کشیدن دندان عقل لازم است ؟ چرا دندان عقل را باید کشید

  • دندان پزشكان می‌گویند بهترین سن برای جراحی دندان عقل زیر سن ۲۰ سالگی است، چرا كه عوارض و درد كمتری دارد.دندان عقل به سومین دندان آسیاب بزرگ اطلاق می‌شود. این دندان كمی دیرتر از دندان‌های دیگر رشد می‌كند و در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی‌ می‌روید.

 

دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که معمولاً بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در دهان می‌روید و دندانپزشکان اصطلاحا آن را “آسیای سوم” می‌نامند.

درباره ی دندن عقل بیشتر بدانیم

گاهی به دلایلی از جمله دلایل ارثی، بیماری‌های دوران کودکی(کم خونی، راشیتیسم )، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و … این دندان‌ها در داخل فک نهفته می‌مانند. همچنین ممکن است قسمتی از تاج آن‌ها به طور ناقص در دهان ظاهر می‌شود، که در این صورت به آن دندان عقل نیمه نهفته گفته می‌شود.عدم وجود دندان عقل یک یا چند نمونه از hypodontia است.

چه موقع بايد دندان عقل را كشيد؟

متخصصان دندانپزشكي در آمريكا تاكيد دارند كه دندان عقل را نبايد بي‌دليل كشيد مگر اينكه موجب بروز مشكل و ناراحتي شود.اگر دندان عقل شما در بروز مشكلات خاص دهان و دندان نقش دارد، حتما بايد براي كشيدن آن به موقع به دندانپزشك مراجعه كنيد چون بيشتر نگهداشتن آن كار عاقلانه‌اي نيست. اين مشكلات عبارتند از:درد و ناراحتي – ايجاد عفونت – ايجاد كيست يا غده – آسيب رسيدن به دندان‌هاي كناري – ايجاد بيماري لثه .

چرا دندان عقل را باید کشید؟

دندان پزشكان می‌گویند بهترین سن برای جراحی دندان عقل زیر سن ۲۰ سالگی است، چرا كه عوارض و درد كمتری دارد.دندان عقل به سومین دندان آسیاب بزرگ اطلاق می‌شود. این دندان كمی دیرتر از دندان‌های دیگر رشد می‌كند و در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی‌ می‌روید.

با رشد انسان و كوچك شدن فك، فضا برای رشد دندان عقل محدود شده و در نتیجه دندان عقل خود را به شكل نهفته و نیمه ‌نهفته نشان می‌دهد.تحقیقات انجام شده در زمینه دندان‌های عقل نشان می‌دهد كه این دندان‌ها در بسیاری از موارد، مشكل‌ساز بوده و به جراحی ختم شده‌اند.

دندان‌های عقل بعد از پوسیدگی، موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور و عفونت در اطراف می‌شود و گاهی نیز با بستری ‌شدن در بیمارستان و جراحی همراه است. از طرفی دندان عقل با توجه به اینكه در آخرین ردیف دندان‌ها رشد می‌كند و جای کمی برای رشد آن وجود دارد،

به دندان‌های‌ مجاور فشار آورده و سبب كج قرار گرفتن دندان‌های دیگر می‌شود. همچنین این دندان‌ها باعث بروز دردهایی در ناحیه مفصل فك، گوش، چشم و سر می‌شود و برای مقابله با پیدایش چنین دردهایی، بهتر است كه دندان‌های عقل توسط پزشك متخصص كشیده شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *