بهترین روش ها برای ترک عادت ناخن جویدن

 

  • به اطرافیان خود بگویید زمانی که دیدند شما ناخن می جوید به شما یادآوری کنند. این ممکن است برای شما کمی سخت باشد که به دوست خود این موضوع را بگویید ولی در ترک این عادت به شما کمک زیادی می کند.

جویدن ناخن یکی از عادت های شایع بین کودکان و بعضی از بزرگترهاست، این عادت که اغلب به صورت ناخودآگاه انجام می شود در دراز مدت باعث ایجاد مشکل در سلامتی پوست و ناخن و زیبایی ظاهری دست ها می شود.
علاوه بر آن به علت اینکه انگشتان دست با میکرب های زیادی در تماس هستند و احتمال آلودگی ناخن ها به میکرب زیاد است، جویدن ناخن ها باعث بروز بیماری خواهد شد. برای ترک این عادت از روش های مختلفی می توان کمک گرفت که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد،
انگشتان دست و ناخن ها یکی از مهم ترین اعضایی است که بیانگر زیبایی و سلامت ظاهر افراد می باشد، پس باید در حفظ سلامت و زیبایی پوست و ناخن تلاش کنید. پیش تر مطلبی در رابطه با حفظ زیبایی پوست دست برای شما عزیزان آماده کرده بودیم که در آن نکات جالب و کاربردی برای حفظ سلامت دست ها آورده شده بود. با رعایت نکات گفته شده و توجه و رسیدگی به ناخن ها می توانید زیبایی و سلامت دست هایتان را تضمین کنید.
عادت جویدن ناخن معمولا به علت داشتن استرس ایجاد می شود، اگر شما هم ناخن های خود را می جوید باید بدانید این عادت خیلی هم بد نیست، تحقیقات نشان داده است کسانی که در کودکی عادت هایی مثل ناخن جویدن یا مکیدن شست را دارند، در بزرگسالی کمتر به بیماری های آلرژی زا دچار می شوند.
در گذشته پژوهشگران تحقیقات روی ۱۰۰۰ نفر کودک را شروع کردند و درباره عادت مکیدن انگشت یا ناخن جویدن آنها در بازه های زمانی و در سنین مختلف با پدر و مادر آنها در تماس بودند. نصف افراد شرکت کننده در این تحقیق که هیچ کدام از این عادت ها را در کودکی نداشتند در سن ۳۲ سالگی مبتلا به نوعی آلرژی شدند، افرادی که یکی از این دو عادت را در کودکی داشتند ۴۰ درصد کمتر به آلرژی مبتلا شدند و افرادی که هر دو عادت جویدن ناخن و مکیدن شست را در کودکی داشتند پایین ترین درصد ابتلا به آلرژی را داشتند. نتیجه این یافته ها این نظریه بهداشتی را تایید می کند که هر چقدر بیشتر با باکتری ها، ویروس ها و عوامل آلرژی زا در تماس باشید سیستم ایمنی بدن شما تقویت شده و کمتر به بیماری دچار می شوید.
مطلبی که گفته شد به این معنا نیست که ناخن جویدن یا مکیدن انگشت عادت خوبی است، منظور این است که تمیز نگه داشتن بیش از حد کودک و منع کردن او از انجام کارهایی که ممکن است به کثیفی او منجر شود کاری اشتباه است. اگر شما هم جزء افرادی هستید که ناخودآگاه ناخن های خود را می جوید تا دیر نشده با استفاده از راهکارهایی که برای شما خواهیم گفت اقدام به ترک آن کنید.
۱- علت جویدن ناخن را کشف کنید.
قدم اول در ترک این عادت کشف علت آن است. چه چیزی باعث جویدن ناخن در شما می شود؟ استرس و اضطراب؟ ناراحتی؟ بی حوصلگی و خستگی؟ علت را کشف کنید. انجام کارهایی مانند یوگا و مدیتیشن می تواند در آرام کردن ذهن و کاهش استرس و اضطراب به شما کمک زیادی بکند.
۲- خود را مجبور به ترک آن کنید.
بعد از اینکه علت جویدن ناخن برای شما مشخص شد باید تصمیم بگیرید که به طور جدی آن را کنار بگذارید. حواس خود را پرت کنید، عادت های دیگری برای خود ایجاد کنید مثلا اگر استرس دارید یک توپ استرس را فشار دهید یا هر فعالیتی که انگشتان شما را درگیر می کند.
۳- از دوستان و اطرافیان خود کمک بگیرید.
به اطرافیان خود بگویید زمانی که دیدند شما ناخن می جوید به شما یادآوری کنند. این ممکن است برای شما کمی سخت باشد که به دوست خود این موضوع را بگویید ولی در ترک این عادت به شما کمک زیادی می کند.
۴- ناخن ها را کوتاه و صاف نگه دارید.
ناهموار بودن لبه ناخن و بلندی یا داشتن گوشه یکی از علت هایی است که شما را ترغیب به جویدن ناخن می کند. پس سعی کنید همیشه ناخن ها را صاف و کوتاه بدون داشتن ناهمواری نگه دارید. برای صاف نگه داشتن ناخن ها از سوهان های نرم ناخن استفاده کنید.
۵- ناخن های خود را شکیل و تمیز نگه دارید.
یکی از راه های بسیار موثر در ترک جویدن ناخن برای خانم ها استفاده از لاک و مانیکور ناخن هاست. امروزه کاشت ناخن طرفداران زیادی پیدا کرده و شما می توانید از این روش به راحتی برای ترک عادت خود استفاده کنید. همین که در ظاهر تغییر زیادی را روی ناخن های خود مشاهده می کنید انگیزه ای برای ترک این عادت می باشد.
روش های زیادی برای ترک این عادت وجود دارد که به چند مورد اصلی آنها اشاره شد. روش های دیگری هم وجود دارد که از آن جمله می توان به مصرف کلیسیم و منیزم بیشتر، پوشیدن دستکش و انجام دادن بیشتر فعالیت های دستی و استفاده از لاک های مخصوص ترک ناخن اشاره کرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *