چرا کودک من مبتلا به یبوست می شود؟

  • حمام گرم تقریبا هر دردی را تسکین میده. آب گرم به کودکتون کمک میکنه تا آرام بشه و اجازه میده تا اون چیزی را که دربدنش مانده راحت تر دفع کنه. بعد از اینکه او را از حموم بیرون آوردین، زمان مناسبیه تا شروع به ماساژ دادن بدنش کنین و به این روش درد ناشی از یبوست را برای او کمتر کنین.

 

کی از مواردی که میتونه برای نوزاد شما پیش بیاد و اصلا نیازی نیست که استرس داشته باشین بلکه باید راه صحیح درمانش رو یاد بگیرین یبوست نوزاد شماست. معمولا پدر و مادرها وقتی که صاحب فرزند میشن علاوه بر خوشحالی فرزنددار شدن بابت خیلی از موارد در مورد سلامت نوزادشون دچار ترس و استرس میشن. چرا الان گریه میکنه، تب کرد چیکار کنیم، چرا بی قراره و خیلی چیزای دیگه. اما در این مورد خاص نگران نباشین و با خوندن این مطلب و چند راهکار ساده برای رفع این عارضه تلاش کنید.
چرا کودک من مبتلا به یبوست می شود؟
غذای جامد:
غذاهای جامد مثل غلات، برنج، موز به دلیل فیبر کمی که دارند میتونن یکی از عوامل یبوست در کودکان باشن. غذاهای با فیبر کم و مصرف کم مایعات میتونه منجر به یبوست در کودکان بشه.
بیماری ها:
یبوست میتونه به علت بیماری های مختلف مانند هیپوتیروئیدی، بوتولیسم، آلرژی های غذایی و اختلالات متابولیکی (اختلالات سوخت و ساز) باشه.
شیر خشک:
نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، به ندرت به یبوست مبتلا میشن. چون شیر مادر دارای چربی کامل و پروتئین است بنابراین مدفوعشان همیشه نرم است حتی اگه چند روز هم شکمشان کارنکرده باشه. اما کودکانی که شیر خشک مصرف میکنن احتمال مبتلا شدن به یبوست در آنها بالاست، چون هضم آن سخت تر از شیر مادر است.
کمبود آب در بدن نوزاد:
اگر کودک شما به دلایل مختلفی شیر و آب نخورد باعث میشه که آب بدنش کم و مدفوعش سفت بشه و این خود منجر به یبوست در کودکان خواهد شد.
رفع یبوست کودکان با افزایش مصرف مایعات
هیدراسیون مناسب برای حرکات منظم روده ضروریست. به کمک آب و شیر کودک خود را هیدراته کنید. آب و شیر به سرعت انقباضات کولون (طولانی ترین قسمت روده بزرگ) کودک شما کمک میکنه، تا حرکت روده ای با سرعت بیشتر انجام بشه. بنابراین سعی کنین یک فنجان آب یا آبمیوه به فرزندتون بدین. البته مقدار دادن آب یا آبمیوه باید با توجه به سن کودک و مشورت پزشک انجام بشه.
حمام گرم روشی مفید برای درمان یبوست نوزاد
حمام گرم تقریبا هر دردی را تسکین میده. آب گرم به کودکتون کمک میکنه تا آرام بشه و اجازه میده تا اون چیزی را که دربدنش مانده راحت تر دفع کنه. بعد از اینکه او را از حموم بیرون آوردین، زمان مناسبیه تا شروع به ماساژ دادن بدنش کنین و به این روش درد ناشی از یبوست را برای او کمتر کنین.
ورزش کردن عامل موثر در درمان یبوست
حرکات نرمشی جنبش و تحرک هضم را سریع می کنه، اگر کودکتان دچار مشکل در هضم شیر شده و خیلی کوچیکه و نمیتونه پیاده روی کنه میتونین مقداری با دست و پاهای کوچکش ورزش کنین. ورزش کردن به گوارش غذا و هضم آن در بدن کودک کمک میکنه.
ماساژ دادن بدن کودک
میتونید بدن کودکتون رو به روشهای مختلف ماساژ بدین. مچ پاهای او را بگیرین و زانویش را خم کنین و به طرف شکم او بالا بیارین سپس پاهایش را صاف کنین و مجددا زانویش را خم کنین. این حرکت را چند بار انجام بدین و یا میتونید اطراف شکم و معده فرزندتون رو هم به کمک انگشتان به آرامی ماساژ بدید، به این صورت که انگشتتان را به اطراف معده و شکم فرزندتون به آرامی بکشین و لمس کنین. تکرار این حرکت در طول روز باعث میشه که حرکات روده ای کودک شما افزایش یابد.
شیر او را عوض کنید
اگر کودکتون شیر خشک مصرف میکنه میتونین نوع اونو تغییر بدین تا یبوست او را برطرف کنین و یا اگر از شیر مادرش تغذیه میکنه باید در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنین چون ممکنه فرزندتون به چیزی که میخورین حساسیت نشون میده و این خود باعث ایجاد یبوست در فرزندتون میشه.
مصرف خوراکی های که فیبر بالا دارند را فراموش نکنین
موز، غلات، برنج، هویج و پنیر یکی از مهمترین رژیم های غذایی نوزادان است، اما ممکنه که اثرات بدی در مدفوع داشته باشند. سعی کنین از خوراکی هایی که فیبر بالایی دارند استفاده کنین مثل زردآلو، گلابی، آلو، هلو، چون به جلوگیری از یبوست کودکتان  کمک میکند.
درمان یبوست نوزاد با شیاف گلیسیرین
اگر خون قرمز در مدفوع کودکتان دیده شد میتونین از یک شیاف گلیسیرین استفاده کنین تا فرزندتون به راحتی مدفوع کند. البته باید شیاف را مطابق دستورات روی بسته دارو و با توصیه پزشک مصرف کنید.
تحریک رکتوم (راست روده)
کمک به یبوست کودک با استفاده از انگشت خود، یک دماسنج مقعدی یا یک گوش پاک کن، به آرامی به مقعد نوزاد فشار بیاورید. این تحریک میتونه به کار کردن شکم کودکتون کمک کنه.
چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟
– اگر کودک شما غذا نمیخوره یا وزن خودش رو از دست میده یا خون در مدفوع او میبینین، با پزشک تماس بگیرید.
– اگر درمان های خانگی مانند تنظیم رژیم غذایی خود و سایر روشها به رفع یبوست کودک کمک نمی کنه.
– اگر او کمتر از 4 ماه سن داشت و مدفوع کردن برایش بسیار سخت باشه و به مدت 24 ساعت مدفوع نکنه با دکتر خود تماس بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *