برنامه غذایی منظمی داشته باشیم

  • غير از غذاخوردن، پرهيزهاي يك خانم شيرده هم بسيار مهم است. مانند دوره بارداري خانم شيرده بايد از استعمال دخانيات يا مصرف هر ماده غذايي الكل‌دار يا كافئين‌دار اجتناب كند.

 

خانم‌ها بعد از پشت‌سر گذاشتن زايمان، لازم است نياز بدن‌شان را بازسازي كنند. به عبارتي در دوران شيردهي خانم هم بايد نيازهاي روزانه تغذيه‌اي خود را تامين كند هم غذاي كافي مصرف كرده تا شير كافي توليد كند. خانم‌ها در دوران شيردهي حدود 600، 700 تا 800 سي‌سي شير در روز توليد مي‌كنند و به‌طور متوسط حداقل 500 كالري بيش از حد مورد نياز خود بايد مصرف كرده تا بتوانند هم نياز روزانه خود را برطرف كنند هم شير كافي توليد كنند.
غير از انرژي منابع ويتامين A، 21B، آهن، يد و البته كلسيم و ويتامين D جزو مواد مغذي بسيار مهمي هستند كه خانم باردار بايد مصرف كند تا نيازهاي روزانه‌اش برطرف شود. خانم شيرده خيلي زياد تشنه مي‌شود پس به مصرف آب و مايعات نيز نياز شديدي دارد. به‌طور كلي غذاي خانم شيرده در درجه اول بايد پروتئين حيواني با كيفيت بالا داشته باشد تا ويتامين 21B و آهن به اندازه به بدن خانم شيرده برسد. ميوه و سبزي بايد در برنامه غذايي گنجانده شود تا ويتامين‌هاي مورد نياز بدن خانم شيرده تامين شود.
ويتامين C بايد به اندازه به بدن برسد تا آهن به‌خوبي جذب شود. لازم است كه خانم شيرده به اندازه كافي نيز لبنيات مصرف كند تا كلسيم بدن تامين شود و از آفتاب كافي هم بهره ببرد تا بدن دچار كمبود ويتامين D نشود.

4284_170

براي تامين اين مسائل غير از تنوع غذايي، گاهي لازم است خانم شيرده بيش از 3 وعده غذا بخورد و تقريبا با افزودن 2 ميان‌وعده، 5‌وعده غذا بخورد تا نيازهايش رفع شود. همراه با برنامه غذايي بايد ويتامين‌هاي دوره بارداري نيز در دوره شيردهي مصرف شود.
غير از غذاخوردن، پرهيزهاي يك خانم شيرده هم بسيار مهم است. مانند دوره بارداري خانم شيرده بايد از استعمال دخانيات يا مصرف هر ماده غذايي الكل‌دار يا كافئين‌دار اجتناب كند. غذاهاي نفخ‌دار نيز بايد در حداقل ميزان مصرف شوند. برخي از غذاهاي نفخ‌دار مانند حبوبات را مي‌توان از شب قبل خيساند و آب آن را دور ريخت تا ميزان نفخ كمتر شود. در صورتي كه خانم شيردهي غذاهاي نفاخ يا بدبو مصرف كند، اين حالت بلافاصله به شير منتقل مي‌شود و ممكن است شكم شيرخوار هم نفخ كند يا به تغيير بوي شير عكس‌العمل نشان داده و تمايلش به خوردن شير كمتر شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *