9 مواد غذایی خوشمزه برطرف کننده افسردگی

  • آووکادو سرشار از پتاسیم است: 485 میلی‌گرم در هر 100 گرم. تحقیقات علمی نشان داده که پتاسیم در درمان استرس و افسردگی بسیار کارآمد است. از این رو می‌توانید چندین مرتبه در طول روز آووکادو مصرف کنید. افراد بزرگسال روزانه باید 4700 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند.

 

آثار منفی جسمی و روحی افسردگی بر همگان آشکار است و بنابراین در فرآیند درمان آن نیز باید هر دو جنبه را در نظر گرفت. در ادامه قصد داریم 9 خوراکی خوشمزه را به شما معرفی کنیم که در درمان افسردگی نقش مهمی بازی می‌کنند.

1. بلوبری

بلوبری حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که می‌تواند استرس اکسایشی (یکی از ویژگی‌های اصلی افسردگی) را کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری می‌تواند به رشد سلول‌های جدید کمک کند که یکی از روش‌های اصلی درمان افسردگی محسوب می‌شود.

2. موز

موز سرشار از تریپتوفان است که توسط مغز به “۵-هیدروکسی تریپتوفان” (5-HTP) تبدیل می‌شود. ترکیبات 5-HTP نیز سپس به پیام‌رسان‌های عصبی مثبت مانند سروتونین و ملاتونین تبدیل می‌شود. علاوه بر آن، موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است. بنابراین حواستان باشد که روزانه چند عدد از آن‌ها را استفاده کنید.

3. بادام

“منیزیم” یکی از عناصر کلیدی در درمان میگرن و افسردگی است. گفتنی است با مصرف 100 گرم بادام 268 میلی‌گرم منیزیم دریافت می‌کنید. نتایج پژوهش انجام شده در سال 1968 میلادی نشان داد که مصرف مقادیر کافی منیزیم می‌تواند آثار میگرن، کج خلقی و افسردگی را از بین ببرد. از این رو بکوشید تا روزانه یک مشت بادام مصرف کنید. علاوه بر آن، تخمین زده شده که زنان و مردان 19 تا 30 ساله روزانه به ترتیب به 310 و 400 میلی‌گرم منیزیم نیاز دارند. این در حالی است که زنان و مردان گروه‌های سنی بالاتر روزانه به ترتیب به 320 و 420 میلی‌گرم منیزیم نیاز دارند.

4. آووکادو

آووکادو سرشار از پتاسیم است: 485 میلی‌گرم در هر 100 گرم. تحقیقات علمی نشان داده که پتاسیم در درمان استرس و افسردگی بسیار کارآمد است. از این رو می‌توانید چندین مرتبه در طول روز آووکادو مصرف کنید. افراد بزرگسال روزانه باید 4700 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند.

5. مارچوبه

مارچوبه حاوی مقادیر فراوان اسید فولیک و ویتامین ب است که با کمک به تبدیل تریپتوفان به بهبود اوضاع روانی بدن کمک می‌کند. در این فرآیند، تریپتوفان به سروتونین تبدیل می‌شود.

6. شکلات

شکلات تلخ و به ویژه کاکائو درون آن سطح سروتونین و دوپامین مغز را بالا برده و همزمان سطح کورتیزول (پیام رسان عصبیِ استرس) را کاهش می‌دهد. بهتر است روزانه 40 کرم شکلات تلخ مصرف کنید.

7. اسفناج

اسفناج بیش از هر گیاه دیگری حاوی اسید فولیک است. افراد افسرده معمولا از کمبود این ماده رنج می‌برند. اسید فولیک، سطح دوپامین و سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد. این گیاه مفید همچنین سرشار از منیزیم بوده که اثر ضد افسردگی را تقویت می‌کند.

8. سالمون

سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است که غشاء سلولی را نرم‌تر کرده و کمک می‌کنند تا سروتونین به مغز برسد. شما می‌توانید با مصرف داروهای ضد افسردگی ضمن کاهش اثرات جانبی، تاثیرگذاری آن‌ها را افزایش دهید. فراموش نکنید که همواره باید سالمون ارگانیک مصرف کنید. هر عدد ماهی سالمون حاوی یک گرم امگا-3 است.

9. چای سبز

قرن‌ها است که از چای سبز به عنوان یکی از داروهای مهم ضد افسردگی یاد می‌شود. چای سبز حاوی پلی‌فنل بود که علاوه بر افزایش منابع دوپامین مغز، حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهد. همین مسئله موجب دریافت منظم گلوکز – سوخت طبیعی مغز – می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان داده که هر اندازه که بیشتر از چای سبز مصرف کنید، بیشتر از فواید آن بهره‌مند خواهید شد. بنابراین، بیشتر چای سبز مصرف کنید تا کمتر با مشکلات افسردگی دست و پنجه نرم کنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)