خوردن پنیر برای آب کردن چربی شکم مفید است

 

  • غذاهای طبیعی بهترین راه افزایش مصرف فیبر محلول هستند، اما اگر نمی‌توانید از راه طبیعی این کار را انجام دهید، مصرف مکمل فیبر هم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. انواع گوناگونی از این مکمل‌ها در دسترس هستند؛ شامل پوسته‌ی اسفرزه، گلوکومانان و اینولین.

مصرف فیبر کافی می‌تواند به کاهش ریسک بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، چاقی، دیابت نوع دوم و بعضی از اختلالات گوارشی کمک کند. با وجود این همه امتیازاتی که فیبر دارد شاید فکر کنید بیشتر افراد این موضوع را می‌دانند و سعی می‌کنند در رژیم غذایی‌شان به اندازه‌ی کافی فیبر وجود داشته باشد. اما اینطور که تخمین زده شده، کمتر از ۵ درصد آمریکایی‌ها، مقدار توصیه شده‌ی فیبر روزانه را دریافت می‌کنند.
روزانه چقدر فیبر لازم داریم؟

میزان توصیه شده‌ی فیبر مورد نیاز روزانه، ۲۵ گرم برای زنان و حدود ۳۸ گرم برای مردان است. فیبر را می‌توانید در غذاهای گیاهی خام پیدا کنید مانند میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات سبوسدار، مغزها، دانه‌ها و حبوبات. بیشتر افراد فیبر کافی دریافت نمی‌کنند چون رژیم غذایی‌شان بیشتر از غذاهای فرآوری شده تشکیل شده و فیبر بسیار کمی دارد مانند فست فودها، نوشابه‌های قندی، شیرینی‌های بسته بندی‌شده و اسنک‌ها.

مصرف فیبر کافی ریسک بسیاری از بیماری‌های را کاهش داده و به کاهش وزن و حفظ آن کمک زیادی می‌کند. مطالعات گوناگونی وجود دارد که نشان می‌دهد بین مصرف فیبر زیاد و کاهش ریسک چاقی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

فیبر باعث می‌شود بیشتر احساس سیری کنیم و در نتیجه اشتهای‌مان به مدت طولانی‌تری خاموش بماند. فیبر همچنین جذب گلوکز در جریان خون را کُند می‌کند که برای کاهش ترشح انسولین خوب است. چربی شکم، واقعاً مضر است، اما خوشبختانه راه‌هایی برای رها شدن از آن وجود دارد و تحقیقات هم نشان داده مصرف فیبرِ بیشتر می‌تواند از چربی شکم کم کند.

اما به نظر می‌رسد تنها یک نوع از فیبر است که از این جهت موثر است؛ فیبر محلول. در این مطلب مجله علم ورزش برای‌تان توضیح می‌دهد که فیبر محلول چگونه می‌تواند در کاهش چربی شکم به شما کمک کند.

تفاوت فیبر محلول و غیر محلول چیست؟

دو نوع فیبر وجود دارد؛ فیبر محلول و فیبرغیرمحلول. تفاوت این دو نوع فیبر در چگونگی تعامل‌شان با آب در بدن است. فیبر غیرمحلول با آب ترکیب نمی‌شود و بیشتر به عنوان عاملی حجم‌دهنده به شما کمک می‌کند تا مدفوع‌ از روده‌ها راحت‌تر عبور کند. این نوع فیبر برای رفع یبوست سودمند است.

فیبر محلول، مانند بتاگلوکان، پوسته‌ی اسفرزه (psyllium husk) و گلوکامانان، با آب ترکیب می‌شوند تا ماده‌ای ژل‌مانند و چسبناک تشکیل داده و از سرعت فرستادن غذا از معده به روده کم کنند. با این کار مواد مغذی و آب، فرصت بیشتری برای تماس با دیواره‌ی روده را داشته و در نتیجه بهتر جذب می‌شوند.

مصرف بیشتر فیبر محلول همچنین به شما کمک می‌کند چربی شکم‌تان را آب کنید و دیگر جذب نکنید. مطالعه‌ای که در آن افراد مصرف فیبر محلول را تا ۱۰ گرم در روز افزایش داده بودند معلوم شد احتمال جمع شدن چربی در ناحیه‌ی شکم را تا ۳.۷ درصد کاهش داده بودند.

مطالعات گوناگون دیگری نیز نشان داد آن‌هایی که فیبر محلول بیشتری مصرف کرده بودند، احتمال اینکه چربی دور شکم داشته باشند برای‌شان کمتر بوده است. در واقع فیبر محلول از جنبه‌های مختلف به کاهش چربی شکم کمک می‌کند.

فیبر محلول به گسترش و گوناگونی باکتری‌های روده کمک کرده و باعث کاهش چربی شکم می‌شود

در قسمت‌های تحتانی روده‌ی بزرگ بیش از ۱۰۰ تریلیون باکتری مفید زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها برخلاف سایر باکتری‌ها، بی‌ضرر بوده و ارتباط متقابل دوستانه‌ای با انسان دارند. ما برای این به این باکتری‌ها منزل داده و غذا در اختیارشان می‌گذاریم و این باکتری‌ها هم کمک می‌کنند تا پروسه‌هایی چون تولید ویتامین‌ها و عبور ضایعات انجام شوند.

فیبر چیست و مصرف آن چگونه می‌تواند باعث کاهش چربی شکم شود؟انواع بسیار مختلفی از باکتری‌ها وجود دارند و هر چه تنوع باکتری‌هایی که داریم بیشتر باشد، ریسک بیماری‌هایی چون دیابت نوع دوم، مقاومت به انسولین و بیماری قلبی هم کمتر خواهد بود، البته این بیماری‌ها تنها چند نمونه هستند که نام بردیم.

بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که فیبر محلول بیشتری مصرف می‌کنند، انوع بیشتری از باکتری‌ها را در روده‌های‌شان داشته و سالم‌ترند، که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. تحقیق جدید دیگری هم معلوم کرده آن‌هایی که باکتری‌های متنوع‌تری دارند، احتمال تجمع چربی شکم‌شان هم کمتر است. برای شفاف‌تر شدن این یافته‌ها به مطالعات گسترده‌تری نیاز است.

باکتری‌های خوب، چگونه چربی شکم را کاهش می‌دهند

بدن شما چون نمی‌تواند فیبر را به تنهایی هضم کند، مقدار بسیار زیادی از آن بدون هیچ تغییری وارد روده‌ها می‌شوند. در آنجا، آنزیم‌های خاصی توسط باکتری‌های مفید ترشح شده که می‌توانند فیبر محلول را گوارش کنند. این یکی از شیوه‌های مهمی است که باکتری‌های روده به نفع سلامتی ما عمل می‌کنند.

فیبر محلول به عنوان یک پریبیوتیک عمل کرده و مواد مغذی مورد نیاز باکتری های خوب را به آن‌ها می‌رساند. این پروسه‌ی گوارش و پردازش فیبر محلول، تخمیر نام دارد. در فرایند تخمیر، اسیدهای چرب زنجیره‌کوتاهی تولید می‌شوند که نوعی چربی مفید در کاهش چربی شکم است. یکی از شیوه‌هایی که اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره می‌توانند به تنظیم متابولیسم چربی‌تان کمک کنند، افزایش سرعت چربی سوزی یا کاهش سرعت ذخیره‌ی چربی است، هر چند چگونگی روی دادن این اتفاق، هنوز کاملاً درک نشده است.

ضمناً پژوهش‌های زیاد نشان داده‌اند که بین میزان بالای اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره و کاهش ریسک چربی شکم، ارتباط وجود دارد. در مطالعاتی که در لابراتوار روی جانوران انجام داده‌اند، معلوم شد اسیدهای چرب کوتاه‌زنجیره می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان کولون را کاهش دهند.

فیبر محلول برای کاهش اشتها مفید است

فیبر محلول، یک سرکوبگر قدرتمند اشتها محسوب می‌شود که در این راه می‌توانید روی آن کاملاً حساب کنید. اگر اشتهای‌تان کم شود، مصرف کالری‌تان هم کمتر خواهد شد که منجر به کاهش وزن می‌شود. تئوری‌های زیادی وجود دارد که توضیح می‌دهد فیبر محلول چطور می‌تواند اشتهای‌تان را کم کند.

اول اینکه فیبر محلول کمک می‌کند هورمورن‌های مربوط به کنترل اشتها، تنظیم شوند. برخی مطالعات دریافته‌اند خوردن فیبر محلول، مقدار هورمون‌های گرسنگی تولید شده توسط بدن را کم می‌کند که شامل ژرلین و نورپپتید Y می‌شود. سایر مطالعات هم نشان داده‌اند که فیبر محلول، تولید هورمون‌هایی را که به شما احساس سیری می‌دهند را افزایش می‌دهد مانند کوله‌سیستوکینین، پپتید شبیه به گلوکاگون- ۱ و پپتید YY.

دوم اینکه، فیبر می‌تواند با کُند کردن حرکت غذا در روده‌ها، اشتهای‌تان را کم کند. وقتی مواد مغذی چون گلوکز به آرامی در روده رها می‌شوند، بدن شما هم با سرعت کمتری انسولین ترشح می‌کند و در نتیجه حس گرسنگی کاهش می‌یابد.

منابع فیبر محلول

فیبر محلول را به راحتی می‌توانید وارد رژیم غذایی‌تان بکنید چون در طیف گسترده‌ای از منابع گیاهی وجود دارد. غذاهایی که سرشار از فیبر محلول هستند شامل روغن کتان، سیب زمینی شیرین، میوه‌هایی چون زردآلو و پرتقال، کلم فندقی، حبوبات و غلاتی چون جوی دوسر می‌شود.

هر چند فیبر محلول در کاهش چربی شکم‌تان موثر است اما ایده‌ی چندان جالبی نیست که مقدار بسیار زیادی از آن مصرف کنید. این کار می‌تواند عوارض جانبی مانند گرفتگی‌های شکمی، نفخ و اسهال درپی داشته باشد. بهترین کار این است که به مرور زمان و تدریجا آن  را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید تا تحمل بدن‌تان کم کم بالا برود.

آیا مکمل‌های فیبر کمکی به کاهش چربی شکم می‌کنند؟

غذاهای طبیعی بهترین راه افزایش مصرف فیبر محلول هستند، اما اگر نمی‌توانید از راه طبیعی این کار را انجام دهید، مصرف مکمل فیبر هم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. انواع گوناگونی از این مکمل‌ها در دسترس هستند؛ شامل پوسته‌ی اسفرزه، گلوکومانان و اینولین.

یک مطالعه‌ی ۶ هفته‌ای روی پسران نوجوان نشان داد، مصرف مکمل اسفرزه توانسته بود، چربی شکم‌شان را کم کند.

همچنین معلوم شد فیبر چسبناک گلوکومانان هم توانسته است از چربی دور شکم بکاهد. یک تحقیق که روی موش‌ها انجام شد دریافت مکمل‌های گلوکومانان از چربی شکم‌شان کم کرده است و مطالعه‌ی دیگری که روی انسان‌ها صورت گرفت همان نتیجه را نشان داد اما فقط در مورد مردان!

اینولین نوعی دیگر از فیبر محلول است که هرچند خیلی چسبناک نیست اما منجر به کاهش چربی شکم می‌شود. یک مطالعه‌ی ۱۸ هفته‌ای که در مورد کاهش وزن افراد با ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم انجام شد، یک گروه مکمل اینولین مصرف کردند و گروهی دیگر مکمل سلولز (فیبر غیرمحلول). هر دو گروه در نُه هفته‌ی اول نکات تغذیه‌ای را رعایت کردند و تحت یک رژیم چربی سوزی بودند.

هر چند هر دو گروه در نهایت وزن کم کردند اما گروهی که مکمل اینولین مصرف کرده بود، کاهش چربی شکم چشمگیرتری داشت و چربی کلی بدن هم بیشتر کم شده بود. آنها نسبت به گروه سلولز، غذای کمتری هم خورده بودند، یعنی اشتهای آن ها کمتر شده بود. به طور کلی، به نظر می‌رسد مکمل‌های فیبر برای کاهش وزن، حوزه‌ی گسترده‌ای از مطالعات آینده را تشکیل دهند و هنوز برای صدور یک توصیه‌ی قطعی نیاز به مطالعات گسترده‌تر وجود دارد.

نکاتی درباره چربی سوزی طبیعی

اگر نمیدانید که چربی سوزی طبیعی چیست یا اینکه چربی سوزی طبیعی به نحوی صورت میگیرد متن زیر را بخوانید.گیاهخواری از نظر کاهش وزن، مزایایی نسبت به گوشت خواری دارد. زیرا مواد غذایی گیاهی، سرشار از فیبر هستند، در حالیکه غذاهای حیوانی، فاقد فیبر می‌باشند.فراورده های لبنی و تخم مرغ ها نیز حاوی فیبر نمی‌باشند بنابراین وگان ها در کاهش وزن، حتی یک قدم جلوتر از گیاهخواران هستند. چرا باید به فیبر اهمیت دهید؟ فیبر، کالری صفر یا بسیار ناچیزی به غذا اضافه کرده و دستگاه گوارش را سالم نگه می‌دارد، اشتها را کنترل می‌کند و به حرکات روده ای منظم کمک می‌کند.

یک رژیم غذایی با فیبر بالا نه تنها کنترل وزن و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد بلکه با پیشگیری و درمان بیماریهای مزمن قلب، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان و کنترل قند خون در ارتباط است. با توجه به مجله تغذیه بالینی آمریکا: رژیم های غذایی گیاهی، چگالی انرژی پایینی دارند و سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده، فیبر و آب هستند که حس سیری و مصرف انرژی در حالت استراحت را افزایش می‌دهند.بنابراین اجازه دهید نگاه دقیق تری بیندازیم به ۶ ماده غذایی گیاهی که نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کنند، بلکه در واقع چربی‌سوز هستند.

۱- آووکادو

برخی از رژیم گیرنده ها از مصرف آووکادو اجتناب می‌کنند زیرا یک آووکادوی متوسط حاوی ۲۱ گرم چربی می‌باشد. اما همانطور که غذا، دشمن شما نیست، چربی نیز نمی‌تواند دشمنتان باشد، حداقل نه هر نوع چربی. با توجه به دستورالعمل‌های غذایی اداره پیشگیری از بیماری و ارتقاء سلامت ایالات متحده، آووکادو تنها میوه ای است که دارای چربی تک غیر اشباع (یک نوع چربی خوب که کلسترول را کاهش می‌دهد) می‌باشند و همچنین آنها دارای حدود ۸۰ درصد فیبر غذایی می‌باشند.

در یک مطالعه روی ۲۶ فرد بزرگسال چاق، شرکت کنندگانی که در ناهارشان نصف یک آووکادو را خورده بودند، گزارش دادند که حس سیری بیشتر، گرسنگی کمتر و تمایل کمتری به پرخوری داشتند. مطالعات متعدد در مورد چربیهای تک غیر اشباع نشان داده اند که رژیم های سرشار از این مواد غذایی از تجمع چربی در اطراف ناحیه شکمی جلوگیری می‌کنند.

۲- لوبیای سیاه

لوبیاها حاوی فیبر هستند و کالری کمی دارند اما برای چربی سوزی، لوبیای سیاه جزء بهترین لوبیاهاست. لوبیاهای تیره رنگ بطور کلی دارای مقادیر بالاتری از ترکیبات فنولیک هستند که می‌توانند در جذب گلوکز تداخل ایجاد کرده و نقش مهمی‌در کنترل وزن ایفا کنند. نصف فنجان لوبیای سیاه دارای ۱۰۰ کالری و ۶ گرم فیبر است و فاقد کلسترول یا چربی می‌باشد. آنها همچنین یک منبع عالی از پروتئین گیاهی هستند.

با توجه به مطالعه دانشگاه کلرادو، مواد غذایی سرشار از نشاسته مقاوم (مانند لوبیای سیاه) به بدن کمک می‌کنند که در طول روز تا ۲۴ درصد بیشتر کالری بسوزاند و از آنجا که لوبیاهای سیاه، شاخص قند خونی پایینی دارند، به بدن کمک می‌کنند که بجای جمع آوری و افزایش اندازه اسیدهای چرب، آنها را متابولیزه کند.

۳- اسفناج

بسیاری از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کالری کم و فیبر بالایی دارند که باعث می‌شود سریع تر احساس سیری کنید و کمتر بخورید. یک فنجان اسفناج خام حدود ۳٫۵ گرم فیبر دارد که بعلت تراکم مواد مغذی و این واقعیت که در هر وعده فقط ۸ کالری دارد، قابل توجه است.

اخیرا مطالعاتی با استفاده از عصاره اسفناج که یک مایع غلیظ از این سبزی است، انجام شد. یک آزمایش سوئدی در دانشگاه لوند، ۳۸ زن دارای اضافه وزن را بمدت ۳ ماه مورد بررسی قرار داد و ۹۵ درصد کاهش در میل به پرخوری و ۴۳ درصد کاهش وزن بیشتر، مشاهده کرد. اسفناج، این توانایی را دارد که هوس های غذایی را کاهش دهد زیرا در بدن به آهستگی و بطور طبیعی تجزیه می‌شود و به معده امکان می‌دهد به مغز سیگنال بفرستد که به اندازه کافی غذا خورده است. برخلاف غذاهای بشدت فراوری شده و محصولات حیوانی، اسفناج، فرایند هضم را برای ارسال و دریافت این نوع سیگنالها بقدر کافی کند می‌سازد و  مثل یک چربی‌سوز عمل میکند.

۴- بروکلی

بروکلی مانند اسفناج، سرشار از فیبر و کلسیم است ــ این مواد مغذی، چربی را در بدن تجزیه کرده و از تشکیل چربی جدید جلوگیری می‌کنند. بروکلی خام در هر نصف فنجان، ۴ گرم فیبر و فقط ۲۰ کالری دارد. بروکلی، یک سبزی فوق العاده سیرکننده است که اشتهای شما را تا چندین ساعت بعد از یک وعده غذایی کنترل می‌کند.

بروکلی همچنین، ویتامین C بسیار بالایی دارد که اغلب با تقویت سیستم ایمنی بدن مرتبط است اما در چربی سوزی و کاهش وزن نیز نقش مهمی‌ ایفا می‌کند. محققانی که یک مطالعه کاهش وزن سالم را در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر کردند، نوشتند: افرادی که مقدار ویتامین C کافی داشتند، در طول یک جلسه تمرینی متوسط نسبت به افرادی که ویتامین c پایینی داشتند، ۳۰% بیشتر چربی اکسید کردند. بنابراین ممکن است افرادی که کمبود ویتامین C دارند، در برابر از دست دادن توده چربی، مقاوم تر باشند.

۵- بادام

آجیل ها یک مهارکننده اشتهای معروف هستند اما بادام بطور خاص به عنوان چربی‌سوز در بدن و با به حداکثر رساندن روند گوارش، موثر است. از آنجا که بادام ها، کربوهیدات (که باعث تحریک اشتها می‌شود) پایینی دارند، شما می‌توانید با خوردن حدود ۲۰ تا ۲۵ عدد بادام در روز، هوس های غذایی تان را کاهش دهید.

جالب است که تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که رژیم های غذایی سرشار از آجیل دارند، چربی بیشتری در مدفوعشان دفع می‌کنند. از آنجا که بادام و گردوی آمریکایی، دانه های چربی را ذخیره می‌کنند، آنها به آسانی بعنوان چربی، جذب بدن نمی‌شوند بلکه براحتی از دستگاه گوارش عبور می‌کنند.

۶- چای سبز

چای سبز، یک اکسیر چربی‌سوز نامیده می‌شود زیرا حاوی پلی فنول هاست که آنزیمهایی را در سلولهای چربی شما فعال می‌کنند. یک پلی فنول به نام اپیگالوکاتچین گالات، بطور قابل توجهی وزن بدن را کاهش داده و با مسیرهای کنترل اشتها تعامل می‌کند.

این گیاه با ریشه های عمیق در مراسم باستانی و سنت های معنوی، برای افزایش متابولیسم نیز بقدر کافی قدرتمند است. به دلیل خواص ترموژنیک آن، چای سبز باعث افزایش اکسیداسیون چربی که فرایند در هم شکستن یا تجزیه اسیدهای چرب و آزاد کردن انرژی است، می‌شود.

سوزاندن چربی های اضافه با این نوشیدنی فوق العاده

سوزاندن چربی های اضافه با این نوشیدنی فوق العاده

سوزاندن چربی های اضافه با این نوشیدنی فوق العاده

معمولا نوشیدنی ها تاثیرات فوق العاده ای بر لاغری و کاهش چربی و سوزاندن آن دارند . بنابراین در مطلب زیر طرز تهیه یک نوشیدنی لاغری را برایتان قرار داده ایم.

ادامه خواندن سوزاندن چربی های اضافه با این نوشیدنی فوق العاده

نوشیدنی های چربی سوز کدامند

  • گشنیز یا جعفری ، گشنیز حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر است. سبزی گشنیز به عنوان داروی معده و بهبود دهنده عمل گوارش و هضم غذا شناخته شده است و تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن باعث دفع چربی، سرب و آلومینیوم نیز می‌شود.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که شمار افراد آلوده به باکتری معده معروف به «هلیکوباکتر» روز به روز بیشتر می‌شود. این نوع باکتری بدون عوارض جانبی، ممکن است برای مدت زمان طولانی در معده باقی بماند. به گفته مختصصان علوم پزشکی، باکتری «هلیکوباکتر» از طریق غذا و آب آلوده به معده منتقل می شود.

این نوع باکتری اگر به سرعت درمان نشود، ممکن است مشکلات عمده‌ای مانند استفراغ، تورم، سوزش معده، دل درد، اسهال و یبوست برای سلامتی جسم بوجود آورد. همچنین ممکن باعث زخم معده و حتی سرطان معده شود. به غیر از این مشکلات می تواند مشکلات قلبی، عروق خونی و ضعف در گردش خون و کاهش «سروتونین» در مغز که باعث ایجاد افسردگی در افراد می‌شود.

ما با یک نوشیدنی ساده که آن را در خانه تهیه می‌کنیم می توانیم از این باکتری کشنده رهایی یابیم. طبق این گزارش با تهیه این نوع نوشیدنی می توانیم از تورم معده و نیز سوزاندن چربی به خصوص شب هنگام برای همیشه از این باکتری رها شویم.

 

نوشیدنی سحرآمیز برای از بین بردن چربی های اضافه بدن

برای تهیه این مایع سحر آمیز یک عدد لیمو، خیار، یک قاشق غذا خوری زنجبیل رنده شده، یک قاشق آب کاکتوس، مقداری جعفری یا گشنیز و نصف فنجان آب در مخلوط کن قرار دهید و آن را روشن کنید تا به خوبی این مواد مخلوط شود و سپس آن را روزانه بنوشید تا از چربی‌های اضافه رها شوید .

خوردن این نوع نوشیدنی نه تنها باکتری معده را از بین می‌برد و از ورم معده جلوگیری می‌کند، بلکه این نوع نوشیدنی باعث از بین بردن چربی‌های اضافه در بدن می‌شود.

 

گشنیز

گشنیز یا جعفری ، گشنیز حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر است. سبزی گشنیز به عنوان داروی معده و بهبود دهنده عمل گوارش و هضم غذا شناخته شده است و تحقیقات نشان می دهد که مصرف آن باعث دفع چربی، سرب و آلومینیوم نیز می‌شود.

 

زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ترموژنیک باعث افزایش دمای بدن می‌شود و در نتیجه سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کند. به همین دلیل نیز به چربی‌سوزی کمک زیادی می‌کند. زمانی که متابولیسم بدن بالا باشد چربی‌های بیشتری می‌سوزاند، کاری که فقط با رژیم گرفتن امکان‌پذیر نخواهد بود. علاوه بر این زنجبیل برای هضم غذا مفید است. به خاطر اینکه می‌تواند حرکات مواد غذایی را در معده و روده‌ کوچک کنترل کند. زمانی که هضم غذا به راحتی و درستی انجام می‌گیرد می‌شود ساده‌تر لاغر شد. یعنی بدون تحمل دل درد، گاز معده یا نفخ و غیره.

 

خیار

خیار از میوه‌های کم کالری به شمار می‌رود به فرایند سوزاندن چربی کمک می کند.

 

لیمو

آب لیمو نه تنها باعث از بین بردن سموم بدن می شود بلکه مصرف آن باعث از بین بردن چربی‌ها هم می‌شود.

مواد غذایی لاغر کننده برای داشتن تناسب اندام

  • سبزی های برگ دار فوق العاده مقوی بوده و سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها در مقادیر بالا هستند. همچنین مقادیر بالایی کلسیم نیز در این سبزیجات مشاهده می کنید که برای سوزاندن چربی مفید است.

غذاهای مختلف اثرات مختلفی روی متابولیسم بدن می گذارند. آن ها تاثرات متنوعی روی گرسنگی، سطح هورمون ها و مقدار کالری مصرفی در بدن دارند. در ادامه ما شما را با ۲۰ غذای لاغر کننده آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

لیست غذاهای مفید برای کاهش وزن و تناسب اندام :

تخم مرغ و تناسب اندام

موقعی بود که به علت سطح بالای کلسترول در تخم مرغ مردم از آن می ترسیدند. اما مطالعات جدید نشان داد که کلسترول تخم مرغ نمی تواند در سطح کلسترول خون و در نتیجه حملات قلبی اثری بگذارد. اگر قصد دارید لاغر شوید بهترین کار این است که تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این غذای لاغر کننده با سطح بالای پروتئین ها و مقادیر چربی های سالم سبب می شود که زودتر احساس سیری کرده و کالری بیشتری نیز بسوزانید.

یک مطالعه روی ۳۰ زن مبتلا به اضافه وزن نشان داده خوردن تخم مرغ برای صبحانه به جای شیرینی میتواند تا ۳۶ ساعت آینده به آن ها احساس سیری و بی اشتهایی بدهد.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف ۸ هفته مداوم تخم مرغ به جای شیرینی برای صبحانه می تواند سوخت کالری را در رژیم غذایی افزایش دهد.

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی بوده و به شما کمک می کند تا کالری کمتری در بدن تان داشته باشید. جالب است بدانید که تقریبا تمام مواد مغذی ضروری برای بدن در زرده تخم مرغ موجود است.

تاثیر سبزیجات برگ سبز در لاغری

این سبزیجات شامل کلم ٬ اسفناج ٬ برگ چغندر و سبزی های مشابه دیگر می باشد . این سبزی ها نوعی غذای لاغر کننده محسوب می شوند. این سبزیجات کالری و کربوهیدرات کمی دارند اما سرشار از فیبر می باشند. خوردن سبزی های برگ سبز یک راهکار عالی برای افزایش حجم وعده های غذایی بدون افزایش کالری است. مطالعات متعدد نشان می دهد که وعده های غذایی با چگالی انرژی پایین سبب می شود که افراد کالری کمتری در بدن شان داشته باشند.

سبزی های برگ دار فوق العاده مقوی بوده و سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها در مقادیر بالا هستند. همچنین مقادیر بالایی کلسیم نیز در این سبزیجات مشاهده می کنید که برای سوزاندن چربی مفید است.

ماهی قزل آلا

ماهی های چرب مانند قزل آلا فوق العاده سالم و مقوی هستند.

با مصرف این ماهی می توانید ساعت های طولانی احساس سیری کرده و اشتهایتان را از دست بدهید. ماهی قزل آلا دارای پروتئین هایی با کیفیت بالا بوده و چربی های سالم و مقوی دارد. به علاوه انواع دیگری از مواد غذایی مقوی هم در آن مشاهده می شود. ماهی و غذاهای دریایی به طور کلی مقادیر بالایی ید نیز در خود دارند. ید برای عملکرد مناسب و درست غده تیروئید ضروری بوده و سوخت و ساز بدن را نیز بهبود می بخشد.

مطالعات نشان می دهد که تعداد زیادی از مردم در دریافت ید دچار بحران و کمبود می باشند.

ماهی قزل آلا با اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب که نقش عمده ای در چاقی و مشکلات متابولیسم دارد، نیز موثر می باشد.

ماهی خال خالی، قزل آلا، ساردین، شاه ماهی و انواع دیگر ماهی های روغنی در این زمینه خواص بسیاری دراند.

سبزیجات

کلم ها مانند کلم بروکلی، گل کلم ، کلم بروکسل و کلم معمولی مانند سایر سبزیجات سرشار از فیبر بوده و می توانند در کاهش وزن شما بسیار موثر باشند. پس سبزیجات نیز نوعی غذای لاغر کننده هستند. این دسته از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی از پروتئین بوده که با پروتئین حیوانی و حبوبات متفاوت است. اما کلم ها حاوی مقادیر بالایی از این قسم پروتئین ها در خود می باشند.

ترکیبی از پروتئین، فیبر و چگالی انرژی پایین سبب می شود که کلم ها مواد غذایی لاغر کننده بوده و برای کاهش وزن ایده آل باشند.

به علاوه این دسته از سبزیجات برای مبارزه با سرطان ها هم خواص مناسبی دارند.

گوشت گاو بدون چربی و سینه مرغ

در سال های اخیر گوشت به شکل ناعادلانه ای مضر و مخرب شناخته شده است. با اینکه هیچ مدرک معتبری دال بر این امر وجود ندارد گوشت را مسبب بسیاری از مشکلات سلامتی می دانند. اگر چه فراوری برخی غذاهای گوشتی ناسالم است اما مطالعات نشان می دهد که گوشت قرمز فراوری نشده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش نمی دهد.

با توجه به دو مطالعه و بررسی بزرگ انجام شده، گوشت قرمز ارتباط بسیار ضعیفی با سرطان در مردان و نبود همبستگی در تمام زنان وجود دارد.

حقیقت این است که گوشت یک غذای لاغر کننده است چرا که حاوی مقادیر زیادی پروتئین در خود می باشد.

پروتئین ها مواد مغذی هستند که مصرف آن ها به طور روزانه می تواند سوخت کالری را ۸۰ تا ۱۰۰ واحد افزایش دهد.

مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف پروتئین تا ۲۵ الی ۳۰ درصد می تواند میل به خوردن غذا و اشتها را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. اگر تنها اشتهای شما در آخر شب کور شود می توانید در هفته نیم کیلوگرم وزن کم کنید.

اگر شما یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیز به همراه مصرف گوشت های کم چرب داشته باشید می توانید به راحتی به وزن ایده آل تان برسید. در صورتی که نمی توانید کربوهیدرات را از رژیم غذایی تان حذف کنید مصرف گوشت های بدون چربی مناسب تر خواهد بود.

سیب زمینی آب پز

سیب زمینی خواص غذایی زیادی داشته و برای کاهش وزن و سلامت کلی بدن مطلوب است. بنابراین سیب زمینی آبپز نوعی غذای لاغر کننده است. این دسته از سبزیجات ریشه ای حاوی محدوده فوق العاده ای از مواد مغذی می باشند که ما تقریبا به همه آن ها نیاز داریم. حتی می توان گفت که تنها با خوردن سیب زمینی می توانید تا مدت زیادی زنده بمانید. سیب زمینی پتاسیم زیادی داشته و با توجه به کمبود این ماده در رژیم غذایی بسیاری از مردم مصرف سیب زمینی ممکن است کمک شایانی به آن ها بکند تا در کنترل فشار خون خود و عدم گرفتاری به بیماری های فشار خون موفق باشند.

همچنین سیب زمینی آب پز دارای شاخص سیری بالایی بوده و می تواند اشتهای شما را برای مدتی از بین ببرد.

اگر شما سیب زمینی را در آب جوش قرار داده و سپس اجازه دهید تا خنک شود آن ها نشاسته مقاوم خود را تبدیل به یک نوع فیبر می کنند که خواص درمانی متفاوتی دارد. یکی از مزایای این خواص درمانی تاثیر آن در کاهش وزن می باشد. سیب زمینی شیرین، شلغم و دیگر سبزیجات ریشه ای نیز تاثیر خوبی در این زمنیه دارند.

ماهی تن

ماهی تن کم کالری بوده و دارای پروتئین بالا می باشد. این ماهی جز ماهی های چرب می باشد بنابراین چربی زیادی در آن وجود ندارد. ماهی تن در بدن سازی و تناسب اندام یک غذای محبوب به حساب می آید و نوعی غذای لاغر کننده شناخته می شود. چرا که دارای پروتئین بالا بوده و کم کالری و کم چربی است.

اگر در حال تلاش بر ای مصرف پروتئین بیشتر هستید می توانید روی ماهی تن حساب کنید.

لوبیا و حبوبات

برخی از حبوبات برای کاهش وزن موثر می باشند. حبوباتی مانند لوبیا سیاه، لوبیا معمولی و غیره.

این غذاها دارای پروتئین بالا و فیبر زیاد بوده و در نتیجه می توانند به سرعت سبب ایجاد سیری در شما شوند. به علاوه در آن ها برخی از انواع نشاسته های مقاوم هم یافت می شود. مشکل اصلی حبوبات این است که بسیاری از مردم مشکل تحمل مصرف آن ها را دارند و دلیل اصلی آن نیز اغلب در شیوه آماده سازی و طبخ آن هاست.

سوپ، یک غذای لاغر کننده

همانطور که قبلا گفتیم وعده های غذایی با چگالی انرژی پایین مردم را به مصرف کالری کمتر متمایل می کند.

اکثر غذاها با چگالی انرژی پایین حاوی مقادیر زیادی آب می باشد از جمله سبزیجات و میوه جات.

اما گاهی تنها با اضافه کردن حجم زیادی آب به مواد غذایی می توانید این چگالی پایین انرژی را فراهم کنید برای مثال غذای سوپ.

برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن مواد غذایی جامد معلق در آب مانند سوپ یا آش باعث می شود که افراد با مصرف مواد غذایی کمتر احساس سیری کرده و اشتهای شان را از دست بدهند. به این ترتیب کالری کمتری به بدن آن ها خواهد رسید.

پنیر

فراورده های لبنی با پروتیئن بالا می توانند جز غذاهای لاغر کننده شمرده شوند.

یکی از بهترین آن ها پنیر است که کالری کمی نیز دارد. پنیر همچنین کربوهیدرات کم و چربی پایینی نیز دارد.

خوردن مقدار زیادی پنیر یک راه عالی برای دریافت پروتئین می باشد. به این ترتیب می توانید زودتر احساس سیری کرده و کالری بیشتری نیز بسوزانید. فراورده های لبنی با کلسیم بالا می توانند در روند چربی سوزی موثر باشند.

آوکادو

آوکادو یک نوع خاص از میوه می باشد. درحالی که اکثر میوه ها دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند. آوکادو دارای چربی های سالم است. آن ها دارای اسید اولئیک اشباع نشده می باشند که از همان نوع چربی موجود در روغن زیتون است. با این حال در کنار چربی آن ها مقادیر زیادی آب هم وجود دارد که آن را به یک میوه با چگالی انرژی پایین تبدیل می کند.

آوکادو را می توانید به سالاد اضافه کنید.  مطالعات نشان می دهد که جذب چربی این میوه در کنار دیگر سبزیجات ۲.۶ تا ۱۵ برابر بیشتر می شود. این میوه همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر و پتاسیم است.

سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده طبیعی و معجزه آسا در حیطه بهداشت و درمان است.

از این سرکه به عنوان سس و طعم دهنده در برخی از غذاها استفاده می کنند و یا برخی تنها برای بهره مندی از خواص آن، این سرکه را با آب رقیق کرده و می نوشند.

مطالعات متعددی نشان می دهد که سرکه سیب می تواند جز غذاهای لاغر کننده باشد. اگر این سرکه را حتی کنار غذاهای کربوهیدراتت استفاده کنید احساس سیری بیشتری کرده و می توانید مصرف کالری را ۲۰۰ تا ۲۷۵ واحد کاهش دهید.

یک مطالعه در افراد چاق نشان می دهد که ۱۵ یا ۳۰ میلی لیتر سرکه در مدت ۱۲ هفته می تواند سبب از دست دادن ۱.۲ تا ۱.۷ کیلوگرم وزن شود.

همچنین سرکه در کاهش قند خون غذا نیز اثر مثبتی دارد.

آجیل

باوجود چربی باز هم آجیل به خودی خود چاق کننده نیست.

آجیل ها یک میان وعده عالی هستند و حاوی مقادیر زیادی پروتئین، فیبر و چربی های سالم می باشند.

مطالعات نشان داده است که خوردن آجیل می تواند در کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک موثر باشد.

مطالعات جدید نشان داده است که افرادی که مدام آجیل می خورند لاغر تر بوده و سلامت بیشتری نیز دارند.

در هنگام خوردن آجیل دقت داشته باشید که میزان مصرف کالری روزانه تان را زیاد بالا نبرید و تعادل را حفظ کنید.

برخی از غلات سبوس دار

برخی از غلات دارای مقدار مناسبی فیبر و پروتئین در خود می باشند. به همین علت آن ها نوعی غذای لاغر کننده هستند. نمونه هایی از این غلات عبارتند از جو، برنج قهوه ای و کوینولا.

جو دو سر با بتاگلوکان دارای مقادیری فیبر محلول است که در افزایش سیری و بهبود سلامت کلی بدن موثر است.

برنج سفید و قهوه ای دارای میزان قابل توجهی نشاسته مقاوم است که اگر پخته و سپس خنک شود می تواند تاثیر گذاری بیشتری هم داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که غلات تصفیه شده یک فاجعه در صنعت تغذیه می باشد. این نوع غلات مضر و چاق کننده است و تمام ارزش غذایی خود را از دست داده است.

اگر شما هم پیرو یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات هستید بهتر است زیاد غلات مصرف نکنید. با این حال برخی از دانه های کامل و سالم را می توانید حتی در یک رژیم کم کربوهیدرات هم جای دهید.

فلفل

خرودن فلفل می تواند در کاهش وزن شما موثر باشد. فلفل حاوی ماده ای به نام کپسایسین است که می تواند در کاهش اشتها و افزایش سوخت کالری موثر باشد. این ماده حتی به شکل مکمل هم به فروش می رسد و یک عنصر مشترک در بسیاری از رژیم های کاهش وزن می باشد.

یک مطالعه نشان داد که خوردن ۱ گرم فلفل قرمز سبب کاهش اشتها و افزایش سوزاندن چربی در افرادی که به طور منظم آن را مصرف می کنند، می شود.

میوه

اکثر کارشناسان سلامت میوه جات را سالم و مقوی می دانند. مطالعات جدید نشان می دهد که افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند، سالم تر هستند.

البته رابطه علت و معلولی دقیقی بین لاغری و مصرف میوه مشخص نشده است اما مشاهدات نشان می دهد که افرادی که میوه بیشتری مصرف می کنند در کاهش وزن موفق ترند.

حتی اگر میوه ها قند زیادی هم داشته باشند چگالی پایین انرژی آن ها و فیبر بالایی که دارند سبب می شود که قند زیادی با سرعت بالا وارد جریان خون نشود.

تنها کسانی که شاید برای شان خوب باشد مصرف میوه را محدود کنند آن هایی هستند که پیرو یک رژیم کم کربوهیدرات، رژیم کتوژنیک یا نوعی رژیم عدم تحمل فروکتوز می باشند.

اما برای دیگر افراد میوه می تواند موثر و مقوی باشد.

گریپ فروت

یک میوه برجسته و شناخته شده که نوعی غذای لاغر کننده نیز هست و  می تواند در کنترل وزن اثر مستقیم داشته باشد.

در یک مطالعه روی ۹۱ فرد چاق خوردن نصف گریپ فروت تازه قبل از غذا سبب شد که آن ها در یک دوره ۱۲ هفته ای ۱.۶ کیلوگرم وزن کم کنند.

این میوه همچنین سبب کاهش مقاومت به انسولین شده و اختلالات سوخت و ساز را در افراد دچار بیماری درمان می کند.

بنابراین خوردن نصف گریپ فروت حدود نیم ساعت قبل از معده های غذایی می تواند سبب شود زودتر احساس سیری کرده و کالری کمتری دریافت کنید.

چیا

چیا (نام علمی: Salvia hispanica؛ نام انگلیسی: chia) گیاهی است یک‌ساله از سرده مریم‌گلی و خانواده نعناعیان. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. این گیاه را برای مصرف دانه آن می‌کارند، گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد.

چیا از نظر تجاری بیشتر به علت دانه‌های آن کاشته می‌شود. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. از دانه‌های چیا می‌توان ۲۵ تا ۳۰ درصد روغن استخراج کرد. از جمله اسید آلفا لینولنیک (ALA). روغن دانه‌های چیا تشکیل شده است از حدود ۵۵ درصد امگا ۳ ، هجده درصد امگا ۶ ، حدود شش درصد امگا ۹ و حدود ۱۰ درصد چربی‌های اشباع شده.

به طور معمول، دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک هستند با قطر حدود یک میلی‌متر. دانه‌های چیا در رنگ های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، و لکه‌لکه رنگ نیز یافت می‌شوند. دانه‌های چیا آبدوست هستند و قادرند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند.
تخم چیا به عنوان مغذی ترین دانه های روی کرده زمین شناخته می شود. هر نیم کیلوگرم از آن ها دارای ۱۲ گرم کربوهیدرات می باشد که مقدار بسیار زیادی است. ۱۱ گرم از آن نیز فیبر است. این سبب می شود که تخم چیا یک غذای کم کربوهیدرات شناخته شود و در عین حال یکی از منابع عالی فیبر در جهان.

دانه چیا ۱۱ تا ۱۲ برابر وزن خود آب جذب کرده و یک ماده ژل مانند ایجاد می کند. سپس با اشغال فضای معده می تواند فضای باز برای غذا خوردن را کاهش دهد.
دانه های چیا با بذر گیاه ریحان (تخم شربتی) تفاوت داشته و هر کدام خاصیت جداگانه ای دارند. در ایران تخم شربتی از قدیم در نوشیدنی های خنک برای بر طرف کردن عطش در فصل تابستان استفاده می شود. گاهی تخم شربتی به اشتباه بعنوان دانه های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می گیرد، و یا خواص مربوط به دانه های چیا به تخم شربتی که در ایران فراوان است نسبت داده می شود که درست نیست.

اگرچه برخی از مطالعات نشان می دهد که تخم چیا در کاهش اشتها مفید است اما هنوز اثر مفیدی برای کاهش وزن پس از خوردن این دانه مشاهده نشده است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب دارای زنجیره هایی با طول متوسط تری گلیسرید (MCTS) می باشد. این اسیدها به نسبت دیگر چربی ها بیشتر سبب ایجاد سیری داشته و همچنین سوخت و ساز کالری را هم افزایش می دهند.

همچنین مطالعه روی زنان و مردان نشان داد که روغن نارگیل سبب کاهش توده چربی ذخیره شده در شکم می شود.

البته این روغن هنوز هم دارای کالری بوده و مصرف بیش از حد آن می تواند عواقب عادی و طبیعی خود را داشته باشد شما را چاق کند. پس توجه داشته باشید که هدف جایگزین کردن این روغن به جای چربی های دیگر است نه استفاده اضافه روغن نارگیل در کنار دیگر روغن ها.

همچنین جا دارد اینجا به روغن زیتون هم به خاطر حجم بالای خواص مفیدی که دارد اشاره کنیم.. ماست پرچرب

ماست پر چرب هم نوعی غذای لاغر کننده است. ماست حاوی باکتریهای پروبیوتیک است که می تواند عملکرد روده ها را بهبود بخشد. داشتن یک روده سالم به طور بلقوه در مقابل التهاب و لیپتین شما را مقاوم کند.

مطالعات نشان می دهد که لبنیات پر چرب و طبیعی نه انواع کم چرب آن ها می توانند در کاهش خطر چاقی و دیابت نوع ۲ در طول زمان موثر باشند.

برای لاغر شدن و کاهش وزن اسفناج بخوریم

 

  • محمدی با بیان اینکه اسفناج تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که اسفناج حاوی کلروفیل است، عضلات روده را تحریک و تخلیه مدفوع را آسان می‌کند.

 

علی محمدی افزود:اسفناج دارای ویتامین B3 و مقدار زیادی آهن و ید است، برگ اسفناج از نظر طب قدیم ایران کمی سرد و تر است و یبوست را برطرف می‌کند.

وی گفت:برای رفع سرفه‌های خشک برگ اسفناج را با جو پوست کنده و روغن بادام بپزید و بخورید.

محمدی افزود: اسفناج در پیشگیری از سرطان روده‌بزرگ، معده، پروستات، حنجره و رحم مؤثر بوده و بهترین دارو برای کم‌خونی، تقویت اعصاب، بیماری آسم، روماتیسم و نقرس است.

محمدی با بیان اینکه اسفناج تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که اسفناج حاوی کلروفیل است، عضلات روده را تحریک و تخلیه مدفوع را آسان می‌کند.

چند مواد غذایی لاغر کننده و چربی سوز

  • مهم است که همیشه به بدنتان آبرسانی کنید تا عملکرد بهتری ازجمله متابولیسم بالاتر داشته باشد. متابولیسم بدن کمی افزایش می‌یابد، زيرا فرایند گرم شدن آب در شکم و دفع مواد زائد از کلیه‌ها انرژی‌بر است. نوشیدن 8 لیوان آب سرد یا آب یخ در روز باعث سوختن 100 کیلوکالری بیشتر می‌شود.

 

دیده‌اید بعضی‌ها هرچه غذا می‌خورند، چاق نمی‌شوند و به اصطلاح متابولیسم بدنشان بالاست؟! این افراد همیشه باعث می‌شوند کسانی که به قول خودشان «با آب نوشیدن» هم چاق می‌شوند، حسابی حسرت به دل شده و آرزو کنند کاش متابولیسم آنها هم بالا بود و اینقدر راحت چاق نمی‌شدند!  اینکه متابولیسم بدن بالا یا پایین باشد تا حد زیادی به ژنتیک و البته سبک زندگی فرد بستگي دارد. با این حال می‌توان با ایجاد تغییراتی در انتخاب نوع خوراکی‌ها و عادات‌غذایی سرعت متابولیسم بدن را، حتی برای مدتی موقتی افزایش داد. در ادامه با برخی از این خوراکی‌های دوست‌داشتنی آشنا خواهید شد.

تمشک

سوزاننده چربي‌ها

تمشک حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی به نام «کتون» است و تحقیقات اولیه نشان داده تاثیر جالبی بر کاهش وزن دارد. این کتون‌ با افزایش تولید هورمون آدیپونکتین- که محرک عضلات و سوزاننده چربی است- به صورت مستقیم سوختن چربی‌های ذخیره شده را افزایش می‌دهد. البته خوردن تمشک به تنهایی، نمی‌تواند مقدار کتون مورد نیاز بدن را برای کاهش وزن تامین کند، بنابراین بهتر است برای استفاده از همه فواید این کتون‌ها می‌توانید از مکمل‌های کتون تمشک که در فروشگاه‌ها یا داروخانه‌های معتبر به فروش می‌رسند، استفاده کنید.

ماهی‌های چرب

جلوگيري از رشد سلول‌های جدید چربی

در ماهی‌های چرب مثل سالمون، تنها 2 نوع اسید چرب امگا3 وجود دارد که یکی از آنها «DHA» است. این اسید چرب می‌تواند مانع از رشد سلول‌های جدید چربی شود و بنا به مطالعاتی که در مجله «Nutrition» چاپ شده، می‌تواند باعث مرگشان شود! البته اگر علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارید، می‌توانید با مصرف مکمل‌های روغن ماهی از خواص آن استفاده کنید. اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید از مکمل‌های «DHA» که بر پایه خزه و جلبک دریایی تهیه شده‌اند، استفاده کنید و از همه خواص آن بهره ببرید.

همچنین وجود سطح بالایی از هورمون لپتین با کاهش متابولیسم و وزن گرفتن در ارتباط است. یک راه خوب برای پایین نگه داشتن سطح لپتین افزایش مصرف ماهی است. روغنی که در ماهی‌هایی مانند سالمون و تن وجود دارد، می‌تواند سطح لپتین را کاهش داده و به تجزیه موثرتر مواد غذایی در بدن کمک ‌کند.

سرکه

كنترل قند خون

سرکه، نمونه ضعیف‌شده‌ای از اسیدسیتریک است که تاثیر زیادی بر کاهش گلوکز دارد. مطالعه‌ای که به‌تازگي در ایتالیا انجام شده، نشان داده وقتی شرکت‌کنندگان در این آزمایش فقط یک قاشق غذاخوری سرکه (به عنوان چاشنی سالاد) به وعده‌های غذایی خود اضافه کردند، قند خون بعد از غذایشان 30درصد کمتر شد. کنترل قند خون همچنان یکی از جزئیات ضروری کاهش وزن و لاغر ماندن است.

فلفل تند

افزايش متابوليسم

اضافه کردن مقداری ادویه به غذا به کاهش‌وزن کمک می‌کند. فلفل‌های تند، حاوی ماده‌ای به نام کاپسایسین هستند که گرما را به این گیاهان داده و در متابولیسم بدن جهش ایجاد می‌کنند. این مواد شیمیایی همچنین باعث می‌شوند بدن شما بعد از تمام شدن غذا هم به سوزاندن کالری ادامه دهد.

پروتئین

حس سيري بيشتر

پروتئینی که از گوشت خالص گاو، ماکیان، ماهی، لبنیات یا سویا تامین می‌شود، می‌تواند بازیگر نقش اول لاغری باشد. آمینو اسیدهایی که پروتئین‌سازی را به عهده دارند، باعث ترشح هورمون گلوکاگون می‌شوند که چربی‌سوز است و انرژی بدن را پایدار می‌کند. همچنین فرایند هضم پروتئین بدن را تحریک به ترشح هورمون سیری (CCK) می‌کند. البته این حقیقت هم وجود دارد که هضم و شکستن پیوندهای پروتئینی در مقایسه با هضم کربوهیدرات‌ها یا چربی‌ها، انرژی بیشتری در بدن مصرف می‌شود، بنابراین باید پروتئین را در تمام وعده‌های غذایی‌تان داشته باشید.  البته منابع بی‌شماری وجود دارد، اما پروتئین خالص مثل ماست یونانی، پنیر محلی و مرغ اورگانیک گریل شده مناسب‌ترین منابع پروتئین هستند.

چای سبز

سوزاننده كالري‌ اضافه

چای سبز و البته بسیاری از مکمل‌های کاهش وزن حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام «EGCG» است. این آنتی‌اکسیدان با سوزاندن کالری اضافه و استفاده از چربی ذخیره‌شده به عنوان انرژی باعث افزایش دمای بدن یا تولید گرمای بیشتر در بدن می‌شود.

فلفل‌دلمه‌ای قرمز

تحريك دستگاه گوارش

این سبزیجات خوشرنگ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها (به خصوص ویتامین C و بتاکاروتن) هستند و در مبارزه با عفونت‌ها به بدن کمک می‌کنند. آنها محرک دستگاه گوارش بوده و ظاهرا تقویت‌کننده متابولیسم هم هستند و در کاهش وزن اضافه به شما کمک می‌کنند.  می‌توانید فلفل دلمه‌ای را به صورت خام یا در آبمیوه‌های مخلوط میل کنید.

فیبر

افزايش انرژي

همیشه فیبر به دليل مواد مغذی خوبی که برای کاهش وزن دارد، توسط متخصصان کاهش وزن توصیه شده زيرا سرعت عمل هضم را کاهش داده، انرژی و قند خون را ثابت نگه می‌دارد. البته فیبر باعث ترشح بهینه هورمون‌های مربوط به گرسنگی و سیری در طول هضم غذا می‌شود.سعی کنید به جای اینکه فیبر مورد نیاز بدنتان را از غذاهای پخته و فرآوری شده تامین کنید، از فیبر خوراکی‌های خام بهره بگیرید. فرآوری فیبر می‌تواند تغییراتی شیمیایی در ترکیباتش ایجاد کند که ممکن است از میزان تاثیرگذاری آن بر احساس سیری یا کاهش کلسترول بکاهد. دفعه بعد که خواستید بین آرد جوی دوسر و غلات صبحانه‌ای که با بلغور پخته جوی دوسر درست شده، یکی را انتخاب کنید، همان آرد جوی دوسر اصیل را انتخاب کنید!

سبزیجات برگ‌دار

غذاهايي با كمترين كالري

اضافه کردن سبزیجات برگ‌دار به غذا نه‌تنها باعث حجیم شدن غذا بدون پرکالری شدن آن می‌شود که سرشار از مواد مغذی (ویتامین‌های A، C، K، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فیبر) خواهد شد و خیلی راحت در برنامه روزانه‌تان جای می‌گیرد. به راحتی می‌توانيد اسفناج را به سالادتان اضافه کرده و دانه خردل یا انواع کلم را به سوپ‌هایتان اضافه کنید تا نه‌تنها در مقابل بیماری‌ها مقاوم شوید بلکه شکم‌تان هم حسابی تخت شود!

سبزیجات شاخه‌دار

تنظيم‌كننده متابوليسم

سبزیجات پرفیبر غیرنشاسته‌ای دارای بیشترین مقدار مواد ترموژنیک (موادی که برای تجزیه‌شان در بدن بیشترین مقدار انرژی لازم است) هستند و همچنین تاثیر کمی بر سطح انسولین دارند که به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کنند. بهترین انتخاب‌های گیاهی کلم، جوانه کلم بروکسل، مارچوبه، بروکلی، گل‌کلم، اسفناج، کاسنی‌فرنگی، کرفس، گوجه‌فرنگی، فلفل‌ها و لوبیاهای چشم‌بلبلی و سفید هستند که همگی حاوی فولات، بتاکاروتن، کلسیم، منیزیم و فیبر بوده و سرشار از ویتامین A، C و K هستند.

نعناع

ضد نفخ و سوء‌هاضمه

نعناع برای نفخ، سوء‌هاضمه و سوزش معده بسیار مناسب است. ترکیب یخ‌چای نعناع، همراه با چند برگ نعناع در آب بسیار کمک‌کننده است.

از زغال اخته تا آناناس

سم زداهاي بدن

حتما باید در رژیم غذایی روزانه خود میوه‌های متنوعی را بگنجانید. از آنجا که میوه‌ها سرشار از فیبر، آب و ویتامین‌ها هستند، همیشه به عنوان یک پاک‌کننده قوی بدن معرفی می‌شوند. میوه‌ها خودشان بسته‌بندی طبیعی خود را دارند و راحت می‌توان آنها را نگهداری و مصرف کرد. بهترین میوه‌ها برای خوردن سیب، مرکبات، قره‌قاط، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، تمشک، طالبی و خربزه، انبه، کیوی و آناناس است. سعی کنید میوه‌هایی انتخاب کنید که مقدار زیادی ویتامین C، E، B12، پتاسیم و فسفر داشته باشند زيرا همه این مواد برای متابولیسم صحیح بدن لازم هستند.

کافئین

سوزاندن چربي‌هاي ذخيره

کافئین یکی از قوی‌ترین ترکیبات مناسب لاغری است که هر روز و هر لحظه دردسترس است! کافئین مانع از تجزیه ترکیبی موسوم به «camp» می‌شود؛ این ترکیب با تحریک چربی‌های ذخیره شده، باعث سوختن آنها به عنوان انرژی می‌شود.

ادویه، زنجبیل و سیر

افزايش آدرنالين

غذاهای پرادویه و تند سرعت متابولیک بدن را موقتا افزایش می‌دهند. کاپسایسین، ترکیبی که در فلفل تند وجود دارد، بدن را تحریک می‌کند تا هورمون‌های استرس بیشتری، ازجمله آدرنالین، ترشح کند. در نتیجه سرعت متابولیسم بدن و نیز توانایی بدن برای سوختن کالری بیشتر افزایش می‌یابد. زنجبیل و سیر هم دمای بدن را بالا می‌برد و فرایند سوختن چربی‌های بدن را افزایش می‌دهد. سیر همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری می‌کند.

بادام

تقويت كننده متابوليسم

بادام شاید کالری زیادی داشته باشد اما سرشار از اسیدهای چربی است که تقویت‌کننده قوی متابولیسم هستند.

ماست

كاهش يبوست

برای شکم‌تان معجزه می‌کند! باکتری موجود در ماست پروبیوتیک باعث حفظ سلامت سیستم گوارشی شما می‌شود و این یعنی تولید گاز کمتر، نفخ کمتر و یبوست کمتر و همه اینها به صاف‌تر شدن شکم شما کمک می‌کند. بهتر است به جای ماست‌های میوه‌ای از ماست‌های ساده با طعم طبیعی استفاده کنید که شکر به آن اضافه نشده باشد.

روغن زیتون

كاهش چربي مياني بدن

جایگزین کردن چربی‌های تک‌زنجیره‌ای اشباع‌نشده با کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی، باعث می‌شود چربی قسمت میانی بدن کاهش یابد. البته غیر از روغن‌زیتون، آووکادو و انواع مغزهای ماکادامیا هم جزء بهترین منابع چربی‌های تک‌زنجیره‌ای هستند. همچنين این مواد حاوی مواد مغذی دیگری مانند آنتی‌اکسیدان‌ها (در روغن زیتون)، فیبر (در آووکادو) و ویتامین‌های گروه B (در مغزهای ماکادامیا) است.

غلات کامل

سطح انسولين پايين‌تر

وقتی غلات کامل مصرف می‌کنید، بدن در مقایسه با زمانی که کربوهیدرات فرآوری شده مثل برنج سفید می‌خورید، سطح انسولین را بیشتر کاهش می‌دهد، بنابراین به جای برنج سفید و نان سفید از دانه‌های کامل مانند عدس، برنج قهوه‌ای و نان گندم کامل استفاده کنید تا دور کمرتان باریک‌تر شود!

تخم‌مرغ‌

سازنده عضلات

منبع خوبی از پروتئین و اسیدآمینه‌های ضروری است که بدن برای ساخت همه‌چیز از فیبرهای عضله تا مواد شیمیایی مغز از آنها استفاده می‌کند. تخم‌مرغ یک صبحانه ایده‌آل است که با خوردنش در طول روز کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد و نیاز به ریزه‌خواری و… نخواهید داشت.

آب

دفع مواد زائد

مهم است که همیشه به بدنتان آبرسانی کنید تا عملکرد بهتری ازجمله متابولیسم بالاتر داشته باشد. متابولیسم بدن کمی افزایش می‌یابد، زيرا فرایند گرم شدن آب در شکم و دفع مواد زائد از کلیه‌ها انرژی‌بر است. نوشیدن 8 لیوان آب سرد یا آب یخ در روز باعث سوختن 100 کیلوکالری بیشتر می‌شود.

سیب

ميوه‌اي با كالري منفي!

یکی از مشهورترین خوراکی‌ها با کالری منفی است! منظورمان این نیست که این خوراکی هیچ کالری ندارد بلکه بیشتر از آنکه کالری به رژیم غذایی‌تان بیفزاید، کالری می‌سوزاند. به این ترتیب شما یک میان‌وعده خوشمزه و کالری‌سوز دارید که هیچ ضرری ندارد و فقط برای چربی‌های ذخیره بدن مشکل‌ساز است!

گریپ‌فروت

هضم سريع‌تر غذا

تحقیقات پژوهشگران نشان داده خوردن گریپ‌فروت می‌تواند سطح انسولین را کاهش دهد. وقتی بعد از خوردن غذا سطح انسولین خون پایین بماند به بدن کمک می‌شود تا غذا را سریع‌تر و باکیفیت‌تر فرآوری ‌کند. به عبارت دیگر، بدن کالری بیشتری سوزانده و چربی کمتری ذخیره می‌کند.

خوردن بعضی از چربی ها باعث لاغر شدن می شود

  • در حالیکه یک رژیم غذایی شامل مواد چرب مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر می‌تواند باعث افزایش وزن و کاهش سلامتی شود، جامعه در حال فهمیدن این موضوع است که ارزش تغذیه‌ای این مواد غذایی (نه چربی اشباع شده‌شان) مقصر اصلی می‌باشد.

 

ممکن است جالب بنظر نیاید، اما اضافه کردن بعضی از چربی‌ها به رژیم غذایی شما، شاید کلید لاغر شدنتان باشد!

برای مدت‌های طولانی، ما فکر می‌کردیم که آووکادو جز برای تهیه‌ی برخی از غذاها و همبرگرهای با کیفیت، هیچوقت فایده‌ی دیگری ندارد. اما این ماده‌ی غذایی کوچک که شبیه نارنجک دستی است، در تمام دوران‌ها اثرات قابل توجهی روی رژیم‌های غذایی داشته است. اما چگونه؟

آووکادو ماده‌ای وارد رژیم غذایی ما می‌کند که برای حفظ سلامتی و وزن، ضروری است: چربی!

صبر کنید… یعنی چربی می‌تواند به ما کمک کند که وزنمان را ثابت نگه داریم و ما را چاق نمی‌کند؟ در یک کلام: بله، دقیقاً!

متخصص تغذیه و مالک سیستم غذایی زندگی مغذی «کری گلاسمن» می‌گوید: چربی، چیزی نیست که لازم باشد از آن بپرهیزید. اولا، برای رشد و نمو طبیعی ضروری است. همچنین، چربی انرژی فراهم می‌کند، از اندام‌ها محافظت می‌کند، غشای سلولی را حفظ می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی را جذب و هضم کند و بهتر از همه، چربی به بدن کمک می‌کند که چربی بسوزاند! او توصیه می‌کند که حدود یک سوم از کالری هر برنامه‌ی غذایی کاهش وزن، از چربی‌های رژیم غذایی تامین شود.

قبل از اینکه یک هات داگ بسیار سرخ شده بردارید، این موضوع را مد نظر داشته باشید: تمام غذاهای چرب یکسان نیستند! گلاسمن می‌گوید: غذاهایی که شما انتخاب می‌کنید می‌تواند تفاوت بین یک بدن سالم و یک بدن چاق و بیمار باشد.

در حالیکه یک رژیم غذایی شامل مواد چرب مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر می‌تواند باعث افزایش وزن و کاهش سلامتی شود، جامعه در حال فهمیدن این موضوع است که ارزش تغذیه‌ای این مواد غذایی (نه چربی اشباع شده‌شان) مقصر اصلی می‌باشد.

تحقیقاتی که در ۵۰ سال قبل انجام شدند، نشان داده که اسیدهای چرب اشباع، نوعی از چربی هستند که با هیدروژن اشباع شده‌اند و معمولا در دمای اتاق، جامدند، و سطح کلسترول بد (LDL) را بالا می‌برند.

اما ارزیابی مجدد این تحقیق نشان داده است که آنها سطح چربی خوب (HDL) را به همان اندازه و شاید هم بیشتر، بالا می‌برند و از بدن در برابر سطح کلسترول ناسالم و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند.

تارا گیدوس، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن ملی رژیم غذایی آمریکا می‌گوید: بجای اینکه تک تک مواد رژیم غذایی را مقصر بدانیم، باید نگاهی بیندازیم به ارزش کلی و کیفیت غذا و اینکه چه چیز مفیدی می‌خوریم که بتواند به سیستم ایمنی بدن ما و سالم ماندن سلول‌ها کمک کند.

گلاسمن می‌گوید: اکثر چربی‌هایی که شما می‌خورید (مخصوصا اگر می‌خواهید وزن کم کنید) باید از منابع غیر اشباع باشد، هم چربی تک غیر اشباع (MUFA) و هم چربی چند غیر اشباع (PUFA). چرا؟

غذاهای مفید برای شما (مانند ماهی‌ها، دانه‌ها، آجیل، سبزیجات برگ دار، روغن زیتون، و البته آووکادو) دارای مقدار زیادی از مواد مغذی هستند. چربی‌های غیر اشباع علاوه بر از بین بردن کلسترول LDL از سرخرگ‌ها و سالم کردن قلب، می‌توانند به شما کمک کنند که تا حد زیادی چربی بسوزانید (بدون اینکه کالری را کاهش دهید).

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله‌ی انگلیسی تغذیه انجام شد، نشان داد که شرکت کنندگانی که بیشترین مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع را مصرف کرده‌اند، در مقایسه با کسانی که حداقل چربی را استفاده کرده‌اند، دارای شاخص توده‌ی بدنی پایین‌تر و چربی کمتری در ناحیه‌ی شکم هستند. چرا؟ چون افرادی که چربی غیر اشباع مصرف کردند، مواد غذایی با کیفیت خوردند.

در زمان‌های نه چندان دور، رژیم غذایی کم چرب یا بدون چربی، دنیای مواد غذایی را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. تولید کنندگان همه چیز را بدون چربی یا کم چرب به بازار عرضه می‌کردند و مصرف کنندگان با خوردن آنها به تولید کنندگان پاسخ مثبت می‌دادند. آنها سالم‌اند، درست است؟ خیر، اشتباه است!

رژیم‌های غذایی کم چربی و بدون چربی، علاوه بر آنکه بدن ما را از بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز محروم می‌کند، نرخ چاقی را نیز افزایش می‌دهد. چرا؟ بنظر می‌رسد که چربی، برای غذاهایی که ما دوست داریم، یک جزء بزرگ را فراهم می‌کند: طعم!

وقتی که تولید کنندگان، چربی را از غذاهایشان حذف کردند، مجبور شدند که برای افزایش عطر و طعم، غذاها را پر از شکر و نمک کنند که عاری از مواد مغذی اند.

بعنوان مثال، دومین ماده‌ی رایج در سس سالاد بدون چربی، شربت ذرت با فروکتوز بالا است که در هر وعده مصرف، ۷ گرم قند دارد. یا مثلاً فقط ۲۸ گرم از غذاهای حاوی سس، دارای ۳۵۰ میلی‌گرم سدیم هستند. که ۱۵ درصد از مقدار روزانه‌ی توصیه شده را تشکیل می‌دهد. و چه کسی است که فقط یک وعده از آن مصرف کند؟

این تازه اولش است. در زیر راه‌های بسیار مهم دیگری که چربی می‌تواند به شما کمک کند تا لاغرتر شوید را آورده‌ایم:

وقتی که چربی را به رژیم غذایی‌تان اضافه می‌کنید، باید چه چیزی بخورید و مصرف چه چیزی را کنار بگذارید؟

* اسیدهای چرب غیر اشباع:

شامل اسیدهای چرب تک غیر اشباع (MUFA) و اسید های چرب چند غیر اشباع (PUFA) برای سلامتی ضروری هستند. MUFA ها در روغن های گیاهی،آجیل ،دانه ها،زیتون و آووکادو یافت می شوند، در حالیکه PUFA ها در روغن های گیاهی،ماهی ها وغذاهای دریایی هستند.اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ دو نوع از PUFA هستند که فقط می توانند از طریق رژیم غذایی بدست بیایند و اسیدهای چرب ضروری نامیده می شوند.رژیم غذایی خودتان را بر این اساس تنظیم کنید.

* اسیدهای چرب اشباع شده:

در درجه اول در مواد غذایی از منابع حیوانی مانند گوشت و محصولات لبنی مانند کره و پنیر یافت می شوند و معمولا در دمای اتاق جامد هستند.بعضی از روغن های گیاهی مانند نارگیل،هسته خرما و روغن خرما نیز حاوی چربی های اشباع شده هستند.بعنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم،مقدار محدودی از آنها را بخورید و همیشه سعی کنید که از منابع سالم تر استفاده کنید.بعنوان مثال،گوشت گاوی که با علف تغذیه شده بهتر از ذرت بوداده در روغن است.

* اسیدهای چرب ترانس:

مانند روغن های نباتی شیمیایی فراوری شده.آنها در دمای اتاق نیمه جامد هستند و در برخی از مارگارین ها،غذاهای سرخ شده و غذاهای فراوری شده برای بهتر کردن طعم، بافت و افزایش ماندگاری استفاده می شوند.به آنها “نسبتا هیدروژنه” نیز می گویند و باید مانند طاعون ازآنها پرهیز کرد.

چربی، چربی را می‌سوزاند

بدن برای تولید انرژی به سه منبع اساسی نیاز دارد:کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌ها. یک گرم چربی به نسبت یک گرم پروتئین یا کربوهیدرات، بیش از دو برابر انرژی دارد.

گلاسمن می‌گوید: وقتی در رژیم غذایی‌تان اصلا چربی نداشته باشید، مانند این است که برای سوزاندن کالری، سوختی ندارید. بدن به انرژی نیاز دارد تا عملکرد سوخت و سازش را بدرستی حفظ کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ در مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی، نشان داده است که مصرف اسیدهای چرب می‌تواند سلامت متابولیکی را افزایش دهد.

گذشته از آن، به گفته‌ی محققین دانشکده‌ی پزشکی واشنگتن، چربی‌های قدیمی که در بافت‌های خارجی بدن ذخیره شده‌اند -اطراف شکم، ران، یا باسن (که چربی زیر پوستی نیز نامیده می‌شوند)- بدون چربی‌های جدید که به فرایند سوختن کمک می‌کنند، نمی‌توانند بطور موثر سوزانده شوند!

چربی های رژیم غذایی با فعالسازی PRAP آلفا، و مسیرهای چربی سوزی از طریق کبد، به تجزیه‌ی چربی‌های موجود کمک می‌کنند.

فرض کنید که غذا خوردن مانند تمرینات بیس بال است. بازیکنان جوان و گرسنه (چربی‌های جدید) به میدان می‌آیند و به مدیر کل (کبد) نشان می‌دهند که وقت آن است که بازیکنان قدیمی و فرسوده (چربی‌های زیر پوستی) را به خانه بفرستد و در نتیجه آنها خواهند رفت!

چربی، شما را سیر نگه می‌دارد

چربی، ماده‌ی غذایی ساده‌ای برای هضم کردن نیست، بنابراین نسبت به بسیاری از مواد غذایی دیگر، زمان بیشتری به اطراف دستگاه گوارش شما می‌چسبد. به گفته‌ی mayo clinic، ممکن است MUFA ها به ثابت ماندن سطح قند خون نیز کمک کنند. این بدین معناست که شما زمان طولانی تری احساس سیری می‌کنید و سر و صدای شکمتان شما را مجبور نمی‌کند که بعد از صرف غذا به سراغ یخچال و فریزر بروید.

با توجه به مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه ناوارا در اسپانیا انجام شده، در واقع رژیم‌های غذایی با مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ (یک نوع از MUFA که بدن فقط می‌تواند از طریق مواد غذایی آنرا بدست بیاورد) در مقایسه با وعده‌های غذایی با میزان کمی از اسیدهای چرب، بلافاصله بعد از صرف شام تا دو ساعت بعد از آن، حس سیری بیشتری ایجاد می‌کنند.

جای تعجب نیست که افراد تحت رژیمی که میزان متوسطی از چربی مصرف می‌کنند، نسبت به آنهایی که میزان چربی کمی استفاده می‌کنند احتمال بیشتری دارد که به برنامه‌های غذایی‌شان پایبند باشند و نتیجه‌ی آن از دست دادن وزن بیشتر است.

چربی، شما را خوشحال می‌کند!

آنچه که همه در مورد رژیم می‌گویند این است: «افتضاح است»!

خوردن غذاهای خوشمزه، شما را خوشحال می‌کند. مواد غذایی کم چرب، به یک دلیل جالب نمی‌توانند به ما کلک بزنند: ما می‌توانیم نه تنها مزه‌ی نمک، شکر و بقیه‌ی افزودنی‌های طعم دار مواد غذایی را حس کنیم، بلکه مزه‌ی چربی را هم می‌توانیم تشخیص دهیم!

تحقیقات اخیر دانشگاه پوردو نشان می‌دهد که عصب‌های چشایی ما می‌توانند چربی را در غذا تشخیص دهند،که این مطلب را توضیح می‌دهد که چرا غذاهای کم چرب جلوی هوس ما را نمی‌گیرند. با توجه به تحقیقات، چربی‌ها ممکن است دارای طعم و مزه‌ی اولیه‌ی کاملا متفاوتی نسبت به آنچه ما مدتها بعنوان ۴ مزه‌ی اصلی (شیرین، شور، ترش، و تلخ)در نظر گرفته‌ایم باشند.

توجه داشته باشید که اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند سطح سروتونین را در مغز افزایش دهند و به بهبود خلق و خو و افزایش انگیزه‌ی شما کمک کنند و مانع از این شوند که یک تکه‌ی بزرگ پیتزا بخورید.

چربی، عضله می‌سازد

راشل که مربی تناسب اندام است می‌گوید: مصرف چربی‌های خوب همراه با یک برنامه‌ی ورزشی موثر، می‌تواند عضلات را گسترش دهد. او اشاره می‌کند که افزایش توده‌ی عضلانی به منظور افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری در زمان ورزش و استراحت ضروری است.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در علوم بالینی منتشر شده است، محققان اثرات مصرف مکمل PUFA را بمدت ۸ هفته در بزرگسالان بین ۲۵ تا ۴۵ سال آزمایش کردند و فهمیدند که چربی‌ها، غلظت پروتئین و اندازه‌ی سلول‌های عضلانی را در بدن افزایش می‌دهند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که اسیدهای چرب امگا ۳ در افراد مسن، باعث تحریک سنتز پروتئین‌های عضلات می‌شوند و می‌توانند جلوی از دست دادن توده‌ی عضلانی بعلت بالا رفتن سن را بگیرند.

چربی باعث می‌شود که غذا برای شما مفیدتر شود

به گفته‌ی گیدوس، بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین‌های آ، دی، ای، و کا محلول در چربی هستند. این بدین معناست که بدن نمی‌تواند آنها را بدون چربی جذب کند. اگر بدن شما بدرستی مواد مغذی را جذب نکند، می‌تواند منجر به کمبود ویتامین شود و در نهایت منجر به خشکی پوست، نابینایی و شکنندگی استخوان‌ها گردد.

این ویتامین‌ها همچنین کلید حفظ انرژی، تمرکز، و سلامت عضلات هستند و همه‌ی این‌ها نیز به داشتن وزن سالم کمک می‌کنند. با توجه به یک آزمایش بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه مینه سوتا، بعنوان مثال ویتامین ای، یک آنتی اکسیدان قوی است و به حفظ سوخت و ساز شما کمک می‌کند، در حالیکه پیش بینی می‌شود سطح ویتامین دی بدن، توانایی کاهش چربی، بخصوص در ناحیه شکم را هم داشته باشد.

بنابراین در حالیکه سالادتان را با اسفناج (که سرشار از مواد مغذی است) و گوجه فرنگی، و هویج آماده می‌کنید، باید از روغن زیتون هم بخاطر فرستادن ویتامین‌های سالاد به بدنتان، واقعا ممنون باشید!

روش های کم کردن اشتها برای رژیم گرفتن و لاغر شدن

  • اگر اهل خوردن کورن فلکس و شیر در وعده صبحانه باشید حتما آن روز تا نزدیک ظهر سیر خواهید بود. دلیلش را می‌دانید؟ علت این حالت ناشی از سه عامل است؛ اول اینکه غلات حاوی فیبر هستند بنابراین با خوردن آنها حجم معده پر شده و اشتها اصطلاحا کور می‌شود.

 

حتما تعجب می‌کنید اگر بشنوید با خوردن میان‌وعده‌ای مانند موز و کره بادام‌زمینی یا گوشت بوقلمون وزن‌تان کاهش پیدا می‌کند. به این دلیل که شاید در تصورتان این خوراکی‌ها همگی پرکالری باشد اما حقیقت دارد. خوردن و مهم‌تر از آن درست و به‌موقع خوردن یکی از راهکارهای کاهش وزن است. درواقع همیشه کم خوردن یا نخوردن و ریاضت کشیدن راهکار کنترل وزن نیست. به این دلیل که پس از مدت کوتاهی سلول‌های بدن دچار گرسنگی سلولی شده و همه ریاضت‌های شما با خوردن مجدد و حتی بیشتر از قبل به باد می‌رود. درواقع همیشه نخوردن عامل کاهش وزن نیست؛ آنچه باعث تعادل وزن می‌شود، درست خوردن و چگونه خوردن غذا و به‌ویژه میان‌وعده‌هاست. البته یادتان باشد که با انتخاب این میان‌وعده‌ها باید کالری آنها را محاسبه و به کالری کل مورد نیاز روزانه اضافه کنید تا با دریافت کالری اضافی دچار اضافه وزن نشوید.

ماست با طعم عسل

این دو خوراکی به ظاهر هیچ ارتباطی به کاهش وزن ندارند که هیچ، اصلا به نظر می‌رسد خوردن خوراکی مثل عسل به دلیل شیرینی که دارد باعث اضافه وزن هم می‌شود. حالا ببینیم چرا؟ ماست حاوی «کلسیم» است. این ویژگی در همه انواع ماست‌ها وجود دارد. کلسیم یکی از عناصری است که برای چربی‌سوزی بدن ضروری است به همین خاطر افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند باید به طریقی کمبود کلسیم را جبران کنند بنابراین با خوردن ماست که البته از انواع پرچرب نیست، متابولیسم بدن کنترل می‌شود.

از سوی دیگر عسل حاوی گلوکز طبیعی است. یکی از دلایل ریزه‌خواری کاهش میزان قندخون است. دلیل آن نیز نخوردن غذا بین وعده صبحانه تا ناهار است اما خوردن خوراکی مانند عسل به‌ویژه همراه با ماست به طور همزمان باعث سوختن چربی اضافی و از طرفی کنترل میزان قند خون و اشتها می‌شود. به این ترتیب با خوردن یک فنجان ماست ساده و عسل به‌عنوان میان‌وعده، می‌توانید معده را تا ظهر کاملا سیر نگه داشته و ریزه‌خواری نکنید. اگر عسل را با موم مصرف کنید بهتر است.  هر 170 گرم ماست معمولی حاوی240 میلی‌گرم پتاسیم است. این عنصر برای کنترل وزن مفید است.

انگور با چاشنی گردو

ویژگی انگور کمی شبیه عسل است با این تفاوت که انگور فیبر هم دارد بنابراین علاوه بر کنترل میزان قند خون و کمک به کاهش میزان مصرف موادغذایی غیرضروری، فیبر موجود در این میوه نیز باعث پر شدن حجم معده شده و مانع از پرخوری می‌شود. اما در کنار این میوه خوراکی دیگری هم وجود دارد. همراه شدن گردو با انگور دو ویژگی دارد؛ اول اینکه گردو حاوی اسید چرب امگا 3 است.

این اسید چرب ضمن تامین چربی مفید موردنیاز بدن، باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. شاید این مسئله را تجربه کرده باشید که با خوردن یک یا دو عدد گردو احساس سیری می‌کنید. این مسئله هم به دلیل چربی موجود در آن و هم به دلیل فیبر گردو است. هر فنجان انگور حاوی 62 کیلوکالری انرژی و 16 گرم هیدرات کربن است. مقدار کالری آن مناسب و هیدرات کربن آن باعث کنترل قند خون می‌شود.

غلات با طعم سیری

اگر اهل خوردن کورن فلکس و شیر در وعده صبحانه باشید حتما آن روز تا نزدیک ظهر سیر خواهید بود. دلیلش را می‌دانید؟ علت این حالت ناشی از سه عامل است؛ اول اینکه غلات حاوی فیبر هستند بنابراین با خوردن آنها حجم معده پر شده و اشتها اصطلاحا کور می‌شود. دوم اینکه مصرف مایعات، باعث احساس سیری می‌شود که شیر هم جزء مایعات است. سوم اینکه شیر علاوه بر اینکه به دلیل دوم، باعث سیری می‌شود، حاوی قند طبیعی است. لاکتوز یا قند طبیعی شیر باعث کنترل طولانی مدت قند خون شده و شما را تا ظهر سیر نگه می‌دارد. اکنون اگر این خوراکی را به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید، فکر می‌کنید تا چه مدت سیر خواهید بود؟ البته مصرف غلات پخته نیز همین اثر را دارد.

چیپس سلامت

یکی از خوراکی‌هایی که در فهرست سیاه قرار دارد، چیپس است. روغن موجود در این خوراکی عامل اصلی اضافه وزن است. اما چیپسی که از آن صحبت می‌کنیم، کاملا سالم است. به این دلیل که منظورمان چیپس میوه‌هاست. حتما این چیپس‌ها را در آجیل‌فروشی‌ها دیده‌اید. این خوراکی‌ها به دلیل ماندگاری بالا به مدت طولانی می‌توانند روی میز کار یا منزل‌تان باشند و هر وقت گرسنه شدید، چند برگ از آنها را بخورید و به این ترتیب سراغ خوراکی‌های نامناسب نروید.

دلیل اصلی تاثیر این برگه‌ها در کاهش وزن، فیبر بالای آنهاست؛ به‌ویژه اینکه با ورود آنها به معده آب زیادی جذب کرده، متورم شده و باعث ایجاد احساس سیری می‌شوند. این برگه‌ها را به راحتی می‌توانید در منزل تهیه کنید. یکی از نمونه‌های آن «چیپس سیب» است که در بخش دستورهای غذایی این شماره روش تهیه آن توضیح داده شده است. هر عدد سیب متوسط حاوی 4. 4 گرم فیبر رژیمی و 25 گرم هیدرات کربن است بنابراین با خوردن چیپس سیب، به مدتی طولانی سیر خواهید بود.

هوموس؛ غذای مدیترانه

مردم کشورهای ساکن کرانه مدیترانه غذای خاصی به نام «هوموس» یا با املای خاص آنها «حمص» دارند. البته این غذا در حال حاضر در کشور ما هم تهیه و مصرف شده و حتی به عنوان یکی از ساندویچ‌ها سر از بعضی کافی‌شاپ‌ها و سوپرمارکت‌ها هم درآورده است. می‌دانید مواد اولیه این خوراکی چیست؟ نخود. البته ارده، سیر کوبیده، لیمو، جعفری، گشنیز و فلفل قرمز و روغن زیتون هم جزء مواد اولیه تهیه این غذا هستند. اما اصل کار همان نخود است. این دانه حاوی بالاترین میزان فیبر بین حبوبات است. همراه شدن آن با ارده که طعم شیرین و خاصی دارد، احساس سیری را چند برابر می‌کند. هر قاشق غذاخوری نخود حاوی 2. 2 گرم فیبر رژیمی است.

موز با طعم کره

نگران نباشید! منظور از کره، خوردن کره معمولی نیست. درباره کره بادام‌زمینی صحبت می‌کنیم. شاید در نگاه اول خوردن موز با کره بادام‌زمینی هم بدطعم باشد و هم کالری بالایی داشته باشد اما کمی صبر کنید. کافی است به‌عنوان میان‌وعده، یک عدد موز خنک را قاچ کرده و یک قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی به آن اضافه کنید. راه دیگری هم وجود دارد. یک عدد موز را همراه با یک قاشق کره بادام‌زمینی داخل مخلوط‌کن مخلوط کرده و پوره موز و بادام‌زمینی درست کنید.

با خوردن این میان‌وعده تا شب سیر خواهید شد. به این دلیل که نخست موز حاوی فیبر است. دوم اینکه موز شیرین بوده و همین مسئله قندخون را تا مدت‌ها کنترل کرده و گرسنه نخواهید شد. سوم اینکه کره بادام‌زمینی نیز فیبر دارد. بنابراین با خوردن این میان‌وعده کاملا سیر خواهید شد و ریزه‌خواری نمی‌کنید. هر عدد موز حاوی 3. 1 گرم فیبر رژیمی و 27 گرم هیدرات کربن است. هردوی این ترکیب‌ها برای کنترل اشتها ضروری است.

ذرت بوداده

خوشحال شدید، درست است؟ این برای آنهایی که عاشق پاپ کورن هستند، خبر فوق‌العاده‌ای است! ذرت اگر بدون کره و با کمی روغن مایع و کمی ادویه طعم‌دار شده و به عنوان میان‌وعده مصرف شود، باعث اضافه‌وزن نخواهد شد. ذرت حاوی فیبر فراوانی است. این فیبر عامل اصلی ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پرخوری است بنابراین هر زمان که احساس کردید به تنقلات نیاز دارید، می‌توانید سراغ پاپ کورن یا ذرت بو داده‌ای که در منزل تهیه می‌کنید، بروید و به اندازه یک فنجان از آن را با خیال راحت میل کنید. هر کاسه معمولی کورن فلکس با شیر حاوی 194 میلی‌گرم پروتئین است. پروتئین برای کاهش وزن ضروری است. هر فنجان ذرت خام حاوی 16 گرم پروتئین است. این ترکیب برای کاهش و کنترل وزن ضروری است.

لوبیای لاغری

اسم سویا و خواص آن را زیاد شنیده‌اید. این دانه ریز درست مانند فلفل ریز و پرخاصیت است. هر فنجان از این دانه حاوی 17 گرم فیبر است بنابراین با خوردن کمی از آن احساس سیری می‌کنید. سویا حاوی پروتئین گیاهی است بنابراین برای کاهش وزن انتخاب بسیار خوبی است. میزان کلسترول این دانه نیز صفر است. درنتیجه با خوردن آن چربی‌های اضافی بدن به خوبی آب شده و چیزی جایگزین آن هم نخواهد شد. مصرف روزانه یک سوم فنجان سویا کافی است. به این دلیل که کالری آن کمی بالاست.

بوقلمون؛ غذای سلامت

بله، درست است. برخلاف تصور شما، گوشت بوقلمون بسیار مفید است. هر 25 گرم از آن فقط 58 کیلوکالری انرژی دارد. میزان چربی کل آن در همین مقدار گوشت برابر با 2. 1 گرم است. مقدار سدیم آن در هر 25 گرم برابر با 29 میلی‌گرم است بنابراین علاوه براینکه گوشت شوری نیست، سدیم آن هم می‌تواند به عملکرد بهتر پمپ سدیم – پتاسیم قلب کمک کند. چند برگ گوشت بوقلمون بدون سس همراه با کمی آبلیمو و چند برگ کاهو و چند پرگوجه‌فرنگی تازه، میان‌وعده خوبی برای کنترل اشتهاست.

هرگز فراموش نکنید

آنهایی که دچار اضافه‌وزن هستند، می‌دانند درباره چه رفتاری صحبت می‌کنیم؛ رفتار خاص سر زدن به یخچال که ممکن است در هر بار بازدید از آن خوراکی نصیب‌تان شود یا نه؟! اما به هر حال این یکی از رفتارهای افرادی است که دچار اضافه‌وزن هستند. این حالت به‌ویژه اگر شخص عصبی هم باشد، تشدید می‌شود. این حالت روانی یک راه درمان دارد و آن جایگزین کردن فریزر با یخچال و خوردن چند پر از میوه‌های یخ زده داخل فریزر بعد از هر بار بازدید است! همان‌طور که می‌دانید میوه‌ها حاوی فیبر هستند. علاوه‌بر اینکه اغلب آنها از شیرینی طبیعی نیز برخوردار هستند بنابراین کمی همت کنید و هر روز صبح کمی از هر میوه را شسته و داخل فریزر بگذارید. بهترین انتخاب شما می‌تواند میوه‌هایی کوچک، شیرین و پر فیبری مانند زردآلو، انگور، موز، هلو و شلیل خرد شده باشد.

با این معجون معجزه آسا سریع لاغر شوید!

با این معجون معجزه آسا سریع لاغر شوید!

با این معجون معجزه آسا سریع لاغر شوید!

در مطلب زیر طرز تهیه یک معجون فوق العاده و معجزه اسا را برایتان قرار داده ایم که با تهیه این معجون میتوانید بشدت لاغر کنید.

ادامه خواندن با این معجون معجزه آسا سریع لاغر شوید!