استعمال سیگار و دخانیات الکل بیماری های چشم را به دنبال دارد

  • عصب بینایی نسبت به آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات حساس است. افرادی که رژیم غذایی بدی دارند و به شدت سیگار می‌کشند یا مقدار زیادی الکل می‌نوشند، در معرض خطر از دست دادن بینایی مرتبط با عصب بینایی (آمبلیوپیا تنباکو-الکل) قرار می‌گیرند.

مصرف دخانیات ارتباط مستقیمی با بسیاری از عوامل آسیب‌رسان به سلامت از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی و سرطان دارد. مصرف دخانیات با بیماری‌های خاص چشم نیز مرتبط است.
مصرف دخانیات چگونه بر چشم‌‌ها تاثیر می‌گذارد؟

افراد سیگاری با افزایش خطر ابتلا به آب مروارید یعنی کدر شدن عدسی چشم که به طور طبیعی شفاف است مواجه می‌شوند. آب مروارید مشکلات متنوعی برای دید ایجاد می‌کند، از جمله دید دور تار، حساسیت به نور، کاهش کنتراست و دشواری در دیدن رنگ‌ها. وقتی که عینک یا ذره‌بین برای کسی که مبتلا به آب مروارید است کارآمد نباشد یا وقتی که آب مروارید در هر دو چشم ایجاد شود، جراحی تنها گزینه باقی‌مانده است.

مصرف دخانیات یکی از عوامل خطر قابل پیشگیری در مورد زوال نقطه زرد ناشی از سن (دژنرسانس ماکولا) (AMD) است. تحقیقات نشان داده که سیگاری‌ها و کسانی که قبلا دخانیات مصرف می‌کردند نسبت به کسی که هرگز سیگار نکشیده، از نظر ابتلا به AMD، با خطر بیشتری مواجه هستند. AMD

دو شکل دارد: AMD خشک (آتروفیک یا بدون عروق‌سازی جدید) و AMD خیس (اگزوداتیو یا با عروق‌سازی جدید). در AMD خشک، شبکیه به تدریج نازک می‌شود. هیچ درمان تایید شده‌ای برای این نوع زوال وجود ندارد. در AMD خیس، عروق خونی جدید در شبکیه رشد می‌کنند و باعث نشت خون یا مایع می‌شوند و به ماکولا که بخشی از شبکیه است و مسوول دید مرکزی، آسیب می‌زنند.

در حال حاضر دو نوع درمان برای اشکال خاص AMD خیس در دسترس هستند که عبارتند از جراحی لیزر استاندارد و درمان فوتودینامیک و هر دوی این درمان‌ها می‌توانند بیماری را تثبیت کنند.

برخی تحقیقات در افرادی که سطح قند خون شان بالا است، نشان می‌دهند که مصرف دخانیات با رتینوپاتی دیابتی یا آسیب به عروق خونی در شبکیه مرتبط است.

عصب بینایی نسبت به آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات حساس است. افرادی که رژیم غذایی بدی دارند و به شدت سیگار می‌کشند یا مقدار زیادی الکل می‌نوشند، در معرض خطر از دست دادن بینایی مرتبط با عصب بینایی (آمبلیوپیا تنباکو-الکل) قرار می‌گیرند.

برخی مشکلات عصب بینایی به صورت ارثی در خانواده‌ها (نوروپاتی بینایی ارثی) ایجاد می‌شوند. افرادی که این شرایط را دارند و سیگار می‌کشند، در معرض خطر بیشتری برای از دست دادن بینایی‌شان هستند. در برخی از بیماران تیروییدی (بیماری گریوز) که چشم آنها درگیر شده، مصرف دخانیات می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت چشم و احتمالا از دست رفتن بینایی شود. افرادی که اشک کافی برای روان شدن چشم‌ها تولید نمی‌کنند به بیماری خشکی چشم مبتلا هستند. مصرف دخانیات در این افراد باعث تحریک و بروز نشانه های خراشیدگی، سوزش یا احساس جسم خارجی در چشم و اشک زیاد ناشی از تحریک می‌شود.

مصرف دخانیات چگونه بر سلامت چشم جنین/نوزاد اثر می‌گذارد؟
تحقیقات رابطه قوی را بین مصرف دخانیات در بارداری و خطر مننژیت تهاجمی در دوران کودکی نشان داده‌اند. خطر منژیت در کودکانی که مادرشان هنگام بارداری سیگار کشیده‌اند، پنج برابر بیشتر از کودکان دیگر است. مننژیت در کودکان علاوه بر مشکلات سلامت جدی می‌تواند باعث التهاب قرنیه و بیماری چشم صورتی شود. مصرف دخانیات در بارداری با وزن کم بچه و تولد پیشرس نیز مرتبط است. نکته آخر اینکه اکسیژن درمانی که برای تداوم زندگی نوزادان نارس استفاده می‌شود می‌ تواند باعث رتینوپاتی ناشی از نارس بودن، کاهش دایمی بینایی یا کوری شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *