها براي بدن مضر هستند. ماهيهاي چرب، آووکادو، روغن هسته انگور، گردو و روغن زيتون از آن دسته چربيهاي سالمي هستند که خاصيت ضدسرطان دارند. از مصرف گوشتهاي چرب، پنيرهاي پرچربي، خامه، کره، کيک‌ها، بيسکوييتها، چيپس و مارگارينها تا حد امکان پرهيز کنيد.

  • غلات بخوريد:

مصرف غذاهاي غني به کنترل ميزان هورمونهاي محرک سرطان کمک ميکند. مصرف موادغذايي حاوي ويتامين E و سلنيوم را افزايش دهيد. زيرا اين موادمغذي به جنگ سرطان ميروند. غذاهاي غني از غلات، نان‌هاي جو، غذاهاي غني از فيبر، برشتوک و برنج و پاستاي قهوه‌اي را براي وعده‌هاي غذايي خود انتخاب کنيد.

  • ميوههاي رنگارنگ بخوريد:

مصرف ميوهها و سبزيجات رنگارنگ يک راه مطمئن براي مبارزه با سرطان است، زيرا آنها غني از موادمغذي ضدسرطان هستند. آنها داراي موادشيميايي گياهي هستند که همانند آنتياکسيدانها عمل ميکنند و خاصيت ضدسرطان دارند. در روز حداقل 5 وعده از ميوهها و سبزيجات قرمز، زرد، نارنجي و سبز استفاده کنيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *