تغذیه مناسب برای درمان گاستریت ( ناراحتی معده )

  • نتایج مطالعات حاکی از آن است که غذاهای شور و چرب می‌تواند جداره معده را تغییر دهد. رژیم‌های غذایی شور می‌تواند سلول‌های معده را تغییر داده و و شرایط را برای آلوده شدن به باکتری هلیکوباکتر پیلوری فراهم سازد.

سوء هاضمه اگرچه عارضه شایعی است اما اگر با احساس سوزش در معده، درد و حالت تهوع همراه باشد فرد دچار گاستریت (التهاب معده) شده است.

به گزارش شفا آنلاین:گاستریت بیماری دستگاه گوارش<Gastritis, gastrointestinal disease> است که از التهاب جداره معده ایجاد می‌شود. در صورتی که جداره معده از بین برود اسید معده در بخش میانی شکم و قفسه سینه احساس سوزش ایجاد می‌کند.
عدم درمان التهاب معده به بروز زخم، درد مداوم، التهاب پیوسته و خونریزی منجر می‌شود که می‌تواند زندگی فرد را به خطر اندازد. التهاب مزمن معده همچنین می‌تواند فرد را با خطر ابتلا به سرطان معده روبه‌رو کند.

علت شایع گاستریت باکتری هلیکوباکتر پیلوری است که معده را آلوده می‌کند. علائم این بیماری علاوه بر احساس سوزش، درد معده، حالت تهوع و باد گلو است. تغییر در سبک زندگی می‌تواند گام مهمی برای بهبود بافت جداره معده، پیشگیری از بازگشت التهاب و مقابله با باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری باشد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا حدود ۵۰ درصد مردم جهان به این باکتری آلوده هستند. این باکتری موجب التهاب معده و افزایش خطر بروز زخم در دستگاه گوارش و سرطان معده می‌شود. این باکتری بزرگترین فاکتور خطرزا در ابتلا به سرطان معده است که دومین سرطان کشنده در جهان به حساب می‌آید.
در حالی که رژیم غذایی مشخصی برای درمان گاستریت وجود ندارد، تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که برخی از خوراکی‌های خاص ممکن است شرایط بدن را برای ابتلا به این بیماری فراهم کند.
نتایج مطالعات حاکی از آن است که غذاهای شور و چرب می‌تواند جداره معده را تغییر دهد. رژیم‌های غذایی شور می‌تواند سلول‌های معده را تغییر داده و و شرایط را برای آلوده شدن به باکتری هلیکوباکتر پیلوری فراهم سازد.
همچنین مطالعات انجام گرفته روی موش‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی با میزان چربی بالا التهاب معده را افزایش می‌دهد و در صورت مصرف بالای نمک این وضعیت تشدید می‌شود. متخصصان سلامت معتقدند دو خوراکی کلم بروکلی و ماست از خواصی برخوردارند که می‌توانند علائم گاستریت و زخم معده را با از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری برطرف سازند. به گفته متخصصان کلم بروکلی حاوی ترکیب «سولفورافن» است که تاثیرات آنتی باکتریال دارد. همچنین این خوراکی به دلیل دارا بودن برخی ترکیبات، خاصیت ضد سرطانی دارد.
علاوه بر این مصرف روزانه یک فنجان ماست حاوی پروبیوتیک در کنار داروهای آنتی بیوتیک در از بین بردن این باکتری موثر است.
دیگر خوراکی‌هایی که از رشد این باکتری جلوگیری کرده و احتمال شکل‌گیری زخم معده را کاهش می‌دهند شامل سیب، کرفس، روغن زیتون، عسل و چای گیاهی هستند.
پزشکان توصیه می‌کنند افراد وعده‌های غذایی خود را افزایش داده و در هر وعده حجم کمتری خوراکی مصرف کنند. همچنین ترک سیگار التهاب معده را کاهش می‌دهد.
علاوه بر این، برخی مکمل‌های غذایی همچون اسید چرب امگا ۳ و پروبیوتیک‌ها شروع خوبی در درمان گاستریت به حساب می‌آیند. در عین حال کاهش استرس با تقویت سیستم ایمنی فرآیند درمان را تسریع می‌کند. سپید