8 نوشیدنی لاغر کننده

  • با این‌همه برخی افراد نسبت به لاکتوز شیر حساسیت دارند و در برخی رژیم‌های گیاهخواری نیز خوردن شیر ممنوع است. در این‌گونه موارد جایگزین کردن شیر‌سویا، شیر‌بادام، شیر‌نارگیل و البته در افراد مبتلا به آلرژی لاکتوز، مصرف شیر گاو پاستوریزه بدون لاکتوز گزینه‌های ایده‌آلی هستند.

نوشیدنی‌هایی مثل سودا، آب‌میوه‌های صنعتی و پر از شکر و انواع نوشابه، پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های دنیا هستند که اتفاقا سلامت بدن را تهدید می‌کنند. طبق تحقیقات پزشکی صورت گرفته نوشیدن برخی نوشیدنی‌ها تاثیر مثبتی بر سلامت بدن و کاهش وزن دارند. در این نوشتار ۸ نوشیدنی مفید که سلامت بدن و کاهش وزن شما را تضمین می‌کنند را به شما معرفی می‌کنیم.

نوشیدنی ماالشعیر؛ برای کنترل دیابت و بهبود عملکرد مغز
نوشیدنی‌های ماالشعیر بدون الکل مالت از جمله محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر جهان هستند و طبق تحقیقات پزشکی که اخیرا صورت گرفته مشخص شده که این نوشیدنی مفید در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و التهاب موثر است و البته سبب کاهش عوارض بیماری دیابت و کاهش وزن می‌شود. در این میان نقش ماالشعیر مالت که از مالت، آب، رازک و گاهی مخمر تولید می‌شود در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، سلامت قلب و عروق، سلامت پوست و مو و بهبود عمکرد مغز ثابت شده است. از دیگر فواید ماالشعیر مالت دفع رسوبات کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیوی و ادراری، ضد عفونی کردن روده، افزایش شیردهی در مادران است. از سوی دیگر عصاره مالت به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین B1 بسیار مغذی و برای رشد کودکانی که سیستم گوارشی حساس و آسیب‌دیده دارند بسیار مفید است.

آب آشامیدنی؛ یک نوشیدنی کامل و ضروری
یکی از رموز اصلی و البته آسان داشتن تناسب اندام نوشیدن آب فراوان در طول روز است. حدود ۶۰ درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل خوردن ۸ لیوان آب در طول روز امری طبیعی به نظر می‌رسد. طبق گفته متخصصان تغذیه ۸۰ درصد مردم همواره دچار کم آبی یا بی آبی مفرط هستند، اما از این موضوع اطلاع ندارند. نوشیدن نوشیدنی های مختلف چون قهوه، چای، انواع آبمیوه، نوشابه و …گرچه به ظاهر مفید است، اما پاسخگوی نیاز بدن به کمبود آب نیست این در حالی است که بسیاری از مردم به بهانه این‌که در طول روز نوشیدنی زیاد مصرف می‌کنند از خوردن آب آشامیدنی طفره می‌روند.

آب علاوه بر کمک به هضم سریع و جذب غذا و کاهش وزن بدن، سموم بدن و ترکیبات مضر ناشی از متابولیسم را دفع می‌کند و سبب شادابی و لطافت پوست می‌شود. بد نیست بدانید به عقیده متخصصان تغذیه در برخی موارد احساس گرسنگی در حقیقت احساس نیاز به آب است، نه غذا. از این رو با نوشیدن آب، احساس گرسنگی کاذب به سرعت برطرف می شود. از سوی دیگر زمانی که بدن با کمبود آب رو‌به‌رو می‌شود، چربی‌ها به جای شرکت در متابولیسم در بدن ذخیره شده و به این ترتیب شخص دچار افزایش وزن می‌شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد با مصرف آب به مقدار کافی، چربی‌ها در متابولیسم بدن وارد شده و مشکل اضافه وزن برطرف می‌شود. یادتان باشد برای نوشیدن آب صبر نکنید تا تشنه شوید، صبح ناشتا، قبل و بعد از غذا حتما یک لیوان آب بنوشید.

شیر؛ نوشیدنی مفید برای استحکام استخوان‌ها و کاهش وزن
حالا دیگر تقریبا همه این حقیقت را می‌دانند که «شیر» منبع غنی کلسیم و ویتامین‌های لازم و مغذی برای بدن انسان به خصوص برای سلامت و رشد استخوان‌ها و دندان‌ها است. علاوه بر این وجود کلسیم برای انقباض ماهیچه‌ها، انتقال پیام‌های عصبی، انعقاد خون و عملکرد بهینه عضلات و جلوگیری از گرفتگی عضلات مهم است. در صورت کمبود کلسیم به خصوص در رژیم غذایی کودک تراکم استخوان‌ها به نحو مطلوب انجام نمی‌شود و در بزرگسالی به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. عوارض کمبود کلسیم در کودکان «راشیتیسم»، در میانسالان «استئو‌مالاسی»، و در بزرگسالان «استئوپروز» است.

با این‌همه برخی افراد نسبت به لاکتوز شیر حساسیت دارند و در برخی رژیم‌های گیاهخواری نیز خوردن شیر ممنوع است. در این‌گونه موارد جایگزین کردن شیر‌سویا، شیر‌بادام، شیر‌نارگیل و البته در افراد مبتلا به آلرژی لاکتوز، مصرف شیر گاو پاستوریزه بدون لاکتوز گزینه‌های ایده‌آلی هستند. در حال حاضر شیرهای پاستوریزه غنی شده با کلسیم و ویتامینD3 را می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنید که حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به شیرهای معمولی روزانه و برای سلامتی استخوان و دندان‌ها مفیدتر هستند.

در مورد نقش شیر در کاهش وزن و تناسب اندام دانستن این نکته ضروری است که مصرف نوشیدن انواع شیر از پرچرب گرفته تا کم‌چرب به خاطر پروتئین بالایی که دارد سبب احساس سیری طولانی مدت در شما و در نتیجه کاهش وزن می‌شوند.

آب میوه و سبزیجات بنوشید
نوشیدن آب سبزیجات مختلف مثل آب گوجه‌فرنگی و آب کرفس به دلیل داشتن ویتامین‌هایی مثل A,Bو C و لیکوپن در گوجه فرنگی و ویتامین‌های B6,A و K به علاوه منیزیم، پتاسیم و فسفر و فیبر فراوان در کرفس، هم سبب کاهش وزن می‌شود و هم نقش موثری در سلامت اندام‌های مختلف بدن دارد. اگر تمایلی ندارید که کرفس را در سالاد یا ماست خرد کنید تنها راه‌حل، خوردن آب‌کرفس است. بد نیست بدانید خوردن کرفس در درمان دردهای معده، فشار خون بالا، بوی بد دهان، یبوست، ناراحتی‌های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز و روماتیسم موثر است.

از خواص آب‌گوجه فرنگی هم هر چه بگوییم کم گفته‌ایم. ناگفته نماند اگر بتوانید گوجه‌فرنگی را درسته مصرف کنید از خواص بی‌نظیر آن بیشتر سود می‌برید. اما اگر شاغل هستید و می‌خواهید روزانه از خواص گوجه‌فرنگی بهره‌مند شوید و از سوی دیگر نمی‌توانید در محل کارتان گوجه‌فرنگی گاز بزنید یا فرصت سالاد خوردن ندارید بهتر است آب‌گوجه فرنگی را در یک بطری همراه داشته باشید، همین کار را با کرفس هم می‌توانید انجام دهید. برای رفع خستگی، پیشگیری از انواع سرطان، یبوست، پوکی استخوان، تنظیم سطح قند و فشار خون، گرماز‌دگی، سلامت پوست و مو و ده‌ها فایده درمانی دیگر گوجه‌فرنگی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. یادتان باشد نوشیدن آب میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، کیوی و توت‌فرنگی را هم فراموش نکنید و این را هم بدانید که خوردن میوه به جای میوه به دلیل فیبر فراوان در کاهش وزن تاثیر بیشتری دارد.

برای آرامش و کنترل استرس؛ قهوه بنوشید
یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قرن ۲۱ «افسردگی» است. این بیماری روانی در حال حاضر زندگی حدود ۵ درصد از مردم آمریکا را مختل کرده است. با این‌همه تحقیقات گسترده نشان می‌دهد نوشیدن روزانه ۴ فنجان قهوه خطر ابتلا به افسردگی را در زنان تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. از سوی دیگر این زنان ۵۳ درصد کمتر از سایر افراد به خودکشی فکر می‌کنند. در حقیقت قهوه از طریق تولید هورمون‌های شادی‌آور «سروتونین» و «دوپامین» مانع از افسردگی می‌شود.علاوه بر این قهوه به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد یک نوشیدنی مفید برای کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ پارکینسون و آلزایمر است. کافئین موجود در قهوه یکی از بهترین چربی‌سوزها برای لاغری است. کافئین به عنوان یک محرک قوی بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد، پیام شکستن چربی را به سلول‌های مغز می‌فرستد و به این ترتیب علاوه بر بالا بردن سرعت متابولیسم، سرعت سوخت‌و‌ساز و چربی سوزی ( تا ۱۰ درصد در افراد چاق و تا ۲۹ درصد در افراد لاغر) و عملکرد اکسیده شدن اسیدهای چرب را هم افزایش می‌دهد.

چای سیاه؛ نوشیدنی برای پیشگیری از بیماری‌ و بهبود متابولیسم
چای سیاه چه به صورت گرم و چه به صورت سرد نوشیده شود، مثل قهوه تاثیرات مثبتی روی سلامت بدن دارد. چای سیاه عملکرد متابولیسم و سوخت‌و‌ساز بدن را بهبود می‌بخشد و به خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. با این‌همه به توصیه پزشکان نوشیدن بیش از یک فنجان چای سیاه به صورت روزانه ممکن است سبب کاهش آب بدن و به اصطلاح دهیدراته شدن بدن شود. اگر عادت دارید روزانه بیش از یک فنجان چای سیاه مصرف کنید، نوشیدن آب فراوان را در طول روز فراموش نکنید.

چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان
اگر به دنبال یک بمب آنتی‌اکسیدان می‌گردید پیشنهاد ما به شما نوشیدن روزانه «چای سبز» است. چای سبز خواص قهوه و چای سیاه را با هم دارد و یک جایگزین منحصر‌به‌فرد برای این دو نوشیدنی در صورت منع مصرف هر کدام از آن‌هاست. نوشیدن روزانه چند فنجان چای سبز برخلاف چای سیاه سبب دهیدراته شدن و کم‌آبی بدن نمی‌شود. علاوه بر این چای سبز بمب آنتی‌اکسیدان است و نقش مهمی در پیشگیری به ابتلا انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و روند پیر شدن سلول‌های اندام‌های مختلف بدن دارد. نقش چای سبز در افزایش روند سوخت‌و‌ساز بدن، بهبود عملکرد متابولیسم و در نتیجه کاهش وزن از نظر پزشکی ثابت شده است.

برای آب کردن چربی‌های شکم قهوه سبز بنوشید
می‌خواهید چربی‌های دور شکم‌تان را آب کنید؟ قهوه سبز بنوشید. «قهوه سبز» در حقیقت همان قهوه بو نداده و خام است. زمانی که قهوه را از میوه درخت قهوه جدا می‌کنند دانه‌های آن سبز است. در حین بو دادن، رنگ و بوی این دانه‌ها عوض شده و تبدیل به قهوه معمولی می‌شوند. اما از سایر خواص شگفت‌انگیز قهوه سبز در کاهش وزن و سلامت عمومی بدن چیزی می‌دانید؟ قهوه سبز سرشار از «اسید کلوروژنیک» است که سبب کم شدن چربی بدن از طریق افزایش سوخت‌وساز بدن و استفاده از چربی ذخیره شده در بدن می‌شود.

همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که «اسید کلوروژنیک» موجود در قهوه سبز تا ۴۵ درصد به کاهش جذب چربی موجود در غذای مصرفی و تحریک متابولیسم کمک می‌کند. سایر تاثیرات مفید قهوه سبز بر سلامت بدن عبارتند از: پیشگیری از دیابت، خستگی بدن، تعادل قند‌خون، پیشگیری از چرب شدن و سیروز کبد و پیشگیری از انواع سرطان و آلزایمر. یادتان باشد اگر باردار یا در حال شیردهی هستید قهوه‌سبز مصرف نکنید. در ضمن افراد مبتلا به مشکل انعقاد خون، افرادی که داروهای درمان دیابت مصرف می‌کنند نباید قهوه سبز بنوشند. مقدار استاندارد روزانه برای نوشیدن قهوه سبز حداکثر ۲ تا ۳ فنجان است

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)