گلیسیرین چیست ؟ همه چیز درباره گلیسیرین

844968874-samatak-com

 

  • گلیسیرین از آن ماده‌هایی است كه می‌تواند رطوبت را به پوست بازگرداند، بدون آن‌كه آن را چرب كند و علاوه بر این منافذ پوستی را هم مسدود نمی‌كند. استفاده از ماسك گلیسیرین می‌تواند شما را از شر پوست‌های مرده و كدر خلاص كند و با آبرسانی پوست را درخشان می‌كند

گلیسیرین در بسیاری از محصولات پوست‌و‌مو وجود دارد؛ محصولاتی چون انواع صابون‌ها، پاك‌كننده‌ها، مرطوب‌كننده‌ها و شامپو‌ها، كاندیشنر‌ها و…، شما انتخاب‌های فراوانی دارید تا با توجه به نیاز خود یكی از آن‌ها را تهیه كنید اما آیا واقعا تاثیری هم دارد؟ گلیسیرین می‌تواند رطوبت را به‌خود جذب كند تا جایی كه اگر رطوبت هوا بیشتر از 70 درصد باشد، گلیسیرین مقداری از آن را به‌خود جذب می‌كند. بنابراین وقتی روی پوست قرار می‌گیرد می‌تواند رطوبت را جذب خود كند و به پوست انتقال دهد و در این روزهای سرد و خشك پوست شما را نجات دهد.


  گلیسیرين خالص استفاده نكنید

جالب است بدانید گلیسیرین خالص پوست را خشك می‌كند مثلا اگر شما در آب‌و‌هوای خیلی خشك از گلیسیرین خالص استفاده كنید، مواد موجود در گلیسیرین رطوبت را از لایه‌های عمیق پوست بیرون می‌كشد و به سطح پوست می‌آورد و در نتیجه این رطوبت با آمدن روی سطح پوست بخار می‌شود و در نهایت پوست خشك‌تر به‌جا می‌ماند، اما در كرم‌های حاوی گلیسیرین، نوعی افزودنی اضافه می‌كنند تا آب و رطوبت از دست نرود و در نتیجه پوست رطوبت خود را حفظ كند. اگر می‌خواهید از گلیسیرین خالص استفاده كنید بهتر است آن را با آب رقیق كنید.


 

 بهترین ماده جلوگیری از خشكی پوست

پوست ما به‌طور طبیعی مواد شیمیایی محلول در آبی را تولید می‌كند كه به‌عنوان عامل‌های مرطوب‌كننده طبیعی شناخته می‌شوند كه پوست را پر از آب نگه می‌دارند. گلیسیرین خیلی شبیه این عامل‌های مرطوب‌كننده طبیعی خود پوست است؛ چون رطوبت محیط را جذب پوست می‌كند. در واقع گلیسیرین قدرت حفاظتی پوست را بالا می‌برد تا بتواند مواد شیمیایی مضر را دفع كند و در عوض میزان بیشتری آب در خود نگه دارد و در نتیجه پوست كمتر خشك می‌شود. بعضی از دكترها عقیده دارند گلیسیرین بهترین ماده برای جلوگیری از خشك شدن پوست است.


 

  برای نرم كردن پوست‌های خشك

اگر به خاطر خشكی، پوست‌تان زبر شده است، می‌توانید با ساختن یك ماسك صورت از این زبری خلاص شوید، كافی است يك قسمت گلیسیرین را با يك قسمت عسل و 2 قسمت آب مخلوط كنید و بعد به آن كمی آرد جو اضافه كنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا كند و بتوان به‌صورت ماسك به‌ چهره مالید. این ماسك باید حدود 20 دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد آب بكشید، شما می‌توانید به جای آب، شیر یا چای بابونه بریزید.


 

  برای روشن كردن پوست بازوها

خیلی اوقات به خاطر طرز نشستن و قرار دادن بازوها و آرنج‌ها، پوست این قسمت‌ها تیره می‌شود و این تیره شدن پوست برای خیلی از خانم‌ها آزاردهنده است، اما راه‌حل‌های طبیعی وجود دارد كه می‌تواند به شما كمك كند پوست این قسمت را روشن كنید. كافی است آب یك لیمو را بگیرید و با مقدار كافی شكر مخلوط كنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا كند. بعد این مخلوط را روزانه حدود 5‌دقیقه روی آرنج ماساژ دهید؛ لیمو خاصیت رنگ‌بری دارد و شكر هم سلول‌های مرده سطح پوست را كاملا از بین می‌برد. بعد از این كار مخلوطی از گلیسیرین و گلاب تهیه كنید كه كمی حالت كرمی داشته باشد و روی بازوها بمالید، این كار تولید ملانین را كم می‌كند و رنگ قسمت‌های تیره پوست را روشن می‌كند. در واقع هم گلاب و هم گلیسیرين به‌عنوان رنگ‌‌برهای طبیعی شناخته می‌شوند كه می‌توانند پوست‌های مرده و چربی‌ها را هم بردارند.


 

اگر پوستي درخشنده  مي‌خواهيد

گلیسیرین از آن ماده‌هایی است كه می‌تواند رطوبت را به پوست بازگرداند، بدون آن‌كه آن را چرب كند و علاوه بر این منافذ پوستی را هم مسدود نمی‌كند. استفاده از ماسك گلیسیرین می‌تواند شما را از شر پوست‌های مرده و كدر خلاص كند و با آبرسانی پوست را درخشان می‌كند. برای ساختن این ماسك اول باید زرده و سفیده یك تخم‌مرغ را از هم جدا كنید و بعد سفیده آن را با یك چنگال یا همزن آنقدر بزنید تا كاملا سفید شود، بعد به آن يك قاشق غذاخوری عسل اضافه كنید. عسل علاوه‌بر‌این‌كه برای سلامت پوست مفید است، خاصیت چسبندگی آن باعث می‌شود، سلول‌های مرده سطح پوست به خوبی كنده شوند. حالا به مخلوط یك قاشق غذاخوری گلیسیرین اضافه كنید و دوباره خوب هم بزنید تا پف كند، اكنون این مخلوط را با انگشت به كل صورت‌تان بمالید، حواس‌تان باشد خیلی به چشم‌ها نزدیك نشوید. اجازه دهید تا ماسك كاملا روی صورت‌تان خشك شود، بعد از خشك شدن آرام ماسك را از روی صورت بكنید تا همراه آن سلول‌ها و پوست مرده نیز كنده شود. در نهایت صورت را با آب سرد بشویید.


 

پوست را در برابر التهاب‌ها قوی می‌كند

تحقیقات علمی نشان می‌دهند، استفاده از گلیسیرین می‌تواند از پوست در مقابل حساسیت‌ها و التهاب‌ها محافظت كند. پژوهشی در سال 1998انجام شد كه در مجله بین‌المللی پوست انتشار یافت؛ در این پژوهش پوست داوطلبان را در معرض مواد حساسیت‌زا و التهاب‌زا قرار دادند و بعد برای آن‌ها گلیسیرین تجویز كردند. گلیسیرین توانست بیشتر تاثيرات منفی مواد التهاب‌زا را از بین ببرد، در واقع مقاومت پوست را بالا ببرد تا بتواند از خود محافظت كند، علاوه بر این‌ها به بازسازی سلول‌های پوستی هم كمك كرد.


 

اگر دست‌های‌تان زبر شده است

خشك شدن پوست دست‌ها در این روزهای سرد زمستانی یك مشكل رایج بین اكثر افراد است. برای نرم كردن پوست دست می‌توانید مقدار برابري از گلیسیرین و گلاب را مخلوط كرده و از آن استفاده كنيد. علاوه بر این برای نرم و سفید كردن دست هم می‌توانید از گلیسیرین استفاده كنید، به اين طریق كه مقداری عسل و آبلیموي‌ترش را مخلوط كرده و به‌مدت 15تا 20 دقیقه روی دست‌ها بمالید و سپس بشویید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *