چرا دچار سردرد میگرنی چشمی می شویم

 

  • علایم میگرن چشمی عبارتند از مشکلات بینایی که روی یک چشم تاثیر می‌گذارد و به‌صورت جرقه‌های نورانی، نقاط کور در میدان دید یا کوری در یک چشم گزارش می‌شود. این وضعیت می‌تواند برای چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد.

سردرد میگرنی چشمی چیست؟ این نوع سردرد با سردرد میگرنی معمولی چه تفاوتی دارد؟ آیا سردرد میگرنی چشمی در عملکرد چشم اختلالی ایجاد می کند؟ اگر این نوع سردرد مداوم باشد، باعث می شود که مشکلات بینایی برای شما بوجود آید. یعنی در واقع یک سری مشکلات بینایی در دید شما پدیدار می گردد.
میگرن بصری، شبکیه یا چشمی عارضه‌ای است که می‌تواند موجب کاهش بینایی یا کوری در یک چشم در کمتر از یک ساعت می‌شود. این وضعیت ممکن است همراه یا پس از یک سردرد میگرنی اتفاق بیافتد.میگرن چشمی <Ocular migraines>بسیار نادر بوده و از هر ۲۰۰ نفر مبتلا به میگرن یک نفر را درگیر می‌کند.
لازم به ذکر است که سردردهای میگرنی مداوم نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکلات بینایی شود و تغییراتی در بینایی ایجاد کنند که معمولا به‌صورت جرقه‌های نورانی در جلو چشم یا نقاط کور دیده شود؛ اما این علایم اغلب در هر دو چشم ظاهر می‌شوند.
علایم میگرن چشمی عبارتند از مشکلات بینایی که روی یک چشم تاثیر می‌گذارد و به‌صورت جرقه‌های نورانی، نقاط کور در میدان دید یا کوری در یک چشم گزارش می‌شود. این وضعیت می‌تواند برای چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد. این مشکلات فقط یک چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهند و همین تشخیص افتراقی میگرن چشمی از دیگر مشکلات را مطرح می‌کند. علایم دیگر میگرن چشمی شامل سردردی است که از ۴ تا ۷۲ ساعت به طول انجامد. سردردی که یک طرف سر را تحت تاثیر قرار دهد، احساس درد متوسط تا شدید باشد؛ احساس ضربان یا تکان در سر شود؛ با حرکت دادن سر، شرایط بدتر شود. علایم دیگر عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، حساس بودن به نور یا صدا.
عوامل متعددی در اتیولوژی میگرن چشمی مطرح شده اند. اسپاسم در عروق خونی موجود در شبکیه و بافت‌های پشت چشم و تغییراتی که در سراسر سلول‌های عصبی در شبکیه ایجاد می‌شود به عنوان مقصران میگرن چشمی باید در نظر گرفته شوند.
هنوز مشخص نیست که آیا تمام داروهایی که از میگرن جلوگیری می‌کنند، مانند ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای یا داروهای ضدتشنج می‌توانند از مشکلات بینایی و از دست دادن بینایی نیز پیشگیری کنند یا خیر اما این داروها برای میگرن تجویز می‌شوند و گاهی روی علایم همراه نیز موثرند.
خوشبختانه میگرن چشمی معمولا به خودی خود در مدت۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابراین بسیاری از افراد نیازی به درمان آن ندارند. بهترین کار در این شرایط این است که انجام کار را متوقف کرده و چشم‌ها استراحت داده شود تا بینایی به حالت اولیه بازگردد. برای کنترل سردرد بیمار، یک ضد درد غیراپیوئیدی خوراکی تجویز کنید.
تحقیقات اندکی روی داروهای قابل قبول برای درمان یا پیشگیری از میگرن وجود دارد. از جمله این داروها می‌توان به این موارد زیر اشاره کرد: آسپرین، داروهایی که در درمان صرع استفاده می‌شوند مانند دیوالپروکس سدیم (والپوریک) یا توپیرامات، داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، مانند آمی تریپتیلین (Elavil) یا نورتریپتیلین، داروهای ضدفشارخون از خانواده بتابلاکرها.شفا آنلاین