کم خونی با کمبود این ویتامین های بدن

کم خونی با کمبود این ویتامین های بدن

کم خونی با کمبود این ویتامین های بدن
کم خونی با کمبود این ویتامین های بدن

 

عواملی که باعث بروز کم خونی در افراد می شود لازم است بدانید کمبود برخی از ویتامین ها است در این جا به بیان کم خونی با کمبود این ویتامین های بدن می پردازیم.

 

کم خونی ناشی از فقر ویتامین زمانی که شما به اندازه کافی ویتامین ب ۱۲ یا فولات دریافت نمی کنید یا زمانی که بدن تان به درستی این ویتامین ها را جذب یا پردازش نمی کند، اتفاق می افتد. علل دیگر کم خونی عبارتند از کم خونی فقر آهن و کم خونی ناشی از بیماری های خونی. به همین دلیل مهم است که توسط پزشک تان تشخیص نوع کم خونی صورت گیرد. کم خونی ناشی از فقر ویتامین معمولا با تجویز ویتامین و تغییر در رژیم غذایی اصلاح پذیر است.

کمبود ویتامین معمولا به آرامی در طول چند ماه یا حتی در طول یک سال خود را نشان می دهد. علائم کمبود ویتامین در ابتدا ناچیز است اما در طول زمان وخیم تر می شود.

کم خونی ناشی از فقر ویتامین معمولا زمانی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی ویتامین های مورد نیاز را برای تولید تعداد کافی سلول های قرمز خون سالم ندارد. سلول های قرمز خون اکسیژن را به ریه و از آنجا به سراسر بدن می فرستند.

کم خونی فقر ویتامین همچنین به عنوان کم خونی مگالوبلاستیک نیز شناخته شده است و انواع علل آن عبارتند از:

کم خونی فقر فولات: فولات که به عنوان ویتامین ب ۹ نیز شناخته شده است، یک ویتامین موجود در میوه ها و سبزیجات برگ سبز است. ناتوانی در جذب فولات می تواند منجر به کمبودهای شدید شود. مبتلایان به بیماری روده کوچک مانند بیماری سلیاک و یا کسانی که بخشی از روده خود را با عمل جراحی برداشته اند، بیشتر در جذب فولات مشکل دارند. الکل نیز باعث کاهش جذب فولات می شود. برخی داروهای تجویزی مانند داروهای ضد تشنج، می توانند در جذب این ماده مغذی تداخل ایجاد کنند. زنان باردار و زنانی که شیردهی دارند، نیاز به فولات بیشتری دارند. همچنین کسانی که تحت درمان های همودیالیز هستند، باید فولات بیشتری دریافت کنند.

کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲: این نوع کم خونی می تواند از یک رژیم غذایی فاقد ویتامین ب ۱۲ ناشی شود. این ویتامین بیشتر در گوشت، تخم مرغ و شیر یافت می شود. ویتامین ب ۱۲ و کم خونی ناشی از فقر آن در صورت عدم جذب از طریق روده کوچک نیز رخ می دهد. این ممکن است به خاطر عمل جراحی معده یا روده کوچک، رشد غیر طبیعی باکتریایی در روده کوچک یا یک بیماری روده ای مانند کرون یا سلیاک باشد.

کم خونی ناشی از فقر ویتامین ث: کمبود ویتامین ث ناشی از اختلال در توانایی بدن برای جذب ویتامین ث است. یک علت آن می تواند استعمال سیگار باشد.

کمبودهای ویتامینی خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی را به همراه دارد:

عوارض بارداری: زنان باردار با کمبود فولات با احتمال بیشتری در معرض تجربه تولد نوزاد نارس هستند. نقایص هنگام تولد در مغز و نخاع ایجاد می شود. اگر شما به فکر باردار شدن هستید، با پزشک تان در مورد دریافت مکمل های اسید فولیک مشورت کنید.

اختلالات سیستم عصبی: ویتامین ب ۱۲ علاوه بر این که برای تولید سلول های قرمز خون ضروری است، برای یک سیستم عصبی سالم نیز مهم است. در صورت کمبود این ویتامین، مشکلات عصبی مانند سوزن سوزن شدن مداوم دست و پاها، مشکلات تعادل، سردرگمی ذهنی و فراموشی ایجاد می شود.

اسکوربوت: کمبود ویتامین ث منجر به بروز این بیماری نادر می شود که علائم آن عبارتند از خونریزی در زیر پوست و اطراف لثه.

درمان کم خونی فقر ویتامین شامل مکمل ها و تغییر در رژیم غذایی است:

کم خونی فقر فولات: درمان این وضعیت شامل یک رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل های فولیک اسید توسط تجویز پزشک است. در اغلب موارد، مکمل های اسید فولیک به صورت خوراکی مصرف می شوند. هنگامی که سطح فولات در بدن شما به میزان کافی رسید، می توانید مکمل ها را قطع کنید اما گر این کمبود اصلاح نشد، شاید نیاز به مصرف مکمل ها به صورت نامحدود داشته باشید.

کم خونی فقر ویتامین ب ۱۲: برای موارد خفیف این کم خونی، درمان شامل تغییرات در رژیم غذایی است بعلاوه مکمل های ویتامین ب ۱۲ به صورت قرص یا اسپری بینی است. پزشک شما ممکن است در صورت کمبود شدید، تزریق این ویتامین را تجویز کند. در ابتدا ممکن است تزریق هر روز نیاز باشد و در نهایت تزریق به یک بار در ماه کاهش می یابد.

کم خونی ناشی از فقر ویتامین ث: درمان با دریافت قرص ویتامین ث امکان پذیر است. مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی این ویتامین نیز باید افزایش یابد.

شما می توانید برخی از انواع کم خونی ناشی از فقر ویتامین را با یک رژیم غذایی سالم از خود دور کنید.

غذاهای غنی از فولات عبارتند از:

سبزیجات برگ تیره، آجیل، محصولات غنی شده ای مانند غلات، نان، ماکارونی و برنج، میوه و آب میوه.

غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲ عبارتند از: تخم مرغ، شیر و پنیر و ماست، غلات صبحانه غنی شده، گوشت قرمز و سفید.

غذاهای غنی از ویتامین ث عبارتند از: کلم بروکلی، مرکبات و آب میوه، توت فرنگی، فلفل شیرین، گوجه فرنگی.

اغلب بزرگسالان نیاز به مقادیری از ویتامین ها به این ترتیب دارند:

ویتامین ب ۱۲: ۲,۴ میکروگرم

فولات یا اسید فولیک: ۴۰۰ میکروگرم

ویتامین ث: ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم

زنان باردار و شیرده نیاز به میزان بیشتری از این ویتامین ها طبق تجویز پزشک دارند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *