کمبود ویتامین ب آسیب جدی به سلامت بدن می زند

  • “ویتامین B1” یا “تیامین” برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها موردنیاز است، این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد، همچنین برای رشد بچه‌ها و باروری در بزرگ‌سالان ضروری است.

 

کمبود ویتامین‌های B۱ و B۲ خیلی رایج نیست، زیرا ویتامین‌های B۱ و B۲ در بسیاری از غذاهایی که مصرف می‌کنیم، وجود دارند. بیشتر مشکلات ناشی از فقر این ویتامین‌ها در افرادی دیده می‌شود که مشکل سوءمصرف الکل دارند. کنفوزیون و ترک‌خوردگی در امتداد دو طرف دهان از علائم فقر این ویتامین هستند.

کمبود ویتامین B3 می‌تواند به بروز مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و دردهای شکمی در فرد منجر شود. کمبود شدید این ویتامین می‌تواند باعث سردرگمی ذهنی (mental confusion) در فرد شود.

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند باعث بروز کم خونی و کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری) در افراد  سالخورده شود. مشکلات روانی مانند زوال عقل، پارانویا، افسردگی و مشکلات رفتاری نیز می‌تواند در اثر کمبود این ویتامین بروز کند. مشکلات روانی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ ممکن است بعضی اوقات برگشت‌ناپذیر باشد. همچنین کمبود ویتامین B۱۲ در افراد ممکن است منجر به بروز علائمی مانند سوزن سوزن شدن دست و پاها،خستگی شدید، ضعف، زودرنجی و افسردگی شود.

مقادیر ناکافی ویتامین B6 در رژیم غذایی افراد می‌تواند منجر به بروز کم خونی، اختلالات پوستی مانند جوش و ترک‌خوردگی در امتداد دو طرف دهان شود. افسردگی، کنفوزیون، حالت تهوع، افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها و درماتیت (حساسیت پوستی) از سایر عوارض کمبود این ویتامین هستند.

فقر ویتامین B9 می‌تواند منجر به بروز اسهال و کم‌ خونی در فرد شود. همچنین کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به افزایش احتمال نقص عضو نوزاد شود.

چرا به ویتامین Bنیاز داریم؟

ویتامین‌های گروه B به‌طورکلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند، این ویتامین‌ها موجب افزایش متابولیسم بدن و رشد و افزایش تقسیم سلول‌ها می‌شوند و در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند.

ویتامین‌های گروه B برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند، ویتامین‌های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، سلامتی پوست و اعصاب می‌شوند؛ همچنین در تحقیقی نشان داده‌ شده‌ افرادی که ویتامینBزیادی در خون خود دارند حتی چنانچه سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلا به سرطان ریه مواجه هستند.

“ویتامین B1” یا “تیامین” برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها موردنیاز است، این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد، همچنین برای رشد بچه‌ها و باروری در بزرگ‌سالان ضروری است.

برای افراد عصبی، نگران و مضطرب “ویتامین B1” مفید است، این ویتامین توانایی مغز را زیاد کرده، به رفع سوء هاضمه کمک می‌کند و برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است.

منابع خوب ویتامین B1 برنج قهوه‌ای، تخمه آفتاب‌گردان، نخود، جو، لوبیا، نان‌های سبوس‌دار، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز و مخمر هستند و این ویتامین طی فرایند پختن، دما و گرمای زیاد، اضافه کردن نگه‌دارنده‌ها و خشک‌کردن از بین می‌رود.

علائم کمبود ویتامینb

علائم کمبود ویتامین B1 شامل احساس خستگی و کم‌اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سو هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن، ضربان قلب و زودرنجی می‌شود.

چنانچه کمبود ویتامین B1 ادامه داشته باشد گرفتگی ماهیچه ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی‌حس شدن انگشتان دست‌وپا احساس می‌شود. درصورتی‌که در این مرحله متوجه کمبود این ویتامین نشویم، فرد دچار بیماری بری بری و همچنین سندرم ورنیکه کورساکف((Wernicke-Korsakoff شده و اگر در این مرحله فرد بیمار درمان نشود، می‌میرد.

چطور از کمبود ویتامین Bپیشگیری کنیم؟

بیشتر افراد برای حفظ سلامتی‌ نیازی به مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B ندارند. بسیاری از غذاهای خوشمزه از جمله گوشت، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند ویتامین B موردنیازتان را تأمین کنند. مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B باید با تجویز پزشک صورت گیرد. در دوران بارداری و سنین بیشتر از ۵۰ سال، احتمالا نیاز به مکمل‌های ویتامین B افزایش می‌یابد. مکمل‌های ویتامین B تنها در صورتی تجویز می‌شود که فرد نتواند ویتامین موردنیاز خود را به دلایلی از طریق مصرف غذاهای مختلف به‌دست بیاورد. احتمال مسمویت در اثر مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین‌های گروه B کم است، زیرا این ویتامین‌ها محلول در آب هستند. با این حال ممکن است مکمل‌های ویتامین B عوارض جانبی‌ به دنبال داشته یا با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشند. اگر مشکوک به کمبود این ویتامین‌ها هستید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است پزشک شما را معاینه‌‌ کند یا برای‌تان آزمایش خون بنویسد.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *