لکه های داخل چشم چه ارتباطی با دیابت دارند ؟

 

  • اشخاصی که به بیماری دیابت نوع ۲ دچار هستند باید بلافاصله پس از تشخیص این اختلال، به چشم پزشک مراجعه کنند تا در صورتی که به عوارض ناشی از دیابت دچار بوده درمان لازم در مورد آن‌ها صورت گیرد.

 

لکه های زرد روی چشم ناشی از چه مشکلات درونی پدید می آید با چه روش هایی می توانیم این عارضه را درمان کنیم؟ پزشکان معتقدند افزایش قند خون باعث این عارضه درون چشم ها می شود، بهتر است بدانید بیماری دیابت نوع ۲ مهمترین عامل ایجا لکه های زرد درون چشم به شمار می رود .

یک فوق‌تخصص شبکیه بیماری دیابت کنترل نشده را از مهمترین علل نابینایی افراد در سنین کاری دانست و از جدیدترین شیوه‌های درمان این عارضه خبر داد.
رضا کارخانه متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه ؛ در خصوص دیابت اظهار داشت: این عارضه دارای ۲ نوع است. دیابت نوع یک که در سنین زیر ۲۰ تا ۳۰ سال اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: مبتلایان به دیابت نوع یک باید انسولین تزریق کنند و از وقتی که این عارضه در آن‌ها تشخیص داده می‌شود تا پنج سال پس از آن ممکن است عوارض ناشی از دیابت در این گروه از افراد مشاهده شود.

این فوق تخصص شبکیه با اشاره به عوارض شدید ناشی از دیابت در اشخاص دچار دیابت نوع یک عنوان کرد: در صورتی که فردی مبتلا به این عارضه باشد باید پنج سال پس از تشخیص دیابت از نظر چشمی معاینه شود تا در صورت نیاز درمان‌های مربوطه بر روی وی انجام شود.

کارخانه افزود: دیابت نوع ۲ در افراد بالای ۳۰ سال بروز پیدا می‌کند و وابسته به انسولین نیست، مبتلایان به این عارضه باید از داروهای خوراکی به منظور کنترل دیابت خود استفاده کنند.

وی تأکید کرد: اشخاصی که به بیماری دیابت نوع ۲ دچار هستند باید بلافاصله پس از تشخیص این اختلال، به چشم پزشک مراجعه کنند تا در صورتی که به عوارض ناشی از دیابت دچار بوده درمان لازم در مورد آن‌ها صورت گیرد.

این فوق‌تخصص شبکیه توصیه کرد: بطور کلی مبتلایان به دیابت باید ورزش و فعالیت فیزیکی را در برنامه روزانه خود بگنجانند و از رژیم غذایی صحیح پیروی کنند. این گروه از اشخاص باید میزان قند، فشار و چربی خون خود را به طور مرتب بررسی و طبق برنامه به پزشک خود مراجعه کنند.

کارخانه تصریح کرد: اگر فردی دچار دیابت است تا زمانیکه عوارض ناشی از این بیماری در چشمش شروع نشده باید سالی یک بار به چشم‌پزشک مراجعه کند و در صورتیکه به عوارض چشمی ناشی از دیابت دچار شده باشد باید معاینه چشمش طبق برنامه مشخص توسط چشم‌پزشک صورت گیرد.

وی در خصوص درمان‌های دیابت تصریح کرد: افراد دچار دیابت (نوع یک و ۲) باید وضعیت سیستمیک و متابولیک بدن خود را کنترل کنند و اگر لکه زردِ چشم مبتلایان به این عارضه دچار تورم شده باشد باید تزریق دارویی به نام “اِو‌َستین” در مورد آن‌ها انجام شود تا تورم شبکیه این گروه از اشخاص از بین رود.

این فوق تخصص شبکیه لیزر را یکی دیگر از درمان‌های دیابت برای جلوگیری از خونریزی و عوارض چشمی ناشی از این عارضه دانست و عنوان کرد: بیماری دیابت عروق کوچک بدن را درگیر خود می‌کند. دیابت در چشم به صورت خونریزی‌های نقطه‌ای یا متعدد در سطح چشم پدید می‌آید سپس مویرگ‌های غیر طبیعی در چشم ظاهر شده و این مویرگ‌ها شروع به خونریزی می‌کنند.

کارخانه یادآور شد: برخی اوقات کشش‌هایی روی شبکیه در مبتلایان به دیابت ایجاد شده که جدا شدگی شبکیه و در نهایت از بین رفتن آن را به همراه دارد. جراحی‌ها نیز به عنوان دسته سوم درمان عوارض چشمی ناشی از بیماری دیابت محسوب می‌شوند. اگر فردی دچار دیابت بوده و این بیماری را کنترل نکند و معاینه چشمش بطور مرتب توسط چشم‌پزشک انجام نشود خسارت‌های غیر قابل جبرانی را از نظر بینایی برای وی به همراه دارد.