گیاه رنگ چیست چه خواص و فوایدی دارد

 

  • مهم‌ترین ترکیب گیاه رنگ، مربوط به برگ‌های آن است که پس از مراحل تخمیر در آن ایجاد می‌شود. برگ گیاه را به صورت پودر در می‌آورند و سپس به خمیر تبدیل می‌کنند. این خمیر پس از تخمیر شدن به صورت لایه کیک مانندی در می‌آید که به خوبی قابل خرد و پودر کردن اس

 

از مزایای درمانی گیاه رنگ چه میزان اطلاع دارید؟ ویژگی های دارویی این گیاه را در این بخش به صورت کامل توضیح داده ایم . از مشخصات کلی این گیاه می توان به ایجاد حساسیت پوستی یا مسمومیت کبدی اشاره کرد. به این گیاه حنای سیاه یا حنای ایرانی نیز گفته می شود.

۷ نکته درباره گیاه رنگ

۱- گیاه رنگ، بوته‌ای است به ارتفاع تا ۱.۸ متر و پوشیده از تارهای ظریف نقره‌ای.برگ‌های این گیاه مرکب از ۹ تا ۱۳ برگچه متقابل و به رنگ خاکستری هستند. دمبرگ‌ها دراز و گل‌های آن نیز با دم گلی دراز تا ۱۰ سانتی‌متر است که در کنار برگ‌ها روی ساقه قرار گرفته‌اند. این گل‌ها به رنگ صورتی بوده و میوه نیز به شکل نیام و حاوی تا ۱۲ دانه است.

۲- قسمت مورد استفاده گیاه رنگ، ریشه، ساقه و برگ آن است؛ اما گاه از همه قسمت‌های آن استفاده می‌شود.

۳- مهم‌ترین ترکیب گیاه رنگ، مربوط به برگ‌های آن است که پس از مراحل تخمیر در آن ایجاد می‌شود. برگ گیاه را به صورت پودر در می‌آورند و سپس به خمیر تبدیل می‌کنند. این خمیر پس از تخمیر شدن به صورت لایه کیک مانندی در می‌آید که به خوبی قابل خرد و پودر کردن است.

۴- درباره اثرات فارماکولوژی این گیاه مطالعات زیادی صورت نگرفته است ولی به نظر می‌رسد که این گیاه یکی از محافظت‌کننده‌های خوب کبد در برابر آثار زیانبار تتراکلروکربن باشد. این خاصیت برعکس بعضی دیگر از گونه‌های گیاه رنگ است که می‌تواند سمیت کبدی ایجاد کند.

۵- بعضی از گونه‌های گیاه رنگ برای حیوانات سمی است. همچنین ممکن است در بعضی موارد حساسیت پوستی ایجاد کند.

۶- گیاه رنگ با گیاه گل رنگ کاملا متفاوت است.

۷- گیاه رنگ به نام حنای سیاه یا حنای ایرانی در جهان معروف است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *