سلامت بدن با یوگا

 

  • یکی از نگرانی های بسیاری از زنان زمانی است که آنان می شنوند که  قوانین تمرینات مقاومتی یا تمرینات قدرتی این است که: “آیا این تمرینات مرا حجیم خواهد کرد؟” اگر بانوان ظریف یوگا را ببینید حسرت خواهید خورد زیرا یوگا شما را حجیم نمی کند بلکه به اندام شما یک شکل زیبا با پشتی صاف خواهد بخشید.

 

فدراسیون بین المللی آموزش های یوگا، این ورزش را با این عنوان تعریف می‌کند: «یک شیوۀ جهانی و عملی که بر اساس مجموعه ای از تکنیک های خاص و با رجوع به سنت هند شکل گرفته است.

با افزایش آگاهی و رشد تدریجی، یوگا با هماهنگی کامل، استعدادهای جسمی، عاطفی، ذهنی، روحی و بشری فرد را پرورش می‌دهد.» دکتر آندره مَمان، رئیس فدراسیون، در این باره این گونه توضیح می‌دهد که: “یوگا، یک «فلسفۀ مدیتیشن جسمی» نیز هست. برخلاف فلسفه های رایج، یوگا فقط به «اندیشیدن» بسنده نمی‌کند؛ یوگا توسط تجربه، تجربه ای که توسط فعالیت بدنی به دست آمده باشد، نیز شکل گرفته است. در واقع، یوگا بر اساس یک مشاهدۀ ساده متولد شد، به این ترتیب که یک اختلال یا آشفتگی ذهنی می‌تواند آثاری بر روی جسم داشته باشد، در مقابل، اختلالی که بدن را تحت تأثیر قرار دهد، ذهن را نیز درگیر خواهد کرد.

یوگا تنفس را بهبود می بخشد

 

به دلیل تنفس عمیق در حین تمرینات یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش افزایش می یابد، اثرات آدرنالین (هورمون استرس) خنثی می شود و در نتیجه موجب تمدد اعصاب وریلکسیشن می گردد. اما یوگا شامل تمرینات هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری نیست.

یوگا یعنی کاهش استرس و افزایش آرامش

حتی پس از اولین جلسه کلاس یوگا، شما قادرید کم شدن استرس را حس کنید. برخی تمرینات یوگا شامل تکنیک های مدیتیشن است که موجب تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف صدای ذهن که معمولا به دلیل استرس ایجاد می شود، می گردد.

خصوصیت ضد استرس یوگا یک پاسخ بیوشیمیایی است. کاهش کاتکول آمین ها (هورمون هایی که در پاسخ به استرس و توسط غدد آدرنال یا فوق کلیوی تولید می شوند) و کاهش سطح واسطه های عصبی از جمله دوپامین، نور اپی نفرین و اپی نفرین در نتیجه تمرینات یوگا ، موجب احساس آرامش می شود.

در برخی تحقیقات به ارتباط بین یوگا و افزایش هورمون اکسی توسین اشاره شده است. این هورمون به نام هورمون اعتماد وارتباط مشهور است وموجب افزایش آرامش و بهبود ارتباط با دیگران می شود.به بیانی دیگر شما شنیده اید که هنگامی که در روابط جنسی به اوج لذت برسید در مغز شما دوپامین و اکسیتوسین ترشح شده و در دراز مدت به علت تاثیر این مواد خلاق تر و پر جنب و جوش تر می شوید. در یوگا نیز سطح اسید بوتیریک گاما آمینو به طور قابل توجهی در مغز شما افزایش می یابد. در یک تحقیقات که در دانشگاه بوستون انجام شد روی ۳۴ نفر که برای ۱۲ هفته تحت نظر بودند و نیمی از آن ها برای یک ساعت در روز و سه بار در هفته به پیاده روی می پرداختند در حالی که نیمه ی دیگر برای همین تایم به یوگا می پرداختند سطح گاما که یک ماده شیمیایی با تاثیر کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو است در آن هایی که یوگا کار می کردند ۲۷ درصد بیشتر بود. همچنین شما با انجام یوگا دوپامین و سروتونین بیشتری دریافت می کنید و می توانید احساس آرامش داشته باشید. با این روند مغز شما برای هر موقعیت استرس زا بیش از پیش آماده بوده و بهتر می تواند خود را با این موقعیت ها وقف دهد. به علاوه داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب با یوگا بهتر عمل کرده و روند درمانی سریع تری دارند

حجیم کردن بدن

 

یکی از تأثیرات واقعا بزرگ یوگا این است که بدون استفاده از وزنه ها و تجهیزات تمرینی به بدن شما حجم می دهد. همانند پوش آپ و پول آپ، یوگا بدن خودتان را به عنوان وسیله مقاومت استفاده می کند.

یکی از نگرانی های بسیاری از زنان زمانی است که آنان می شنوند که  قوانین تمرینات مقاومتی یا تمرینات قدرتی این است که: “آیا این تمرینات مرا حجیم خواهد کرد؟” اگر بانوان ظریف یوگا را ببینید حسرت خواهید خورد زیرا یوگا شما را حجیم نمی کند بلکه به اندام شما یک شکل زیبا با پشتی صاف خواهد بخشید.

پوزیشن هایی که بهترین عملکرد را دارند آنهایی هستند که از وزن شما بیشتر استفاده می کنند، بنابراین پوزیشن هایی را انتخاب کنید که در آن ها قسمتی از بدن خود را در هوا بلند می کنید و در همان حالت نگه می دارید. در این صورت سوزاندن کالری را دقیقا حس خواهید کرد.

فواید یوگا برای قلب

یوگا موجب کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب می شود که برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بیماری های قلبی- عروقی و سکته یک اثر درمانی به شمار می رود. در مطالعات بیوشیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده است که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و همچنین تقویت سیستم ایمنی می شود.

یوگا، تمرکز و خلق وخو

بهبود توانایی تمرکز و خلق وخو از مزایای یوگا به شمار می رود. افرادی که یوگا کار می کنند اغلب خوشحال به نظر می رسند و تمرکز ذهنی خوبی دارند. در تحقیقات اخیر، اثرات یوگا بر افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این اثرات مثبت به دلیل افزایش سطح اکسیژن مغز در نتیجه تمرینات یوگا است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *