مردها بیشتر به سرطان سر و گردن مبتلا می شوند

  • تقی زاده جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی را از جمله مراحل درمانی این بیماری برشمرد و تاکید کرد: امروزه متخصصان سرطان در مواردی از سرطان‌های حنجره می‌توانند با استفاده از ترکیب پرتودرمانی و شیمی درمانی حنجره بیمار را حفظ و باعث کاهش عوارض ناشی از برداشت حنجره و بهبود کیفیت زندگی این بیماران شوند.

عضو هیات علمی گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: سرطان‌های سرو گردن در مردان به میزان ۴ برابر شایع‌تر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر علی تقی‌زاده با اشاره به اینکه سرطان حنجره یکی از شایع‌ترین سرطان‌های سر و گردن است و سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا به آن مبتلا می‌شوند، اظهار کرد: استعمال دخانیات از اصلی‌ترین علل این بیماری به شمار می‌رود به طوری که اکثر بیماران سابقه مصرف آن را پیش از بیماری داشته‌اند.

عضو هیات علمی گروه رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این بیماری در مردان به میزان ۴ برابر شایع‌تر است، خاطرنشان کرد: افزایش سن بالای ۵۵ سال، سابقه ابتلا به دیگر سرطان‌های سر و گردن، مصرف الکل، اشتغال در محیط‌هایی با غبار اسید سولفوریک و نیکل، تماس طولانی مدت با آزبست و ابتلا به بیماری ریفلاکس‌های معدی و ریوی از دیگر عوامل زمینه ساز سرطان حنجره به شمار می‌رود.

تقی‌زاده با بیان اینکه تشخیص هر چه سریع‌تر این بیماری در مراحل اولیه باعث موفقیت بیشتر درمان و کاهش عوارض می‌شود، تصریح کرد: ایجاد خشونت یا هر گونه تغییر در صدا، وجود توده در گردن، گلو درد یا احساس انسداد در گلو، سرفه‌ای که بهبود پیدا نمی‌کند، تنفس‌های بدبو، درد گوش و کاهش وزن از جمله علائمی است که برای بررسی آن لازم است به پزشک متخصص مراجعه شود.

این متخصص رادیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص راهکارهای تشخیصی سرطان حنجره، اظهار کرد: معاینه بالینی تیرویید، گردن و غدد لنفاوی، انجام لارنگوسکوپی غیر مستقیم و مستقیم، CT SCAN،نمونه برداری از جمله اقدامات تشخیصی این بیماری به شمار می‌رود.

تقی زاده جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی را از جمله مراحل درمانی این بیماری برشمرد و تاکید کرد: امروزه متخصصان سرطان در مواردی از سرطان‌های حنجره می‌توانند با استفاده از ترکیب پرتودرمانی و شیمی درمانی حنجره بیمار را حفظ و باعث کاهش عوارض ناشی از برداشت حنجره و بهبود کیفیت زندگی این بیماران شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *