لیست غذایی کمکی برای نوزاد و کودک شیرخوار

ba2777-1

  • پس از يك هفته، تغذيه با سوپ را آغاز مي‌كنيم كه ابتدا  كمي برنج، يك عدد هويج و حدود 100 گرم ماهيچه را با هم خوب مي‌پزيم و به‌مدت 20 دقيقه صاف كرده و سپس ميكسر كرده به كودك مي‌دهيم.

غذاهاي تكميلي براي شيرخواران بهتر است از پايان 6 ماهگي شروع شوند چون مواد موجود در شير مادر شامل املاح و ويتامين‌ها تا 6 ماهگي براي رشد و نمو نوزادان كافي است اما از 6 ماهگي به بعد به‌علت رشد كودك شير مادر كافي نيست. غذاي تكميلي كودكان بايد حاوي مواد پروتئيني، مواد قندي و چربي براي تامين كالري بوده و در عين حال حاوي انواع ويتامين‌ها، ريز مغذي‌ها مانند آهن، روي و ساير مواد باشد.
بهترين مواد براي شروع غذاي كمكي ابتدا به‌صورت فرني يا پوره است؛ به اين صورت كه آرد برنج را با شير مادر مخلوط مي‌كنيم و به‌صورت فرني از 2 قاشق مربا‌خوري براي كودكان شروع كرده و به‌تدريج آن را زياد مي‌كنيم. پس از يك هفته مي‌توانيم بادام را هم به‌صورت حريره به كودك بدهيم. به اين صورت كه 2 تا 3 بادام را پس از خيس كردن پوست بگيريم و با شير مادر و آرد برنج مخلوط كنيم. از 6 ماهگي مي‌توانيم از اين فرني‌ها به بچه‌ها بدهيم.

پس از يك هفته، تغذيه با سوپ را آغاز مي‌كنيم كه ابتدا  كمي برنج، يك عدد هويج و حدود 100 گرم ماهيچه را با هم خوب مي‌پزيم و به‌مدت 20 دقيقه صاف كرده و سپس ميكسر كرده به كودك مي‌دهيم. از اين سوپ بين 6 تا 8 قاشق غذاخوري مي‌توانيد به شيرخوار بدهيد. اگر كودك شما تمايل داشت تا روزي 2 بار هم مي‌توانيد از اين سوپ به‌عنوان ناهار و شام استفاده كنيد. در مرحله بعدي تغذيه كودك، از پوره ميوه‌ها مثل پوره سيب، موز و در فصل تابستان براي رفع يبوست كودك از پوره هلو يا گلابي به اندازه 2 تا 3 قاشق مربا‌خوري استفاده مي‌كنيم.

از 8 ماهگي به بعد براي صبحانه از مقدار كمي زرده تخم مرغ شروع كرده و آن را به همراه چاي بيسكويت و نان سنگك نرم شده به كودك مي‌دهيم در عين حال مي‌توانيم از 7 ماهگي به بعد در سوپ كودك از حبوبات، ماش، سيب زميني و حتي اسفناج و گوجه فرنگي هم به‌تدريج استفاده كنيم. به ياد داشته باشيد هرگز در سوپ كودك نمك نريزيد و براي مزه دار كردن از چند قطره ليموترش استفاده كنيد. از 8 ماهگي به بعد 2 تا 3 قاشق سوپ‌خوري ماست به‌صورت دسر به كودك بدهيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *