آموزش و راهنمای درست استفاده از کپسول های استنشاقی

 

  • پس از استنشاق دارو دهان باید شستشو شود. صدایی که هنگام تکان دادن توربوهالر شنیده می شود مربوط به پودر خشک رطوبت گیر است حتی هنگامی که دارو در توربوهالر به اتمام رسیده این صدا شنیده می شود.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا از عدم مصرف صحیح اکثریت مصرف کنندگان کپسول های استنشاقی به دلیل عدم آموزش خبر داد و گفت: کپسول های استنشاقی حاوی پودر دارویی است که در کنترل آسم و تنگی مجاری تنفسی به کار می روند. طریقه صحیح مصرف کپسول های استنشاقی که باید در داروخانه ها به مصرف کنندگان آموزش داده شود این است که باید اول کپسول را از سر رنگی آن در وسیله استنشاقی قرار دهید، دستگاه را به حالت افقی نگه داشته با حرکت دادن قسمت وسط دستگاه کپسول را داخل دستگاه ثابت کنید و با حرکت دادن قسمت متحرک دستگاه به جلو و عقب کپسول را سوراخ کنید، هوای ریه را تا آنجا که ممکن است خارج کنید، دستگاه را به حالت افقی نگه داشته و آن را بین لب ها قرار دهید و دهان را کاملا ببندید، سر راکمی به عقب متمایل کنید، یک نفس عمیق از طریق وسیله استنشاقی بکشید و به مدت 10 ثانیه نفس خود را نگه دارید سپس به آهستگی نفس بکشید.

دکتر صفورا محبی در مورد دستگاه توربوهالر توضیح داد و گفت: برخی از داروهای موثر بر سیستم تنفس مانند فورمترول و بودزوناید به شکل توربوهالر نیز موجود می باشند. در این دستگاه دارو به شکل پودر استنشاقی در داخل دستگاه وجود دارد و آشنایی با نحوه صحیح مصرف این داروها مهم می باشد. قبل از استفاده، دستگاه باید راه اندازی شود به این منظور باید درپوش دستگاه را بردارید. درحالی که توربوهالر را به صورت عمودی نگه داشته اید قاعده رنگی را تا جایی که ممکن است به راست بچرخانید و سپس به سمت چپ برگردانید تا صدای کلیک شنیده شود. مجددا باید این کار را تکرار کرد. توربوهالر آماده استفاده است و در دفعات بعدی نباید مراحل فوق را تکرار کرد و تنها باید به این شکل عمل شود که درپوش را بپیچانید و آنرا بردارید. درحالی که دستگاه را عمودی گرفته اید قاعده رنگی را تا سرحد امکان به راست بچرخانید و بعد به سمت چپ برگردانید تا صدای کلیک شنیده شود. این عمل موجب می شود که داروی از قبل اندازه گیری شده آزاد شود. با یک بازدم عمیق هوای ریه را خارج کنید. لب ها را اطراف قسمت دهانی بگذارید و دهان را کاملا ببندید. یک نفس عمیق بکشید قطعه دهانی را خارج کنید و به مدت 5-10 ثانیه نفس خود را حبس کنید سپس به آرامی نفس بکشید. درپوش دارو را مجددا بگذارید و آن را ببندید تا محتویات دستگاه خشک نشود.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از توربوهالر لازم نیست آن را تکان دهید. بعد از استفاده قسمت دهانی را با پارچه تمیز نمایید اما هیچگاه آن را با آب شست و شو ندهید. بالای دستگاه پنجره ای می باشد که میزان داروی موجود در دستگاه را نشان می دهد هنگامی که حدود 20 دوز از دارو باقی مانده علامت قرمز رنگ در بالای پنجره ظاهر می شود و هنگامی که علامت قرمز به پایین پنجره برسد توربوهالر از دارو خالی شده است. هنگام استفاده از توربوهالر ممکن است طعمی را در دهان احساس نکنید یا احساس نکنید که دارویی وارد ریه شما شده است، این حالت به معنی خالی بودن توربوهالر نمی باشد. پس از استنشاق دارو دهان باید شستشو شود. صدایی که هنگام تکان دادن توربوهالر شنیده می شود مربوط به پودر خشک رطوبت گیر است حتی هنگامی که دارو در توربوهالر به اتمام رسیده این صدا شنیده می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *