چه ارتباطی بین سلامت بدن و مدفوع وجود دارد

  • اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که آیا تکه های هضم نشده ی غذا در مدفوع شما وجود دارد یا نه؟ اگر تکه های هضم نشده یا قطره های چرب مانندی در آب موجود در وان دیدید باید بدانید که در روند گوارش شما مشکلی پیش آمده است.

 

تمام اینها می تواند نشان دهنده ی سلامت یا بیماری افراد باشد. مدفوع شما می تواند از باکتری هایی که در روده ی تان زندگی می کنند خبر دهد. حتی تحقیقاتی در مورد رابطه ی باکتری های موجود در روده و تاثیر آن بر روی رفتار و خلق و خو انجام شده است.

مدفوع شما به شما چه می گوید؟ مدفوع می تواند دو مطلب را به شما بگوید:

۱) آیا غذای خود را به درستی هضم و جذب می کنید؟

۲) چه موجودات زنده ای در روده ی شما زندگی می کنند؟

مدفوع اولین نشانه ی وضعیت گوارش است

اجازه دهید ابتدا مطالبی در مورد هضم و رابطه ی آن با سلامت یادآور شوم. همه ی ماغذا می خوریم و این غذا پس از هضم به قطعه های کوچک تبدیل شده و وارد جریان خون و سپس وارد سلول های ما می شود. غذا، اجزای سلولی که ما برای زندگی به آنها نیاز داریم را فراهم می کند.

اولین نکته

اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که آیا تکه های هضم نشده ی غذا در مدفوع شما وجود دارد یا نه؟ اگر تکه های هضم نشده یا قطره های چرب مانندی در آب موجود در وان دیدید باید بدانید که در روند گوارش شما مشکلی پیش آمده است.

اسید معده، صفرا و یا آنزیم گوارشی به اندازه کافی ترشح نشده و یا سلول های دیواره ی روده ی کوچک آسیب دیده و از جذب غذای هضم شده توسط جریان خون جلوگیری می کند. اگر مشکل هضم داشته باشید، سلول های شما مواد لازم برای ساختن دیواره ی سلولی را نخواهد داشت. در این صورت سلامت تان به خطر می افتد و باید مشکل هضم خود را برطرف کنید.

دومین نکته

دومین نکته ای که باید در مورد آن صحبت کنیم این است که چه موجوداتی در روده ی شما زندگی می کنند؟ بدن ما شامل ۱۰ تریلیون سلول، ۱۰۰ تریلیون باکتری و ۱۰۰۰ تریلیون ویروس است. ترکیب همه ی این مواد به کارکرد بدن و در نتیجه به سلامت ما کمک می کند.

علم نشان می دهد که ترکیب باکتری ها بر روی خلق و خو، رفتار و سلامت انسان تاثیر گذار است. واضح است که مدفوع افرادی که در نقاط مختلف زندگی می کنند با هم فرق دارد.

امروزه افراد بیشتر دچار یبوست هستند و در دفع مدفوع با مشکلاتی رو به رو می شوند. برخی از افراد حتی ممکن است چند روز یکبار مدفوع کنند و این اصلا عجیب نیست. برخی از افراد نیز ممکن است دچار بیماری های تورمی روده و اسهال باشند. اگر دفع مدفوع شما به مدت دو یا ۳ بار در روز و به شکل ماری است، نشان دهنده ی سلامت باکتری های روده ی شماست.

یبوست و اسهال نشان دهنده ی وجود باکتری های بیماری زا در روده است که نشان می دهد باید در انتخاب غذای خود دقت کنید و شکر و محصولات آردی را از رژیم غذایی تان حذف کنید

بهداشت نیوز