قصد دارید وزن کم کنید بخوانید

قصد دارید وزن کم کنید بخوانید

قصد دارید وزن کم کنید بخوانید
قصد دارید وزن کم کنید بخوانید

 

یافته هایی درباره لاغری و توصیه هایی به افرادی که می خواهند وزن کم کنند همراه ما باشید با قصد دارید وزن کم کنید بخوانید در ادامه مطلب .

 

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در تحقیقات خود با فعال کردن مسیر های مخفی سلول های چربی در موش ها، موفق شدند علی رغم تغذیه این حیوانات با رژیم غذایی سرشار از چربی، آن ها را لاغر نگهداشته و از چاق شدنشان جلوگیری کنند.از نظر علمی زمانی فرد چاق می شود که سلول های چربی وی بزرگتر شده و نوعی ساختار و مسیر پروتین به نام Hedgehog protein pathway  وجود دارد که از بزرگ شدن سلول ها پیشگیری می کند. پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که که این ساختار در بسیاری از بافت های بدن انسان وجود دارد و می توان از آن برای پیشگیری از رشد سلول های چربی بهره برد.

فانژین لانگ (Fanxin Long) پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشف فوق الذکر اعلام کرد: «این یافته ها می تواند هدفی جدید و موثر برای درمان و پیشگیری از چاقی باشد. آن چه به طور خاص در این تحقیقات اهمیت دارد این است که حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته در این پروژه از رژیم غذایی سرشار از چربی  تغذیه کرده و در آن ها اضافه وزن  مشاهده نشده و در انسان هم  مصرف رژیم غذایی سرشار از چربی، عامل اصلی چاقی و اضافه وزن است.»

به گفته دانشمندان، دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن در انسان ها، افزایش اندازه سلول های چربی است که به این ترتیب قادر هستند تا میزان بیشتری چربی در خود ذخیره کنند. از نظر علمی زمانی فرد چاق می شود که سلول های چربی وی بزرگتر شده و نوعی ساختار و مسیر پروتین به نام Hedgehog protein pathway وجود دارد که از بزرگ شدن سلول ها پیشگیری می کند. پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که که این ساختار در بسیاری از بافت های بدن انسان وجود دارد و می توان از آن برای پیشگیری از رشد سلول های چربی بهره برد.

اعضای این تیم تحقیقاتی توانستند با کمک ویرایش ژنتیکی، این ساختار را در سلول های چربی بدن موش ها فعال کرده و علی رغم ارائه غذاهای سرشار از چربی به این جانوران، آن ها را لاغر نگهدارند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که در جانورانی که این ویرایش ژنتیکی در سلول های چربی آن ها انجام شده است، پس از هشت هفته تغذیه با رژیم غذایی سرشار از چربی هیچ نشانه ای از چاقی و اضافه وزن دیده نشد در حالی که سایر موش های مورد مطالعه قرار گرفته که تغییر ژنتیکی در آن ها صورت نگرفته بود، چاقی و افزایش وزن قابل توجهی مشاهده شد.

فانژین لانگ  در رابطه با این موضوع گفت: «اگر ما بتوانیم با استراتژی های دقیق سلول های  چربی را هدف قرار دهیم، می توان با چاقی مبارزه کردزیرا در افراد مبتلا به چاقی خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی، دیابت و سرطان بیش از دیگران استو کنترل این مشکل می تواند تاثیرات بسیار مطلوبی در افزایش سطح بهداشت عمومی انسان داشته باشد.»

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی  eLife منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *