پیشگیری از زود سفید شدن موها

  • مصرف بیوتین، سرعت سفید شدن موها را کند خواهد کرد.بیوتین در موادی مثل زرده تخم مرغ،گوجه فرنگی، شیر گاو، جو، گردو، بادام، هویج، دانه سویا،شیر بز و … یافت می شود.

اگر چه نمی توان چرخه طبیعی سفید شدن موها را متوقف کرد، اما خوشبختانه، می توان با برخی راهکارهای ساده و بسیار موثر خانگی، مانع از سفیدی زودرس موها شد.

 

سفید شدن موها، روندی کاملا طبیعی است که افراد در بزرگسالی آن را تجربه خواهند کرد، ولی بروز زود هنگام و قبل از موعد، اتفاقی ناخوشایند است که معمولا کسی از وقوع آن، احساس خوبی نخواهد داشت.

رنگ موی افراد با رنگدانه ملانین مشخص می شود.ملانین در سلولهایی به نام ملانوسیت تولید می شود.

ملانوسیت ها، سلولهایی موجود در فولیکول مو هستند که دو نوع ملانین به نامهای ائوملانین eumelanin (مسئول رنگدانه مشکی و قهوه ای تیره) و  فئوملانین pheomelanin (مسئول رنگ قرمز و زرد) را تولید می کنند.

به طور کلی، تولید ملانین در دوره ای افت می کند و نهایتا متوقف می شود.این دلیل طبیعی سفید شدن موهاست.سنی که در آن، فرد سفیدی مو را تجربه می کند، به طور عمده با وراثت تعیین می شود.بنابراین اگر پدر و مادر یا یکی از آنها، این تجربه را داشته باشند، به احتمال قوی، فرزند آنها هم اینگونه خواهد بود.

اگر تعداد ملانین ، کمتر از حالت طبیعی در مو باشد، آن مو نقره ای یا خاکستری می شود و بعد از طی زمان، ملانین خود را کاملا از دست داده و مو سفید می شود.

فاکتورهای متعددی در این امر دخیل هستند. استرس و نگرانی شدید، برخی بیماریها، وراثت، رژیم غذایی ناسالم ، دوران بارداری، کم خونی،آلودگی، سیگار و …از عوامل مهم وتعیین کننده در سفید شدن موها به شمار می روند.

روش های موثر خانگی برای جلوگیری از سفید شدن و تغییر رنگ موهای سفید

– ۱ عدد زنجبیل رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و این ترکیب فوق العاده را هر روز میل نمایید.اینکار، مانع از سفید شدن زود هنگام موها خواهد شد.

-هفته ای دو بار، پوست و موی سر را با مقداری شیر گاو ماساژ دهید.

-۲ قاشق چایخوری پودر حنا، ۱ قاشق چایخوری ماست، ۳ قاشق چایخوری قهوه، ۳ قاشق چایخوری آب نعناع،۱ قاشق چایخوری خمیر شنبلیله و ۲ قاشق چایخوری برگ ریحان را با هم مخلوط کرده و پوست و موی سر را به این ترکیب آغشته سازید و پس از ۳ ساعت موها را با شامپو بشویید.حنا، نرم کننده کاملا طبیعی و فوق العاده موثری است که استفاده از آن،علاوه بر نرم کردن موها، مانع از سفیدی زودرس موها نیز می شود.

-مقداری آب لیمو و روغن نارگیل را با هم مخلوط کرده و روزانه پوست و موی سر را با آن ماساژ دهید و بگذارید ۲۰-۱۵ دقیقه روی موها بماند.این کار ، نه تنها مانع از سفید شدن زودهنگام موها می شود، بلکه با حفظ سلامتی موها، آنها را زیبا و درخشان می سازد.

-آب پیاز هم درمان موثری دیگری برای موهای سفید محسوب می شود.در ضمن، از طاسی موها نیز جلوگیری کرده و البته رنگ قرمز ملایمی به موها می بخشد.

-مخلوط حنا با روغن نارگیل هم روشی بسیار موثر برای رهایی از سفید شدن موها خواهد بود.

-با مقداری پودر حنا و روغن کرچک و مقدار کمی آب لیمو،خمیری درست کنید و آنرا یک ساعت روی پوست و موی سر قرار دهید.بعد از این مدت، موها را بشویید.

علاوه بر این درمانهای طبیعی، به رژیم غذایی خود هم توجه خاصی داشته باشید.مصزف زیاد میوه و سبزیجات برگ سبز را در رژیم غذایی خود، هرگز فراموش نکنید.

همچنین مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین A ،B۱۲ ،روی ، ید،آهن، مس،اسیدهای چرب ضروری امگا۳ ، اهمیت ویژه ای در رژیم غذایی خواهند داشت.

در ضمن، گاهی سفیدی زودهنگام موها می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد.بنابراین با در نظر گرفتن تمامی نکات ذکر شده، در شرایط خاص، برای ریشه یابی و کشف علل آن می توانید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

از کشیدن سیگار، مصرف بیش از حد الکل و کافئین خودداری کرده و استرس خود را مدیریت نمایید.

مصرف بیوتین، سرعت سفید شدن موها را کند خواهد کرد.بیوتین در موادی مثل زرده تخم مرغ،گوجه فرنگی، شیر گاو، جو، گردو، بادام، هویج، دانه سویا،شیر بز و … یافت می شود.