اهمیت ویتامین دی D

hhh1533-300x200

  • اگر روزانه مقادير فراواني روغن ماهي و سبزيجات برگدار تيره مصرف کنيد، تنها 600واحد از اين ويتامين را به بدن خود رساندهايد، اما اکثر اوقات افراد اين مقدار سبزي و ميوه مصرف نميکنند

 

هوای آفتابی نه ابری

در اثر تابش نور خورشید به پوست ویتامین D در بدن ساخته می‌شود، اما اگر کار و حرفه شما به نحوی است که مجبورید ساعت‌های طولانی را در دفتر خود یا محیط سربسته باشيد و يا در شهر يا کشوري زندگي ميکنيد که اکثر اوقات هوا ابري است، ممکن است بدنتان ويتامين D کافي نداشته باشد. براي اينکه ميزان ويتامينD بدن به حد کافي باشد، بايد روزانه حداقل 15دقيقه در معرض تابش نورخورشيد قرار بگيريد. اگر قادر به انجام اين کار نيستيد بايد فکر چاره کنيد.


 

خانمها! سرطان نميگيريد!

ويتامين D بر روي خانمها اثرات فوقالعادهاي بر جاي ميگذارد و به سلامت بدن آنها کمک ميکند، اثرات اين ماده عبارتند از:

  •  سلامت استخوان: مکملهاي ويتامين D که حاوي املاح بدني مثل کلسيم، سلنيوم، منيزيم و کروميوم هستند، به سلامت استخوانها و تقويت آنها حتي در دوران يائسگي بسيار کمک ميکنند.
  •  تقويت مغز: به نظر ميرسد که ويتامين D با بازسازي سيستم دفاعي به جنگ باکتريها و ويروسها ميرود.
  •  سرطان: ويتامين D خطر ابتلا به سرطانها بهخصوص سرطان سينه را کاهش ميدهد.
  •  چاقي: با بالا رفتن وزن و چاقي، ميزان ويتامين D در بدن کاهش پيدا ميکند. اما مصرف ويتامين D و کلسيم به ميزان کافي از توليد چربي جلوگيري ميکند.

 


 

کمبود ويتامين داريد يا نه؟

اگر از درد عضلاني رنج ميبريد يا احساس خستگي و ضعف ميکنيد، بايد با انجام آزمايش ميزان اين ويتامين را بررسي کنيد. اگر وقت انجام آزمايش را نداشتيد و اين حالت در فصلهاي سرد مثل پاييز و زمستان بيشتر شد، مصرف ويتامين D را آغاز کنيد و به مدت 6 تا8هفته صبر کنيد، ببينيد تغييري در حالت شما ايجاد ميشود يا نه. اما حتما بايد آزمايشات را انجام دهيد.


 

اگر آفتاب کافي به بدنتان نميرسد، بايد روزانه 1000واحد از اين ويتامين مصرف کنيد

 


 

  • با سوالات زير ميتوانيد متوجه فقدان ويتامين D در بدنتان شويد.

آيا BMI (توده بدني) شما 30 يا بيشتر از 30 است؟
آيا از خستگي، درد مفاصل، استخوانها و عضلههاي بدن رنج ميبريد؟
آيا سنتان 50سال يا بيشتر است؟
آيا بين ساعات 11 ظهر تا 4بعدازظهر زماني را در هواي آزاد نميگذرانيد؟
اگر پاسخ شما به 2تا از اين سوالات مثبت است، احتمالا ميزان اين ويتامين در بدن شما کم است.

  • ماهي بخوريد

در اينجا ليستي از بهترين منابع تأمين ويتامين D وجود دارد که با گنجاندن آنها در برنامه غذايي خود ميتوانيد نگراني خود را برطرف کنيد.
100گرم ماهي سالمون حاوي 360 واحد
100گرم ماهي خال مخالي حاوي 360 واحد
75گرم ماهي تن که در روغن کنسرو شده باشد حاوي 105واحد
يک تخممرغ حاوي 20واحد


 

موادغذايي و مکملهاي ويتامين D

حدود 90درصد از ويتامين D مورد نياز بدن از طريق نورخورشيد تأمين ميشود و بقيه آن را بايد از طريق موادغذايي مثل تخممرغ و روغن ماهي تأمين کنيد.
اگر ماهي را دوست نداريد، بايد سراغ مکملها برويد، اما ميزان مصرف آنها مهم است.
اگر روزانه مقادير فراواني روغن ماهي و سبزيجات برگدار تيره مصرف کنيد، تنها 600واحد از اين ويتامين را به بدن خود رساندهايد، اما اکثر اوقات افراد اين مقدار سبزي و ميوه مصرف نميکنند. اگر آفتاب کافي به بدنتان نميرسد، بايد روزانه 1000واحد از اين ويتامين مصرف کنيد و اگر اصلا در معرض نورآفتاب قرار نميگيريد، اين ميزان را به 2هزار واحد افزايش دهيد.شايد اين سوال برايتان مطرح شود که آيا مصرف بيش از حد اين ويتامين خطرناک است؛
در گذشته کارشناسان تصور ميکردند، مصرف بيش از حد ميتواند مضر باشد، اما امروزه مطالعات نشان ميدهد حتي مصرف روزانه 10هزار واحد از اين ويتامين نيز مشکلي ايجاد نخواهد کرد.
البته بايد توجه کنيد که هرچه ميزان ويتامين D بيشتر باشد، اثرات آن بيشتر نخواهد بود، حفظ تعادل هميشه بهتر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *