بازاریابی انبوه چیست / تاریخچه ، انواع ، مزایا ، معایب

 

  • اصلی ترین مزیت تبلیغات و خدمات رسانی به بازار انبوه، ابعاد بزرگ و مقرون به صرفه بودن تجارت با این بخش از جامعه است. پیام تبلیغاتی از طریق رسانه های جمعی در کسری از ثانیه، به گوش میلیون ها نفر می رسد و فعالیت در چنین ابعاد تجاری توزیع انبوه را ارزان تر از توزیع توسط دلالان محلی می کند.

 

عبارت بازار انبوه، به بازار گسترده ای از مشتریان تمیاز نیافته اشاره می کند که پیش زمینه های متنوعی داشته باشند. محصولات یا خدماتی که هر عضوی از جامعه طلب کند در مفاهیم بازاریابی انبوه جای می گیرد. محصولاتی مانند دستمال کاغذی یا گازولین، تقریبا برای هر کسی قابل استفاده است و از این رو به بازاریابی برای آن ها، بازاریابی انبوه گفته می شود.

تاریخچه

در طی تاریخ جهان، کسب و کارها اغلب به بازارهایی با جغرافیای کوچک خدمت رسانی کرده اند و بازار هدف هر کسب و کاری وابسته به میزان علاقه پدیدآورنده آن به سفر بوده است.

در اواخر سال های 1800 و اوایل 1900 میلادی، پیشرفت هایی که در صنعت حمل و نقل، به ویژه توسعه خطوط ریلی انجام گرفت، مسیر را برای توزیع عمده و سراسری محصولات گشود. از سال 1920 به بعد، با ظهور رسانه جمعی به نام رادیو، اولین تبلیغات انبوه اغاز و مقدمات بازاریابی انبوه، پایه گذاری شد.

 

انواع

کسب و کارها با استفاده از پیام های تبلیغاتی و از طریق رسانه های مختلفی مانند رادیو می توانند به مخاطب (بازار) انبوه دست پیدا کنند. با رشد تلویزیون، این وسیله به زودی جایگزین رادیو شد و تا اوایل قران 21 و توسعه پر سرعت اینترنت، پر تاثیرترین رسانه برای بازاریابی انبود محسوب می شد. روزنامه ها نیز بعنوان رسانه های سنتی، بخشی از بازاریابی انبوه هستند ولی به تدریج قدرت و نفوذ خود را در این امر از دست می دهند.

 

مزایا

اصلی ترین مزیت تبلیغات و خدمات رسانی به بازار انبوه، ابعاد بزرگ و مقرون به صرفه بودن تجارت با این بخش از جامعه است. پیام تبلیغاتی از طریق رسانه های جمعی در کسری از ثانیه، به گوش میلیون ها نفر می رسد و فعالیت در چنین ابعاد تجاری توزیع انبوه را ارزان تر از توزیع توسط دلالان محلی می کند.

 

معایب

در کناری تمامی مزایا، بازاریابی انبوه یک سری ایرادات مشخص دارد. تبلیغ یا توزیع محصولی که بازار مشخص و محدودی دارد توسط رسانه های مخصوص بازاریابی انبوه در مقایسه با بازخورد کمی که دریافت می کنند، بسیار گران تمام می شود. برای مثال تبلیغ سرمایه گذاری در یک پروژه بانکی در شبکه تلویزیونی ملی، نمونه بارزی از هدر دادن هزینه است، چراکه اغلب کسانی که این شبکه های تلویزیونی را نگاه می کنند، سرمایه گذارانی نیستند که به فکر یافتن شرکای تجاری برای شرکت شان باشند.

 

راه کار

بخش بندی بازار راه کاری برای برطرف کردن ضعف موروثی این سبک از بازاریابی است. رسانه هایی مانند مجله ها، تابلوهای شهری، وب سایت ها به بازاریاب ها این امکان را می دهد که مخاطبان شان را بر اساس منطقه جغرافیایی و دیگر فاکتورها دسته بندی کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *