چطور مشکلات و اختلافات دوران عقد را حل کنیم

 

  • • توضیح دادن: این مقوله طرف دیگر گوش کردن است. شما باید آماده ارایه هر اندازه اطلاعات که همسرتان در مورد مساله عنوان شده می خواهد، باشید تا متوجه نظر و دیدگاه شما بشود. انتظار نداشته باشید که او ذهن شما را بخواند.

سوال
با سلام و عرض خسته نباشید میخواستم بدانم من الان 3 سال هستش که عقد هستم و هر روزی که میگذرد من رفتارم با خانومم بدتر میشه و همینطور اون و همش با هم دعوا داریم سر یه مسئله کوچیک هم به هم ناسزا می گوییم و اصلا نمیخواد قبول کند که بزرگ شده و الان شوهر داره و همش میخواد منو اون طوری که خودش میخواد وقف بده اما من بهش گفتم من طوری دیگه شکل گرفتم و اصلا دیگه بهش بی اعتماد شدم نمیدونم چرا اما خیلی دارم اذیت میشم و دیگه رو اوردم به مشاوره که شاید بتونم مشکلم رو حل کنه ممنون از لطف شما .
جواب
باسلام
کاربر گرامی علی رغم اینکه بیشتر جوانان ازدواج را تنها با انتخاب همسر و ازدواج با فرد مورد علاقه می دانند اما ازدواج چیزی فراتر از این است.در حقیقت تا زمانی که زوجین مهارت و توانایی لازم برای مقابله با مشکلات بزرگ و کوچک را نداشته و در این راه تمرین و مطالعه و مشورت نداشته باشند نمی توانند احساس خوشبختی واقعی بکنند. لذا ضروری است که شما و همسرتان در مورد مهارتهای زناشویی قدری بیشتر اطلاعات کسب کنید.در نهایت مراجعه حضوری نزد روان شناس هم می تواند کمک شایانی به شما دو نفر بکند. البته من یک سری توصیه کلی برای آشنایی شما دو نفر با تکنیکهای مصالحه و روش حرف زدن دارم اما مسلما شما و همسرتان نیازمند اطلاعات بسیار وسیعی هستید.توجه کنید داشتن تعامل و ارتباط خوب برای برقراری صلح و آرامش حیاتی است. گاهی اوقات مشاجرات فقط به دلیل این که یکی از طرفین و یا هر دوطرف حس می کنند که شنیده نمی شوند مرتبا تداوم می یابد. لذا حتما این موارد را مد نظر قرار دهید:
• گوش دادن: مهمترین بخش از یک تعامل خوب، شنیدن است. به حرفهای همسرتان بدون هر گونه قضاوت و یا پیش داوری گوش فرا دهد.
• کشف کردن: برای اینکه اطمینان حاصل کنید که همسرتان چه می گوید از او سوال هایی بپرسید و به تمام زوایای صحبت او تمایل به شنیدن را نشان دهید.
• توضیح دادن: این مقوله طرف دیگر گوش کردن است. شما باید آماده ارایه هر اندازه اطلاعات که همسرتان در مورد مساله عنوان شده می خواهد، باشید تا متوجه نظر و دیدگاه شما بشود. انتظار نداشته باشید که او ذهن شما را بخواند.
• همدردی کنید: خودتان را به جای همسرتان بگذارید. آنچه را احساس می کنند حس کنید و اجازه دهید بفهمند که به آنها توجه دارید. مثلا بگویید:” می دانم که احساس ناراحتی می کنید”
• به زبان آورید: منظورتان را به طور دقیق به زبان آورید و آنچه را می گویید به طور دقیق معنا کنید ضمنا سعی کنید شفاف و به جا صحبت کنید.
• خشم تان را کنترل کنید: این یک نکته اساسی است. هر چند عصبانیت و خشم هیجانی مثبت است که کمک میکند نیازهایمان را ببینیم اما در صورتی که از کنترل خارج شود شانس رسیدن به هرگونه توافق را از بین می برد. غیر ممکن است بتوانید با کسی که آرامش خود را از دست داده گفتگوی مثبت و سازنده ای داشته باشید.
• چنانچه هر یک از شما حس کردید عصبانی هستید مباحثه را متوقف کنید و گرنه نزاع و درگیری شما دو نفر بدتر خواهد شد.ضمنا در هنگام بحث و مشاجره با یکدیگر حتما این تکنیکها را به کار ببرید:
تکنیک شماره یک: در این تکنیک شما باید وانمود کنید که جر و بحث شما توسط کسی که عقیده و نظرش برای شما با ارزش و محترم است ملاحظه می شود. مطمئن باشید با این کار از اینکه چقدر هر دو شما مودب و منطقی بوده اید شگفت زده خواهید شد و لذا در هنگام مشاجره به یکدیگر توهین نمی کنید.تکنیک شماره دو،کلمه کد(کلیدی): توافق کنید که هر وقت یکی از شما احساس کرد بیش از حد احساساتی و هیجانی می شود یا وقتی که احساس می کنید عصبانیت بر شما مستولی شده از یک کلمه کلیدی استفاده کنید. سپس قبل از آنکه دوباره جر و بحث را شروع کنید به خودتان یک وقت استراحت دهید.ضمنا از روشهای حل مساله غافل نشوید تا استفاده از این تکنیکها بتواند به شما کمک کند که به طور منطقی بر روی مشکل ایجاد شده کار کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *